AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #1 Skrevet 3. august 2021 Ser det tidligere har vært en og annen tråd her om utleie av rom i eget hus. Jeg bor pr i dag alene. Har 2 store soverom inne, men har også ett anneks som er isolert og inneholder ett lite soverom og en stuekrok med sofa/TV, ergo ett "luksus gjesterom". Samt WiFi etc. For å få litt ekstra inntekt, og for at ikke alt trenger å stå tomt, har jeg vurdert å leie ut annekset dersom jeg finner noen passende som vil bo der. Annekset er tidligere brukt som ungdomsrom, året rundt, og er tvers ovenfor inngangsdøren. Dog må man inn for bad, kjøkken, etc. Så det er selvfølgelig ikke allverdens man kan ta for det, men det er nok hakket mer privatliv her enn om man skulle leid gjesterommet vegg i vegg med mitt soverom og delt stue og alt i hverdagen. MEN, for meg er det her viktig at det er ett menneske man går godt overens med, og i første omgang kanskje for en begrenset leieperiode, type ut kommende skoleår, frem til nyttår, eller annen begrenset varighet. I første omgang for å se hvordan det går. Det kan gjerne være en ung student/elev, en som trenger midlertidig sted å bo ifm jobb, skilsmisse etc.. Men siden huset blir felles vil jeg ikke ha inn hva som helst som bare ønsker å bo billig, og fortrinnsvis en jente / dame, da jeg er det selv. Ergo utgår polske / baltiske fremmedarbeidere som gjerne bor slik fordi det er billig og det er masse av i området, og egentlig også andre hannkjønn uavhengig av opprinnelse mtp at det kan bli litt konflikter mtp eget privatliv og forhold 😛 SÅ, dere som har leid ut rom i eget hus el lign, hvordan har dere gått frem i starten for å finne leietakerkandidater? Jeg tror ikke jeg har lyst til å annonsere ut på Finn.no, da jeg kan se for meg at mye rart kan ta kontakt? Jeg tror heller ikke Air`B`n`B utleie er greia, da jeg jobber fra ganske tidlig hver morgen i ukedagene, og er en del på farten i helgene, og derfor ser jeg for meg at det blir mer jobb enn nytte mtp at de gjerne skal ha frokost, rom må vaskes, sengebyttes etc for hver gang. Ellers har jeg tenkt på det også OG, hva er deres erfaringer med dette? Blir det mye konflikter eller går det stort sett greit? Anonymkode: e6b77...009
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #2 Skrevet 3. august 2021 Fortell folk du kjenner at du vurderer å leie ut, og hvilke krav/ønsker du har. Stor sjanse for at noen kjenner noen som trenger et sted å bo, og det er jo litt tryggere når det går via bekjente. Ellers kan du jo sjekke «ønskes leid»-annonser på Finn og i lokalavisa og kontakte de som kan være aktuelle. Vi har funnet alle våre leieboere via bekjente, og har bare vært litt uheldige en gang. Anonymkode: 3a759...587
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #3 Skrevet 3. august 2021 Følger med her, har og vurdert det samme. Sitter med et altfor stort hus men ikke flere selvstendige leiligheter her. Anonymkode: af6b2...796
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #4 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ergo utgår polske / baltiske fremmedarbeidere Neei! Anonymkode: 25872...b44
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #5 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fortell folk du kjenner at du vurderer å leie ut, og hvilke krav/ønsker du har. Stor sjanse for at noen kjenner noen som trenger et sted å bo, og det er jo litt tryggere når det går via bekjente. Ellers kan du jo sjekke «ønskes leid»-annonser på Finn og i lokalavisa og kontakte de som kan være aktuelle. Vi har funnet alle våre leieboere via bekjente, og har bare vært litt uheldige en gang. Anonymkode: 3a759...587 Enig. Anonymkode: 25872...b44
Blomsterpotta Skrevet 3. august 2021 #6 Skrevet 3. august 2021 Ei venninne av meg leide ut først 1 rom, så 2 rom til fremmede folk. Venninna mi er svært utadvendt og elsker folk. Allikevel ble det for mye for henne da disse leieboerne kom og gikk til forskjellige tider. Det var nesten alltid noen som var på kjøkkenet for å ordne noe mat eller var på badet for å fikse seg. Venninne mi holdt ut i 6 mnd, da holdt hun på å rable av å nesten aldri være alene. Siden hun leide ut soverom, så satt jo leieboerne i stua og så TV også. Hun sa de opp og kommer aldri til å leie ut til noen igjen. Jeg for min del skjønner ikke at folk orker å ha fremmede boende hos seg i lange tider. Jeg kunne fint leid ut 4 soverom, men kjenner at det hadde ikke vært positivt for min del.
Eneri Skrevet 3. august 2021 #7 Skrevet 3. august 2021 Har ikke leid ut enkeltrom i huset, men ser her jeg bor at sykepleierstudenter i praksis ofte søker etter hybel for seks uker. Kan det være noe å prøve for deg? Har du sykehus nært som tar imot studenter kan du jo kontakte sykehuset og si du har ledig hybel for korttidsutleie. 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #8 Skrevet 3. august 2021 Eneri skrev (23 minutter siden): Har ikke leid ut enkeltrom i huset, men ser her jeg bor at sykepleierstudenter i praksis ofte søker etter hybel for seks uker. Kan det være noe å prøve for deg? Har du sykehus nært som tar imot studenter kan du jo kontakte sykehuset og si du har ledig hybel for korttidsutleie. TS her Ah det var ikke dumt Jeg har faktisk 2 sykehus innen 20 min kjøring og begge kan nås kollektivt ganske greit Takk for godt tips! 6 uker er jo veldig greie perioder for det holder man gjerne ut åkke som. En venninne av meg hadde faktisk en "sånn enn" boende hos seg for et par år siden og det hadde vært veldig hyggelig Anonymkode: e6b77...009 3
MissPierce Skrevet 3. august 2021 #9 Skrevet 3. august 2021 Når du leier ut rom hvor du selv bor, har du også bare 1mnd oppsigelse. Noe som hjelper veldig vist det blir full kræsj.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå