Gå til innhold

Hva sier/ gjør du med tre/ fire/ femåring når h*n sparker/ slår/ klyper/ dytter (utagerer)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier/ gjør du/ håndterer du situasjoner med utagering?

i hvilke situasjoner opplever du at barnet utagerer? 

Hva ligger bak ditt barns utagering? 

Anonymkode: 28745...dce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt an på. Er forskjell på en sint treåring og en fortvila femåring. 

Treåringen pleier jeg ofte å bare avlede. En femåring må håndteres annerledes. 

Er også avhengig av barnet. Det ene barnet mitt har trengt en armkrok selv om det har strittet litt i mot. Det andre barnet mitt trenger å få være i fred til sinnet blåser over. Dette er jo noe man som foreldre bare må teste ut for å finne ut om sitt barn. 

Anonymkode: a0bde...ee4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kommer jo helt an på. Er forskjell på en sint treåring og en fortvila femåring. 

Treåringen pleier jeg ofte å bare avlede. En femåring må håndteres annerledes. 

Er også avhengig av barnet. Det ene barnet mitt har trengt en armkrok selv om det har strittet litt i mot. Det andre barnet mitt trenger å få være i fred til sinnet blåser over. Dette er jo noe man som foreldre bare må teste ut for å finne ut om sitt barn. 

Anonymkode: a0bde...ee4

Ja, men interessert i å høre alle versjoner jeg 😃

AnonymBruker
Skrevet

Min treåring klikker hver gang han ikke får viljen sin, sånn på generelt grunnlag 😅 jeg er nok veldig upedagogisk (selv om jeg er pedagog!), for jeg bruker strengestemmen og sier klart nei, ikke greit! Så sier jeg at jeg vil gjerne ha en klem heller, eller en nesekos eller lignende, før jeg avleder og ikke gir det så mye mer oppmerksomhet. Har fungert fint her, han har bare slått to ganger.

Anonymkode: 0e4c2...acb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Pleier å poden iPaden eller is/smågodt. Da blir det fort tyst.

Anonymkode: 83f7b...c80

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Pleier å poden iPaden eller is/smågodt. Da blir det fort tyst.

Anonymkode: 83f7b...c80

Godt det fungerer for deg 😅😂😂

AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn med adhd og det kan gå ganske hurra meg rundt. Ikke alltid lett å vite hva man skal gjøre og tenker det kommer an på setting. Det å være konsekvent er det viktigste mener jeg. Slår hen seg vrang i butikken og du sier dere går hvis hen ikke stopper feks, så går man hvis det ikke stopper. I hjemmesituasjon så hadde jeg ignorert sutring, men er jo ikke lett hvis det blir klyping, slåing osv.. Prøver uansett alltid være klar og tydelig på hva jeg forventer av hva som er greit og ikke. Så langt det er mulig, ingen oppmerksomhet for dårlig oppførsel. Det beste er jo hvis barnet kan snakke om hvorfor det vil slå, klype osv, men igjen- ikke alltid lett..

Anonymkode: 68e18...d6d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2021 den 22.34):

Min treåring klikker hver gang han ikke får viljen sin, sånn på generelt grunnlag 😅 jeg er nok veldig upedagogisk (selv om jeg er pedagog!), for jeg bruker strengestemmen og sier klart nei, ikke greit! Så sier jeg at jeg vil gjerne ha en klem heller, eller en nesekos eller lignende, før jeg avleder og ikke gir det så mye mer oppmerksomhet. Har fungert fint her, han har bare slått to ganger.

Anonymkode: 0e4c2...acb

Er ikke det pedagogisk? Hilsen annen pedagog… 

Anonymkode: 88f68...73a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ofte så skjønner jeg hvorfor fireåringen gjør som hun gjør. Hun slår ikke, men kan skrike til meg. 

Er det fordi hun er sint fordi hun ikke får viljen sin, og vi er hjemme (hun oppfører seg som en engel ute blant folk), kommer an på dagsformen. Vanligvis sier jeg rolig at hun får roe seg ned og komme ut i stua når hun trenger å prate litt. Er jeg sliten og sur, hever jeg stemmen og roper at nå må du roe deg ned, det her gidder jeg ikke. Så fortsetter jeg å høre på det hun roper og skriker om, og gir henne svar, og stemmen hennes demper seg automatisk. 

Utageter hun og ramp og kaster ting her og der, trenger hun litt påtid, god oppmerksomhet og litt kos. Er det fordi hun er sliten, finner vi en rolig aktivitet. 

Tror hun slo meg i armen én gang, jeg grep bestemt fatt i den, så henne intens inn i øynene og spurte rolig "slo du nettopp mammaen din?". Skjønte at hun ble nervøs fordi hun smilte. "det er stygt å slå andre, man kan få vondt. Du vil vel ikke at jeg skal få vondt?" hun sa unnskyld og det ble med den ene gangen. 

Anonymkode: 987d8...0bf

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Sier "Nei, det er i lov å slå, klype, klore" Om ungen fortsetter tar jeg avstand. Følger han etter meg for å fortsette stopper jeg han. Jeg holder meg helt kald og rolig. 

Han har gjort dette hovedsakelig når han enten sliter med å utrykke seg med ord eller er trøtt. 

Nå er det sjelden det skjer. Han har forstått at det er nulltoleranse for "vold". At man må kunne håndtere frustrasjon på en mer konstruktiv måte. 

AnonymBruker
Skrevet
On 8/2/2021 at 10:19 PM, AnonymBruker said:

Det skjedde med meg en gang vi var med vår kontaktperson i PP-tjenesten. Da sa jeg til barnet mitt: «Au! Slo du meg nå?! (‘mens jeg oppsøkte øyekontakt med barnet) Det må du ikke gjøre! Jeg fikk vondt!!!!! « Gjerne med en tydelig streng stemme, uten å kjefte selvsagt. Jeg fikk kudos rett etterpå fra pedagogen som var med oss da, for min håndtering av situasjonen. 

Mitt barn opplevde selv å bli bitt av andre barn i barnehagen. Jeg tror det kanskje kan ha en sammenheng.

Anonymkode: 6dfee...d12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...