Gå til innhold

anbefaler dere igangsetting eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må ta stilling til om jeg vil bli igangsatt i morgen eller ikke. Det er ikke kritisk for barnet, men mest en helhetsvurdering og av hensyn til meg at jeg har fått tilbudet. Men jeg er redd for at fødselen skal bli unødvendig lang og vond. Erfaringer?

Anonymkode: 96227...bbb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt på vei er du? 

Jeg har hatt en fødsel satt igang på termin, jeg var veldig moden, som gikk fort 

En 16 dager før termin, umoden, baby hadde ikke festet hodet en gang, som tok mye lengre tid og endte med haste KS fordi baby ikke kom langt nok ned og reagerte veldig på riene. 

Jeg ville vurdert det ut i fra hvor langt du er på vei og hvor moden du er fra før 🙂

Anonymkode: 300e7...c05

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du er moden er det ikke nødvendigvis så tøft å bli satt i gang. Er du veldig umoden ville jeg kanskje sett det litt ann dersom formen din er grei. 

Jeg var på 3 cm og moden da de tok vannet. Barnet kom ut på 4 timer. Fikk epidural før vannet ble tatt ettersom jeg har kjappe fødsler bak meg. Det er faktisk den beste fødselen jeg har hatt! 

Hør på legene av hva de anbefaler og be om at de sjekker modning før du bestemmer deg 🥰

Anonymkode: c2db1...5b1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var overhodet ikke moden. Fra jeg ble satt igang tok det to døgn før vannet gikk, og etter det nye 23 timer før babyen var ute. Det var ikke noe gøy; babyen hadde det ikke bra, jeg hadde det ikke bra, det ble diskutert KS flere ganger, og babyen ble til slutt tatt med vakuum og jeg hadde null pressetrang, bare vondt. Fikk riestimulerende drypp for å få fart på sakene, men det hjalp lite, det ble bare mer intense smerter. 

Men for min del var jeg 14 dager på overtid, så jeg måtte jo bare settes igang. 

Uten noen annen erfaring enn min egen er jeg enig med de over - ser for meg at det er stor forskjell fra om man er noe moden, og ikke moden i det hele tatt. Dersom kroppen ikke er klar for å føde må man jo tvinge kroppen til det, noe jeg regner med er grunnen til at igangsatte fødsler sies å være lange og vonde. Kroppen min jobbet i hvert fall voldsomt imot fødselen. 

Anonymkode: 4006b...ec8

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg har termin i dag. Men har ingen åpning enda. Føler at jeg kommer til å be om å avvente litt lengre ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble satt i gang 38+0. Det tok over 3 døgn før jeg fødte. Men den store fordelen var at jeg kunne forberede meg godt, og kunne spasere inn på føden til avtalt tid. Deilig å slippe at vannet går hjemme midt på natta og stresse inn til sykehuset.

Anonymkode: 6c1f8...72e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ble satt i gang 38+0. Det tok over 3 døgn før jeg fødte. Men den store fordelen var at jeg kunne forberede meg godt, og kunne spasere inn på føden til avtalt tid. Deilig å slippe at vannet går hjemme midt på natta og stresse inn til sykehuset.

Hvordan var smerten de 3 dagene? 

TS 

Skrevet

Jeg ble satt i gang med tabletter 11 dager etter termin. Var ikke moden i det hele tatt, og ble forberedt på at det kom til å ta tid.

Fikk første dose vaginalt på kvelden kl 19 tror jeg, så ny oralt morgenen etter kl 08, kl 10 og kl 12.

Kl 13.30 kom første rie, og kl 16.20 ca var baby født. Drømmefødsel!

Ingen smerter før første rie, så stormrier, men fikk epidural rimelig fort, og etter det var det null smerte, bare pressetrang.

Ønsker meg nøyaktig samme fødsel denne gangen!

AnonymBruker
Skrevet

Er du moden da? Det kan de sjekke. Du trenger ikke ha åpning for å være moden :) 

Min igangsatte fødsel tok 4,5 t fra de satt dryppet og til ungen var ute - var helt overkommelig. Bad om epidural én gang, men da de sjekket hadde jeg 8,5 cm åpning på det tidspunktet. Da konkluderte jeg selv upppfordret med at jeg klarte meg uten.

Anonymkode: 04ab6...721

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble satt i gang pga svangerskapsforgiftning i uke  37. 

Null åpning, men siden det var tredje barnet så bare prøvde de å "røske litt" og tok vannet for å se om kroppen ordna opp selv. (Kunne ikke bli satt igang med medisiner pga blodtrykket mitt - så alternativet var keisersnitt). 

De tok vannet klokka 06. Jeg sov så til 11. Fikk så litt rier, men mer som kraftig menssmerter. Det ble først skikkelig vondt 14.00. Og allerede 14.14 var barnet ute. 

Så igangsetting trenger ikke være en endeløs lang affære!

Anonymkode: 065ee...a65

AnonymBruker
Skrevet
Ms.Parker skrev (40 minutter siden):

Jeg ble satt i gang med tabletter 11 dager etter termin. Var ikke moden i det hele tatt, og ble forberedt på at det kom til å ta tid.

Fikk første dose vaginalt på kvelden kl 19 tror jeg, så ny oralt morgenen etter kl 08, kl 10 og kl 12.

Kl 13.30 kom første rie, og kl 16.20 ca var baby født. Drømmefødsel!

Ingen smerter før første rie, så stormrier, men fikk epidural rimelig fort, og etter det var det null smerte, bare pressetrang.

Ønsker meg nøyaktig samme fødsel denne gangen!

Takk for svar! Var du moden og hadde åpning på dette tidspunktet? 

TS

Skrevet

Jeg ble igangsatt på UL-termin pga svangerskapsforgiftning. Hadde 3 cm åpning da de undersøkte meg, så da tok de bare vannet. Fikk rier med en gang og baby ble født fem timer etter. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Er du moden da? Det kan de sjekke. Du trenger ikke ha åpning for å være moden :) 

Min igangsatte fødsel tok 4,5 t fra de satt dryppet og til ungen var ute - var helt overkommelig. Bad om epidural én gang, men da de sjekket hadde jeg 8,5 cm åpning på det tidspunktet. Da konkluderte jeg selv upppfordret med at jeg klarte meg uten.

Anonymkode: 04ab6...721

Jeg måtte google litt og tenke på hva det var jordmor hadde sagt før jeg kunne svare på dette (førstegangsfødende haha). Men hun sa at livmorhalsen var kort, fremoverettet og myk i konsistens, så da er den nok moden ja. 😄 Ble glad for det nå!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt satt i gang to av mine tre ganger, og min absolutt beste fødsel var den som startet av seg selv. Personlig hadde jeg håpet å unngå igangsettelse hvis jeg skulle hatt nummer fire, men det blir ikke noe😅 Jeg har for øvrig blitt satt i gang med at jordmor tok vannet (fødselen tok da 7-8 timer, stormrier, men tid til epidural). Siste ble satt i gang med tabletter. Helt fryktelig, styrtfødsel som var over på 1 time, jeg følte jeg mistet kontrollen fullstendig og jeg mistet 2,5 liter blod. 

Anonymkode: 2175a...e56

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt satt i gang to av mine tre ganger, og min absolutt beste fødsel var den som startet av seg selv. Personlig hadde jeg håpet å unngå igangsettelse hvis jeg skulle hatt nummer fire, men det blir ikke noe😅 Jeg har for øvrig blitt satt i gang med at jordmor tok vannet (fødselen tok da 7-8 timer, stormrier, men tid til epidural). Siste ble satt i gang med tabletter. Helt fryktelig, styrtfødsel som var over på 1 time, jeg følte jeg mistet kontrollen fullstendig og jeg mistet 2,5 liter blod. 

Det er akkurat det jeg er redd for! Derfor jeg heller mot å si at jeg vil avvente å se om fødselen starter av seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er akkurat det jeg er redd for! Derfor jeg heller mot å si at jeg vil avvente å se om fødselen starter av seg selv. 

Personlig hadde jeg nok prøvd å vente noen dager til hvis alt er bra med babyen, men ingen av mine fødsler har blitt igangsatt på grunn av min form så jeg vet jo på ingen måte hva du står i. Ønsker deg lykke til uansett hva du velger!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Personlig hadde jeg nok prøvd å vente noen dager til hvis alt er bra med babyen, men ingen av mine fødsler har blitt igangsatt på grunn av min form så jeg vet jo på ingen måte hva du står i. Ønsker deg lykke til uansett hva du velger!

Tusen takk ❤️ Jeg har vært sengeliggende stort sett hele svangerskapet med hypermesis. Største problemet nå er egentlig bekkenet og symfysesmerter, klarer ikke snu meg i sengen eller gå opp av sengen uten veldig sterke smerter. Føler at det har blitt verre og verre mellom uke 37-40. Men det høres ikke ut som om igangsetting er en god løsning heller, så jeg skal nok klare å avvente en stund til. Er det sånn at neste kontroll ofte er på trivsels/overtidskontroll 8 dager etter termin? Vil de da anbefale igangsettelse uansett?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan var smerten de 3 dagene? 

TS 

Litt mensaktige smerter da vannet ble tatt etter 2 døgn. Så fikk jeg umiddelbart en strålende epidural, kjente så og si ingen smerter fra riene. Deretter helt vannvittig ekstreme smerter i en times tid under pressriene. 

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar! Var du moden og hadde åpning på dette tidspunktet? 

TS

Nei, var ikke moden i det hele tatt, ingen åpning.

Skrevet

Ber til høyere makter om at jeg slipper å bli satt i gang noensinne igjen. Ble satt i gang 38+2 pga sv.diabetes og bruk av insulin, var veldig umoden. Det var to de verste døgnene i mitt liv, hadde kjempevondt (maserier/modningsrier).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...