Gå til innhold

Hvor mye rette på større barn som snakker feil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en tolvåring i hus annenhver uke, som siden lav alder har snakket endel feil, og ikke ser ut til å legge det av seg.

Dette gjelder særlig bøying av verb - eksempelvis "Jeg lo(la) boka der", eller "Vi har syngi(sunget), dansi(danset) og svømmi(svømt)" 

Dette er da få eksempler, men viser hva jeg mener med dette. I tillegg har vi da det vanlige problemet med kj-lyden som blir skj-lyd, men dette gjelder jo mange barn. 

Er dette noe som gradvis blir bedre? Vil skolen gjøre noe med dette? Eller skal jeg fortsette å være masekråka som stadig retter på dette? Ikke at jeg mener man skal være så innmari perfekt på alt, men for barnets egen del føler jeg jo det er greit å lære å snakke noenlunde ordentlig, spesielt når man skal opp i syvende klasse?

Anonymkode: 1df7a...950

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rett på det hjemme. Skolen kan ikke ta alt alene!

Om det både rettes på hjemme og på skolen er sjansen større for at barnet til slutt sier drt riktig😊

Anonymkode: a228f...d56

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Er du seriøs nå? Det der (syngi osv.) er ikke feil, det er dialekt.

Anonymkode: 37a2b...6f1

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du seriøs nå? Det der (syngi osv.) er ikke feil, det er dialekt.

Anonymkode: 37a2b...6f1

Akkurat det eksempelet var muligens ikke det beste. Jeg snakker bredt, og kan faktisk si syngi selv. Men i-ending er vel ikke helt innafor på alle ord i presens perfektum - dialekt eller ikke?

Vi bor forresten ikke et sted hvor det er noen spesiell dialekt, helt vanlig østnorsk. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi bor forresten ikke et sted hvor det er noen spesiell dialekt, helt vanlig østnorsk. 

Der mistet jeg all respekt for din språkforståelse 

Anonymkode: 7f474...125

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg korrigerte alltid gjennom eksempel.

"Vi har syngi" er dialekt, så det ville jeg ikke korrigert, men "Vi har dansi" ville jeg korrigert med spørsmålet "hvilke danser danset dere da?", "jeg lo boka der", ville jeg korrigert med "Hvorfor la du boka der?"

På den måten ville jeg vist gjennom eksempel den korrekte bøyingen. 

Anonymkode: d74e3...5d2

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er helt greit.👌

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

"Vi har syngi" er dialekt, så det ville jeg ikke korrigert, men "Vi har dansi" ville jeg korrigert med spørsmålet "hvilke danser danset dere da?", "jeg lo boka der", ville jeg korrigert med "Hvorfor la du boka der?"

Sånn pleier jeg å gjøre det også. 😊 Når ungen sier: «også gåtte vi dit», så følger jeg opp med svar/spørsmål der jeg bruker korrekt bøying. «Hva gjorde dere etter at dere gikk dit?» 

Endret av Rosa Dartle
  • Liker 4
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Som flere nevner er "syngi" helt korrekt bøying i mange dialekter, og i-ending i perfektum var tidligere også sideform i nynorsk. Når du i tillegg påstår at dere bor et sted det "ikke er noen spesiell dialekt", så får jeg inntrykk av at du ikke har spesielt god språkforståelse selv, og dermed kanskje ikke bør være den som retter på barnet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nettopp! Veldig klokt. Å rette på barnet gjør barnet selvbevisst. Det blir som med "the monster study", hvor barn som pratet helt normalt stadig ble avbrutt og fortalt at de stammet og måtte bevisst gå inn for å slutte med det. Det gjorde at disse barna slet med å prate og til slutt fikk alvorlige problemer med stamming.

Å stadig rette på barns måte å prate på, uttale ting, gjør mer vondt enn godt. Å hjelpe, slik du gjør, er den riktige måten for å gjøre barn klare over hva som er "riktig" måte å si ting på, slik at barnet selv velger hvordan barnet vil prate. For vi prater alle forskjellig avhengig av om det er i vennskapelige kretser eller i mer offisielle sammenheng (tenk jobb, for eksempel).

Anonymkode: be445...034

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mange barn sier "huns" i stedenfor henne. Dette irriterer meg grønn. Tok 2 år og barna sier nå henne. Bare mas i vei. 

Anonymkode: 5c283...a3f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Anonymus Notarius skrev (3 timer siden):

Som flere nevner er "syngi" helt korrekt bøying i mange dialekter, og i-ending i perfektum var tidligere også sideform i nynorsk. Når du i tillegg påstår at dere bor et sted det "ikke er noen spesiell dialekt", så får jeg inntrykk av at du ikke har spesielt god språkforståelse selv, og dermed kanskje ikke bør være den som retter på barnet?

Hva er det dere reagerer på med dette? Hvis TS bor i Oslo, er det faktisk standard østnorsk som er språkformen, og det betegnes ikke som en dialekt.

https://no.wikipedia.org/wiki/Standard_østnorsk

Anonymkode: 146af...a5f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det dere reagerer på med dette? Hvis TS bor i Oslo, er det faktisk standard østnorsk som er språkformen, og det betegnes ikke som en dialekt.

https://no.wikipedia.org/wiki/Standard_østnorsk

På vikværsk (vsnlig østnorsk dialekt) er det vanlig å si "Vi har syngi". 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På vikværsk (vsnlig østnorsk dialekt) er det vanlig å si "Vi har syngi". 🙂

Ja. Som sagt, hvis TS bor i Oslo, snakkes det ikke dialekt som standard. Og da er det heller ikke korrekt å si "syngi".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Som sagt, hvis TS bor i Oslo, snakkes det ikke dialekt som standard. Og da er det heller ikke korrekt å si "syngi".

Jo, vikværsk snakkes i deler av Oslo også, og det er ikke uvanlig at bsrn(og voksne) blir påvirket av andres dialekter. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Rett på ungen!!!! Man blir sett på som tilbakestående når man blir eldre og snakker mye feil. 

Anonymkode: 07b57...c9a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ungen er 2 år gammel...

kanskje vente til den er litt eldre eller

Ellers ser jeg ikke hvem grunn man har til å korrigere en 2 åring. Helt sykt

Anonymkode: a48a2...d7c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ungen er 2 år gammel...

«Hvem grunn»? Skjønner jo at DU ikke ser noen grunn til å korrigere. 

Anonymkode: 07b57...c9a

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Ser TS har fått en del tilbakemeldinger på problemet, men ingen har kommentert overskriften?! 😬🥵 Hvis man er opptatt av at en toåring skal snakke riktig bør man som minimum kunne formulere en forståelig overskrift. 

"hvor mye rette på…" er ikke bra. Kanskje "kan jeg rette på språket til en tolvåring?" ville vært klarere. 

Anonymkode: c5a31...82d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ungen er 2 år gammel...

12. Tolv år. 

Om man skal rette på, kommer litt an på mange ulike ting. Hvordan er relasjonen mellom ungdommen og den som tar det opp, hvordan er ungdommens selvbilde/selvtillit, har ungdommen språkvansker/lærevansker? 

Hvis det er et barn med normalt selvbilde/selvtillit, som generelt har det ganske greit med seg selv i livet og har en grei relasjon til den som ønsker å ta det opp, så sier jeg KJØR PÅ. Det er ingenting søtt, sjarmerende eller kult med en ungdom som har talevansker som enkelt kunne vært rettet opp i (at de kommer av foreldrenes sløvhet). Men tråkk litt forsiktig da, det er i utgangspunktet en foreldrejobb. 

Skolen har ikke noe ansvar, og svært lite påvirkningskraft på uttale og språk. Det må øves over tid. 

Anonymkode: a8b67...06a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...