Gå til innhold

Fordele parøkonomi 50/50 eller ut fra forholdsmessige faktorer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som er samboere m/u barn og har en felleskonto til felles/faste utgifter, setter dere inn nøyaktig samme beløp 50/50 hver måned eller setter dere inn ulikt beløp f.eks. Pga. Den ene spiser dobbelt så mye som den andre eller at den ene har barn fra før av som også spiser av budsjettet osv. kan dere fortelle litt hvordan dere gjør det og hvorfor. 

Anonymkode: cd7ac...bcb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

... og hvilke poster dere har med som felles

AnonymBruker
Skrevet

Hva er galt med den andre tråden? Hvorfor må du lage enda en?

Anonymkode: a87a7...9ae

AnonymBruker
Skrevet

Vi er unge, nyetablerte og har ikke barn. Vi tjener ca. det samme, og deler (hvertfall foreløpig) alt 50/50. Tror ikke den ene er dyrere enn den andre. Han spiser kanskje litt dyrere og mer enn meg, men han har også bil jeg ikke betaler noe på som brukes til fellesbruk, så vi går sikkert opp i opp 🤷‍♀️

Vi har felles regningskonto (huslån, husleie, strøm, streamingabbonementer), matkonto (alt fra dagligvarer, inkludert såpe, vaskemiddel osv) og en forbrukskonto hvor alt annet småtteri blir trekt fra (felles gaver, interiør, felles småkjøp osv). I tillegg har vi en felles bufferkonto vi sparer på, en felles feriekonto og en felles konto til kortsiktige sparemål (nå er det ny sofa og nye utemøbler vi sparer til). 

Mange synes det er tungvint med så mange kontoer, men vi liker veldig godt den oversikten. 

Anonymkode: 8d6e3...7ad

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva er galt med den andre tråden? Hvorfor må du lage enda en?

Anonymkode: a87a7...9ae

Visste ikke det var en annen tråd om det samme. Hvordan finner jeg den? Så den ikke inne under økonomi-lista av tråder? Hvordan søker jeg etter tråder her? Link?

AnonymBruker
Skrevet

Vi er gift og har barn, men har hele forholdet fordelt den økonomiske byrden etter samme prinsipp. Den som tjener mest betaler mest. Helt frem til nå veldig nylig har jeg tjent mest. Jeg har derfor betalt inn mest til fellesskapet. Unntaket fra dette har vært huslånet. Det har hele tiden blitt betalt 50/50 da vi har eid 50% av boligen hver. 
Nå tjener mannen min og jeg nesten akkurat det samme så nå justerer vi så vi skal betale inn det samme til fellesen. Når det er sagt så betaler jeg nok allikevel litt mer, da det stort sett er jeg som kjøper inn smått og stort som familien, hus og hjem trenger. 

Anonymkode: 5a92b...218

AnonymBruker
Skrevet

Vi har for det meste fellesøkonomi. Mat, litt ukepenger, boligutgifter, ferier, transport og lån går fra fellesen. Det som er til overs deler vi 50/50 og vi kan selv bruke på å spare eller bruke til bare moro. Vi tjener veldig forskjellig. Det ble bare rot når vi prøvde å ha delt. Føltes urettferdig og jeg måtte liksom betale alt av moro mens han såvidt greide faste utgifter. 

Anonymkode: cdd9d...ac0

AnonymBruker
Skrevet

Vi setter inn det samme. Han spiser litt mer, jeg tjener litt mer. Vi føler vi ender ca. likt uansett. Hvis vi kjøper noe til oss selv, bruker vi egne penger.

Anonymkode: 37824...0a9

AnonymBruker
Skrevet

Vi setter inn basert på inntekt, dermed fordelt 55/45. Spiser cirka like mye mat så vi har ingen krangling der. Ellers er det strøm, bilutgifter, streamingutgifter etc. som trekkes fra felles. 

Anonymkode: 9b523...d4f

AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Vi er unge, nyetablerte og har ikke barn. Vi tjener ca. det samme, og deler (hvertfall foreløpig) alt 50/50. Tror ikke den ene er dyrere enn den andre. Han spiser kanskje litt dyrere og mer enn meg, men han har også bil jeg ikke betaler noe på som brukes til fellesbruk, så vi går sikkert opp i opp 🤷‍♀️

Vi har felles regningskonto (huslån, husleie, strøm, streamingabbonementer), matkonto (alt fra dagligvarer, inkludert såpe, vaskemiddel osv) og en forbrukskonto hvor alt annet småtteri blir trekt fra (felles gaver, interiør, felles småkjøp osv). I tillegg har vi en felles bufferkonto vi sparer på, en felles feriekonto og en felles konto til kortsiktige sparemål (nå er det ny sofa og nye utemøbler vi sparer til). 

Mange synes det er tungvint med så mange kontoer, men vi liker veldig godt den oversikten. 

Anonymkode: 8d6e3...7ad

Liker tanken på mange spesifikke kontoer, men hvordan gjør dere det når dere skal betale noe med kort til feks mat og forbruk? Har dere ulike kort til hver konto også?

Anonymkode: 9b523...d4f

AnonymBruker
Skrevet

Hun tjener 50% mer enn han, så hennes andel på fellesen er 60%. Private utgifter betales fra privat konto. Latterlig å skulle regne på "hvem som spiser mer", synes jeg. Hvem drikker mer? Bruker mer dopapir? Kjører lengst? Bruker mest tid på Netflix? 

Anonymkode: 7e7fe...0ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange svar

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo ikke lett.. Vi er to, har vært sammen i 16 år, har nå to barn. Det er stort sett jeg (kvinnen) som tjente mest, men det var ikke problem, jeg fikk mer penger i lønn fordi jeg har høyre utdannelse, og forskjell mellom lønnene ikke var så stor. Nå i det siste derimot, har samboeren min startet egen AS, og han tjener nå 150 tusen mindre enn meg - ikke på grunn av annet, enn at han jobber ca 40% stilling. Han mener kanskje det er vanskelig å finne/skaffe kunder, men jeg ser jo at pådriv og ambisjon ikke er der hos ham, han er bare fornøyd med å gjøre veldig lite. Det synes jeg faktisk blir urettferdig, vi kunne hatt mye bedre råd om han jobbet litt mer, altså, vi ville hatt mye bedre råd om han bare hadde en "normal", vanlig jobb. 

Mitt lønn er 750 tusen, han tar 600 i året i utbytte. Så vi er på ingen måte i nød, men.. Han ønsket seg en ny bil, fordi vår gammel bil ble det for mye reparasjonsutgifter på. Og da ville han ikke ha "en dårlig bil" til 200 tusen, nei, han ville ha en ny Tesla til 460. Joda, fin bil, men det er mine sparepenger som vi måtte bruke på det. Jeg begynner å føle at jeg jobber og sliter for at han skal kunne kjøpe seg leketøy og statussymboler.  Så det er følelsen av rettferdighet, den burde være der. Jeg kunne bidra mer til felles utgifter om jeg følte at det var rettferdig, men akkurat nå, føler jeg ikke det.

Anonymkode: 36954...3f6

Skrevet

Hva skjer om den ene jobber overtid og tjener mer?  Går det inn i fordelingen , eller  blir det bonus for den andre. 

Dette er sikkert mest aktuelt for dere som ikke har (felles) barn

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.8.2021 den 11.31):

Dette er jo ikke lett.. Vi er to, har vært sammen i 16 år, har nå to barn. Det er stort sett jeg (kvinnen) som tjente mest, men det var ikke problem, jeg fikk mer penger i lønn fordi jeg har høyre utdannelse, og forskjell mellom lønnene ikke var så stor. Nå i det siste derimot, har samboeren min startet egen AS, og han tjener nå 150 tusen mindre enn meg - ikke på grunn av annet, enn at han jobber ca 40% stilling. Han mener kanskje det er vanskelig å finne/skaffe kunder, men jeg ser jo at pådriv og ambisjon ikke er der hos ham, han er bare fornøyd med å gjøre veldig lite. Det synes jeg faktisk blir urettferdig, vi kunne hatt mye bedre råd om han jobbet litt mer, altså, vi ville hatt mye bedre råd om han bare hadde en "normal", vanlig jobb. 

Mitt lønn er 750 tusen, han tar 600 i året i utbytte. Så vi er på ingen måte i nød, men.. Han ønsket seg en ny bil, fordi vår gammel bil ble det for mye reparasjonsutgifter på. Og da ville han ikke ha "en dårlig bil" til 200 tusen, nei, han ville ha en ny Tesla til 460. Joda, fin bil, men det er mine sparepenger som vi måtte bruke på det. Jeg begynner å føle at jeg jobber og sliter for at han skal kunne kjøpe seg leketøy og statussymboler.  Så det er følelsen av rettferdighet, den burde være der. Jeg kunne bidra mer til felles utgifter om jeg følte at det var rettferdig, men akkurat nå, føler jeg ikke det.

Jeg tror du bør ta en samtale med samboeren din. 

Anonymkode: 1134c...ff2

AnonymBruker
Skrevet

Da vi traff hverandre satt vi inn det samme, uten å telle på knappene hvem som spiste mest, eller ville ha det varmest.

Da vi ble samboere satt vi inn 70-30, for å utjevnte forskjell i inntekter.

Da vi innså at det var oss, og kom til å fortsette å være oss, ble det felles økonomi. Og ektepakt som sikrer begge ved brudd. 

Anonymkode: d234e...aab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.8.2021 den 11.31):

Jeg lurer veldig på hva slags bedrift han har. Jeg jobber selv 40% i mitt AS men utbyttet er maks 150 000 årlig. 

Synes dere har god inntekt begge to. Men tesla bør fyren betale selv. hadde aldri funnet meg i noe sånt😬

Anonymkode: 7c86e...5bb

AnonymBruker
Skrevet

Vi har felles økonomi. Hvis vi skulle regner på krona, så er deg nok jeg som taper på det. Han tjener noe mer enn meg, men han har 4 barn og jeg 1 barn. Men for oss funker dette best og bygger opp under fellesskapet. 

Anonymkode: f5b02...57e

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ganske lik inntekt og har ikke barn, så vi deler 50/50. Gidder ikke å begynne med millimetermålinger når det gjelder hverdagsutgiftene.

Et vennepar har ganske stor forskjell i inntekt. De har gått inn på ulik eierandel på huset. Den ene eier 2/3 og den andre eier 1/3. De fordeler dermed også låneutgifter, rentefradrag, vedlikeholdskostnader osv etter samme nøkkel. Mat, strøm, nett osv deler de likt. 

De som har barn på hver sin kant har fordelt kostnadene litt etter skjønn. 

Anonymkode: 8502e...47f

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting mitt og ditt, 100% felles økonomi.

Anonymkode: 96fd1...2e2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...