Gå til innhold

Norsk kultur og norske verdier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I mange tråder blir norsk kultur og verdier dratt frem. At denne oppskriften er en suksess for hvordan vi er som mennesker i forhold til mennesker andre steder i verden.

Hva legger du i norsk kultur og verdier?

Blir vi bedre mennesker av den brunosten på skiva hver dag? Eller er det den appelsinen ved solveggen i påska som gjør oss unike? 

Felles historie er viktig del av en kultur. Vi som har alle rettigheter og blir fanget opp av et sikkerhetsnett om livet farer feil. Er det en historie som gjør oss mer empatiske? 

Eller skjer det motsatte, at mye vil ha mer og dele på godene gidder vi ikke. 

Er det sånn at noen har mer rett til felleskassa til Norge enn andre? 

Så hva er norsk kultur og verdier for deg? 

Anonymkode: 10c82...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hvemsomhelst

Jeg setter pris på vår kultur og våre tradisjoner, selv om jeg ikke alltid følger med på dem.  Da mener jeg alt fra kongen til søndagsskolen, adventstiden, julefeiringen, 17.mai, maten vår, bunader og flagg, idretten, velferden, rettssystemet, likeverdigheten og dugnadsånden. 

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvite i huden. Lyst hår og blå øyne.

Anonymkode: 89ecc...7ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror du har en feil oppfattelse av ordet kultur og verdier.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har ingenting med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Suping hver helg, pulings med fremmede omtrent hver helg, skamme seg på turen hjem, arbeide nok men ikke mer enn det, ta opp forbrukslån og skryte av sin formue.

Der er sikkert mye jeg har hoppet over, som det å spise råtten fisk og sauehode og -øyne.

Anonymkode: d33ec...25e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Suping hver helg, pulings med fremmede omtrent hver helg, skamme seg på turen hjem, arbeide nok men ikke mer enn det, ta opp forbrukslån og skryte av sin formue.

Der er sikkert mye jeg har hoppet over, som det å spise råtten fisk og sauehode og -øyne.

Anonymkode: d33ec...25e

Navere glemte du.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmedfrykt, innesluttet, jantelov, urealistisk tro på at vi er best i verden på alt, misunnelse og hovmod er hva jeg først og fremst forbinder med norsk kultur og norske verdier. 

Vi har dugnadsånden da, som jeg ser på en av de mer positive elementene innen norsk kultur, men jeg er redd den står for fall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jdz skrev (4 minutter siden):

Fremmedfrykt, innesluttet, jantelov, urealistisk tro på at vi er best i verden på alt, misunnelse og hovmod er hva jeg først og fremst forbinder med norsk kultur og norske verdier. 

Vi har dugnadsånden da, som jeg ser på en av de mer positive elementene innen norsk kultur, men jeg er redd den står for fall.

Ja, den er det mulig å betale seg ut av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skal ikke plage andre,du skal være grei og snill,og forøvrig kan du gjøre som du vil.👍

Alternativt:Du skal ikke plage andre,du skal være snill og grei,og får øvrig skal du gjøre som som meg.

Anonymkode: 1bcc9...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn er introverte og ekstremt konfliktsky ihvertfall! 🙂 ikke usosiale sånn at dere misliker folk, men dere er utrolig glad i alenetid. Men når det først gjelder, så er de fleste nordmenn veldig sympatiske og hjelpsomme. De trenger bare å få muligheten. Det er jo ikke helt deres natur å være frampå, så om man vil noe, så må man spørre. Og det er sjelden noen sier nei. 

Ellers liker jeg norsk mat veldig godt. Den er ganske nøytral og for meg som ikke er så glad i fake smak som krydder osv, er det helt perfekt. Syns bare det er litt synd at så mange nordmenn foretrekker utenlandsk mat. Det er ikke ofte jeg blir bedt på typisk norske middager. 

Det jeg syns er litt kjedelig er at mange nordmenn mangler selvtillit. Derfor ytes det ikke akkurat mye service heller, for en føler en "slaver" for andre.

Så er jo nordmenn veldig glad i å være utendørs da. Vet ingen som er så glad i å være ute på tur som norske folk 🙂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har utenlandsk bakgrunn. Det jeg setter stor pris på i norsk kultur er selvstendighet, respekt for lover og regler, og lite korrupsjon. Det som har "ødelagt" mitt syn på Norge er fremmedfrykt, at nordmenn "henger seg opp" i folks etnisitet og at mange er alt for fordomsfulle. Vanskelig å skille seg ut i Norge.

Anonymkode: 5051b...0ac

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mange gode svar her. 

Jeg var bare nysgjerrig for på tråder med mye fremmedfiendlighet så blir kulturen og verdiene til Norge ofte dratt frem. Hver gang jeg spør hva noen legger i dette får jeg ikke svar. Det bare høres ut som at nordmenn er i en særstilling og søndagsskole-elever hele gjengen. 

Jeg håpet at norske verdier og kultur innbefatter at vi også er verdensborgere som bidrar og bruker verden på mer enn en tur til Spania. Det plikter å være født med en gullskje i r....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, Jdz said:

Du glemmer også ekstrem nasjonalisme. Trua på at vi alene kan redde verden. Dårlig forvaltning av offentlige midler. Høy grad av nepotisme og skjult korrupsjon. Angiversamfunn.

Fordelen er vel at vi har oljepenger som vi investerer i andre land sånn at vi kan tjene penger på at de tjener penger.

Anonymkode: 7523f...756

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Oppsummeres bra her: https://www.dagbladet.no/kultur/rotete-debatt-om-norsk-kultur/68565409

"få hierarkier og ujålete væremåte, tillit, stor grad av frihet, at vi løser problemer med konsensus og uten vold, saklighet og aksept for ulike samlivsformer"

Anonymkode: 002de...ab2

Veldig god artikkel du fant fram.

Elementer jeg vil trekke fram ved norsk kultur og verdier som jeg kommer på i farta er veldig høy tillit til staten, høyteknologisk samfunn preget av høy grad av meritokrati og demokrati, lite korrupsjon, gjennomsiktighet, friluftsliv, hytteliv, pan-skandinavisme, sterk mottagelighet for amerikansk innflytelse, reserverte og relativt lite løsslupne, monogami/seriemonogami er et ideal, lav aksept for polygami, lite religiøse, liten respekt for autoriteter, lite smisking og lite bruk av overflødige høflighetsfraser.

Kilder med gode beskrivelser av norsk kultur:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/KV0bG/nordmenn-mangler-respekt-for-autoriteter-det-er-en-verdi-verdt-aa-ta-vare-paa

https://tv.nrk.no/serie/harald-eia-presenterer-saann-er-norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Fyll, konformitet, dugnad, matpakke og hytte på fjellet er det jeg forbinder med norsk kultur.

Anonymkode: 9cdeb...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Oppsummeres bra her: https://www.dagbladet.no/kultur/rotete-debatt-om-norsk-kultur/68565409

"få hierarkier og ujålete væremåte, tillit, stor grad av frihet, at vi løser problemer med konsensus og uten vold, saklighet og aksept for ulike samlivsformer"

Anonymkode: 002de...ab2

Jeg synes også det er en bra oppsummering, men den er ikke utfyllende. Jeg vil også trekke frem likestilling, menneskerettigheter og generelt respekt for andre. Så når det kommer en ung mann fra et fremmed land og vil ha oppmerksomheten av en norsk dame, da må han også akseptere og godta ''nei'' og å bli avvist. Blir han truende og voldelig fordi han er blitt avvist, så melder han seg automatisk ut av det norske samfunnet og det norske ''vi''. Dessverre er det en del andre land med kulturer hvor respekten for kvinner er ikke eksisterende, de er ikke likestilte, mangler grunnleggende rettigheter og dette kvinnesynet forsvinner ikke bare fordi man har krysset grensen og tråkker på norsk jord. 

For meg som innvandrer er det oppsiktsvekkende å observere nordmenn som gir avkall på alt dette bare for å fremstå som inkluderende overfor innvandrere med feil kvinnesyn. Ikke bare det, men de er de første som roper rasisme og fremmedfiendtlighet. Denne selvdestruktive tankegangen er for meg fortsatt en gåte. Spesielt når ytrevenstre er noen av de som roper høyest. De som erklærer seg for feminister. Det er en paradoks.

Det stilles for få krav og det legges for mye ansvar for integreringen på innvandreren. Det fungerer bra når innvandreren er motivert å integrere seg og gjør den nødvendige innsatsen, men det fungerer dårlig når innvandreren nekter det og vil tviholde på det som fører til konflikt med det norske samfunnet. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra med norsk kultur, syntes nordmenn er rause, rettferdige, flinkte til å ta vare på sin kulturarv, ikke veldig religiøse, lite korrupsjon, respekt for dyr og natur. Mange koselige tradisjoner knyttet til helligdager, hytteliv, lite formalitet på jobb, mange fritidstilbud for barn. Kvinner blir respektert og likestillingen står sterkt. 

Det negative; altfor redde for å være til bry for noen, vanskelig å bli kjent med nordmenn, janteloven, konformitet, drikkekulturen/helgefylla,,,viser lite følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra forslag til hva som er norsk kultur her.  Jeg vil gjerne føye til en ting som gjør meg glad for å være norsk. Når man kommer til Hardanger eller Sogn om sommeren så er det satt opp boder med lokale frukt/grønnsaker.  Du tar det du vil ha og betaler med Vipps. Her går det kun på tillit.  Vet ikke om noen andre land hvor det kunne vært mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...