AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #1 Skrevet 3. august 2021 Nå starter siste året i barnehagen for min eldste. Hvordan gjøre overgangen best mulig for barnet til skolen? Gjorde dere noe spesielt i forkant av skolestart? Vi tenkte å begynne å være mer på uteplassen til skolen, men noe mer man bør gjøre? Burde barnet starte på SFO ett par uker før skolestart? Anonymkode: 969b4...011
Splittbinders Skrevet 3. august 2021 #2 Skrevet 3. august 2021 Jeg har en på samme alder, og en større som starter i fjerde klasse. Min erfaring fra førstemann er at mye skjer med barnet i løpet av det kommende året. Her gjør også barnehagen en super jobb med å forberede de, og da mest på det praktiske og sosiale. Og vi gjør det samme hjemme. Det _faglige_ ville jeg ikke tenkt så mye på, det kommer. Men øv etter hvert på selvstendighet i praksis; kle av og på seg, passe på tingene sine, gå på do alene etc. Det er jo færre voksne i skolen enn i barnehagen, og det er uvant i starten. Barnehagen her har noen turer til skolens uteområde i løpet av det kommende året, kanskje mest til våren. Men noen flere turer innom skader jo ikke, men er ingen hast heller. I mai/juni blir dere sannsynligvis invitert til en besøksdag/øvedag på skolen - den er ofte stas! Og veldig nyttig! Hvis dere ikke allerede har god oversikt i nabolaget, prøv å bli kjent med noen som skal begynne på samme skole. SFO i august før skolestart kan være lurt, men fungerer antagelig ikke for alle. Det kommer litt an på både barnet og aktuell SFO. Det er litt ulikt rundt omkring hvor flinke de er til å bruke august-sfo til tilvenning, og ikke bare "oppbevaring". Men hvis opplegget er bra, og barnet bruker tid på å venne seg til nye steder og nye mennesker kan det være supert! SFO begynner vel overalt fra 1. august (altså ikke nødvendigvis fra en mandag), og ofte er det også en eller to planleggingsdager i løpet av den tiden før skolestart. Men alt dette har du god tid til å finne ut av. Ikke stress, året er langt, ta litt og litt av gangen. Og hvis barnet ikke gleder seg sånn veldig til skolestart, så ton alt enda litt mer ned en god stund. Det er ofte lett å glemme at noen faktisk gruer seg ganske mye, og da bør de få nye mest mulig av det siste barnehageåret uten bekymringer. Tenker jeg da 🙂
Ulrikke Skrevet 3. august 2021 #3 Skrevet 3. august 2021 Anbefaler SFO før skolestart ja. De blir kjent med både bygninger, små og store mennesker, og litt det nye systemet de skal inn i. Ellers er det selvstendighetstrening som er viktigst. Har jobbet mange år på skole og i SFO, og barna som klarer seg selv, tørker seg selv på do, har nogenlunde kontroll på sakene sine, klarer å vurdere påkledning nogenlunde riktig i forhold til vær (de får jo beskjed om hva de skal ha på, men ingen lærer kan kontrollere at 22 barn har fulgt beskjeden før de løper ut i friminutt), ofte klarer å ta imot felles beskjeder - de klarer overgangen fra barnehage til skole som regel veldig bra. Kjenne igjen navnet sitt, eventuelt skrive det, kan være morsomt for barnet men ikke noe som er forventet at alle kan. Som sagt, det viktigste er selvstendighetsbiten. Ingen forventer at 5-6-åringer er 100% selvstendige, det er ikke det jeg sier, men at de ikke er vant til at alt tilrettelegges for dem, at de kan ta initiativ og klare seg selv i det meste, det hjelper dem veldig.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #4 Skrevet 3. august 2021 Trene på å gå på do alene er lurt. Og starte trening med å være mer selvstendig. Type, kle på seg yttertøy selv, vite hvilke klær som skal på, rydde opp etter seg. Det meste av dette har de jo også trent på i barnehagen. Og skolen/SFO vil trene dem i rutinene på skolen. Ville fokusert på det viktigste av selvstendighet, og det å høre på de voksne. Anonymkode: 00734...662 1
Arkana Skrevet 3. august 2021 #5 Skrevet 3. august 2021 Det viktigste å trene på (og som de uansett kommer til å øve på i barnehagen) er selvstendighet. Tørke seg selv på do, kle på seg selv osv. To lærere kan ikke kle på yttertøy på 20+ barn så det er viktig å kunne selv. Det faglige trenger du ikke tenke på. Ellers er min erfaring etter tre skolebarn at å være på SFO før skolestart har null å si i forhold til det sosiale. Det er ingen som vet hvem av de andre som er i deres klasse uansett og alle forholder seg mest til dem de kjenner fra barnehagen. Det er ikke før skolen starter og at de får et forhold til hvem som er deres klassekamerater at nye vennskap starter. SFO før skolestart kan være greit for å bli kjent med lokalene og de som jobber på SFO, men det er i grunnen det eneste.
Diamondlady Skrevet 3. august 2021 #6 Skrevet 3. august 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Burde barnet starte på SFO ett par uker før skolestart? Anonymkode: 969b4...011 Ja det er viktig. Min startet på AKS I går 🙂
Diamondlady Skrevet 3. august 2021 #7 Skrevet 3. august 2021 27 minutter siden, Arkana said: Det er ingen som vet hvem av de andre som er i deres klasse uansett og alle forholder seg mest til dem de kjenner fra barnehagen. Ikke alle som går I samme bhg starter på samme skole. Her hvor jeg bor har de satt opp liste, om hvem som skal begyne I samme klasse på skolen. AKS eller sfo er viktig for da blir barnet kjent med elever, som også skal starte på skolen eller klassen og starte på AKS sfo I forkant av skolestart er positivt barnet for lekt og være sosial også. Og det øker sjangsen for barnet ikke blir holdt utenfor ved skolestart. Mitt barn har allerede blitt kjent og fått seg mange nye venner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå