Gå til innhold

Bør det innføres 12 timers arbeidsdager slik vi bare trenger å jobbe 3 dager i uken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Med små barn ville dette vært umulig for vår del. Da kunne vi ikke jobbet på de samme dagene begge to og en av oss måtte jobbet 12 timer på lørdag eller søndag.

Hvis dette skulle bli innført måtte barnehage/SFO også dekke opp for en arbeidsdag på 12 timer.

Anonymkode: b6bf8...526

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, det burde innføres 5-6 timers arbeidsdager i stedet for. Mennesker yter ikke noe særlig mer enn 5-6 timers verdt med arbeid uansett, det er helt unødvendig å være på jobb i 8 timer, 5 dager i uka. 

Anonymkode: 7f8f3...18d

Og da regner jeg med at du mener lønnen skal reduseres tilsvarende!

Anonymkode: 56674...ef9

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da må foreldrene jobbe på forskjellige dager da 🤷🏼‍♀️ Det er ikke SÅ mange aleneforeldre - jeg kjenner ingen. (Man er ikke egentlig alenemor eller alenefar om man har delt omsorg)

Anonymkode: ad1d5...800

Så, det skal være som det er for barn, men foreldrene vil aldri ha tid sammen og en må finne partner eller arbeidsplass som matcher? 
Jeg tenkte egentlig på familier, men når du drar opp delt omsorg.. jeg kjenner flere splittede familier ikke deler omsorg 50/ 50. Så har du nye partnere og mine, dine og våre barn. Det blir litt av et regnestykke . 

Endret av laPistola
AnonymBruker
Skrevet

Trenger det å «innføres»? Mange kan jo ha 12 timers dager og 3 dagers uker fra neste uke om de vil.

Anonymkode: 1a8c9...7a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har allerede ofte 12 timers dager uansett, så for meg hadde det helt klart vært en fordel dersom man bare hadde tre arbeidsdager i uka...

Anonymkode: 9e4ab...862

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du har 14 dager med hvile. Hva mer trenger du bror 

Anonymkode: 04b21...484

2 hours ago, AnonymBruker said:

Du klarte ikke å hvile på to uker....? Da gjør du for mye, to uker er luksus!

Anonymkode: 93352...2f4

Dere kan jo prøve selv... 🙄... å snu døgnet, sove, gjøre alle ærender hjemme som du ikke får gjort mens du er på jobb. Du får knapt nok kommet til hektene på de to ukene. å være sosial med venner eller dra på ferie er bare å glemme.

Anonymkode: 6ddc9...fd2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere kan jo prøve selv... 🙄... å snu døgnet, sove, gjøre alle ærender hjemme som du ikke får gjort mens du er på jobb. Du får knapt nok kommet til hektene på de to ukene. å være sosial med venner eller dra på ferie er bare å glemme.

Det er ikke synd på deg i det hele tatt.

Anonymkode: 775b7...ae8

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvem spurte deg?😂

Anyway... Jeg jobber som sagt ikke der mer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og da regner jeg med at du mener lønnen skal reduseres tilsvarende!

Anonymkode: 56674...ef9

Nei, selvfølgelig ikke. Der de har gjennomført dette har de beholdt samme lønn. Som sagt, svært gode resultater, alle fornøyd. 

Anonymkode: 165bd...d72

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke andre veien, det er langt færre timer. 6 timer 5 dager i uka er bare 30 timer, 12 timer 3 dager er 36. Da måtte du i så fall jobbet 6 timer 6 dager i uka.

Jeg ville heller hatt lenger dager med mer fridager, enn å måtte stresse med å dra på jobb i det hele tatt om man kun skal være der noen få timer. Men hvis andre fikk full lønn for å jobbe 6 timer mindre i uka enn meg hadde jeg jo ikke akseptert det. Men da kunne jo jeg og andre som ønsket jobbet 10 timer 3 x i uka heller, og dere andre 6 timer 5 x i uka, så ble det like mange timer…

Anonymkode: ad1d5...800

Jo, det er andre veien. Poenget er jo at man skal redusere antall arbeidstimer i uken for alle. Om det er seks timer dagen eller fire dager er ikke så viktig. 

Anonymkode: 165bd...d72

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan jo velge en sånn jobb selv om du trur det er så lett 😂 du forstår at fri perioden ikkje er ferie? Det mye hverdags som takes igjen. 

Anonymkode: 58c58...10d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gjerne jobbet 12 t om dagen om det betyr kun 3 dager jobb!

Anonymkode: 13ab4...bd5

Gjest Mr Bergen
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvordan får folk i turnusjobber det til å fungere nå? Dagens system er heller ikke optimalt for veldig mange så hvorfor ikke?

Anonymkode: 79031...2d4

Veldig godt poeng👆

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva med å skaffe deg en jobb du faktisk liker? 

Anonymkode: 93352...2f4

Hva hjelper det når kroppen er i shut down og jeg måtte slutte i jobben jeg trivdes i? Jeg hadde jobben i 17 år, så jeg har gjort mitt for å prøve å holde ut. Nå er det min tur å få uføre når alle dager er tøffe.

Anonymkode: 648b0...1a5

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal man gjøre det som lærer da tenkte du? Skal barn gå på skolen tre lange dager da? 🤔

Anonymkode: 99c86...56b

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Forstår ikke hvordan arbeidsdagen skal gå rundt om vi ikke skal jobbe.

Anonymkode: 3a9bc...540

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det kan ikke sammenlignes i det hele tatt, for npr du er på jobb spiser, jobber, og sover du.  Klærne dine blir vasket, maten blir servert, og du har ikke ansvar for barn, hus, hjem, eldre foreldre osv.

Anonymkode: 4b5c4...9a6

Men du kommer deg ikke hjem dit heller når du vil, 14 dagers nattskift snus hjemme når du har fri og all reise til/fra, gjerne over flere døgn foregår også på de dagene du ikke har betalt for.

Nå jobber jeg 13 timers skift på på land og har vanlige plikter som folk flest. 

Anonymkode: 69733...b5e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde definitivt ønsket det hvis vi ikke hadde små barn. Nå hadde vil jeg nok ikke være borte fra ungene så mange timer i strekk på jevnlig basis. Jeg har trivdes godt i turnus på 3 og 4 døgn jobb med en uke fri i mellom tidligere (da kunne jeg i utgangspunktet sove/hvile 8 timer på natt, men måtte opp hvis det skjedde noe, og det gjorde det ofte). Å hvile mellom slagene i eget hjem etter 12 timer hadde vært supert. 

Anonymkode: 3e39a...3ad

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tenker du man får hentet barn i barnehagen da? Og skole barn? Tenker du det er greit at de er der i 12timer og legger seg mye senere enn anbefalt.

Anonymkode: 2bdb4...476

AnonymBruker
Skrevet

Noe så lite gjennomtenkt spørsmål 

Anonymkode: 2bdb4...476

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...