Havfru Skrevet 3. august 2021 #1 Skrevet 3. august 2021 Viser til denne, etter min mening, nokså ekstreme kronikken: https://p3.no/kronikk-a-vaere-tynn-og-hvit-er-ikke-bodypositivity/ Siden det gjøres et poeng ut av det å være hvit - er det slik at overvektig og hvit kvinne har belegg for å kunne være en kroppspositivist? Hva om man er mørk og tynn? Jeg forstår tydeligvis ikke helt nyansene her. Kronikkforfatteren er tydeligvis rystet over norske påvirkere som ønsker å bidra i bevegelsen. 12
jomann Skrevet 3. august 2021 #2 Skrevet 3. august 2021 Bodypositivity handler om å normalisere det unormale. Eller det nye normale, alt ettersom hvilket ståsted man har. Altså normalisere (og dermed gjøre det mer attraktivt med) de feite kroppene. Derfor blir det feil for den bevegelsen å vise en (helt normal) slank kropp. Hele poenget er tross alt at feit er det nye normale. Poenget med at hun er hvit, er det samme som man får når man er hvit mann. Altså en rasistisk vrangforestilling om at hvite ikke har rett til å klage - uansett. Hvite som lever i dag har skylden for at de svarte var slaver for mange generasjoner siden. Hvorfor ikke svarte må ta ansvar for at hvite var slaver i Afrika før dette igjen, er noe jeg aldri har forstått. 27
Nicathv Skrevet 3. august 2021 #3 Skrevet 3. august 2021 Ser ikke helt poenget med å dra hudfarge inn i diskusjonen, det blir bare noe som trigger folk og ikke egentlig har med saken å gjøre.. selv rasister synes jo at en slank, brun/mørk kropp er tiltrekkende. Men ellers er jeg helt enig med forfatterens hovedpoeng. Det er jo åpenbart at man ikke hjelper tjukke folk med sitt selvbilde når man legger ut "Ååå jeg er så enige med at alle kropper er like fine og jeg sympatiserer med dere tjukke, bare se her på min slanke og velformede modellkropp!" 14
Klossmajor Skrevet 3. august 2021 #5 Skrevet 3. august 2021 Jeg mener ingen har rett til å legge beslag på et sånt uttrykk på vegne av bestemte kroppsfasonger og samtidig ekskludere andre. Hvem som helst har rett til å kalle seg kroppspositiv. 8
Callisto83 Skrevet 3. august 2021 #6 Skrevet 3. august 2021 Så hva er egentlig budskapet her? "Du må faktisk være stygg for å være med"? 🙄 22
Gjest Legalist Skrevet 3. august 2021 #7 Skrevet 3. august 2021 Bodypositivity er et begrep fra POC-miljøet. Hvite mennesker skal ikke komme her og appropiere dette. Er helt enig med kommentaren i avisa.
Gjest Legalist Skrevet 3. august 2021 #8 Skrevet 3. august 2021 Synes også alle som kommenterer her, kan skrive om de er people of color eller ei. Da blir det lettere å sette kommentarer i perspektiv.
Callisto83 Skrevet 3. august 2021 #9 Skrevet 3. august 2021 (endret) Jeg trodde litt av poenget med body positivity var å hylle mangfold, ikke rakke ned på andre pga hudfarge, kjønn eller vekt. Da er man jo like problematisk selv som det man prøver å forandre på. Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 7. august 2021 av Perelandra 27
Kågebruker Skrevet 3. august 2021 #10 Skrevet 3. august 2021 (endret) Synes dette med kroppspositivisme har blitt helt latterlig jeg. Ingen fortjener å bli mobbet for hvordan de ser ut, men hvorfor bruke så mye tid på å elske seg selv? Og hvis man mener at det er greit å ekskludere mennesker fra kroppspostivisme må det vel være greit å ekskludere overvektige fra stranden også? Det er helt på trynet. Endret 3. august 2021 av Kågebruker 15
Gjest Legalist Skrevet 3. august 2021 #11 Skrevet 3. august 2021 (endret) Callisto83 skrev (3 minutter siden): Jeg trodde litt av poenget med body positivity var å hylle mangfold, ikke rakke ned på andre pga hudfarge, kjønn eller vekt. Da er man jo like problematisk selv som det man prøver å forandre på. Som jeg har skrevet, er bodypositivity et poc-begrep. Hvite miljøer kan gjerne finne opp sitt eget begrep. Dette er vårt, og har en betydning som er anderledes enn det dere legger i det. Black is beautiful. Som jeg så på en t-skjorte en gang: Jeg er feit. Du er neger. Jeg kan slanke meg. Endret 3. august 2021 av Legalist
Isambard Skrevet 3. august 2021 #12 Skrevet 3. august 2021 Jeg er enig i kronikken bortsett fra at hun trekker inn 'hvit". Det har ingen ting med saken å gjøre. 6
Kågebruker Skrevet 3. august 2021 #13 Skrevet 3. august 2021 (endret) Legalist skrev (2 timer siden): Som jeg har skrevet, er bodypositivity et poc-begrep. Hvite miljøer kan gjerne finne opp sitt eget begrep. Dette er vårt, og har en betydning som er anderledes enn det dere legger i det. Black is beautiful. Du ønsker å segregere samfunnet og bestemme hva folk skal tenke? Endret 3. august 2021 av Kågebruker 18
Gjest Legalist Skrevet 3. august 2021 #14 Skrevet 3. august 2021 Kågebruker skrev (1 minutt siden): Du ønsker å segregere samfunnet og bestemme hva folk skal tanke? Vi trenger ikke flere blendahvite som stjeler fra oss.
judith52 Skrevet 3. august 2021 #15 Skrevet 3. august 2021 Legalist skrev (3 minutter siden): Vi trenger ikke flere blendahvite som stjeler fra oss. lol 21
SoWhat? Skrevet 3. august 2021 #16 Skrevet 3. august 2021 Kågebruker skrev (7 minutter siden): Synes dette med kroppspositivisme har blitt helt latterlig jeg. Ingen fortjener å bli mobbet for hvordan de ser ut, men hvorfor bruke så mye tid på å elske seg selv? Og hvis man mener at det er greit å ekskludere mennesker fra kroppspostivisme må det vel være greit å ekskludere overvektige fra stranden også? Det er helt på trynet. Vel. Det er bedre å elske seg selv enn å hate andre. Noe som fort skjer om man ikke elsker seg selv. Syns noen bør bruke masse tid på det jeg, så slipper andre å bli utsatt for hatet deres pga selvforakt og misfornøydhet med seg selv. 2
Klossmajor Skrevet 3. august 2021 #17 Skrevet 3. august 2021 (endret) jomann skrev (2 timer siden): Bodypositivity handler om å normalisere det unormale. Eller det nye normale, alt ettersom hvilket ståsted man har. Altså normalisere (og dermed gjøre det mer attraktivt med) de feite kroppene. Derfor blir det feil for den bevegelsen å vise en (helt normal) slank kropp. Hele poenget er tross alt at feit er det nye normale. Poenget med at hun er hvit, er det samme som man får når man er hvit mann. Altså en rasistisk vrangforestilling om at hvite ikke har rett til å klage - uansett. Hvite som lever i dag har skylden for at de svarte var slaver for mange generasjoner siden. Hvorfor ikke svarte må ta ansvar for at hvite var slaver i Afrika før dette igjen, er noe jeg aldri har forstått. Europeerne som levde i slaveri i Afrika befant seg da i Barbareskstatene i Nord-Afrika. Ikke i det svarte Afrika. Disse slavedriverne bedrev storstilt slavedrift av svarte afrikanere fra sør for Sahara også. De holdt på med dette også samtidig som den transatlantiske slavehandelen pågikk. Svarte kan vanskelig stilles til ansvar for ugjerninger araberne/berberne begikk overfor europeere. For øvrig er jeg ikke uenig med resten av innlegget. Endret 3. august 2021 av Klossmajor
Antiviruset Skrevet 3. august 2021 #18 Skrevet 3. august 2021 Legalist skrev (9 minutter siden): Vi trenger ikke flere blendahvite som stjeler fra oss. Når du kommer med den dritten der er du selv en rasist. En rasist er en rasist uansett hva hudfarge rasisten har. Er hvit fin? Er mørk fin ? Ja begge på sine måter. Når dette begynner å handle om hudfarge er det renspikka hat og rasisme uansett hva motiver du legger i dette. Mennesket, sjelen og menneskeverdet ser ut til å bety mindre for dere som driver på med dette. Uansett jeg driter i hva dere mener. Jeg bare distanserer meg fra dere alle uansett, og ser på dere som ekstremister som IS og resten av røkla om det er hudfarge, religion eller politisk ekstremisme dere står for. Mitt utseende er som der er uansett hva andre måtte mene om det, det er medfødt og verken bedre eller verre en noe andre sitt. Jeg skaper min egen lykke, ingen andre kan skape det for meg. 28
Nicathv Skrevet 3. august 2021 #19 Skrevet 3. august 2021 Klossmajor skrev (1 minutt siden): Europeerne som levde i slaveri i Afrika befant seg da i Barbareskstatene i Nord-Afrika. Ikke i det svarte Afrika. Disse slavedriverne bedrev storstilt slavedrift av svarte afrikanere fra sør for Sahara også. De holdt på med dette også samtidig som den transatlantiske slavehandelen pågikk. Svarte kan vanskelig stilles til ansvar for ugjerninger araberne/berberne begikk overfor europeere. Dessuten er det ingen afrikanske land som i dag er rike fordi de bygget seg opp rikdom fra slavehandel og kolonialisme. Det er ikke så veldig vanskelig å se at grunnen til at dagens hvite amerikanere har mye mer rikdom enn svarte amerikanere er pga slaveriet og etterfølgende rasistiske lover og samfunnsstrukturer. Norge har så klart ikke tjent på langt nær like mye rikdom fra rasistisk slaveri som USA, så slaveridebatten er mye mer relevant der borte. 3
Klossmajor Skrevet 3. august 2021 #20 Skrevet 3. august 2021 Legalist skrev (33 minutter siden): Bodypositivity er et begrep fra POC-miljøet. Hvite mennesker skal ikke komme her og appropiere dette. Er helt enig med kommentaren i avisa. Utspillet ditt er problematisk på flere nivåer. For det første kan man stille spørsmål ved gyldigheten av selve uttrykket POC. Måten du trekker inn appropriering og ekskluderer hvite på er problematisk. Uansett har ingen monopol på kroppspositive tanker. 15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå