Gå til innhold

Får mindre timer enn det som står i arbeidskontrakt. Lovlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har blitt ansatt som sommerhjelp der jeg har fått kontrakt på 40% stilling. Den første måneden fikk jeg alle timene jeg hadde krav på, men den andre måneden ble timene mine halvert uten noen forklaring. De timene gikk til andre som var ansatte.

Er dette lovlig? Har prøvd å finne noe i arbeidsmiljøloven, men finner bare beskrivelser av tilfeller der man må jobbe mer enn avtalt, ikke mindre. Er det sånn at arbeidsgiver MÅ gi meg den prosenten som står på kontrakten, eller kan han endre på dette sånn som han vil?

Anonymkode: 972b5...686

Gjest Blondie65
Skrevet

Ja, det må han, ellers er det vel ingen vits i å skrive det i kontrakten.

AnonymBruker
Skrevet

De kan godt kutte arbeidstiden din, men de skal betale for 40% uansett. Så for deg gagner det jo. 

Anonymkode: e4b6f...cca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du kontraktfestet 40 % stilling så skal du også ha betalt utfra det.

Om arbeidsgiver velger å benytte din arbeidskraft mindre spiller ingen trille for deg, du skal ha samme lønn.

Fagforening eller LO’s sommerpatrulje, evt Arbeidstilsynet direkte. Arbeidsgiver kan ikke bryte sin forpliktelse i kontrakten.

Anonymkode: 6583e...bc3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden kontrakten sier 40% stilling skal du ha betalt for dette uavhengig av om du jobber alle disse timene eller ikke. 

Ta evt kontakt med LOs sommerpatrulje eller Arbeidstilsynet. Arbeidstilsynet kan chatte med på nettsiden.

Anonymkode: 19e09...bc5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...