Gå til innhold

Smerter og overvekt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vært overvektig stort sett hele livet. Innimellom har jeg gått ned 5-10 kg men gått opp igjen like fort. 

Jeg har hatt mye muskel og ledd-verk. Går på smertestillende daglig pga dette. Har også prolaps og slitasje i ryggen. 

Både leger, kiropraktor og fysio har sagt at går jeg ned i vekt, vil jeg få mindre smerter. Her sitter jeg, straks 35 kg lettere en i fjor. Men enda mere ledd-smerter og muskelverk. Ryggen verker som aldri før. 

Noen som faktisk har opplevd at smerter i kroppen blir verre etter vekt-nedgang? 

Anonymkode: f5486...4aa

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvordan du har gått ned i vekt?

For om du spiser mindre, samme type mat, så utgjør det lite forskjell. Men om du legger om til rene råvarer av rent kjøtt, fisk, grønnsaker og frukt, så vil du kanskje merke forskjell?

Jeg hadde som deg fryktelige smerter og gikk daglig på medisiner. Ønsket meg ned i vekt også. Men jeg forsto kjapt at det var maten det var noe «galt» med. Kuttet mer av sukker, forsiktig med mel og stivelse og drakk mer vann, mindre kaloririke drikker. Og da ble jeg fort bedre. Fikk mye mindre smerter. At kroppen ble letter av vektnedgangen, at jeg kunne trene og bli sterkere og raskere var bare en stor ekstra bonus.

Anonymkode: e3db3...1a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært ca. 50 kilo overvektig i mange år, har falsk isjas, mye ryggsmerter og smerter i knær og føtter. Har gått ned 25 kg hittil i år, altså halve overvekta, og isjasen er borte, ryggsmertene er borte og jeg merker ikke like mye til knærne og føttene. Spiser utelukkende sunn mat fra bunnen uten å jukse, går mye i terreng for å løsne opp i kroppen og trener på senter innimellom. Har allerede fått et helt nytt liv, gleder meg til veien videre.

Anonymkode: f8304...808

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser mye sunnere. Spiser nesten ikke sukker f.eks. For noen år siden gikk jeg på lavkarbo, da hadde jeg lite smerter, men klarte ikke å holde på med det kostholdet over tid. 

Anonymkode: f5486...4aa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det virker nå ikke for meg som at smertene dine er relatert til vekta di i det hele tatt - det er mulig du har verre smerter fordi du har gått lenger med smertene? Noen smerter blir jo verre over tid uansett hva du veier. 

Så har jeg ei venninne som ikke er overvektig, men som får leddsmerter av hvetemel. Uten at jeg skal si at det har en medisinsk forklaring, for det er vel ikke påvist, men har du prøvd? Ikke lavkarbo, men mer glutenfritt? 

Anonymkode: 4068f...d58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de fleste leger mener alt er pga overvekt. Men det stemmer absolutt ikke alltid. Gå tilbake og si hei, jeg gikk ned i vekt, problemet er der enda. Krev hjelp.

Be om mer utredning og prøv å bli henvist til smerteklinikk. Jeg har også kroniske smerter, og det er et helvete. Føler med deg.

Anonymkode: fac7c...e61

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Leddene dine har det uansett mye bedre når de ikke konstant må bære de ekstra 35 kiloene, men du kan ha fått slitasjeskader som har satt seg. Er du utredet for leddgikt? Bekhterev? 

Anonymkode: 1934d...d00

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet forresten mye med hodepine, og nevrologen mente det var relatert til overvekt (merkelig teori forresten). Gikk ned i vekt, og hodepinen er der fortsatt. Samme med plantarfascitt jeg pleier å slite med. Fikk beskjed om at jeg burde gå ned i vekt, men nå er det nesten verre enn før.

Det er så sykt at alle plager vi har skal relateres til overvekt. Ja, noe kan jo faktisk ha sammenheng med vekten, men at det skal avfeies med én gang som vektrelaterte plager er ikke bra. 

Anonymkode: 4068f...d58

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...