Gå til innhold

Gruer meg sånn til å sende barnet i barnehage

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et klumsete og uforsiktig barn. Det er 4 år gammelt. Om det løper på flat mark, så faller det. Klatrer det i et klatrestativ, så faller det ned. 
I tillegg er dette et barn som er høyt og lavt, veldig aktivt. Og det elsker fart og spenning. Dette har jo ført til mange skader, deriblant at ungen brakk armen da det syklet som besatt ned en bakke (hadde ikke sjanse til å få tak i barnet). 

Barnet har vært hos fysioterapeut, kiropraktor osv. Men alt er i orden. Det er rett og slett bare uforsiktig og klumsete. Vi har lekt og gått mye i naturen, og det leker fast med andre barn, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å få barnet til å være litt mer forsiktig. Jeg vet at en ikke kan beskytte barnet mot alt, men det er jo og fint om det ikke slår seg selv ihjel før det skal begynne på skolen.

Jeg er av flere grunner hjemmeværende, og har hatt barnet hjemme med meg til nå. Vi har faste lekekompiser osv, så barnet er sosialisert og mangler ikke noe på den fronten. 

Men tenker nå at det kan være fint få barnet å gå litt i barnehage før skolestart, slik at det kan bli kjent med framtidige klassekamerater osv. Men jeg gruer meg så fryktelig. Jeg vet jo at de ansatte ikke kan fotfølge barnet, så hvordan kan jeg føle meg trygg på at de faktisk kommer til å passe på det? Jeg har jo ikke lyst til at det skal slå ut tenner eller brekke noe mer. Jeg føler meg rett og slett ikke trygg på at de vil passe på det når det er i klatrestativ og liknende. Eller at de kanskje snur ryggen til og det finner på noe dumt.

Er det andre som også har uforsiktige, fartselskende barn og som er veldig uheldige som kan berolige meg litt?

Anonymkode: 3086f...1f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ut ifra dette, høres det ut som han ville hatt godt av motorisk lek med andre gjennom dagen i mange ulike aktiviteter. 😊 Ville sett etter en naturbarnehage eller lignende i nærområdet. Det blir viktig med sosiale relasjoner framover, så det blir selvsagt hvis det er de ungene som han kommer til å gå sammen med på skolen. Vi har en sånn i familien, og han ble enormt mye bedre da han kom over på storbarnsavdeling der de er i skogen mye av uka. 😊

Anonymkode: ed331...12c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et klumsete barn😅 Han elsker barnehagen. Det har blitt noen turer på legevakten, men han har blitt tryggere i egen kropp og på egne ferdigheter. Risikolek er (dessverre 🤣) viktig. Så lenge det ikke feiler barnet noe spesielt motorisk sett ville jeg ikke tenkt meg om to ganger for å sende i barnehagen.

Anonymkode: 55dc7...fb8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Høres jo nesten ut som at du har prøvd å kontrollere han så mye at han har null selvregulering og klarer ikke helt å forstå sine egne grenser fordi du alltid er der og forteller hva de er.

Anonymkode: 7d94c...e55

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Går ut i fra at dere også har sjekket synet skikkelig?

Er det utredet for dyspraksi?

http://www.dyspraksi.no/om-dyspraksi.html

Anonymkode: d27a0...408

DIAGNOSE-PATRULJEN! ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres mer ut som balansenerven ikke er helt i tråd med barnets alder.

Min er klumsete og snubler på flatmark. Fått forklart fra legen at balansenerven henger litt etter. Dette kan rette seg opp eller så blir det bare sånn.

Barnet lærer mer risikovurdering etterhvert som det blir større. Du skal være glad for at barnet ditt har den gleden ved å utforske og leke tross i alle skadene 🙂

Et barn tar ikke skade av å slå seg eller få en brekt arm som ovenfor her. De i barnehagen vil følge med.

Du snakker med de om din bekymring og de tar det derfra 🙂

Anonymkode: fa89d...977

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du er hjemmeværende, trenger du ikke sende barnet i barnehagen 

Anonymkode: 0a932...51b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

DIAGNOSE-PATRULJEN! ❤️

Er jo noget uvanlig med en fireåring som ramler uansett hva han gjør. Synes synsundersøkelse var et godt forslag, hvis det ikke allerede er prøvd ut.

Anonymkode: 08485...d99

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Få sjekket barnet for stramt tungebånd! Min sønn var akkurat lik, snublet i sine egne bein da han var 5. Da vi klipte tungebåndet endret alt seg over natta! ❤

Anonymkode: f5081...e4b

AnonymBruker
Skrevet

Går ut i fra at dere også har sjekket synet skikkelig?

Er det utredet for dyspraksi?

http://www.dyspraksi.no/om-dyspraksi.html

Anonymkode: d27a0...408

Takk for tips! Synet er sjekket, og barnet ser utmerket. Er ikke utredet for dyspraksi, men føler ikke beskrivelsen stemmer helt på barnet heller. 

Høres jo nesten ut som at du har prøvd å kontrollere han så mye at han har null selvregulering og klarer ikke helt å forstå sine egne grenser fordi du alltid er der og forteller hva de er.

Nei, absolutt ikke. Men regner med alle foreldre gir beskjed til barnet hvis det gjør noe som er direkte farlig, det er tross alt en del av oppdragelsen. Men barnet leker mye med andre barn og det leker i skogen, på lekeplasser osv, uten at jeg løper etter det. Men det kan omtrent stå i ro og falle. 

Høres mer ut som balansenerven ikke er helt i tråd med barnets alder.

Min er klumsete og snubler på flatmark. Fått forklart fra legen at balansenerven henger litt etter. Dette kan rette seg opp eller så blir det bare sånn.

Barnet lærer mer risikovurdering etterhvert som det blir større. Du skal være glad for at barnet ditt har den gleden ved å utforske og leke tross i alle skadene 🙂

Et barn tar ikke skade av å slå seg eller få en brekt arm som ovenfor her. De i barnehagen vil følge med.

Du snakker med de om din bekymring og de tar det derfra 🙂

Anonymkode: fa89d...977

Det kan høres veldig riktig ut. Barnet har vokst veldig fort, og er mye høyere enn jevnaldrende. Så balansen har aldri hengt helt med. Skal se om jeg kanskje kan finne litt info om det. Vet du når de evt kan vokse det av seg? 

Er veldig takknemlig for at barnet ikke er redd for å utfolde seg, for jeg vil jo at det skal få leke og lære på lik linje med andre barn. 
Jeg skal ta det opp med barnehagen. Men vil ikke høres ut som en overbeskyttende, hysterisk mor. Så trengte litt input fra andre som har vært gjennom det samme, og for å kanskje ta bort noe av uroen jeg føler på.

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Når du er hjemmeværende, trenger du ikke sende barnet i barnehagen 

Anonymkode: 0a932...51b

Nei, men tenker det kan være positivt så det kan bli kjent med framtidige skolekamerater og bli vant til en rutine med å dra i bhg. Det er snakk om deltidsplass.

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Få sjekket barnet for stramt tungebånd! Min sønn var akkurat lik, snublet i sine egne bein da han var 5. Da vi klipte tungebåndet endret alt seg over natta! ❤

TB er klippet da barnet var baby. Men takk for tips! 😄

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk for tips! Synet er sjekket, og barnet ser utmerket. Er ikke utredet for dyspraksi, men føler ikke beskrivelsen stemmer helt på barnet heller. 

Nei, absolutt ikke. Men regner med alle foreldre gir beskjed til barnet hvis det gjør noe som er direkte farlig, det er tross alt en del av oppdragelsen. Men barnet leker mye med andre barn og det leker i skogen, på lekeplasser osv, uten at jeg løper etter det. Men det kan omtrent stå i ro og falle. 

Det kan høres veldig riktig ut. Barnet har vokst veldig fort, og er mye høyere enn jevnaldrende. Så balansen har aldri hengt helt med. Skal se om jeg kanskje kan finne litt info om det. Vet du når de evt kan vokse det av seg? 

Er veldig takknemlig for at barnet ikke er redd for å utfolde seg, for jeg vil jo at det skal få leke og lære på lik linje med andre barn. 
Jeg skal ta det opp med barnehagen. Men vil ikke høres ut som en overbeskyttende, hysterisk mor. Så trengte litt input fra andre som har vært gjennom det samme, og for å kanskje ta bort noe av uroen jeg føler på.

Nei, men tenker det kan være positivt så det kan bli kjent med framtidige skolekamerater og bli vant til en rutine med å dra i bhg. Det er snakk om deltidsplass.

Hvor ble det klippet? Og var det fullstendig diamantklipp med full pakke av tøying og osteopatbehandling?

For som regel blir barna klippet ufullstendig på sykehuset, og det er ingen praksis for oppfølging og tøying, så ting gror igjen. I tillegg adresserer de ikke bakre tungebånd.

381617c26e4f3fbe9177cb9a7e71f5ad.thumb.jpg.d55f922c7f334998b2b908ea70804673.jpg

Tungebåndsproblematikk påvirker mye mer enn man har trodd tidligere! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tungebåndet på min ble klippet da han var baby og det grodde sammen.... sjekk godt inni der😅

min er som din, men har gått i bhg siden han var ett.... det går bra... de lærer av å slå seg også, og skrubbsår er tegn på sunnhet😅

men ja, synet er nok fint og sjekke :) 

Anonymkode: 83549...dff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ble det klippet? Og var det fullstendig diamantklipp med full pakke av tøying og osteopatbehandling?

For som regel blir barna klippet ufullstendig på sykehuset, og det er ingen praksis for oppfølging og tøying, så ting gror igjen. I tillegg adresserer de ikke bakre tungebånd.

381617c26e4f3fbe9177cb9a7e71f5ad.thumb.jpg.d55f922c7f334998b2b908ea70804673.jpg

Tungebåndsproblematikk påvirker mye mer enn man har trodd tidligere! 

Tungebåndet på min ble klippet da han var baby og det grodde sammen.... sjekk godt inni der😅

min er som din, men har gått i bhg siden han var ett.... det går bra... de lærer av å slå seg også, og skrubbsår er tegn på sunnhet😅

men ja, synet er nok fint og sjekke :) 

Har klippet diamant privat og har hatt tøyeregime, osteopat, kiropraktor og vært hos fysio. Så føler meg ganske trygg på at den biten ikke kan bli bedre. 😄 Hun har god bevegelighet og løft i tungen. 

Synet er sjekket flere ganger og blir sjekket jevnlig av andre årsaker. Synet er så perfekt som det er mulig å få det. 😄

Ja, skrubbsår er en ting. Det gjør ikke noe. Men er mer i situasjoner som for eksempel, barnet stod rett ved siden av en trapp, hadde akkurat kommet opp og ventet på en annen som skulle komme. Plutselig faller det ned trappen, uten å faktisk ha vært i bevegelse. Endte såklart opp legevakten og måtte sy da det fikk hull i hodet. (3 trinn, steintrapp ute). 
En annen gang når vi var på tur til en skog, presterte barnet å snuble å falle inn i et rekkverk og har per dags dato et langt arr bortover kinnet da det traff en skarp kant. 
Jeg holder på å bli sprø, armer og bein er forstuet hele tiden. Men skrubbsår på knærne og kul i pannen er ok. Er mer omfanget av skadene som bekymrer meg. 

Jeg vet jo inderlig godt at barnehageansatte har mer enn nok å gjøre, så de kan ikke klare å holde et øye 100% hele tiden på mitt barn. Og det er det jeg er redd for, hva om det skader seg alvorlig (snakker som sagt ikke om vanlige skrubbsår). Eller at det skader noen andre barn i samme slengen fordi det er så uvørent?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har klippet diamant privat og har hatt tøyeregime, osteopat, kiropraktor og vært hos fysio. Så føler meg ganske trygg på at den biten ikke kan bli bedre. 😄 Hun har god bevegelighet og løft i tungen. 

Synet er sjekket flere ganger og blir sjekket jevnlig av andre årsaker. Synet er så perfekt som det er mulig å få det. 😄

Ja, skrubbsår er en ting. Det gjør ikke noe. Men er mer i situasjoner som for eksempel, barnet stod rett ved siden av en trapp, hadde akkurat kommet opp og ventet på en annen som skulle komme. Plutselig faller det ned trappen, uten å faktisk ha vært i bevegelse. Endte såklart opp legevakten og måtte sy da det fikk hull i hodet. (3 trinn, steintrapp ute). 
En annen gang når vi var på tur til en skog, presterte barnet å snuble å falle inn i et rekkverk og har per dags dato et langt arr bortover kinnet da det traff en skarp kant. 
Jeg holder på å bli sprø, armer og bein er forstuet hele tiden. Men skrubbsår på knærne og kul i pannen er ok. Er mer omfanget av skadene som bekymrer meg. 

Jeg vet jo inderlig godt at barnehageansatte har mer enn nok å gjøre, så de kan ikke klare å holde et øye 100% hele tiden på mitt barn. Og det er det jeg er redd for, hva om det skader seg alvorlig (snakker som sagt ikke om vanlige skrubbsår). Eller at det skader noen andre barn i samme slengen fordi det er så uvørent?

Er du genuint bekymret, får du barnet utredet for alt som kan utredes.... og skader hun seg veldig stygt hele tiden burde hun jo ha en til en bemanning.... kan ikke brekke armer og bein hver uke stakkars😟

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...