Gå til innhold

Litt nærsynt og klare seg uten briller/linser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er -1 på det ene øyet og -0,75 på det andre øyet. Jeg har briller i bilen som jeg bruker når det er mørkt eller uklart vær, men føler ikke behov for å bruke det ellers. Er det rart eller er det flere som bare er litt nærsynte som også klarer seg uten briller/linser?

Anonymkode: 3196e...7a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er -1 på det ene øyet og -0,75 på det andre øyet. Jeg har briller i bilen som jeg bruker når det er mørkt eller uklart vær, men føler ikke behov for å bruke det ellers. Er det rart eller er det flere som bare er litt nærsynte som også klarer seg uten briller/linser?

Jeg har vel omtrent det samme som deg, og bruker også bare briller når jeg kjører bil. Ellers synes jeg at jeg ser så godt som jeg trenger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarte meg greit uten briller i hverdagen så  lenge jeg var under -1,25.  Da behøvde jeg bare kjørebriller.

Klarer du å se greit uten å myse, anstrenge deg/øynene, har ikke hodepine og stramme muskler i nakken er det ikke noe problem, men hvis du opplever ubehageligheter rundt det å ikke se godt nok vil jeg anbefale å bruke briller/linser.

Anonymkode: df5e1...197

• Liker 1
Skrevet

Optimalt syn har veldig mye å si. Helt ærlig. Å ha bra syn er noe du vil prioritere å bruke penger på, når du har prøvd noe annet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt samme styrke som deg. Brukte som student briller på forelesning. Det er 10 år siden da. Nå har synet mitt blitt verre (-2 og -1,75) og optiker sa at det var fordi jeg ikke bruker briller i hverdagen. 😑

Anonymkode: 11a55...adb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har hatt samme styrke som deg. Brukte som student briller på forelesning. Det er 10 år siden da. Nå har synet mitt blitt verre (-2 og -1,75) og optiker sa at det var fordi jeg ikke bruker briller i hverdagen. 😑

Anonymkode: 11a55...adb

Det tror jeg er tull, da optikere vet at synet forverrer seg av andre grunner enn dette. 

Anonymkode: 6f1e0...b87

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har -1.00 og -2,25 i dag, men har hatt nettopp de styrkene du oppgir før det ble verre. Jeg klarer ikke å gå uten briller vanligvis. Noen ganger gidder jeg ikke å ta på meg brillene mens jeg tasser rundt i huset og tar medisiner, samt leser en og annen artikkel på nettavisene før jeg hopper i dusjen, men jeg må sitte foroverbøyd og myse mot skjermen for å lese og jeg kan ikke se noe som helst tydelig, alt er fuzzy i kantene.
Hvis jeg går med feil styrke briller en stund, merker jeg det ikke hvis det er gradvis, men det øyeblikket jeg får nye glass med riktig styrke igjen, skjønner jeg aldri hvordan jeg kan ha klart å gå med feil styrke.

Merker veldig god forskjell på linser og briller, da jeg har skjeve hornhinner med cylinder og akse av grader som ikke finnes i daglinser, så brillene er korrekte, mens linsene ofte er -litt- feil uansett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har minus 1,75 og minus 2 på øynene. fikk første gang briller i fjor sommer fordi teksten på tv ble vanskelig å se, og når jeg kjørte bil om vinteren og høsten og det regnet og var mørkt så såg jeg dårlig. Jeg orket ikke en ny høst og vinter med dårlig syn så var innom synsam og sjekket synet. Kan ikke gå uten briller for da ser jeg ikke klart. Har og skjeve hornhinner. Jaja er snart 42 år og så synet har forverret seg de siste par årene men har heldigvis briller så hjelper på. 

Anonymkode: ea541...fb0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme styrke som deg og bruker bare briller når jeg kjører bil.

Anonymkode: fc0d4...01e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med ca -1 på begge øynene foretrekker/må jeg bruke briller eller linser når jeg kjører bil, ser på TV, er på kino, forelesning, butikk eller andre ting ute. Om jeg ikke har brillene på føler jeg jo at jeg går rundt i min egen boble, ender opp med å ikke se/hilse på folk jeg kjenner hvis de ikke kommer på noen få meters avstand osv. 

Når du faktisk har briller tilgjengelig synes jeg det er rart du ikke bruker dem... for det er ganske stor forskjell mellom synet ditt og hvor skarpt ting egentlig skal være, når du har -0,75...selvfølgelig på avstand. Har du ordentlige briller eller har du vært i ferdigbrillehylla på Nille og kjøpt dem? 

Anonymkode: 446ec...ad7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Med ca -1 på begge øynene foretrekker/må jeg bruke briller eller linser når jeg kjører bil, ser på TV, er på kino, forelesning, butikk eller andre ting ute. Om jeg ikke har brillene på føler jeg jo at jeg går rundt i min egen boble, ender opp med å ikke se/hilse på folk jeg kjenner hvis de ikke kommer på noen få meters avstand osv. 

Når du faktisk har briller tilgjengelig synes jeg det er rart du ikke bruker dem... for det er ganske stor forskjell mellom synet ditt og hvor skarpt ting egentlig skal være, når du har -0,75...selvfølgelig på avstand. Har du ordentlige briller eller har du vært i ferdigbrillehylla på Nille og kjøpt dem? 

Anonymkode: 446ec...ad7

De er kjøpt hos optiker for mange år siden. Det er kun når jeg kjører jeg føler jeg trenger de. Har ingen problemer med å kjenne igjen folk på avstand eller orientere meg i butikk osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...