AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #1 Skrevet 3. august 2021 Hei, Sommeren er over. Det er på tide å skjerpe seg. Kutte på sjokolade og chips bla. Likevel er det ønskelig å kunne spise noe søtt en gang i blant, og da tenker jeg annet enn ren frukt, feks bakst som banan-lapper. Ikke spesielt fan av avokado til søtt eller kunstig sukker. Har dere tips til feks kjeks, bar, granola som er litt sunnere og som smaker riktig godt? Anonymkode: 1b09c...cff
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #2 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, Sommeren er over. Det er på tide å skjerpe seg. Kutte på sjokolade og chips bla. Likevel er det ønskelig å kunne spise noe søtt en gang i blant, og da tenker jeg annet enn ren frukt, feks bakst som banan-lapper. Ikke spesielt fan av avokado til søtt eller kunstig sukker. Har dere tips til feks kjeks, bar, granola som er litt sunnere og som smaker riktig godt? Anonymkode: 1b09c...cff Håper det er greit at jeg først nevner et frukt tips og det er frosne druer. Sykt digg 😍 Ellers Bananlapper med chiasyltetøy 2 modne bananer 1 dl kokosmelk 1 dl havregryn 1/2 ts natron 1/2 ts bakepulver litt kanel hvis ønskelig SLIK GJØR DU Rør sammen alle ingrediensene, og kjør dem sammen i en blender eller foodprosessor. Det er best å gjøre dette med maskin, fordi du da får løst opp havregryna bedre.p La røra stå på benken og svelle i omtrent 20 minutter. Stek på takke, eller i slipp-lett-panne uten fett. Ha plata på middels varme, og snu lappene når de begynner å stivne i kanten og boble. De er litt vanskeligere å snu enn vanlige lapper på grunn av sukkeret i bananen og kokosmelka. Syltetøy 5 dl frosne bær 2 ss vann 2 ss chiafrø Fremgangsmåte Ha vannet i en gryte og sett på lav/middels varme. Ha bærene i gryten og la den stå på lav varme i 5-10 minutter, rør jevnlig. Når bærene er myke og avgitt en del væske kan du tilsette 2 ss chiafrø. Rør godt til chiafrøene har fordelt seg jevnt. Ta deretter gryten av platen. Ha syltetøyet over i et glass eller en bolle, og la det stå i minst 15 minutter slik at det får tykne. Tilsett litt agave eller kokossukker om du vil ha et søtere syltetøy. Nicecream 2 frosne bananer i biter 0,5 ts vaniljeekstrakt 0,5 dl sterk kaffe, avkjølt 2 ss råkakao Ha frosne bananer og vaniljeekstrakt i en blender og kjør raskt sammen. Tilsett kaffe og råkakao, og blend sammen til en glatt og kremet konsistens. Daddelkuler 200 g dadler (vekt uten stein) 25 g havregryn 50 g mandler 50 g valnøtter 50 g kokosmasse 2 ss kakao 1/2 – 1 ts salt Ha alle ingrediensene i en blender eller lignende og kjør til en seig masse. Trill til kuler. Du kan trille kulene i kokos eller kakao om du ønsker. Oppbevar daddelkuler i tett boks i kjøleskapet. Jeg legger dem lagvis med bakepapir mellom. Bar 150 g ferske, saftige dadler (vekt uten stein) 100 g havregryn 100 g valgfri nøtter flaksalt (et par klyper) Ha alle ingrediensane i en foodprosessor. Kjør på full guffe et par minutt til en smuldrette, klebig masse. Press massen kompakt ned i en matboks med bakepapir Sett kjølig, del opp i passelige biter og oppbevar i kjøleskap. Energibarane kan fint ligge noen timer romtemperert, om du vil ha de med i sekken etc Anonymkode: f14d4...3cd 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #3 Skrevet 3. august 2021 Jeg syns popcorn er genialt som salt snacks! Har en micropop-bolle i silikon, da kan jeg poppe helt uten fett og heller tilsette det jeg ønsker for smak etterpå. Stort volum blir det også, som hjelper hjernen å bli fornøyd. Anonymkode: 4b46e...56c 1
Elhaym Skrevet 3. august 2021 #4 Skrevet 3. august 2021 Jeg er veldig glad i reddiker, bare reddik!:) Og neper, rå. 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #5 Skrevet 3. august 2021 Min yndling er å kjøpe potetgulldip og blande det ut ned naturell yoghurt istedet for rømme, og så kutte opp gulerøtter, blomkål, kålrot, agurk for å dippe med. Fungerer også med paprika, nepe, reddikk, til og med eple. Popcorn er jo godt Kokte asparges og maiskolber med litt salt og bittelitt smør er også godt Og det går an å lage flust med forskjellige salatblandinger, med litt olje og krydder, soltørkede tomater og feta Anonymkode: da789...451
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #6 Skrevet 3. august 2021 Ristede kikerter Anonymkode: cae82...0f8
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #7 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg syns popcorn er genialt som salt snacks! Har en micropop-bolle i silikon, da kan jeg poppe helt uten fett og heller tilsette det jeg ønsker for smak etterpå. Stort volum blir det også, som hjelper hjernen å bli fornøyd. Anonymkode: 4b46e...56c Du vet de finnes micro-pop i pose? Der slipper man bolla og fettet 💁🏻♀️ Anonymkode: 8449c...f9e 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #8 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du vet de finnes micro-pop i pose? Der slipper man bolla og fettet 💁🏻♀️ Anonymkode: 8449c...f9e Er det ikke ganske mye fett i de posene? Anonymkode: da789...451 6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #9 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er det ikke ganske mye fett i de posene? Anonymkode: da789...451 Joda, er en del hvis man ikke kjøper fettredusert. Men det er jo kalorier i vanlig popcorn også da. Anonymkode: 8449c...f9e 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #10 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Joda, er en del hvis man ikke kjøper fettredusert. Men det er jo kalorier i vanlig popcorn også da. Anonymkode: 8449c...f9e Det er jo ikke det før du tilsetter fett, jeg skrev fordi du siterte den over deg igjen som snakket om silikonbolle til popcorn, og ut i fra jeg skjønner så trenger man ikke noe særlig fett i det hele tatt i dem. Anonymkode: da789...451 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #11 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er jo ikke det før du tilsetter fett, jeg skrev fordi du siterte den over deg igjen som snakket om silikonbolle til popcorn, og ut i fra jeg skjønner så trenger man ikke noe særlig fett i det hele tatt i dem. Anonymkode: da789...451 Jo, det er kalorier i form av karbohydrater, litt fett og proteiner blant annet. Men mindre enn micropop. Alt avhenger av mengden man spiser. Anonymkode: 8449c...f9e
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #12 Skrevet 4. august 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Du vet de finnes micro-pop i pose? Der slipper man bolla og fettet 💁🏻♀️ Anonymkode: 8449c...f9e Poenget mitt var at man kan poppe "nakne" popcorn i micro ved hjelp av en sånn bolle, uten å tilsette fett i det hele tatt (bortsett fra det man eventuelt vil ha for smakens skyld). Selvfølgelig kan man også kjøpe ferdigposer, men de inneholder en god del fett og er ikke nødvendigvis noe godt alternativ om en vil ha kalorifattig snacks (som engang var det ts spurte om). Anonymkode: 4b46e...56c
Troyamin Skrevet 4. august 2021 #13 Skrevet 4. august 2021 Tørkede epler (eller annen frukt) med kanel på.
Veggdyret Skrevet 4. august 2021 #14 Skrevet 4. august 2021 Min sunne favorittsnacks er spekeskinke, gjerne kuttet i tynne staver omtrent som taffelsticks. Sesongens bær med bare en liten skvett vaniljesaus på er også utrolig godt, uten altfor mye kalorier.
Susan Sto Helit Skrevet 4. august 2021 #15 Skrevet 4. august 2021 Bær med mager vaniljekesam er faktisk overraskende godt. (Vaniljekesam kan lages selv ved å kjøpe mager kesam og tilsette en teskje vaniljesukker, om du ikke vil ha den ferdige fra Tine.) Weetabix har kommet med noen mini-weetabix med sjokoladebiter. De fungerer veldig godt som snacks/kjeks hos meg. Rå grønnsaksstaver med youghurt-dip er også en klassiker. Grønnkålchips har også fungert bra som potetgull (Men det stinker i hele huset når den lages, så jeg ga opp det.) Vi har også sånn silikon"boks" til å poppe vanlige tørkede maiskorn i mikro, uten fett. Og det fungerer også veldig bra som snacks. Barna foretrekker at det tilsettes smør, men det tilsettes fint etter popping, og kan da tas på deres del og ikke min. (Det blir ikke noe gris i det hele tatt om du ikke tilsetter fett. Både silikonboksen og popkornet er tørt, og lager ikke engang gris på fingrene når det spises. Ananas er også god snacks.
Lill3My Skrevet 4. august 2021 #16 Skrevet 4. august 2021 Hvis det er «en gang i blant» som TS skriver, tenker jeg at du skal velge det du har mest lyst på slik at du faktisk blir fornøy. Men hvis «en gang i blant» er flere ganger i uka bør en finne bedre alternativer. 1) må en ha noe i det hele tatt? Ofte er det en dårlig vane eller at en ikke Jar spist nok til hovedmåltidene 2)eksperimenter med ymse varianter snacks og finne dine favoritter: hjemmelaget sorbe at frosne bær og yoghurt/kesam, sjokoladepudding uten sukker, eller proteinpudding, melon og bær, noen salte kjeks med god ost som brie o.l,
sstinemor Skrevet 4. august 2021 #17 Skrevet 4. august 2021 Fryste blåbær og bringebær med lettmelk og sukrin. Sukkerfri gele evt. med sukkerfri vaniljesaus (ikke sunt, men gir ikke kalorier heller) Lettbrus (heller ikke sunt, men gir ikke kalorier) Gulrot, kålrabibiter, stangselleri, agurk, paprika, nepe, reddik. Kan evt. dyppes i Tine sin rømmedipp. Den er relativt lite kcal i (114kcal pr 100g) til å være dip. Beef Jerky
AprilLudgate Skrevet 4. august 2021 #18 Skrevet 4. august 2021 Om man har lyst på noe salt: ristede kikerter Friskt: proteinfluff med bringebær Type barer/kjeks osv og ting med daddel er like mye kalorier/sukker - så jeg personlig dropper det eller velger noe jeg har lyst på. Spiser heller en is enn daddelkake/kuler. Nicecream har også gjerne like mye kalorier - men er jo å regne som et lite måltid om man tenker istedenfor kveldsmat for eksempel. Og, varme opp skogsbærblanding og ha vaniljekesam over er veldig, veldig godt!
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #19 Skrevet 4. august 2021 Beef jerky Ost Anonymkode: f8d34...758
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå