Gå til innhold

Kunne du datet en som ikke spiser gluten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir veldig syk av gluten (utslett, kløe, infeksjoner i øynene, migrene, oppblåst, hard/løs/vond mage, negler knekker, blir ekstremt slapp og får sykdomsfølelse, rask puls og av og til feber osv så jeg kan ikke bare ta meg sammen og ta en glutenrett av og til). 

Har blitt singel nå. Han jeg var med kunne heller ikke spise gluten. Jeg er redd dette vil skremme mannfolk vekk? Hva tenker dere? Er så mye man må velge bort pga dette. Folk har dårlig selvtilitt pga mange ting og det er dette som jeg skammer meg over. Redd dette er dealbreaker 😕

Anonymkode: 3e4be...4a6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er en dealbreaker for noen vil du ikke ha dem😊

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne fint daten en som ikke spiser ( tåler) gluten.

Anonymkode: b4033...639

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg endte opp med å forlove meg med en som har cøliaki. Har selv ingen matintoleranser. Det at han ikke kan spise gluten, gjør jo ikke at jeg liker han mindre.

Anonymkode: e40b6...13a

• Liker 5
Skrevet

Ville hatt null problemer med det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har ingenting å si. 

Anonymkode: b9400...29a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg blir veldig syk av gluten (utslett, kløe, infeksjoner i øynene, migrene, oppblåst, hard/løs/vond mage, negler knekker, blir ekstremt slapp og får sykdomsfølelse, rask puls og av og til feber osv så jeg kan ikke bare ta meg sammen og ta en glutenrett av og til). 

Har blitt singel nå. Han jeg var med kunne heller ikke spise gluten. Jeg er redd dette vil skremme mannfolk vekk? Hva tenker dere? Er så mye man må velge bort pga dette. Folk har dårlig selvtilitt pga mange ting og det er dette som jeg skammer meg over. Redd dette er dealbreaker 😕

nei altså matintoleranser er jo ikke noe man kan for. Hadde du dermed unnlatt å spise gluten uten å ha grunn for det hadde det jo blitt noe annet.

• Liker 4
Skrevet

Når det er reell cøliaki etc, er det ingen grunn til å stikke av. Men eg hadde aldri orka å vere sammen med ein person med sjøldiagnostiserte plager og sjukdomar. 

• Liker 15
Skrevet (endret)

Tåler selv ikke korn mel. Så foretrekker å lage ting selv med ris eller mais mel istedenfor ^^

så hvis noen hadde hatt problem med det, så kan dem ta seg en bolle mens jeg koser meg med ett ristet mais skive

Endret av Duraton
  • Liker 1
Skrevet

Av alle mulige ting å henge seg opp i, er dette noe av det jeg aller minst hadde forventet at noen skulle henge seg opp i. Ganske tilsvarende laktoseintoleranse, eksempelvis.

Skal sies at om du ikke har påvist cøliaki ville jeg nok ha pushet på at du burde få utredet om dette er somatisk eller mer psykosomatisk, men det er fordi jeg ønsker at partner skal ha det bra og eventuelt få helsehjelp om det trengs, heller enn at jeg bryr meg så veldig om hvorfor det ikke spises gluten. Jeg spiser ikke reker og skalldyr, men har ingen allergier. Jeg føler heller ikke at jeg trenger noen grunn.

Hadde forøvrig en romkamerat med cøliaki i studietiden. Annet enn at han måtte ha eget kjøkkenutstyr, og at vi var litt mer begrenset enn ellers de gangene vi lagde fellesmiddag, var det overhodet ikke noe problem.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt ann på personen det. Er han sånn som søsteren min så hadde det aldri fungert. Hun tåler ikke gluten å når vi skal ut å spise så forlanger hun at vi bestiller glutenfri pizza så vi kan dele en pizza. Jeg liker ikke glutenfri pizza å sier at vi heller kan bestille en pizza hver. Da blir hun kjempe sur. Så hvis en kjæreste hele tiden forventer at jeg også må spise glutenfri mat som ikke alltid smaker godt,så hadde forholdet aldri fungert. Har ikke tenkt å gi opp mat med gluten bare fordi han ikke tåler det.

Anonymkode: ef8e8...616

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så klart! 

Anonymkode: 6a274...272

• Liker 1
Gjest Elder Millennial
Skrevet

Det eneste som ville gitt meg betenkeligheter var en eventuelt kluten allergi😅 

Ingen oppegående mennesker velger vekk en partner på grunn av dette🤷‍♀️ Nekter å tro det. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde fks lavt b12 og ødelagte tarmtotter osv. eneste behandlingen for meg er glutenfri kost. Samme med ene barnet mitt. Barnet var ikke særlig fornøyd da legen sa det. Men sånn er det bare.
andre barnet tåler gluten. Det barnet får fks vanlig brød og pasta osv. er uøkonomisk og ingen hensikt i å gi alle rundt glutenfri mat. Takk for svarene

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

X`en min hadde hveteallergi, og spiste derfor glutenfritt for å gjøre det enklest mulig. Er det ikke glutenfritt inneholder det som regel hvete uansett.

Det gjorde meg overhodet ikke noe som helst :) Enten spiste vi "hans" brødmat begge 2, vi bakte en del selv, og om jeg hadde lyst på brødmat med hvetemel, så spiste vi hvert vårt. På restauranter m.m. har de stort sett alltid noe glutenfritt, så det ble heller ingen drawback om vi skulle ut å spise. Vi bodde sammen i 2 år og var sammen i drøyt 3.

Middager etc er stort sett ganske lite ekstra jobb å gå glutenfritt om man bare vil :) 

Så jeg tenker at om noen henger seg opp i det, så vil det mest sannsynlig dukke opp andre ting som blir problemer også, for da er man temmelig smålig i utgangspunktet spør du meg!

Anonymkode: 43546...428

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eksen tålte ikke gluten. Må innrømme at det var litt slitsomt, og litt irriterende, men såpass må man vel tåle. Litt må man jo alltid tilpasse seg.

Men klart, årsaken har faktisk litt å si. Hvis det ikke er snakk om intoleranse eller ideologi er det greit, men er det mer konspihelsepyramidegreier hun har lært av bloggere og Youtube, da blir det noe annet. Spesielt om hun forlanger at jeg også skal holde meg unna så jeg ikke får kreft eller blir hjernevasket av Big Gluten.

Anonymkode: b44b1...55c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette var gledelig svar. Jeg har cøliaki, og føler meg ofte litt som den vanskelige gjesten. Ser flere menn skriver i sin bio på Tinder at de tåler gluten, så regnet kanskje med at for noen så er det en dealbreaker. Men cøliaki er hva det er, og mat uten gluten er medisinen.

Anonymkode: 97b6d...d28

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe problem 😊 Kunne du datet en vegan?

Anonymkode: 3afac...33a

AnonymBruker
Skrevet

Kunne du datet en som ikke spiser svin?

Anonymkode: c826d...7b1

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det skulle gått helt greit så lenge jeg selv kan kombinere glutenfritt og glutenprodukter ellers i dietten. Laktoseintoleranse hadde det vært verre med da jeg bruker så enormt med melkeprodukter i matlagingen og ikke finner de laktosefrie/veganske erstatterne særlig gode. 

Anonymkode: d3b56...0cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...