Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal sette pengene til barna i fond. Det er ikke store summen, men i banken mister de jo verdi. 

Jeg tror vi har landa på å spare på vårt navn da vi ikke vet modenheten til barna den dagen de er 18. Men hvordan presiserer man at det er barna sine penger? Jeg har fra før av global indeks fond og tenkte de også skulle ha det. Men må pengene da legges sammen med min sum? Hadde vært mer oversiktlig om de hadde sitt eget sted... 

Hva gjør dere? 

Hvor mye er det vanlig å spare? Barna våre er 4 og 5. De har bare 7000 hver.. Vi tenkte å begynne sparing til de etterhvert.. 

Anonymkode: f967c...cd5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har opprettet en ASK konto i min nettbank, og kaller den bare navnet til barnet. Her setter vi inn 250kr hver i mnd, som går inn i et barnefond i Dnb. 
Da er det lett å holde oversikt over at pengene går dit de skal, og vi har full kontroll på fondet selv når barnet fyller 18 år. Man kan jo ikke ha flere disponenter på ASK kontoer eller fond, så selv om vi stoler på hverandre, har vi lagt inn ASK kontoen i samboerkontrakt, slik at jeg ikke kan unndra denne og ta pengene selv ved et eventuelt brudd. Det er spesifisert beløpene som settes inn, og at dette er utenfor "felles bo" og tilhører barnet. Det er også skrevet i mitt testamente, at dette fondet er til barnet, så ikke barnefar eller andre kan ta fondet til seg, men at det overføres til barnet. 

Anonymkode: 5dcbd...196

• Liker 1
Skrevet

Samme som over.  Har opprettet en egen ASK for barnet - og navngitt kontoen med deres navn.  

• Liker 1
Skrevet

Hei

Jeg tror det er riktig vurdering å spare i eget navn - både for å ha kontroll på pengene og hva de brukes til.

Også - dersom dere skulle trenge pengene - det viser seg at dere ikke hadde råd til å spare til barna kan de brukes.

Vi sparer barnetrygden til våre barn. Jeg har fast trekk til egne spareavtaler for egne konti, ser slik ut i sbanken, hvor de 2 nederste er barnas. Slik har vi oversikt over hva som er "vårt" og hva som er "barnas".

Når det er sagt har den eldste mer på konto enn den yngste siden det er spart lengre der - det kommer vi til å jevne ut den dagen det skal realiseres - slik kunne vi egentlig like godt spart alt på samme konto - jeg skal være så ærlig og si at jeg ikke har sett på gebyrene her, mulig det hadde vært noe å spare der.

image.thumb.png.576fde0fc0f5f4ea0a84e3019373295a.png

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å opprette en egen aksjesparekonto for hvert barn. Da får du skilt dette ut fra din egen sparing. Fordelen er også at du på et senere tidspunkt kan overføre hele aksjesparekontoen til barnet uten å utløse skatt. 

Anonymkode: 0a0e1...87a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre gjorde det slik at de sparte pengegaver og annet vi fikk i våre egne navn (dette ville aldri kommet i veien for stipend mm). Ellers sparte de til familien. Da eldste kjøpte bolig gjorde de en vurdering av hva de kunne gi hvert barn, og ga denne summen ved boligkjøp. 

Egen ASK og globalt indeksfond som foreslått over er det jeg ville gått for i dag, i motsetning til høyrente (våre penger), aksjer+høyrente (familiens penger) som mine foreldre brukte. 

Anonymkode: af71b...65c

Skrevet

Jeg har opprettet 2 ASK, en til meg og en til barnet, så har jeg gitt kontoene navn i nettbanken, så jeg vet hvilken som er hvilken. 
Når barnet er modent nok til å få tilgang til pengene vil jeg bare overføre hele kontoen over på han.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har opprettet hver sin ASK konto til hver av barna i vårt navn der vi også har våre sparepenger. Så vi har en til oss og tre til hver av barna. oversiktlig og greit. Vi setter inn 500kr hver til de minste og 700kr til eldste for å jevne litt ut siden vi ikke har spart siden eldste ble født. Barna våre ønsker også å spare til fremtiden så de pleier å sette inn mesteparten av det de får i gaver også.

Anonymkode: c8940...65d

AnonymBruker
Skrevet

Vi langtidssparer i ASK. Det vil sannsynligvis stå ganske mange millioner der når barna er voksne. Noe vil kanskje også gå til andre ting på veien. Jeg synes det er bedre. Det er også usikkert når barna blir modne nok for å kjøpe bolig osv. For noen er det kanskje best når de er 20, andre 30. Og om det hadde vært så trist at en ble rusmisbruker eller ludoman så er det ikke bra å få penger i handa eller en leilighet. Da hadde det kanskje vært bedre om de fikk "ukelønn" eller spandert ferier eller hjelp her og der.

Vi vil prøve å gi det samme til begge. For eksempel kjøpe en hybel når de er 25. Det er umulig å gjøre helt likt. Priser varierer, alderen på barna er forskjellig. Deres livssituasjon. Det blir uansett ikke helt likt. Men vi kommer til å prøve.

Anonymkode: 1d4a1...463

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi har opprettet hver sin ASK konto til hver av barna i vårt navn der vi også har våre sparepenger. Så vi har en til oss og tre til hver av barna. oversiktlig og greit. Vi setter inn 500kr hver til de minste og 700kr til eldste for å jevne litt ut siden vi ikke har spart siden eldste ble født. Barna våre ønsker også å spare til fremtiden så de pleier å sette inn mesteparten av det de får i gaver også.

Hvor gamle er barna? Jeg spør fordi jeg lurer på i hvilken alder de ønsker å spare til fremtiden.

Anonymkode: 063c8...542

AnonymBruker
Skrevet

De er 7. 11 og 14. De to eldste begynte vel å vise interesse for 3-4 år siden. Eller eldste begynte og mellomste gjør alt storebror gjør :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De har 7000,-? Tuller du nå? Vår sønn på 16 måneder har 50 000,- allerede. Har dere virkelig ikke satt av en eneste krone til ungene deres, og hva med gaver? 

Anonymkode: 361b9...215

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De har 7000,-? Tuller du nå? Vår sønn på 16 måneder har 50 000,- allerede. Har dere virkelig ikke satt av en eneste krone til ungene deres, og hva med gaver? 

Vi snakker om kapital. De har selvsagt tre hus hver. 

Anonymkode: f967c...cd5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Barna mine er voksne. Jeg har heller ikke satt av en eneste krone til dem. Jeg har prioritert å spare selv og betale ned lån. Nå trenger de snart hjelp til bolig, det vil jeg kunne gi dem. Det er flere måter å gjøre dette på enn å spare dedikert til barnet.

Anonymkode: 8d8c6...290

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...