Gå til innhold

Når starter arbeidsdagen din (selvstending næringsdrivende)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er selvstendig næringsdrivende og har en konsulentkontrakt som går over noe tid, der jeg skal fakturere timer jeg bruker. Jobben kan fint gjøres hjemmefra, men det er ofte en fordel og også ønskelig fra oppdragsgiver sin side at jeg befinner meg i lokalene deres flere dager per uke. Når jeg gjør jobben hjemmefra så har jeg ca. 30 sekunder reisetid fra første til andre etasje. Når jeg er i lokalene er det minst 50 minutter pendlevei med bil til tur-retur.

Utgiftene til bil dekkes ikke av oppdragsgiver, som er helt greit for meg. Jeg fører kilometer på firmaet. Men akkurat når arbeidsdagen starter er ikke regulert i kontrakten. På grunn av livet generelt, barnehage osv. vil jeg jo miste minst 50 minutter fakturerbar tid om jeg definerer at arbeidsdagen starter når jeg ankommer lokalene, og slutter når jeg drar derfra. Jeg ønsker derfor å starte tiden min når jeg går ut døra hjemmefra, og stoppe den når jeg er tilbake hjemme (eller har ankommet barnehagen ved henting der, for eksempel).

Jeg har prøvd å finne info på nettet, og mange mener at det er akkurat slik det skal være. Men så blir jeg usikker, for jeg vil jo ikke snylte noen. Det har uansett aldri vært et tema hvor lang tid jeg bruker på noe som helst, så er ikke redd for at det skal bli diskusjoner akkurat. Dette er mer for min egen samvittighet.

Hva gjør dere andre selvstendige med tilsvarende problemstilling?

Anonymkode: cf54d...48d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint fakturere for reisetiden når de ønsker at du skal være i lokalene. Men trekk dra fra levering og henting i barnehage. Spesifiser reisetid på fakturaen, så er det oversiktlig og greit.

Anonymkode: 93e7f...165

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...