Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. august 2021 #41 Skrevet 3. august 2021 Jeg synes kroppspositivime er et blindspor dersom målet er mindre såkalt "kroppspress". Det er jo bare en annen form for "utseende er det viktigste i verden". Tror mange ville fått det bedre dersom de fokuserte mindre på hvordan kroppen deres ser ut. Langt viktigere å kjempe mot f.eks. økonomisk ulikhet enn kropps-ulikhet, mener nå jeg... Litt på siden: Det virker som om det har blitt så sjeldent å være slank (sikkert spesielt i USA) at man automatisk går ut i fra at en slank person er attraktiv. Det er jo selvfølgelig helt feil. Slank er hverken lik pent ansikt eller pen kroppsform. Det er ikke sånn at man ser ut som en modell bare fordi man er slank. (Er selv en hvit, slank kvinne, så har vel ikke rett til å uttale meg her iflg enkelte ).
ItchyBitchySpider Skrevet 3. august 2021 #42 Skrevet 3. august 2021 parkeringsvakten skrev (1 minutt siden): Ja, menn er idioter uten selvstendig tanke. Så vi har et syn der kvinner er kun sitt utseende, og menn er enkle griser. Dette er en bevegelse jeg skal like? Det er ikke det jeg sa. Jeg sier at statistikken og vitenskapen viser at pene mennesker blir positivt forskjellsbehandlet både i privatlivet, vennegjengen, arbeidslivet og alle andre arenaer. Dette er en trend man prøver å snu. Hvis utseendet ikke er viktig, hvorfor blir stygge mennesker fortsatt diskriminert ved ansettelser? 2
Elsoo Skrevet 3. august 2021 #43 Skrevet 3. august 2021 jomann skrev (4 timer siden): Bodypositivity handler om å normalisere det unormale. Eller det nye normale, alt ettersom hvilket ståsted man har. Altså normalisere (og dermed gjøre det mer attraktivt med) de feite kroppene. Derfor blir det feil for den bevegelsen å vise en (helt normal) slank kropp. Hele poenget er tross alt at feit er det nye normale. Poenget med at hun er hvit, er det samme som man får når man er hvit mann. Altså en rasistisk vrangforestilling om at hvite ikke har rett til å klage - uansett. Hvite som lever i dag har skylden for at de svarte var slaver for mange generasjoner siden. Hvorfor ikke svarte må ta ansvar for at hvite var slaver i Afrika før dette igjen, er noe jeg aldri har forstått. Det handler absolutt ikke om å normalisere de feite "unormale " kroppene, det handler om å normalisere NORMALE kropper som de fleste av oss faktisk har. 4
ItchyBitchySpider Skrevet 3. august 2021 #44 Skrevet 3. august 2021 Anonymus Notarius skrev (Akkurat nå): Jeg synes kroppspositivime er et blindspor dersom målet er mindre såkalt "kroppspress". Det er jo bare en annen form for "utseende er det viktigste i verden". Tror mange ville fått det bedre dersom de fokuserte mindre på hvordan kroppen deres ser ut. Langt viktigere å kjempe mot f.eks. økonomisk ulikhet enn kropps-ulikhet, mener nå jeg... Litt på siden: Det virker som om det har blitt så sjeldent å være slank (sikkert spesielt i USA) at man automatisk går ut i fra at en slank person er attraktiv. Det er jo selvfølgelig helt feil. Slank er hverken lik pent ansikt eller pen kroppsform. Det er ikke sånn at man ser ut som en modell bare fordi man er slank. (Er selv en hvit, slank kvinne, så har vel ikke rett til å uttale meg her iflg enkelte ). Nå er jo denne konkrete bloggeren både slank, trent, ansiktspen OG bruker filtre for å bli enda mer perfekt. 1
ItchyBitchySpider Skrevet 3. august 2021 #45 Skrevet 3. august 2021 Elsoo skrev (Akkurat nå): Det handler absolutt ikke om å normalisere de feite "unormale " kroppene, det handler om å normalisere NORMALE kropper som de fleste av oss faktisk har. Dette. Og de fleste av oss ser ikke ut som en modellpen blogger med silikon og masse korrigerende filtre. 2
Gjest parkeringsvakten Skrevet 3. august 2021 #46 Skrevet 3. august 2021 (endret) 2 minutter siden, ItchyBitchySpider said: Det er ikke det jeg sa. Jeg sier at statistikken og vitenskapen viser at pene mennesker blir positivt forskjellsbehandlet både i privatlivet, vennegjengen, arbeidslivet og alle andre arenaer. Dette er en trend man prøver å snu. Hvis utseendet ikke er viktig, hvorfor blir stygge mennesker fortsatt diskriminert ved ansettelser? Så siden mennesker verdsetter utseende, så mener du at vi burde bøye oss til den trenden og gjøre overvektige vakre? Slik at de også kan få verdi? Vi burde ikke jobbe for et samfunn som verdsetter andre egenskaper enn skjønnhet, vi burde få folk til å syntes alle er vakre? En intelligent overvektig kvinne? Hvem bryr seg, se hvor vakker hun er!!! Endret 3. august 2021 av parkeringsvakten
Gjest Trøst Skrevet 3. august 2021 #47 Skrevet 3. august 2021 parkeringsvakten skrev (11 minutter siden): Og jeg syntes det er tåpelig. Man må være vakker for å ha verdi. Ingen andre egenskaper betyr noe. Man må ha en pen kropp for å ha verdi. Derfor må man lage en gruppe som gjør det ok å være tjukk, som sier det er pent. På den måten kan også tjukke kvinner ha verdi. For den eneste verdien kvinner kan ha, er å være pene. Er du ikke pen, har du ingen verdi. Tynne kvinner er pene og har verdi, derfor må de ekskluderes. Jeg er fortsatt imot denne "bevegelsen" og hvilke signaler de sender Jeg tenker at du legger for mye fokus på utseendet, og det gjør at du ikke helt ser det store bildet. Jeg kan oppklare dette for deg. Kroppspositivisme handler om å kunne eksistere, uten å bli forhatt. Det handler om å kunne poste et bilde på sosiale medier, iført klær eller i bikini, uten å få hatkommentarer og beskjed om å gjemme seg bort, fordi man er stygg å se på. Det handler om mer enn bare dette, men formålet med kampanjen er å vise aksept. Det er ingen som sier til deg at du SKAL mene at alle kvinner er attraktive. Men de sier til deg at du må akseptere at de som er mindre attraktive for deg, også eksisterer, og de kan få være som de vil, uten at du skal skremme dem bort. Gir dette mening? Eksempelvis syns ikke jeg at en sykelig overvektig mannekropp er særlig delikat. Men jeg vil da aldri si dette til en mann som har en slik kropp, og påføre han skam for å eksistere og for å være til stede på sosiale medier. Jeg kan uttrykke min mening på et generelt plan, men da ikke med intensjoner om å såre, men for å presisere mine preferanser om de er etterspurt. En sykelig overvektig mann kan kanskje lese dette og bli såret, men da tenker jeg han ikke burde legge for mye verdi i hva fremmede mener om han utseende basert på kun èn kvalitet, og da fedme. Burde alle tenke slik? Ja, i utgangspunktet, men slik fungerer det ikke, og derfor trenger vi diverse kampanjer som støtter og hjelper.
ItchyBitchySpider Skrevet 3. august 2021 #48 Skrevet 3. august 2021 parkeringsvakten skrev (1 minutt siden): Så siden mennesker verdsetter utseende, så mener du at vi burde bøye oss til den trenden og gjøre overvektige vakre? Slik at de også kan få verdi? Vi burde ikke jobbe for et samfunn som verdsetter andre egenskaper enn skjønnhet, vi burde få folk til å syntes alle er vakre? En intelligent overvektig kvinne? Hvem bryr seg, se hvor vakker hun er!!! Du har misforstått i all din aggressivitet. Ja, også overvektig, intelligent kvinne er vakker på sin egen måte. Du vet at skjønnhet opprinnelig ikke bare gikk ut på perfekt utseende? Og ja, alle burde kunne føle seg vakre i den kroppen de har fått tildelt. Jeg føler meg vakker i min egen, stygge kropp når jeg har pyntet meg, tatt på en frisk parfyme og favorittskoene mine. Jeg ønsker å føle meg vakker, selv om jeg aldri blir pen. Pen og vakker er to helt forskjellige ting. 1
ItchyBitchySpider Skrevet 3. august 2021 #49 Skrevet 3. august 2021 Trøst skrev (Akkurat nå): Jeg tenker at du legger for mye fokus på utseendet, og det gjør at du ikke helt ser det store bildet. Jeg kan oppklare dette for deg. Kroppspositivisme handler om å kunne eksistere, uten å bli forhatt. Det handler om å kunne poste et bilde på sosiale medier, iført klær eller i bikini, uten å få hatkommentarer og beskjed om å gjemme seg bort, fordi man er stygg å se på. Det handler om mer enn bare dette, men formålet med kampanjen er å vise aksept. Det er ingen som sier til deg at du SKAL mene at alle kvinner er attraktive. Men de sier til deg at du må akseptere at de som er mindre attraktive for deg, også eksisterer, og de kan få være som de vil, uten at du skal skremme dem bort. Gir dette mening? Eksempelvis syns ikke jeg at en sykelig overvektig mannekropp er særlig delikat. Men jeg vil da aldri si dette til en mann som har en slik kropp, og påføre han skam for å eksistere og for å være til stede på sosiale medier. Jeg kan uttrykke min mening på et generelt plan, men da ikke med intensjoner om å såre, men for å presisere mine preferanser om de er etterspurt. En sykelig overvektig mann kan kanskje lese dette og bli såret, men da tenker jeg han ikke burde legge for mye verdi i hva fremmede mener om han utseende basert på kun èn kvalitet, og da fedme. Burde alle tenke slik? Ja, i utgangspunktet, men slik fungerer det ikke, og derfor trenger vi diverse kampanjer som støtter og hjelper. Folk som ikke har opplevd nedsettende kommentarer, hets og latterliggjøring på grunn av sitt uperfekte utseende vil aldri forstå. Jeg har diastase, og folk spør meg ofte om jeg er gravid. Jeg synes det er hinsides frekt, og er nødt til å svare som det er - nei, jeg er bare tjukk. Da står de bare der og glaner, sier ikke unnskyld eller noe. Det er liksom ikke akseptert å ha annet enn flat mage. 1
Gjest Trøst Skrevet 3. august 2021 #50 Skrevet 3. august 2021 parkeringsvakten skrev (2 minutter siden): Så siden mennesker verdsetter utseende, så mener du at vi burde bøye oss til den trenden og gjøre overvektige vakre? Slik at de også kan få verdi? Vi burde ikke jobbe for et samfunn som verdsetter andre egenskaper enn skjønnhet, vi burde få folk til å syntes alle er vakre? En intelligent overvektig kvinne? Hvem bryr seg, se hvor vakker hun er!!! Problemet er at en overvektig kvinnes prestasjoner og verdier ikke vil bli anerkjent nettopp fordi hun ikke er attraktiv å se på i noens øyne. Majoriteten av samfunnet avskyr fedme og det som ikke er pent å se på. Andre som lider under denne typen hat, er kvinner som velger å droppe barberhøvelen. På Tik Tok blir kvinner utestengt for å ikke barbere seg under armene(!). Overvektige kvinner kan også få advarsler og bli utestengt. De som ikke er der for å være attraktive, får mer hat. Om det ikke er sykt, så vet jeg ikke hva som er det. Samfunnet bryr seg mye om utseendet. At du ikke gjør det er fint for deg, men du representerer ikke samfunnet, du representerer bare deg selv.
Gjest Trøst Skrevet 3. august 2021 #51 Skrevet 3. august 2021 ItchyBitchySpider skrev (1 minutt siden): Folk som ikke har opplevd nedsettende kommentarer, hets og latterliggjøring på grunn av sitt uperfekte utseende vil aldri forstå. Jeg har diastase, og folk spør meg ofte om jeg er gravid. Jeg synes det er hinsides frekt, og er nødt til å svare som det er - nei, jeg er bare tjukk. Da står de bare der og glaner, sier ikke unnskyld eller noe. Det er liksom ikke akseptert å ha annet enn flat mage. Mennesker kan være usannsynlig frekke. Det er trist du måtte oppleve dette, og hadde jeg vært vitne til det, skulle jeg satt dem på plass for deg. Klem. ❤️ Å påføre andre kroppsskam er så utrolig skadelig og forferdelig slemt gjort.
Gjest parkeringsvakten Skrevet 3. august 2021 #52 Skrevet 3. august 2021 2 minutter siden, Trøst said: Jeg tenker at du legger for mye fokus på utseendet, og det gjør at du ikke helt ser det store bildet. Jeg kan oppklare dette for deg. Kroppspositivisme handler om å kunne eksistere, uten å bli forhatt. Det handler om å kunne poste et bilde på sosiale medier, iført klær eller i bikini, uten å få hatkommentarer og beskjed om å gjemme seg bort, fordi man er stygg å se på. Det handler om mer enn bare dette, men formålet med kampanjen er å vise aksept. Det er ingen som sier til deg at du SKAL mene at alle kvinner er attraktive. Men de sier til deg at du må akseptere at de som er mindre attraktive for deg, også eksisterer, og de kan få være som de vil, uten at du skal skremme dem bort. Gir dette mening? Eksempelvis syns ikke jeg at en sykelig overvektig mannekropp er særlig delikat. Men jeg vil da aldri si dette til en mann som har en slik kropp, og påføre han skam for å eksistere og for å være til stede på sosiale medier. Jeg kan uttrykke min mening på et generelt plan, men da ikke med intensjoner om å såre, men for å presisere mine preferanser om de er etterspurt. En sykelig overvektig mann kan kanskje lese dette og bli såret, men da tenker jeg han ikke burde legge for mye verdi i hva fremmede mener om han utseende basert på kun èn kvalitet, og da fedme. Burde alle tenke slik? Ja, i utgangspunktet, men slik fungerer det ikke, og derfor trenger vi diverse kampanjer som støtter og hjelper. Jo, poenget mitt er at denne type bevegelse gir dårlige signaler og inntrykk. Det forsterker den effekten de ønsker å redusere 1 minutt siden, Trøst said: Problemet er at en overvektig kvinnes prestasjoner og verdier ikke vil bli anerkjent nettopp fordi hun ikke er attraktiv å se på i noens øyne. Majoriteten av samfunnet avskyr fedme og det som ikke er pent å se på. Andre som lider under denne typen hat, er kvinner som velger å droppe barberhøvelen. På Tik Tok blir kvinner utestengt for å ikke barbere seg under armene(!). Overvektige kvinner kan også få advarsler og bli utestengt. De som ikke er der for å være attraktive, får mer hat. Om det ikke er sykt, så vet jeg ikke hva som er det. Samfunnet bryr seg mye om utseendet. At du ikke gjør det er fint for deg, men du representerer ikke samfunnet, du representerer bare deg selv. Er måten å løse det problemet på, at man forsterker viktigheten av utseende? En intelligent kvinne blir ikke tatt seriøst fordi hun er tjukk. Ja, da må vi overbevise alle om at hun er pen, DA blir hun tatt på alvor I mine øyne er ikke det løsningen
Gjest Trøst Skrevet 3. august 2021 #53 Skrevet 3. august 2021 parkeringsvakten skrev (Akkurat nå): Jo, poenget mitt er at denne type bevegelse gir dårlige signaler og inntrykk. Det forsterker den effekten de ønsker å redusere Er måten å løse det problemet på, at man forsterker viktigheten av utseende? En intelligent kvinne blir ikke tatt seriøst fordi hun er tjukk. Ja, da må vi overbevise alle om at hun er pen, DA blir hun tatt på alvor I mine øyne er ikke det løsningen Når du tolker en bevegelse i verste mening, så kan jeg forstå synspunktet ditt. Problemet er at meningene dine er besudlet av pessimisme og mangel på kunnskap. Nå er det flere reflektere innlegg i tråden her som både argumenterer for og imot dette synspunktet, og at du ikke kan reflektere rundt det og gi et motargument med verdi, sier meg at du ikke er så veldig engasjert når det kommer til dette. Den midterste frasen der har ingenting med kroppspositivisme å gjøre. Jeg ber deg lese innlegget mitt igjen, og artikkelen som det er linket til i hovedinnlegget i tråden. Du kan også lese deg opp om bevegelsen og dens opprinnelse. For å svare på det sneversynte eksempelet ditt: nei, man skal ikke overbevise alle om at hun er pen. Man skal vite at en kvinne kan være intelligent selv om hun ikke er pen. Beklager å måtte si det, men basert på innleggene dine har du ikke innsikt i problemstillingene som fremmes. Da kan du heller ikke mene noe om hva som er riktig løsning, når du ikke engang ser hva bevegelsen bunner i og hva problemet faktisk er. Å ha en mening bare for å ha en mening er selvutslettende. Dette forsøpler bare en ellers interessant debatt.
Gjest parkeringsvakten Skrevet 3. august 2021 #54 Skrevet 3. august 2021 1 minutt siden, Trøst said: Når du tolker en bevegelse i verste mening, så kan jeg forstå synspunktet ditt. Problemet er at meningene dine er besudlet av pessimisme og mangel på kunnskap. Nå er det flere reflektere innlegg i tråden her som både argumenterer for og imot dette synspunktet, og at du ikke kan reflektere rundt det og gi et motargument med verdi, sier meg at du ikke er så veldig engasjert når det kommer til dette. Den midterste frasen der har ingenting med kroppspositivisme å gjøre. Jeg ber deg lese innlegget mitt igjen, og artikkelen som det er linket til i hovedinnlegget i tråden. Du kan også lese deg opp om bevegelsen og dens opprinnelse. For å svare på det sneversynte eksempelet ditt: nei, man skal ikke overbevise alle om at hun er pen. Man skal vite at en kvinne kan være intelligent selv om hun ikke er pen. Beklager å måtte si det, men basert på innleggene dine har du ikke innsikt i problemstillingene som fremmes. Da kan du heller ikke mene noe om hva som er riktig løsning, når du ikke engang ser hva bevegelsen bunner i og hva problemet faktisk er. Å ha en mening bare for å ha en mening er selvutslettende. Dette forsøpler bare en ellers interessant debatt. Det er jo interessant at jeg visstnok er den eneste som er partisk her. Du er ikke partisk, du er selvsagt rasjonell. De som er uenige med deg er ikke reflekterte og de er selvsagt uvanlig pessimistiske. De tenker i verste mening. Ingen kan tenke så objektivt og bra som deg, da hadde de selvsagt ikke vært uenige med din overlegne mening. Jo, jeg kan syntes synd på deg som må overlevere den forferdelige beskjeden om at andre mennesker ikke er så intelligente og fantastiske som deg selv. Det må være hardt å være den budbringeren, som må fortelle andre mennesker at de ikke kan tenke. Uff og akk.
Havfru Skrevet 3. august 2021 Forfatter #55 Skrevet 3. august 2021 Kroppspositivisme er nå en ting og den representerer på mange måter det jeg mener er kjernen av problemet rundt kroppsfokuset. Igjen, det marginaliserer. Men mitt hovedpoeng med innlegget var likevel fokuset på farge og størrelse. For ut fra kronikkforfatterens påstander så er det vel bare mørke og overvektige som har "lov" til å være en del av dette? Jeg lurer oppriktig på hvordan dommerne over denne bevegelsen da stiller seg til en topptrent mørkhudet som er kroppspositivist. 3
Gjest Trøst Skrevet 3. august 2021 #56 Skrevet 3. august 2021 parkeringsvakten skrev (Akkurat nå): Det er jo interessant at jeg visstnok er den eneste som er partisk her. Du er ikke partisk, du er selvsagt rasjonell. De som er uenige med deg er ikke reflekterte og de er selvsagt uvanlig pessimistiske. De tenker i verste mening. Ingen kan tenke så objektivt og bra som deg, da hadde de selvsagt ikke vært uenige med din overlegne mening. Jo, jeg kan syntes synd på deg som må overlevere den forferdelige beskjeden om at andre mennesker ikke er så intelligente og fantastiske som deg selv. Det må være hardt å være den budbringeren, som må fortelle andre mennesker at de ikke kan tenke. Uff og akk. Dette var en merkelig respons, men bekrefter mine mistanker om at du egentlig ikke er så engasjert i denne debatten, men du avskyr den fordi du tror den betyr noe som for deg er sneversynt, men som ikke gjenspeiler bevegelsens holdninger. Kan du ikke heller holde deg til hva bevegelsen faktisk handler om, og så presentere dine meninger, så kan vi diskutere der ifra? Jeg kan se problemet i å bekjempe kroppspress med kropp, for eksempel, men det er ikke det kroppspositivisme handler om. Du slukker ikke ild med mer ild, og jeg regner med det er det du vil frem til, men det samsvarer ikke helt med kampanjens mål.
Gjest Trøst Skrevet 3. august 2021 #57 Skrevet 3. august 2021 Havfru skrev (1 minutt siden): Kroppspositivisme er nå en ting og den representerer på mange måter det jeg mener er kjernen av problemet rundt kroppsfokuset. Igjen, det marginaliserer. Men mitt hovedpoeng med innlegget var likevel fokuset på farge og størrelse. For ut fra kronikkforfatterens påstander så er det vel bare mørke og overvektige som har "lov" til å være en del av dette? Jeg lurer oppriktig på hvordan dommerne over denne bevegelsen da stiller seg til en topptrent mørkhudet som er kroppspositivist. Det er derfor denne bevegelsen også er litt kontroversiell. Noen påberoper seg retten til å eie bevegelsen, når den egentlig burde involvere alle marginaliserte kropper. Det har vært en kraftig debatt vedrørende om den bør involvere de som lider av fedme eller ikke, ettersom fedme er en kronisk sykdom som i mange tilfeller reduserer livskvalitet og er farlig for helsen. De som lider av fedme blir gjerne fornærmet og sinte når de som har gått ned betydelig mye i vekt, og har overflødig hud som resultat av det, tagger sine bilder og historier som viser fremgang, med kroppspositivisme. De mener at det ikke er "kroppspositivistisk" å endre kroppen. La meg spørre deg, hva er kroppspositivisme for deg?
Havfru Skrevet 3. august 2021 Forfatter #58 Skrevet 3. august 2021 Trøst skrev (1 minutt siden): Det er derfor denne bevegelsen også er litt kontroversiell. Noen påberoper seg retten til å eie bevegelsen, når den egentlig burde involvere alle marginaliserte kropper. Det har vært en kraftig debatt vedrørende om den bør involvere de som lider av fedme eller ikke, ettersom fedme er en kronisk sykdom som i mange tilfeller reduserer livskvalitet og er farlig for helsen. De som lider av fedme blir gjerne fornærmet og sinte når de som har gått ned betydelig mye i vekt, og har overflødig hud som resultat av det, tagger sine bilder og historier som viser fremgang, med kroppspositivisme. De mener at det ikke er "kroppspositivistisk" å endre kroppen. La meg spørre deg, hva er kroppspositivisme for deg? Nei, jeg tenker vel at dersom bevegelsen skal representere fullstendig toleranse for alle typer kropper, så bør den vel også akseptere og anerkjenne at alle som ønsker å identifisere seg med den, får ta del i den. Hvis ikke så blir det nok en marginaliseringsprosess, og ikke det spor bedre enn normene som de selv kritiserer. Jeg tror det fort kan gå sport i "å være best" eller mest korrekt i de fleste bevegelser, og derfor er jeg usikker på hvor hensiktsmessig den faktisk er. Igjen, man bekjemper det man kritiserer med det samme middelet. Kropp mot kropp. Jeg synes vel det blir litt primitivt, da jeg skulle ønske kroppsfokuset i samfunnet i sin helhet kunne tones ned. Jeg tenker det egentlig er det beste. Men jeg forstår jo at det er fullstendig urealistisk. 3
Gjest Trøst Skrevet 3. august 2021 #59 Skrevet 3. august 2021 (endret) Havfru skrev (På 3.8.2021 den 18.59): Nei, jeg tenker vel at dersom bevegelsen skal representere fullstendig toleranse for alle typer kropper, så bør den vel også akseptere og anerkjenne at alle som ønsker å identifisere seg med den, får ta del i den. Hvis ikke så blir det nok en marginaliseringsprosess, og ikke det spor bedre enn normene som de selv kritiserer. Jeg tror det fort kan gå sport i "å være best" eller mest korrekt i de fleste bevegelser, og derfor er jeg usikker på hvor hensiktsmessig den faktisk er. Igjen, man bekjemper det man kritiserer med det samme middelet. Kropp mot kropp. Jeg synes vel det blir litt primitivt, da jeg skulle ønske kroppsfokuset i samfunnet i sin helhet kunne tones ned. Jeg tenker det egentlig er det beste. Men jeg forstår jo at det er fullstendig urealistisk. Det er jeg tilbøyelig til å være enig i, men greia her er jo at en hvit og slank kvinne, ikke er marginalisert, og i en slik bevegelse blir hun heller ikke marginalisert - fordi hun har jo aldri blitt det. Blir det samme med veltrente menn med vaskebrett og lav fettprosent. De er jo "perfekte". Hvorfor trenger de en bevegelse for å fremme en allerede feilfri og akseptert kropp? Burde ikke bevegelsen omfatte allerede marginaliserte kropper? Vil igjen dra inn eksempler, så en mann på Tik Tok som bruker hashtagen "bodypositivity", og han viser frem kroppen sin med stomi. Han er i utgangspunktet "perfekt", men har stomi, som for mange gjør han ekkel og uperfekt, noe som så klart ikke er greit. Han opplever å bli diskriminert fordi han har stomi. Det er jo ikke riktig? Kroppsfokuset er jeg enig i at burde tones ned. Men med sosiale medier som har like stor makt som nyhetsbyråer, så kan vi ikke bare si at vi ikke skal fokusere på kropp og ferdig med det. Vi blir i stor grad eksponert for det. Det er noe helt annet den dag i dag. Nå kan vi se reklamer for kvinneundertøy på tv, hvor mange kropper er representerte. For 10+ år siden så var kroppene slanke og perfekte, feilfrie og retusjerte. Og kan noen krangle på at dette er uriktig? Hva er i så fall argumentasjonen bak det - at kun mennesker som er attraktive i absolutt alles øyne, skal få være synlige? Ryddet for sitat av slettet innhold, og svar til dette. Perelandra, mod. Endret 7. august 2021 av Trøst
jomann Skrevet 3. august 2021 #60 Skrevet 3. august 2021 Elsoo skrev (43 minutter siden): Det handler absolutt ikke om å normalisere de feite "unormale " kroppene, det handler om å normalisere NORMALE kropper som de fleste av oss faktisk har. Det er akkurat det dette handler om. Vi har en helt klar definisjon på hva normalvektig er. Kroppspositivisme handler overhodet ikke om at normalvektige (som er slanke) om å elske egen kropp. Det handler om de som per definisjon er overvektige eller fedme til å elske seg selv. At det å være feit er det nye normale fordi flertallet av befolkningen er overvektig er grunnen til at kroppspositivisme i det hele tatt startet. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå