Gå til innhold

Stueplanter som er trygge for katter/hunder, som også er fine? Noen tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har noen planter (for det meste sukkulenter) stående i et vindu dyrene mine ikke kommer til. Skulle gjerne fått mer planter i hus, men det vil da bli i vinduskarmer der både katter og hunden når tak i. Kattene mine spiser opp det de får tak i av planter, og hvis noe faller på gulvet vil hunden tygge/spise på det også, glupsk som han er.

Tenker jeg bare får tak i planter som dyrene enten holder seg unna pga. lukt/smak, eller som ikke er giftige. Har prøvd å søke på nett etter trygge planter, men får bare de samme små listene opp.

Er det sånn at de aller fleste planter er ok, og at jeg heller burde søke opp om de faktisk er giftige og holde meg unna akkurat de? Eller er det omvendt, at de aller fleste er giftige for dyr og at jeg burde holde meg til de listene som omtaler trygge planter?

Også lurte jeg på om det er noen som har noen fine planter de kan tipse om? Har en liten liste jeg har samlet sammen selv, men kanskje noen har noen favoritter de vil dele?

Gjerne noen som ikke er så vanskelig å stelle, og som tåler at det går noen dager mellom vanninger. Både med og uten blomster går fint, men siden jeg ikke har noe som blomstrer hadde det vært fint med noen blomster i hus. Utenom det lille jeg kan om sukkulenter kan jeg ikke så mye om plantehold, og det går fort en uke før jeg husker at jeg har planter jeg bør stelle. :fnise:

Anonymkode: e7446...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Elefantfot er veldig grei. Den kan stå i vinduet og tåler at du glemmer den noen dager.

Har og arekapalmer, men de liker seg ikke i mitt varme, sørvendte vindu og krever litt mer.

Anonymkode: 293ed...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler og ASPCA sine nettsider. Søker opp de plantene jeg syns ser fine ut og sjekker der.

Anonymkode: 293ed...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har noen planter (for det meste sukkulenter) stående i et vindu dyrene mine ikke kommer til. Skulle gjerne fått mer planter i hus, men det vil da bli i vinduskarmer der både katter og hunden når tak i. Kattene mine spiser opp det de får tak i av planter, og hvis noe faller på gulvet vil hunden tygge/spise på det også, glupsk som han er.

Tenker jeg bare får tak i planter som dyrene enten holder seg unna pga. lukt/smak, eller som ikke er giftige. Har prøvd å søke på nett etter trygge planter, men får bare de samme små listene opp.

Er det sånn at de aller fleste planter er ok, og at jeg heller burde søke opp om de faktisk er giftige og holde meg unna akkurat de? Eller er det omvendt, at de aller fleste er giftige for dyr og at jeg burde holde meg til de listene som omtaler trygge planter?

Også lurte jeg på om det er noen som har noen fine planter de kan tipse om? Har en liten liste jeg har samlet sammen selv, men kanskje noen har noen favoritter de vil dele?

Gjerne noen som ikke er så vanskelig å stelle, og som tåler at det går noen dager mellom vanninger. Både med og uten blomster går fint, men siden jeg ikke har noe som blomstrer hadde det vært fint med noen blomster i hus. Utenom det lille jeg kan om sukkulenter kan jeg ikke så mye om plantehold, og det går fort en uke før jeg husker at jeg har planter jeg bør stelle. :fnise:

Katter elsker elefantfotplanten. Den er ufarlig. 

Flettetre  og sukkulenter er det som er lettest holde.  

De fleste planter med hvitt på bladene er giftige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trådstarter her. Litt sent svar fra meg, men takk for tips alle sammen! :)

Hvis noen andre har flere tips så hører jeg gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Calathea og Hoya er ordentlig lekre, og trygge for katter 😊 Og så finnes de i utrolig mange ulike varianter. Jeg har en spesiell kjærlighet for Calathea Ornata og Calathea white fusion. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Av en eller annen grunn er orkideer helt uinteressante for katter. 

Anonymkode: 3c865...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du bor i Oslo anbefaler jeg en plantebutikk som heter Stikling. De som jobber der har god peiling på hvilke planter som er trygge for dyr. Har kjøpt mye der selv etter å ha hatt samme problem som ts😊

Anonymkode: 01d0d...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle foreslå calathea men ser at det har blitt nevnt. Ellers: palmer, bregner, peperomia, pengetre, og bambus 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
theTitanic skrev (På 2021-8-3 den 20.37):

Katter elsker elefantfotplanten. Den er ufarlig. 

Flettetre  og sukkulenter er det som er lettest holde.  

De fleste planter med hvitt på bladene er giftige. 

Hva mener du med flettetre? Det kan jo være en hvilken som helst art med tynne og smidige nok stammer til å flettes. 

Jeg stusser også på det du sier om "planter med hvitt på bladene". Hvis arten er trygg fra før blir den jo ikke giftig av å være variegert. 

Anonymkode: f5d41...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pachira aquatica er trygg for katt. Jeg finner mest bilder av lange, tynne panter når jeg googler, men min er en tjukk, liten kar med masse blader på. Jeg så flere sånne på blomsterbutikkene i fjor høst iallfall, alle var som min. Jeg har den som et lite palmetre ved vannskåla til katten, så den skal føle at den drikker fra en oase :P

Jeg har en ficus ginseng (sånn lite bonsaitre) som jeg trodde jeg hadde sjekka at var kattevennlig, men når jeg dobbeltsjekka nå så er den visst giftig likevel 😬

Orkideer skal være trygge for katt. 

https://www.purewow.com/family/cat-friendly-plants

Anonymkode: fe515...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...