Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kågebruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor har slaveriet dukket opp i denne diskusjonen? 

Sjekk andre avsnitt i trådens andre innlegg. Det har sporet litt av derfra.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
22 hours ago, Ichiko said:

Du må få med at uttrykket kommer fra USA - en nasjon med en helt særegen historie - noe som ikke gjør det automatisk overførbart til andre land.

Det er en helt ufyselig dissonans i USA når det gjelder rasisme. Nå blir jo til og med samer og slavere inkludert som POC, mest sannsynlig for å ikke erkjenne at hvite har lidd gjennom historien også.

• Liker 2
Skrevet
On 8/3/2021 at 4:27 PM, Legalist said:

Vi trenger ikke flere blendahvite som stjeler fra oss.

Oss og dem-tankegang er ikke særlig produktivt etter min mening. 

Jeg syns ikke noe om at noen med en kropp som passer smack inn i dagens kroppsideal kaller seg kroppspositivist når hun legger ut bilder av seg selv i bikini. Kroppspositivismens hensikt er jo at mennesker med andre kropper enn idealet skal slippe å bli forskjellsbehandlet og motta hets på grunn av kroppen sin. Aktivistene viser gjerne fram kroppene sine for å sette søkelys på saken og for å vise at de nekter å skamme seg for å simpelten eksistere. En tynn modellaktig kropp vil jo ikke frambringe dette budskapet på noen måte, den er jo bare mer av det samme som man ser over alt uansett. 

• Liker 2
Gjest Legalist
Skrevet
PinkishLampshade skrev (16 minutter siden):

Det er en helt ufyselig dissonans i USA når det gjelder rasisme. Nå blir jo til og med samer og slavere inkludert som POC, mest sannsynlig for å ikke erkjenne at hvite har lidd gjennom historien også.

Samer er jo definitivt poc. De har jo klare asiatiske trekk.

Skrevet
1 minutt siden, Legalist said:

Samer er jo definitivt poc. De har jo klare asiatiske trekk.

Nå er halve familien min samer, og nei, ikke alle har "klare asiatiske trekk". Gentesting viser at samer er av 87%  europeisk avstamming. Eller mener du at en dråpe avgjør alt? Er ikke det isåfall veldig rasistisk av deg?

• Liker 5
Skrevet (endret)
PinkishLampshade skrev (35 minutter siden):

Det var nytt for meg. Men det ser jo ut til at det du skriver stemmer.

https://www.portlandoregon.gov/oehr/article/713232

The Slavic community is defined as those from the former Soviet Union.....It is a little unusual to consider the Slavic community as a community of color, for conventionally the community is considered White, and in all databases reviewed for this research, the community is included within the White community. So why this variation? The Slavic community has arrived in this part of the USA facing similar forms of discrimination and exclusion as did the Polish, Irish and Italians many generations ago. These communities struggled with language, employment, education and social exclusion. In much the same way, the Slavic community faces these barriers to parity and to equity. As a result, the Coalition of Communities of Color has formally recognized the Slavic community as a community of color.

Jeg ser av diskusjoner på Reddit at mange amerikanere av slavisk herkomst og fra ikke-slaviske områder av det tidligere Sovjetunionen finner dette latterlig og gjør narr av den manglende kunnskapen som utvises av Coalition of Communities of Color.

Endret av Klossmajor
  • Liker 2
Gjest Legalist
Skrevet
PinkishLampshade skrev (16 minutter siden):

Nå er halve familien min samer, og nei, ikke alle har "klare asiatiske trekk". Gentesting viser at samer er av 87%  europeisk avstamming. Eller mener du at en dråpe avgjør alt? Er ikke det isåfall veldig rasistisk av deg?

Historisk sett så stammer jo samene fra Asia.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
Legalist skrev (1 minutt siden):

Det gjør jo også hvite folk generelt. Kaukasier = fra Kaukasus. Asia er veldig mye mer enn Kina og Japan ;)

Skrevet
8 minutter siden, Klossmajor said:

The Slavic community is defined as those from the former Soviet Union.....It is a little unusual to consider the Slavic community as a community of color, for conventionally the community is considered White, and in all databases reviewed for this research, the community is included within the White community. So why this variation? The Slavic community has arrived in this part of the USA facing similar forms of discrimination and exclusion as did the Polish, Irish and Italians many generations ago. These communities struggled with language, employment, education and social exclusion. In much the same way, the Slavic community faces these barriers to parity and to equity. As a result, the Coalition of Communities of Color has formally recognized the Slavic community as a community of color.

Jeg ser av diskusjoner på Reddit at mange amerikanere av slavisk herkomst og fra ikke-slaviske områder av det tidligere Sovjetunionen finner dette latterlig og gjør narr av den manglende kunnskapen som utvises av Coalition of Communities of Color.

Jeg kan tenke meg det er et forsøk på å "bevise" at hvite ikke har møtt motgang, historisk sett. Passer ikke inn i verdensbildet til enkelte, må vite. Bare venter på dagen irske blir sett på som en POC også.

• Liker 2
Gjest DislayName
Skrevet
12 minutter siden, Klossmajor said:

Det er jo satan så vittig. Øst-Europeere *generelt* er langt mer rasistiske enn vesteuropeere.

Skrevet (endret)
PinkishLampshade skrev (50 minutter siden):

Jeg kan tenke meg det er et forsøk på å "bevise" at hvite ikke har møtt motgang, historisk sett. Passer ikke inn i verdensbildet til enkelte, må vite. Bare venter på dagen irske blir sett på som en POC også.

Ender vel opp med at alle andre enn gjengen som en gang i tiden seilte over dammen med Mayflower blir regnet som POC.

Endret av Klossmajor
  • Liker 2
Skrevet
Legalist skrev (1 time siden):

Via DNA-forskning råder det enighet blant historikere om at absolutt alle europeere deler et felles asiatisk opphav i form av menneskene som innførte jordbruket fra Asia til Europa.

• Liker 1
Skrevet
Nicathv skrev (På 2021-8-3 den 16.41):

Dessuten er det ingen afrikanske land som i dag er rike fordi de bygget seg opp rikdom fra slavehandel og kolonialisme.

Det er ikke så veldig vanskelig å se at grunnen til at dagens hvite amerikanere har mye mer rikdom enn svarte amerikanere er pga slaveriet og etterfølgende rasistiske lover og samfunnsstrukturer.

Dette er med respekt å melde bare vås, kunnskapsløst visvas. Dette begynner å bli godt over 1 århundre siden. Hvor mange er det i dag som lever på bomullsplantasjer som tjener seg søkk rik på det, og at det er et resultat av slavehandelen? Selv Storbritannia har falt for lenge siden, og lite av rikdommen deres i dag har noe som helst å gjøre med kolonitiden. Det er en svunnen historie og grunnen til masse fattigdom i USA er det enorme antall mennesker som bor der, og det er bare ikke arbeid til alle sammen slik at de kan skape seg en god fremtid. Det gjelder også for et stort antall hvite personer som lever på gaten over hele USA, mange avhengige av rusmidler fra en løssluppen legemiddelindustri.

Grunnen til fattigdommen i mange afrikanske land i dag  er rett og slett overbefolkning, krig, religiøse og politiske konflikter som raserer det fruktbare kontinentet som dette faktisk er. Skylde på eldgammel historie er rett og slett bare latterlig. Norge var et lutfattig land på 1800 tallet når man ser på dagens standard. Hardt arbeid fra våre forfedre, rettferdig fordeling av rikdommen som Norge ble velsignet med på 1970 tallet, en homogen befolkning og ikke minst en stabil fredelig utvikling de siste 100 årene (bortsett fra 2 verdenskrig) har brakt Norge der de er. Det er ikke flaks, det er hardt arbeid over mange mange 10 år. Det kan fort raseres her også over få generasjoner om vi får de gale tilstandene.

• Liker 3
Skrevet

hva vet nordmenn hva rasisme er? dere har vært forgudet av hitler seg selv. dere har ikke opplevd en dritt av systematisk diskriminering på grunn av deres avkom. Dere har utryddet samisk etnisitet, dessuten var nazi eugenikk basert på nordisk raselære. for så skal dere leke victim i andre verdenskrig når dere som folk ble ikke påvirket slik mange andre europeere ble.

hilsen en sørøst-europeer. ja, jeg er europeer og ja, ikke vestlig så klart. 

Skrevet
Antiviruset skrev (8 minutter siden):

Dette er med respekt å melde bare vås, kunnskapsløst visvas. Dette begynner å bli godt over 1 århundre siden. Hvor mange er det i dag som lever på bomullsplantasjer som tjener seg søkk rik på det, og at det er et resultat av slavehandelen? Selv Storbritannia har falt for lenge siden, og lite av rikdommen deres i dag har noe som helst å gjøre med kolonitiden. Det er en svunnen historie og grunnen til masse fattigdom i USA er det enorme antall mennesker som bor der, og det er bare ikke arbeid til alle sammen slik at de kan skape seg en god fremtid. Det gjelder også for et stort antall hvite personer som lever på gaten over hele USA, mange avhengige av rusmidler fra en løssluppen legemiddelindustri.

Grunnen til fattigdommen i mange afrikanske land i dag  er rett og slett overbefolkning, krig, religiøse og politiske konflikter som raserer det fruktbare kontinentet som dette faktisk er. Skylde på eldgammel historie er rett og slett bare latterlig. Norge var et lutfattig land på 1800 tallet når man ser på dagens standard. Hardt arbeid fra våre forfedre, rettferdig fordeling av rikdommen som Norge ble velsignet med på 1970 tallet, en homogen befolkning og ikke minst en stabil fredelig utvikling de siste 100 årene (bortsett fra 2 verdenskrig) har brakt Norge der de er. Det er ikke flaks, det er hardt arbeid over mange mange 10 år. Det kan fort raseres her også over få generasjoner om vi får de gale tilstandene.

"hardt arbeid fra våre forfedre" kort sagt oljen reddet dere fra å være en av de fattigste landene i europa. Hard arbeid i seg selv redder ikke liv fra fattigdom. tror du ikke fattige folk arbeider eller? invalid argument.

Skrevet
mbiema skrev (8 minutter siden):

"hardt arbeid fra våre forfedre" kort sagt oljen reddet dere fra å være en av de fattigste landene i europa. Hard arbeid i seg selv redder ikke liv fra fattigdom. tror du ikke fattige folk arbeider eller? invalid argument.

invalid forståelse fra din side av det jeg skrev. Hardt arbeid over tid er bare en av forutsetningene. Fred og stabilitet en annen. Nei oljen reddet oss ikke! Bare se på mange oljenasjoner der man ikke har hatt en rettferdig fordeling, og politisk stabilitet! Der har diktatorer og ustabile regimer stukket av med det meste, og etterlatt landene i ruiner Venezuela er et av de. Norge er faktisk helt unike i denne sammenhengen. Utnyttet vannkraften, fiskeri og industri. Oljen kom ikke på banen skikkelig før langt ut over 1970 tallet. Norge etter 2 verdenskrig skjøt virkelig fart uten oljen også. Men dette sitter jeg og diskuterer med deg ? Totalt uten innsikt i dette her.

Nei mange av de fattige i mange land arbeider ikke, det er ikke arbeid til de ofte. De må livnære seg på kriminalitet stort sett. Selvfølgelig er det unntak også.  

• Liker 3
Skrevet
mbiema skrev (45 minutter siden):

hva vet nordmenn hva rasisme er? dere har vært forgudet av hitler seg selv. dere har ikke opplevd en dritt av systematisk diskriminering på grunn av deres avkom. Dere har utryddet samisk etnisitet, dessuten var nazi eugenikk basert på nordisk raselære. for så skal dere leke victim i andre verdenskrig når dere som folk ble ikke påvirket slik mange andre europeere ble.

hilsen en sørøst-europeer. ja, jeg er europeer og ja, ikke vestlig så klart. 

Totalt irrelevant for trådens tema. Avsporing til de grader.

• Liker 1
Skrevet

De som er tynne og slanke skal også få lov til å vise frem kropp og være stolt av den!

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, nedsettende innhold, brudd på retningslinjene for Aktuelle saker og politikk, og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Skrevet
Havfru skrev (På 2021-8-3 den 13.40):

Viser til denne, etter min mening, nokså ekstreme kronikken: https://p3.no/kronikk-a-vaere-tynn-og-hvit-er-ikke-bodypositivity/

Siden det gjøres et poeng ut av det å være hvit - er det slik at overvektig og hvit kvinne har belegg for å kunne være en kroppspositivist? Hva om man er mørk og tynn? Jeg forstår tydeligvis ikke helt nyansene her. Kronikkforfatteren er tydeligvis rystet over norske påvirkere som ønsker å bidra i bevegelsen. 

Det illustrerer i grunn bare mye av problemet med moderne "identitetspolitikk" og hvordan en gjemmer seg bak gode saker mens en egentlig er mest opptatt av seg selv. En sier en er opptatt av at alle skal være fornøyde med den kroppen en har, men avslører at det viktigste egentlig er å kjempe en "kamp" for enkeltgrupper. Slike tilfeller illustrerer også hvorfor de aller færreste tilslutter seg grupper eller bevegelser som hevder å være for det "alle" er for, eksempelvis BLM, antirasister, feminister osv. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...