AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #1 Skrevet 3. august 2021 Var på tur med to venninner i sommer og fikk da opplysninger som jeg har stusset på i ettertid og lurt på om det virkelig er sånn? Den ene venninnen er hardtarbeidende på 30 året i et lavløntyrke. Hun forteller at hun i en 100% turnusstilling har utbetalt ( netto) ca 24-25 k hver måned. Den andre venninne forteller da at hun har det samme ut hver måned som 100% ufør. Hadde hun jobbet i mange år ( vi er i 50 åra) og tjent opp rettigheter kunne jeg skjønt det men hun har faktisk aldri jobbet fulltid. Hun har kun hatt kortvarige deltidsjobber innemellon, hvis jeg sier hun til sammen har jobbet 5 år deltid over samme periode på 30 år så tror jeg faktisk det er litt snilt regnet. Ikke misforstå, venninnen som er ufør har god grunn til å være det og det er fint at hun kan motta penger hver måned men samtidig skal det jo lønne seg å jobbe? Den andre venninnen opplever det som urettferdig og at hun burde vært lønnet bedre som tross alt bidrar til samfunnet, jeg må så si jeg forstår henne. Men kan dette virkelig stemme? Burde det ikke være en forskjell på de som jobber og de som mottar trygd? Anonymkode: 3c37e...6b5 8
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #2 Skrevet 3. august 2021 Din venninne har hatt 30 år på å utdanne seg til en bedre betalt jobb. Synd, men hun burde ha tenkt lengre i det lange løp. Jeg er også i et lavtlønnet yrke og holder nå på å utdanne meg til noe annet som gir langt bedre lønn. høres ut som din uføre venninne ikke har minstesats, for den er vel på rundt 16000 pr måned, så hun må ha hatt noe forsikringer eller høyere lønn da uføretrygd skal være 66% av tidligere lønn. Anonymkode: 09d81...cf2 17
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #3 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Var på tur med to venninner i sommer og fikk da opplysninger som jeg har stusset på i ettertid og lurt på om det virkelig er sånn? Den ene venninnen er hardtarbeidende på 30 året i et lavløntyrke. Hun forteller at hun i en 100% turnusstilling har utbetalt ( netto) ca 24-25 k hver måned. Den andre venninne forteller da at hun har det samme ut hver måned som 100% ufør. Hadde hun jobbet i mange år ( vi er i 50 åra) og tjent opp rettigheter kunne jeg skjønt det men hun har faktisk aldri jobbet fulltid. Hun har kun hatt kortvarige deltidsjobber innemellon, hvis jeg sier hun til sammen har jobbet 5 år deltid over samme periode på 30 år så tror jeg faktisk det er litt snilt regnet. Ikke misforstå, venninnen som er ufør har god grunn til å være det og det er fint at hun kan motta penger hver måned men samtidig skal det jo lønne seg å jobbe? Den andre venninnen opplever det som urettferdig og at hun burde vært lønnet bedre som tross alt bidrar til samfunnet, jeg må så si jeg forstår henne. Men kan dette virkelig stemme? Burde det ikke være en forskjell på de som jobber og de som mottar trygd? Anonymkode: 3c37e...6b5 Nei, det kan ikke stemme. Hun må ha hatt forsikringer, men da blir det feil å si at hun får 24 K utbetalt på uføretrygd, da har hun f.eks. 16 i uføretrygd pluss 8 i forsikringsutbetalinger. Man kan max få 66 % av 6 G, hvis man tjente minst 6 G før man ble syk (jeg husker ikke om man regner snittet av siste tre år eller det beste av tre siste år). Anonymkode: 4bda8...728 12
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #4 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Din venninne har hatt 30 år på å utdanne seg til en bedre betalt jobb. Synd, men hun burde ha tenkt lengre i det lange løp. Jeg er også i et lavtlønnet yrke og holder nå på å utdanne meg til noe annet som gir langt bedre lønn. høres ut som din uføre venninne ikke har minstesats, for den er vel på rundt 16000 pr måned, så hun må ha hatt noe forsikringer eller høyere lønn da uføretrygd skal være 66% av tidligere lønn. Anonymkode: 09d81...cf2 Skole er ikke for alle. Hun har jobbet hardt og burde da få betalt for innsats i mange år. Kan ikke skjønne at hun ikke har minstesats og forsikring kan jeg aldri tro hun har. Som sagt unner jeg henne pengene men forstår at det ikke er særlig motiverende å jobbe når det ikke er forskjell. ts Anonymkode: 3c37e...6b5 7
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #5 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Nei, det kan ikke stemme. Hun må ha hatt forsikringer, men da blir det feil å si at hun får 24 K utbetalt på uføretrygd, da har hun f.eks. 16 i uføretrygd pluss 8 i forsikringsutbetalinger. Man kan max få 66 % av 6 G, hvis man tjente minst 6 G før man ble syk (jeg husker ikke om man regner snittet av siste tre år eller det beste av tre siste år). Anonymkode: 4bda8...728 Kan ikke tenke meg hun har forsikringer. Hun har høyere utdannelse som hun fikk på omskolering men som aldri er brukt, kan det være noe sånt? Anonymkode: 3c37e...6b5
tasjansen Skrevet 3. august 2021 #6 Skrevet 3. august 2021 Vel jeg vet ikke jeg men min søster er utdannet sykepleier og hadde i full stilling utbetalt 36000, men hun rakk dessverre ikke å jobbe så lenge før hun fikk MS og ikke kunne gjøre noe annet enn å gå over på uføretrygd, men hennes ufør er 17986 utbetalt og 21000 før skatt, og ikke mulighet til å øke inntekten sin. Så jeg vet a rakkern jeg hva dere legger i det 10
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #7 Skrevet 3. august 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Skole er ikke for alle. Hun har jobbet hardt og burde da få betalt for innsats i mange år. Kan ikke skjønne at hun ikke har minstesats og forsikring kan jeg aldri tro hun har. Som sagt unner jeg henne pengene men forstår at det ikke er særlig motiverende å jobbe når det ikke er forskjell. ts Anonymkode: 3c37e...6b5 Men det er nå sånn samfunnet funker. Noen jobber har vi kollektivt bestemt at ikke fortjener høyere lønn enn det du beskriver. Andre igjen tjener enda mindre. Hvis du ikke kan eller vil gå på skole, eller velger fag der du vet lønna er lavere enn ved andre, må du også akseptere hva du kommer til å tjene. Ellers stemmer jeg i med de andre, åpningsinnlegget enten trolling, eller så lyver venninna di. Hvis hun knapt har jobbet, og ble ufør i godt voksen alder, vil hun få utbetalt ca. 17 000. Anonymkode: a9054...d93 7
Blått Skrevet 3. august 2021 #8 Skrevet 3. august 2021 Just now, AnonymBruker said: Men det er nå sånn samfunnet funker. Noen jobber har vi kollektivt bestemt at ikke fortjener høyere lønn enn det du beskriver. Andre igjen tjener enda mindre. Hvis du ikke kan eller vil gå på skole, eller velger fag der du vet lønna er lavere enn ved andre, må du også akseptere hva du kommer til å tjene. Ellers stemmer jeg i med de andre, åpningsinnlegget enten trolling, eller så lyver venninna di. Hvis hun knapt har jobbet, og ble ufør i godt voksen alder, vil hun få utbetalt ca. 17 000. Anonymkode: a9054...d93 Dette. Det er ikke andre alternativer. 8
Gjest 10.54 Skrevet 3. august 2021 #9 Skrevet 3. august 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Kan ikke tenke meg hun har forsikringer. Hun har høyere utdannelse som hun fikk på omskolering men som aldri er brukt, kan det være noe sånt? Anonymkode: 3c37e...6b5 Du får ikke mer uføretrygd av å være høyt utdannet. Det som betyr noe er hva du har hatt i lønn, og om du eventuelt har uføreforsikring, ung ufør o.l. Du eller venninnen din lyver. Det er faktisk så enkelt.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #10 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skole er ikke for alle. Hun har jobbet hardt og burde da få betalt for innsats i mange år. Kan ikke skjønne at hun ikke har minstesats og forsikring kan jeg aldri tro hun har. Som sagt unner jeg henne pengene men forstår at det ikke er særlig motiverende å jobbe når det ikke er forskjell. ts Anonymkode: 3c37e...6b5 Jeg har aldri skjønt dette. For meg er ikke pengene den eneste motivasjonen jeg har for å jobbe. Jeg føler meg nyttig, jeg bruker hjernen, jeg treffer kollegaer og får være sosial, møter mange interessante og fine mennesker, får utfordret meg selv mye. Pengene er nødvendig for å leve, men det er jo så mye annet med en jobb som er viktig. Hadde jeg fått tilbudet om å motta 35 000 kroner i måneden (lønna mi) og ikke trengt å jobbe så hadde jeg sagt nei takk. Anonymkode: 7c290...079 12
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #11 Skrevet 3. august 2021 Jeg er enig i at lavtlønte burde tjene bedre. Det er ingen annen måte å løse det på enn å fagorganisere seg og å kjempe hardt. Å sammenligne med hva syke mennesker får er meningsløst. 10.54 skrev (1 minutt siden): Du får ikke mer uføretrygd av å være høyt utdannet. Det som betyr noe er hva du har hatt i lønn, og om du eventuelt har uføreforsikring, ung ufør o.l. Du eller venninnen din lyver. Det er faktisk så enkelt. Hvordan lyver de? Det går fint an å få utbetalt 24.000 om man har hatt høy lønn før man ble uføretrygdet. Det er en ganske teit regel, lavtlønnede syke har jo akkuratt like mye behov som høytlønnede syke, men sånn er systemet. Anonymkode: ec5ad...48a 4
Gjest 10.54 Skrevet 3. august 2021 #12 Skrevet 3. august 2021 Just now, AnonymBruker said: Jeg er enig i at lavtlønte burde tjene bedre. Det er ingen annen måte å løse det på enn å fagorganisere seg og å kjempe hardt. Å sammenligne med hva syke mennesker får er meningsløst. Hvordan lyver de? Det går fint an å få utbetalt 24.000 om man har hatt høy lønn før man ble uføretrygdet. Det er en ganske teit regel, lavtlønnede syke har jo akkuratt like mye behov som høytlønnede syke, men sånn er systemet. Anonymkode: ec5ad...48a Men her påstår TS at nevnte venninne knapt har jobbet, og at hun definitivt ikke har hatt høy lønn, så da er det noe som ikke stemmer.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #13 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Skole er ikke for alle. Hun har jobbet hardt og burde da få betalt for innsats i mange år. Kan ikke skjønne at hun ikke har minstesats og forsikring kan jeg aldri tro hun har. Som sagt unner jeg henne pengene men forstår at det ikke er særlig motiverende å jobbe når det ikke er forskjell. ts Anonymkode: 3c37e...6b5 Her er det noe som ikke stemmer. Hvis hun har utbetalt så mye i måneden, ligger hun i den høyere skalaen for hvor mye det er mulig å få på uføre. Og det kan hun ikke på deltid. En nær slektning hadde 600 000 tusen i året før han ble ufør, og han får 25 000 utbetalt. Enten så snakker hun ikke sant, eller så hadde hun en forsikring, eller hun tjente svært godt de siste årene før hun ble ufør. Jeg er så dritt lei av dette maset om at uføre får like mye som de som arbeider. Svært få uføre får det. De fleste ligger under 20 000 utbetalt i måneden. Og så har vi minstepensjonistene som ingen snakker om som blir avspist med 15-16 tusen utbetalt. Anonymkode: 10ff3...cc4 12
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #14 Skrevet 3. august 2021 10.54 skrev (2 minutter siden): Men her påstår TS at nevnte venninne knapt har jobbet, og at hun definitivt ikke har hatt høy lønn, så da er det noe som ikke stemmer. Leste det igjen nå og ja, du har rett. Med mindre hun hadde en ekstremt godt betalt deltidsjobb er det umulig å få utbetalt så mye i uføretrygd. Anonymkode: ec5ad...48a 6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #15 Skrevet 3. august 2021 Takk for alle svar. jeg har aldri satt men inn i uføretrygdsystemet og er heller ikke i er lavløntyrke men må si jeg opplever det urettferdig. At man skal måtte ta høyere utdannelse for å tjene mer enn uføre er feil mener jeg. Venninnen min jobber i et typisk kvinneyrke, hadde hun jobbet i et typisk mannsyrke på samme utdannelse nivå ville hun hatt betydelig høyere lønn. Det kan ikke være slik at du ikke blir premiert for lang og tro tjeneste selv om du har kort utdannelse (vgs). Anonymkode: 3c37e...6b5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #16 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kan ikke tenke meg hun har forsikringer. Hun har høyere utdannelse som hun fikk på omskolering men som aldri er brukt, kan det være noe sånt? Anonymkode: 3c37e...6b5 Nei, man får ikke mer for utdanning. Venninnen din burde ha minstesats ut i fra dine opplysninger. Anonymkode: 10ff3...cc4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #17 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har aldri skjønt dette. For meg er ikke pengene den eneste motivasjonen jeg har for å jobbe. Jeg føler meg nyttig, jeg bruker hjernen, jeg treffer kollegaer og får være sosial, møter mange interessante og fine mennesker, får utfordret meg selv mye. Pengene er nødvendig for å leve, men det er jo så mye annet med en jobb som er viktig. Hadde jeg fått tilbudet om å motta 35 000 kroner i måneden (lønna mi) og ikke trengt å jobbe så hadde jeg sagt nei takk. Anonymkode: 7c290...079 Er helt enig med deg i dette, fra mitt ståsted. Men hvis du har et tungt yrke med lav lønn og får vite at en venninne som aldri har jobbet har like mye ut er det kanskje ikke så lett å se de andre verdiene? ts Anonymkode: 3c37e...6b5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #18 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Her er det noe som ikke stemmer. Hvis hun har utbetalt så mye i måneden, ligger hun i den høyere skalaen for hvor mye det er mulig å få på uføre. Og det kan hun ikke på deltid. En nær slektning hadde 600 000 tusen i året før han ble ufør, og han får 25 000 utbetalt. Enten så snakker hun ikke sant, eller så hadde hun en forsikring, eller hun tjente svært godt de siste årene før hun ble ufør. Jeg er så dritt lei av dette maset om at uføre får like mye som de som arbeider. Svært få uføre får det. De fleste ligger under 20 000 utbetalt i måneden. Og så har vi minstepensjonistene som ingen snakker om som blir avspist med 15-16 tusen utbetalt. Anonymkode: 10ff3...cc4 Høres ut som om hun kan ha lagt på litt ja men hun er virkelig ikke typen og hvorfor skulle hun gjøre det mot den andre venninnen? Hun må jo se at det oppleves urettferdig fra hennes ståsted. ts Anonymkode: 3c37e...6b5
Nicathv Skrevet 3. august 2021 #19 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for alle svar. jeg har aldri satt men inn i uføretrygdsystemet og er heller ikke i er lavløntyrke men må si jeg opplever det urettferdig. At man skal måtte ta høyere utdannelse for å tjene mer enn uføre er feil mener jeg. Venninnen min jobber i et typisk kvinneyrke, hadde hun jobbet i et typisk mannsyrke på samme utdannelse nivå ville hun hatt betydelig høyere lønn. Det kan ikke være slik at du ikke blir premiert for lang og tro tjeneste selv om du har kort utdannelse (vgs). Anonymkode: 3c37e...6b5 Helt enig i at det er urettferdig at noen skal få så mye bedre betalt enn andre når de jobber like hardt. Men sånn er kapitalismen. Og slutt å bland inn syke mennesker i dette, problemet du har er ikke med dem. 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #20 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for alle svar. jeg har aldri satt men inn i uføretrygdsystemet og er heller ikke i er lavløntyrke men må si jeg opplever det urettferdig. At man skal måtte ta høyere utdannelse for å tjene mer enn uføre er feil mener jeg. Venninnen min jobber i et typisk kvinneyrke, hadde hun jobbet i et typisk mannsyrke på samme utdannelse nivå ville hun hatt betydelig høyere lønn. Det kan ikke være slik at du ikke blir premiert for lang og tro tjeneste selv om du har kort utdannelse (vgs). Anonymkode: 3c37e...6b5 Men slik er det det dessverre. Bra betalte jobber betyr mer i trygd. En som har jobbet i lavtlønnyrke i 30 år, får mindre enn en som har jobbet 5 år med bra utbetaling. Fordi de regner 3 beste årene av 5 når de avgjør størrelsen på ytelsen. Er du under 27 år når du blir ufør, eller kan bevise at du ble syk før fylte 27, og ikke har vært i arbeid eller utdannelse etter kan du få ung uføre tillegget. Noe som betyr flere tusen mer enn minstesats hver måned resten av livet. En veldig urettferdig ordning. For de som ble syk etter 27 år har like store behov som de under. Og Norge er vel det eneste landet som holder på slik. De som hadde bostøtte før 2014 får fremdeles bostøtte. De som i dag blir minstepensjonister får ikke bostøtte. Var man så heldig/ uheldig å være gift eller ha samboer på det tidspunket de gikk over til ny reform i 2014 får man mindre resten av livet enn de som var single. Osv... Ingen tar tak i urettferdighetene dessverre... og forskjellene bare fortsetter. Men venninnen din har ikke 25 tusen i måneden i trygd hvis hun kun har jobbet deltidsjobb i korte perioder. Anonymkode: 10ff3...cc4 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå