AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #1 Skrevet 3. august 2021 Hei! Førstegangsmamma her. Jeg lurer rett og slett på om jeg bytter bleier for ofte? Jeg bytter med en eneste gang det er bæsj eller tiss i bleia. Følger med og sjekker ofte og bytter ofte. Også om natten. Jeg var på barselgruppe i går og så at den ene babyen hadde blå indikatorstrek på bleia, og jeg sa vennlig i fra til moren at babyen hennes hadde våt bleie. Hun svarte at bleia var ikke full, så hun skulle ikke skifte på han nå. Er det virkelig vanlig å la babyene gå med våte bleier helt til bleiene blir fulle og tunge? Hva gjør andre mødre? Anonymkode: 81a4a...78e
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #2 Skrevet 3. august 2021 Skifter bæsjebleie med en gang. Tissebleier ser jeg an. Anonymkode: 3816d...ffe 5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #3 Skrevet 3. august 2021 Bæsj bør skiftes med en gang, men du trenger ikke skifte tissebleie med en gang det er litt i den. På natten trenger du heller ikke ta tisse bleiene, la heller babyen få sove da. Bleiene i dag absorberer godt, så det er ikke ubehagelig. Finnes jo en mellomting da, jeg har som regel skiftet før de er blytunge. Men med en liten skvett i kan det fint vente. Anonymkode: 34bff...212 6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #4 Skrevet 3. august 2021 Bæsj skiftes med en gang, tissebleier kan ses an. Streken blir jo blå tvert det kommer væske i bleien, og det er ikke nødvendig å skifte så ofte. Synes det var rimelig frekt av deg å be en annen mor skifte bleie på babyen sin. Anonymkode: 3994e...281 14
Gåsemor Skrevet 3. august 2021 #5 Skrevet 3. august 2021 Skifter kun om natten hvis det er bæsjebleie eller om baby er urolig. På dagtid vanligvis hver 3-4 time eller etter behov. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #6 Skrevet 3. august 2021 Jeg hadde helt ærlig blitt litt sur om du hadde påpekt bleia til ungen min, hehe. Som om hun andre mammaen ikke kan se det selv? De våtindikatorene blir blå når det er en biiiiiteliten skvett tiss i. De er der helt seriøst for å selge flere bleier etter min mening, fordi noen, som deg, skifter med en gang den er litt blå. Det trenger man ikke, bare kjenn inni bleia – de er som regel tørre inni på det tidspunktet. Bæsj er noe annet, det skifter man med en gang. Anonymkode: bd766...3c9 10
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #7 Skrevet 3. august 2021 De indikatorstrekene kan du ikke stole på, de skifter farge om det bare er snakk om noen dråper. Vet ikke om det er et salgstriks fra produsenten? Kanskje de håper på at alle gjør som deg og skifter bleie basert på indikatorstreken, og ikke når det faktisk er nødvendig. Jeg kjenner alltid om bleia kjennes tung ut. Og så skifter jeg uansett hver 4.time på dagtid for å unngå innestengt lukt. Det er sjeldent nødvendig å skifte tissebleier oftere enn det. Bæsjebleier skal selvsagt skiftes med én gang. Anonymkode: 46295...ae2 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #8 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg hadde helt ærlig blitt litt sur om du hadde påpekt bleia til ungen min, hehe. Som om hun andre mammaen ikke kan se det selv? De våtindikatorene blir blå når det er en biiiiiteliten skvett tiss i. De er der helt seriøst for å selge flere bleier etter min mening, fordi noen, som deg, skifter med en gang den er litt blå. Det trenger man ikke, bare kjenn inni bleia – de er som regel tørre inni på det tidspunktet. Bæsj er noe annet, det skifter man med en gang. Anonymkode: bd766...3c9 Overså det svar før jeg svarte rett etter deg. Helt enig med det du skriver her! Det å påpeke at bleia bør skiftes er å leke mammapoliti, og attpåtil tok Ts nok feil, fordi denne moren sikkert selv var i stand til å kjenne at det var lite i bleia. Anonymkode: 46295...ae2 4
Gjest 123 eller noe Skrevet 3. august 2021 #9 Skrevet 3. august 2021 Tissebleier kan tisses i en god stund mange ganger. Droltebleier må tas med en gang man lukter det har skjedd (eller hvis man sjekker før det kan luktes) for å unngå utslett!
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #10 Skrevet 3. august 2021 Det finnes en mellomting mellom å skifte med en gang og å skifte når bleia er full og tung altså. Og de fleste av oss er mellom der. Jeg skifter kanskje hver tredje time på dagen, på natta skifter jeg ikke bleie med mindre det kommer bæsj. Jeg hadde himlet greit med øynene inni meg om noen hadde påpekt at bleia hadde bittelitt tiss i seg og burde skiftes (tipper moren gjorde det i ditt tilfelle også). Anonymkode: 6caf7...7df 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #11 Skrevet 3. august 2021 Skifter bæsjebleie så fort jeg oppdager det, har en snikbæsjer denne gangen (med første gang var det aldri tvil). Fulle tissebleier tas med en gang, men de små tisser jo ofte ikke så mye av gangen, så jeg venter hvis det bare er litt tiss. Anonymkode: d0a1f...1d3 1
Strange Doll Skrevet 3. august 2021 #12 Skrevet 3. august 2021 Bæsj taes selvfølgelig med en gang, men jeg bytter ikke tissebleie med en gang. Man kjenner jo når bleien trenger å byttes før den blir full og tung 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #13 Skrevet 3. august 2021 Tar bæsjebleie med en gang, tissebleie rett før måltidet. Dersom bleia er veldig full (våt) tar jeg den der og da. Anonymkode: b35a6...901 1
Cer3s Skrevet 3. august 2021 #14 Skrevet 3. august 2021 Med bittesmå babyer kan man fint vente en liten stund når det er tissebleier. Hvis man skal skifte tissebleier så fort det vises på indikatoren gjør man ikke annet, da så små tisser konstant. Man kan derimot holde seg for god til å stikke nesa si i sånne saker som man ikke har noe med. Du kan jo begynne å veie opp for når du skal si ifra om ting. Gjør mor noe som er potensielt skadelig eller dødelig? Da kan du si ifra. Å beordre andre mødre til å skifte bleie på unga sine blir litt sånn mammapoliti 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #15 Skrevet 3. august 2021 Skifter ikke om natten. Bæsj byttes selvsagt med en gang (ingen av mine har bæsjet på natt), ellers byttes bleier morgen, lunsj, ettermiddag og kveld. Anonymkode: 93888...715
Lorieen Skrevet 3. august 2021 #16 Skrevet 3. august 2021 Bæsjebleier byttes umiddelbart, tissebleier skiftes regelmessig og minimum hver tredje time og før den blir ubehagelig full/våt (vi bruker tøybleier).
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #17 Skrevet 4. august 2021 Oi, her var det jo mange interessante svar. Jeg er hverken mammapoliti eller frekk, jeg er en usikker førstegangsmor som trodde jeg gjorde en annen mor en tjeneste ved å si i fra at bleien var våt. Ser jo nå at jeg tydeligvis ikke skulle bemerket det, men hun tok det heldigvis fint i motsetning til mange her inne 😮 Jeg spurte fordi jeg ble enda mer usikker på hva som var riktig og ikke, og ble derfor nysgjerrig på hva andre gjorde og hva som var vanlig. Babyen min er seks uker og jeg har ingen erfaring fra før, ei heller venner som har babyer. Takk for alle saklige og ordentlige svar Da kan jeg nok med god samvittighet roe ned min egen bleiebytting litt 😄 Anonymkode: 81a4a...78e 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #18 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): hun tok det heldigvis fint i motsetning til mange her inne 😮 Anonymkode: 81a4a...78e Utad, ja, du vet jo ikke hva hun tenkte inni seg. Jeg hadde sikkert også tatt det veldig pent utad, og muligens ledd det bort etc, men hadde absolutt ikke likt at andre bemerket slikt. Samtidig hadde jeg kanskje også tenkt at du var litt enkel, siden du følte du måtte si ifra kun basert på indikatorstreken, og at det ikke falt deg inn at bleia ikke var full. Jeg sier ikke at du ER enkel, altså, det kan jo være ammetåke etc. Jeg er førstegangsmor selv, min er litt eldre enn din, riktignok, men jeg gir ALDRI andre mødre råd eller tips hvis de ikke ber om det. Hadde babyen vært i fare, så hadde jeg så klart sagt noe, men ellers gjør man best i å holde kjeft når det kommer til tips og råd til andre mødre, med mindre de selv etterspør dem. Anonymkode: 46295...ae2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå