Gå til innhold

Gurkemeie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et glass med gurkemeie stående, men jeg vet ikke hva jeg skal bruke det til. Hva brukere dere det til?

Anonymkode: 82249...2c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lussekatter?

Anonymkode: 7f202...20d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker gurkemeie til mye. F.eks sette litt farge på risen.

Men lager også gurkemeie te med sort pepper. Det er en antiinnflammatorisk te og booster humøret også 😁

Du kan også lage gurkemeie ansiktsmaske med natural youghurt 😃

Anonymkode: 1de66...4f9

Skrevet

Sette farge på gryteretter, supper og sauser. 

AnonymBruker
Skrevet

Smoothie, gryteretter og suppe. 

Anonymkode: 7c783...dd8

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk datoen.

Ellers bruker jeg litt i smoothie innimellom. Gurkemeie skal ha visse helseeffekter, blant annet redusere cytokiner.

Anonymkode: 7fcab...b90

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjekk datoen.

Ellers bruker jeg litt i smoothie innimellom. Gurkemeie skal ha visse helseeffekter, blant annet redusere cytokiner.

Anonymkode: 7fcab...b90

Er tips er å tilsette litt pepper. Det øker opptaket av gurkemeien :) 

Anonymkode: d98fa...97f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker gurkemeie i indisk og annen asiatisk mat. I tillegg til lussekatter osv, ja :)

Anonymkode: 6646c...38e

Skrevet

I indisk mat, stort sett, bare fordi jeg følger oppskriften. Jeg skjønner ikke helt hva den tilfører av smak, for å være helt ærlig.  

Det er lurt å sjekke datoen som en annen nevner, jeg har mine glass i lange tider fordi jeg bruker så små mengder. Krydder taper seg i smak. 

Skrevet

Jeg bruker det blant annet når jeg lager daal - prøv f.eks. denne oppskriften: https://godfisk.no/oppskrifter/sei/indisk-dal-med-torsk/ . Veldig enkel, rask å lage og er utrolig god.

Dersom du er på jakt etter helseeffektene som nevnes så er det nok bedre å kjøpe selve gurkemeieroten å bruke den i for eksempel en varm drikke.

Når det gjelder lussekatter så er det vel helst safran som skal benyttes eller har jeg misforstått. Safran og Gurkemeie har uansett ganske forskjellig smak selv om begge gir flott gulfarge. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
gard skrev (1 minutt siden):

Når det gjelder lussekatter så er det vel helst safran som skal benyttes eller har jeg misforstått. Safran og Gurkemeie har uansett ganske forskjellig smak selv om begge gir flott gulfarge. 

Det er sant. Med safran blir det "ekte" lussekatter, men det er såpass dyrt at folk flest bruker gurkemeie i stedet. 
Men ja. Helt enig i at det smaker forskjellig.

Anonymkode: 6646c...38e

AnonymBruker
Skrevet

I havregrøten

Goldenmilk med mandelmelk

I couscous og rls

Anonymkode: d98fa...97f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...