Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kommer til å være 40 ved fødsel, men har ikke kommet så langt i graviditeten ennå at jeg har hatt fosterdiagnostikk. Men kjenner på en redsel og frykt for at det er noe galt med fosteret. Føler det er så mye om kromosomavvik hos barn født av eldre mødre. Som at det omtrent er noe jeg må regne med.

Har også sett ulike statistikker og uklart hvilke som stemmer.

Noen som har erfaring og/eller kunnskap som kan gjøre at jeg slapper mer av eller evt at jeg må stålsette meg for dårlige nyheter?

Anonymkode: a0d1e...b82

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk et godt råd på veiledningen før prøven. Ikke se på risikoen for at det går galt, men på sjansen for at det går bra. Sjansen for at jeg etter fostervannsprøven fortsatt var gravid med et friskt barn var 98,2%. Det er et ganske høyt tall. Nå var jeg to år yngre enn deg, men så veldig mye stiger ikke risikoen på de to årene.

Anonymkode: f15b9...d4b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kromosomfeil kan skje uansett alder, men det er klart mer risikofylt når man begynner å bli gammel. Sånn er det.

Anonymkode: af64a...4ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk et godt råd på veiledningen før prøven. Ikke se på risikoen for at det går galt, men på sjansen for at det går bra. Sjansen for at jeg etter fostervannsprøven fortsatt var gravid med et friskt barn var 98,2%. Det er et ganske høyt tall. Nå var jeg to år yngre enn deg, men så veldig mye stiger ikke risikoen på de to årene.

Om det blir aktuelt med fostervannsprøve; er det ikke en betydelig risiko for at man aborterer etterpå? Er ikke nipt tryggere?

AnonymBruker
Skrevet

Det er nå ikke noen grunn og ta sorgene på forskudd så bare slapp av og gled deg over babyen. 
Hilsen mamma til barn med en sjelden genfeil (et nyoppstått = ikke arvet av foreldre, kromosomavvik).

Anonymkode: ce8e0...f7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk første barn som 42-åring. Var overbevist om at det måtte være noe galt. Men fikk et sunt og normalt barn. Ikke for å stresse deg mer, men en NIPTest viser bare kromosom-avvik - for å være ærlig er det mye annet som kan være galt med barnet. Og når barnet først blir født kan det dø i krybbedød eller fremstå som normalt også plutselig få barneautisme eller en hjertefeil el lign....Livet er et fuckings sjansespill med svært få  garantier, dessverre. Men, det går allikevel stort sett bra for de fleste av oss som er heldige nok til å ha velferdsstaten Norge i ryggen. 

Anonymkode: 93bf0...d51

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om det blir aktuelt med fostervannsprøve; er det ikke en betydelig risiko for at man aborterer etterpå? Er ikke nipt tryggere?

Risikoen de oppgav var inkludert abortrisiko. Så den er langt fra betydelig. Og det er bare fostervannsprøve som gir helt sikkert svar.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har nylig vært til KUB på RH da jeg vil være 38 år ved termin. Alle prøvene viste at barnet var like friskt som om jeg skulle vært 15 år iflg tabellen til jordmora. Jeg var også «sikker» på at jeg i det minste måtte videre til NIPT, men det trengte jeg ikke da :)

Har du barn fra før?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kromosomfeil kan skje uansett alder, men det er klart mer risikofylt når man begynner å bli gammel. Sånn er det.

40 er da ikke gammelt. Herregud.

Anonymkode: 68337...657

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brud2014 skrev (16 minutter siden):

Jeg har nylig vært til KUB på RH da jeg vil være 38 år ved termin. Alle prøvene viste at barnet var like friskt som om jeg skulle vært 15 år iflg tabellen til jordmora. Jeg var også «sikker» på at jeg i det minste måtte videre til NIPT, men det trengte jeg ikke da :)

Har du barn fra før?

Ja, og de er friske. Påvirker det senere svangerskap?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

40 er da ikke gammelt. Herregud.

Anonymkode: 68337...657

Eh, jo, det er det. I alle fall i svangerskapssammenheng. 

Anonymkode: 98604...75e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Selv om risiko for noe øker, så betyr det ikke at det blir en veldig stor risiko.

Tenk at det er 0.05% risiko for noe. Ved en viss påvirkning, feks alder, så øker risikoen, den er kanskje 20 ganger så høy. Det høres mye ut, men det gir fremdeles bare en risiko på 1%

Jeg vet ikke hva risiko er for genfeil men det er jo ikke kjempestor risiko. 

Forstår at du er nervøs da TS, tror det er naturlig å være. Jeg er 36 og tar NIPT nå og er kjempenervøs. Selv om det er lav risiko så er den jo ikke 0% og jeg er redd for at det er noe galt såklart. 

Anonymkode: dd928...a89

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja, og de er friske. Påvirker det senere svangerskap?

Ja, det øker sjansen for at neste barn også er friskt. Det har både min gynekolog sagt og de på fosterdiagnostikk på Rikshospitalet sagt :) Det beroliget meg litt da vi vurderte om vi skulle få et barn til i høy alder.

Anonymkode: 944bc...364

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, det øker sjansen for at neste barn også er friskt. Det har både min gynekolog sagt og de på fosterdiagnostikk på Rikshospitalet sagt :) Det beroliget meg litt da vi vurderte om vi skulle få et barn til i høy alder.

Takk for svar.Men barna jeg allerede har fikk jeg da jeg var i slutten av 20-årene, men håper det du sier fremdeles gjelder? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar.Men barna jeg allerede har fikk jeg da jeg var i slutten av 20-årene, men håper det du sier fremdeles gjelder? 

Jeg fikk ingen spørsmål om når jeg fikk mine 2 første, så fikk inntrykk av at det gjelder uansett :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...