AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #1 Skrevet 2. august 2021 Hei! Jeg spurte på barn og familie, men spør her inne også: Jeg vurderer å spare opp til en stor ferie å ta med mamma og pappa (og min mann og barn) på. Dette er min mor og fars store reisedrøm. De sparte i mange år, men noe kom i veien sånn at de oppsparte pengene måtte brukes til nødstilfelle isteden. Jeg synes også denne ferien høres veldig fint ut. Vi har dratt på ferie før og det har gått bra. Det eneste er at dette vil bli en kjempedyr ferie, type 170 000. Før har vi kanskje brukt 20-40 000 på ferie hvert år. Jeg hadde aldri brukt 170 000 på en ferie selv. Men dette er altså mine foreldres drøm. De har ikke nevt at jeg kunne betale, dette er min idé, de har selv lagt idéen på hyllen, siden det ble for dyrt. Det vil ta meg 1-2 år å spare opp til dette. Jeg ser jo også de blir eldre (de er litt over 60), og de er enda i veldig god form, men man kan jo være uheldig og at de er for gamle om 10 år. Mannen min og jeg har trygg økonomi med bolig og mye på plass (mye takket være mine foreldre som ga forsudd på arv når vi skulle kjøpe bolig), og vi har sparepenger i fond og buffer og alt slikt og til å hjelpe vår datter på boligmarkedet når den tid kommer, men vi har ikke så høy inntekt (200 000 og 350 000 før skatt). God eller dårlig idé? Anonymkode: df75b...ea6 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #2 Skrevet 2. august 2021 Med tanke på inntekten deres, så er det en dårlig idè. Har foreldrene dine spart opp noe som helst selv igjen etter nødstilfellet? Om dere tilbyr dere å betale halvparten? Blir lettere for dere å spare opp halvparten enn hele beløpet. Er jo nesten en hel årsinntekt for en av dere. Anonymkode: dd02b...31c 8
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #3 Skrevet 2. august 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Med tanke på inntekten deres, så er det en dårlig idè. Har foreldrene dine spart opp noe som helst selv igjen etter nødstilfellet? Om dere tilbyr dere å betale halvparten? Blir lettere for dere å spare opp halvparten enn hele beløpet. Er jo nesten en hel årsinntekt for en av dere. Anonymkode: dd02b...31c Hmm... Dette jeg også føler. Samtidig vil jeg så gjerne få dette til for mine foreldre. Jeg vet ikke om de har spart så mye i det siste. De har hjulpet min yngre bror inn på boligmarkedet og tror alle pengene har gått dit. Jeg vil så gjerne gi noe tilbake til dem. De har alltid støttet meg, både følelsesmessig og økonomisk. Merker jeg gruer meg mye til de skal dø eller forandre personlighet (de er friske, men faren min har mye sykdom i familien som er arvelig). Jeg skulle så gjerne gitt dem dette. Anonymkode: df75b...ea6 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #4 Skrevet 2. august 2021 Jeg skulle til å svare «hvorfor ikke!» og at det var en veldig hyggelig ide! Mange svir jo lett av 150 000 - 200 000 på et bryllup, så en slik ferie en gang i livet er jo ikke noe annerledes enn det egentlig. Men så leste jeg hvor lav inntekt dere har, og ble brått mer usikker… Men så klart, nå har jeg null kjennskap til deres faste utgifter. Og du skriver jo at dere både har bolig, fond og buffer. Så om du mener det er forsvarlig, så er det vel det. For å oppsummere, jeg synes det er innenfor å unne familien en slik ferie en gang i løpet av livet! Men da med forbehold om at man faktisk har råd og at det ikke går på bekostning av noe annet viktig. Anonymkode: 293a0...50a 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #5 Skrevet 2. august 2021 Vi tjener såpass lite siden jeg jobber 50% og han 80% etter vi betalte ned boligen for å fokusere på barnet og hverandre. Vi har også nesten en halv million i fond (til alderdommen og når barnet blir større) og en buffer/ekstra på over 100 000. Anonymkode: df75b...ea6
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 2. august 2021 #6 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hei! Jeg spurte på barn og familie, men spør her inne også: Jeg vurderer å spare opp til en stor ferie å ta med mamma og pappa (og min mann og barn) på. Dette er min mor og fars store reisedrøm. De sparte i mange år, men noe kom i veien sånn at de oppsparte pengene måtte brukes til nødstilfelle isteden. Jeg synes også denne ferien høres veldig fint ut. Vi har dratt på ferie før og det har gått bra. Det eneste er at dette vil bli en kjempedyr ferie, type 170 000. Før har vi kanskje brukt 20-40 000 på ferie hvert år. Jeg hadde aldri brukt 170 000 på en ferie selv. Men dette er altså mine foreldres drøm. De har ikke nevt at jeg kunne betale, dette er min idé, de har selv lagt idéen på hyllen, siden det ble for dyrt. Det vil ta meg 1-2 år å spare opp til dette. Jeg ser jo også de blir eldre (de er litt over 60), og de er enda i veldig god form, men man kan jo være uheldig og at de er for gamle om 10 år. Mannen min og jeg har trygg økonomi med bolig og mye på plass (mye takket være mine foreldre som ga forsudd på arv når vi skulle kjøpe bolig), og vi har sparepenger i fond og buffer og alt slikt og til å hjelpe vår datter på boligmarkedet når den tid kommer, men vi har ikke så høy inntekt (200 000 og 350 000 før skatt). God eller dårlig idé? Anonymkode: df75b...ea6 Jeg forstår hva du har lyst å gjøre, men økonomisk er det en dårlig ide. Jeg tenker det er mange andre flotte ting som dere kan gjøre for foreldrene dine samme med dere for å glede dem. Men ferie som koster 170 000 for alle dere er for drøyt i min bok. Jeg hadde ikke likt at et av mine barn kjøpte en så rådyr gave til oss. Det er tiden dere tilbringer samme som er viktig, ikke hva dere gjør. Ser at det er enkelte frekke kommentarer om hva dere tjener. De frekke kommentarene må du bare blåse i, det er alltid noen som liker å oppføre seg sjofelt. (Sånn, så fikk jeg sagt det også)
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #7 Skrevet 2. august 2021 Min mamma hadde aldri akseptert en gave over 10k. Uansett hvor mye hun har gitt og hjulpet meg. men for all del, hvis dere syns dere har økonomi til det så hvorfor ikke. Bedre å bruke penger hvis dere syns dere har nok på «sparekonto». Anonymkode: 49e09...4fe 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #8 Skrevet 2. august 2021 Hvor mye er boligen deres verdt? Ang lav inntekt så er det jo mulig å ta rammelån på boligen dersom tilfelle rottefelle om formuen i den er høy. Anonymkode: 1baed...9a2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #9 Skrevet 2. august 2021 Kunne jeg glatt gjort fir mine foreldre å hadde da prøvd å gå opp i stilling 1år for å spare sammen summen som trengs. Anonymkode: 2bdf7...78e
C8H10N4O2 Skrevet 3. august 2021 #10 Skrevet 3. august 2021 Hva tenker mannen din om dette? Og hvordan hadde du stilt deg til om mannen plutselig vil bruke tilsvarende beløp på sine foreldre? 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #11 Skrevet 3. august 2021 Veldig fin tanke, men må dere dra da? Send foreldrene dine alene og halve summen spart. Anonymkode: d47c4...c70 4
Gjest Blondie65 Skrevet 3. august 2021 #12 Skrevet 3. august 2021 Herlighet for noen svar i denne tråden! Hvis du kan spare opp dette på to år så sier jeg: kjør på! At andre ikke synes en sånn opplevelse er verdt pengene får bli deres problem. JEG hadde ønsket å gjøre det samme. Det blir jo en opplevelse for alle sammen.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #13 Skrevet 3. august 2021 Jeg synes det er en fin tanke, men jeg prøver å forestille meg hva jeg ville tenkt og gjort hvis barna mine hadde kjøpt en slik tur til meg. Jeg ville satt pris på det, men det ville også kommet med en bismak fordi jeg ville tenkt at de kunne brukt pengene mer fornuftig, og på seg selv, og sin familie. Jeg ville fått dårlig samvittighet for å motta en så dyr gave. Snakk med foreldrene dine, hør om dette er noe de være med på. Liker de tanken er det ingenting i veien for å gjøre det. Synes de det er en hyggelig tanke, men nøler fordi det blir en så stor kostnad, bør du tenke deg om enda en gang før du gjør det. Anonymkode: 31135...0e6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #14 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hei! Jeg spurte på barn og familie, men spør her inne også: Jeg vurderer å spare opp til en stor ferie å ta med mamma og pappa (og min mann og barn) på. Dette er min mor og fars store reisedrøm. De sparte i mange år, men noe kom i veien sånn at de oppsparte pengene måtte brukes til nødstilfelle isteden. Jeg synes også denne ferien høres veldig fint ut. Vi har dratt på ferie før og det har gått bra. Det eneste er at dette vil bli en kjempedyr ferie, type 170 000. Før har vi kanskje brukt 20-40 000 på ferie hvert år. Jeg hadde aldri brukt 170 000 på en ferie selv. Men dette er altså mine foreldres drøm. De har ikke nevt at jeg kunne betale, dette er min idé, de har selv lagt idéen på hyllen, siden det ble for dyrt. Det vil ta meg 1-2 år å spare opp til dette. Jeg ser jo også de blir eldre (de er litt over 60), og de er enda i veldig god form, men man kan jo være uheldig og at de er for gamle om 10 år. Mannen min og jeg har trygg økonomi med bolig og mye på plass (mye takket være mine foreldre som ga forsudd på arv når vi skulle kjøpe bolig), og vi har sparepenger i fond og buffer og alt slikt og til å hjelpe vår datter på boligmarkedet når den tid kommer, men vi har ikke så høy inntekt (200 000 og 350 000 før skatt). God eller dårlig idé? Anonymkode: df75b...ea6 Tanken er jo god, men nei og nei! Det høres ut som en ekstremt dårlig idé med deres økonomi. Ferie er oppskrytt (har reist mye før pandemien). Tror at foreldrene deres setter mye mer pris på at dere sparer pengene til barnebarnas utdannelse. Slik hadde jeg tenkt som forelder/besteforeldre. Ville absolutt ikke at de skulle ha svidd av en slik sum på oss, og ferien hadde fått en bismak pga det. Anonymkode: 00435...dff 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #15 Skrevet 3. august 2021 Jeg ville ha blitt uvel dersom våre barn hadde brukt en slik sum på ferietur til oss, spesielt dersom barna har lav inntekt. Spar pengene til barna skal inn på boligmarkedet, og ta med foreldrene dine på hyttetur eller lignende Anonymkode: f6ca0...04b 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #16 Skrevet 3. august 2021 Hadde jeg vært foreldrene dine ville jeg tenkt dette var veldig umodent og økonomisk uforsvarlig av dere. Ville ikke tatt imot. Anonymkode: 6ad7d...898 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #17 Skrevet 3. august 2021 Personlig ville jeg økt inntekten før en slik gave. Og dele feriekostnaden med dine foreldre(har ikke lest alt, men flere søsken?) Anonymkode: e9b61...fd8
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #18 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hadde jeg vært foreldrene dine ville jeg tenkt dette var veldig umodent og økonomisk uforsvarlig av dere. Ville ikke tatt imot. Anonymkode: 6ad7d...898 De har nedbetalt hus, penger i fond og penger til å hjelpe barn inn på boligmarkedet. Så å spare opp penger til tidenes ferieopplevelse for familien sku være helt innafor. Vurderte de lån for ferie hadde saken stilt seg annerledes med betraktning til årsinntekten demmes. Sparing og ha penger til fremtiden i all ære men livet må faktisk leves man vet aldri hva som skjer. Anonymkode: 2bdf7...78e 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #19 Skrevet 3. august 2021 Tusen takk for så mange fine svar! Mannen og jeg har snakka. Vi vurderer kanskje vi først sparer opp 170 000 og tar avgjørelsen da. Og mens vi gjør det skal vi fremdeles unne oss ferier og mindre ting. Da tar det kanskje 2-3 år isteden for 1-2 år, men det er jo ikke spesielt økt sannsynlighet for at foreldrene mine blir dårlige et år fra eller til. Vennlig hilsen TS Anonymkode: df75b...ea6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #20 Skrevet 3. august 2021 Hvorfor lage flere tråder om nøyaktig samme spørsmål? Det holder med én! Anonymkode: 79d6c...97d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå