Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 2.5 år hadde feber da han våknet på lørdag morgen. Siden da har han nesten ikke spist noe. 

Hele lørdag og søndag spiste han ingen ting. Søndag kl 23 ville han spise vannmelon. Spiste greit. Mandag morgen ville han ha pizza til frokost. Spiste et pizzastykke. Utover dagen spiste han ingen ting. Det eneste han vil ha er is og godteri. Jeg har ikke gitt han godteri men is fikk han 2 ganger. I dag ville han ha yoghurt til frokost og det fikk han men spiste ikke mer enn 2 skjeer. Han har ikke feber i dag.

Hva skal jeg gjøre? Han spiser ingen ting. Er jo ikke greit å bare spise is..

Han er ellers veldig flink til å drikke vann. Tisser greit. Jeg gir han flytende paracet også 2-3 ganger om dagen. 

Burde jeg ta med han til legen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Smoothie, smoothie, smoothie og smoothie. Den kan du trikse og mikse med. 

Anonymkode: 23d28...65c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her funket det å gi smoothie og yoghurt på slike klemmeposer. 

Anonymkode: f3e27...b0b

AnonymBruker
Skrevet

Gi annen drikke, med litt næring/energi. Brus, saft (ikke lettprodukter) eller juice, eller eplemost. Og noe som inneholder salt, noe salt kjeks eller chips. Tilby gjerne annen mat, men ikke mas. 

Så lenge han drikker og spiser bittelitt, så trenger du ikke å kontakte lege, men om det roer deg som mor så tar du en telefon til dem. Ofte skal det ikke mer til enn en sykepleier som beroliger. :) 

Anonymkode: d84f2...33e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min på 1,5 år hadde feber i 3 dager før sommeren og spiste nesten ingenting iløpet av 4 dager. Passet på at han drakk mye vann og jeg ammet i tillegg.  Prøvde det meste av mat, yoghurt og klemmeposer. Ingenting fristet. Eneste jeg fikk i han var salt potetgull. Tenkte at det var bedre enn ingenting.

Tok han ikke med til legen, for legen får ikke gjort noe med febern uansett. Og allmenntilstanden var ikke veldig redusert.

Anonymkode: 6c5bf...462

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet

Det går seg nok til, det pleier å ta noen dager før matlysten er normal igjen. 

Jeg pleier å lage milkshake med egg i for å få i dem noe næring. Altså is, melk og egg. Mine barn har aldri lyst på smoothie når de er syke. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis han ikke har feber i dag ville jeg avventet og sett det an. Selv om han spiser lite, så spiser han jo. Og så lenge han får væske i seg og har urin ville jeg ikke vært bekymret. Han er nok på bedringens vei. 

Mine barn blir ofte sånn når de er syke, og er gjerne veldig småspiste en uke og to etter at feberen er borte. 

Anonymkode: c7939...14f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har også en 2,5-åring med feber her. Det er ikke så viktig med mat, men det er viktig med drikke! Våte bleier! Her har han stort sett fått i seg hjemmelaget smoothie, smoothie-klemmepose fra butikken, vannmelon, juice, is og chips. 

Anonymkode: 96007...720

AnonymBruker
Skrevet

Mye bra tips her, jeg har også gitt saftis for å få i dem væske. Er ofte godt med noe kaldt når man har feber. De tåler noen dager med lite mat, men væske er det aller viktigste.

Anonymkode: 7864c...56c

Skrevet

Så lenge han drikker er det ikke så farlig med maten. Han skal såklart ikke gå mange dager uten å spise, men det høres jo ut som han får i seg noe og noe er bedre enn ingenting. Ville sett ann til i morgen, høres ut som han er på bedringens vei 

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min var alltid småspist i flere uker etter virusinfeksjon. Hun var ikke spesielt storspist ellers heller, men det som alltid funket var babygrøt (typ sånn man blander vann i fra Nestle). Om det varte lenge blandet vi ofte fløte, smør, olje eller egg i for å få det mer næringsrikt. Nå er hun 6 år, og matlysten blir ikke påvirket like lenge etterpå. Men det viktigste er væske, som flere her sier. 

Anonymkode: 02810...cfe

AnonymBruker
Skrevet

Barnet spiser jo helt ok for et sykt barn? Et pizzastykke, litt yoghurt, noe is og melon er jo ikke «ingenting». Er barnet sterkt undervektig fra før av ville jeg nok kontaktet lege innen uken var omme, men er barnet normalvektig så går dette fint i en uke eller to. 

Når barnet er sykt kan du for øvrig gi han hva som helst. Blir barnet ikke sykt eller uvel av kjeks og is så kan han fint spise det til han er frisk. 

Husk at å fordøye sunn mat er utrolig energikrevende. Du skal ikke kreve at kroppen evner gjøre dette når den sloss mot infeksjon, enten det gjelder barn eller voksne. Da er lett fordøyelige saker som suppe, smoothie, hvitt brød, tørre kjeks, laktosefri sjokkomelk, brus etc nøkkelen til suksess. Ikke gi barnet eplejuice, laktose, fiber eller andre tungt fordøyelige ting (ei heller i smoothien). 

Anonymkode: 81774...4a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...