Gå til innhold

Deler dere samboere matutgifter 50/50 selv om en spiser mer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller skjevfordeler dere da? Mannen har er stor og trener mye, mens jeg er småspist. Det matutgifter mine har økt betydelig etter vi flyttet sammen. 

Anonymkode: be64f...efb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja 

Anonymkode: 98bea...6b6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi deler ja. Jeg har ikke noe imot å betale litt mer, men er det veldig skjevdelt og du syns det er dumt så kan jo han betale mer. Spesielt om dere er studenter f.eks, eller en eller begge har lav inntekt.

Anonymkode: 36d76...bd0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Betaler dere likt på strømmen selv om en liker å ha det varmere? Etc

Anonymkode: 58a42...790

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Vi deler etter inntekt, dvs at samboer betaler ca 40% mer av matutgiftene enn meg. 

Anonymkode: 820fd...060

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja men det er ikke veldig skjevdelt hos oss han spiser bare litt mer, og jeg tror nok jeg spiser litt mer av snacks og sånne ting som frukt, yoghurt og annet som jo er litt dyrt. Så jeg tenker det går litt opp i opp og at jeg kan spandere litt. Hadde nok hatt litt lavere kostnader om jeg var alene, men det er også fordi jeg er mindre kresen og kan spise salat 3 dager på rad mens han vil ha middag hver dag. Hadde det vært veldig skjevdelt hadde jeg nok spurt om vi kunne fordele annerledes da, tenker det skal være litt romslighet men også rettferdighet :)

Feks har vi alkohol utenom felles innkjøp siden jeg nesten ikke drikker og han kjøper mye dyr øl og vin. 

Anonymkode: 26545...dd1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, likt. Det handler om å være raus. Han betaler jo for ting jeg liker å spise/drikke som ikke han gjør. Kanskje han betaler ei restaurantregning eller betaler maling etc til huset.

Du får et kjipt samliv om dere skal ettergå hver ei krone. Selv om du kanskje «taper» mer økonomisk så er det størst vinning for parforholdet.

Anonymkode: 67805...636

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Betaler dere likt på strømmen selv om en liker å ha det varmere? Etc

Anonymkode: 58a42...790

Han bruker mest strøm og dusjer lenge og skrur opp panelovner. 

Men vi deler den likt. 

Jeg betaler nå ca 1000 mer i mnd bare på mat enn jeg gjorde som singel. Det er 12.000 i året det!

Anonymkode: be64f...efb

AnonymBruker
Skrevet

Vi har felles økonomi, hvor jeg har 100% jobb og han er student. Har ingen oversikt over hvem som betaler hva, men jeg betaler definitivt mest av oss sammenlagt, selv om han spiser vesentlig mer. Hvis man er veldig rigid på økonomi ellers og dette blir utslagsgivende på det øvrige budsjettet man har for eget bruk, så burde man snakke om det, i alle fall.

Anonymkode: 16190...917

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på inntekt og hvor skjevfordelt det er. Er det bare du som nå bruker 2000 mer i mnd på mat så ville jeg tatt en prat om økonomi og at han betaler litt mer for mat.   Det går ikke/ blir utvilsomt fryktelig slitsomt, å skulle dele alt på krona i et samboerskap så kommer an på hvor mye det er snakk om. 

Anonymkode: e7701...0b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere felles økonomi og han er student… Da ville jeg lagt regninger/ forbruk på et nivå en student har råd til. Det gjorde jeg og samboer da han var student. 
Vi leide billigbleilighet, hadde budsjett mens jeg sparte myyye  penger som senere gikk til halvparten av ek til huset vi bor i. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja det gjør vi. Vi har ingen strenge rammer på fordeling osv. Den det passer for, handler - og den handler alt som står på lista enten det er barberskum til han eller bind til meg eller yoghurt, kylling eller whatever. Han handler også bleier til min sønn om det står på lista, og jeg handler shampoo til hans datter hvis det står på lista. Vi finregner aldri på noe, det går nok opp i opp til syven og sist. 

Anonymkode: 1499d...16c

• Liker 6
Skrevet

Han kjøper det meste av maten iom at hans barn spiser minst dobbelt så mye som meg.

Jeg står heller for vinen🍷

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ser mange sier det er vanskelig å ikke dele likt, men det er vel ikke vanskeligere å dele feks 40/60 enn det er å dele 50/50 på utgifter, så skjønner ikke helt den argumentasjonen. 

Tenker at om den ene konstant taper øknomisk på å være samboere så kan man ta en prat om det. Det er ikke alltid det går "opp i opp". Feks betaler min samboer aldri noe restaurantbesøk til meg så det argumentet hadde ikke funket for vårt forhold :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo og felleskonto med lik sum inn til felles regninger og felles mat er gull! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi betaler sånn ca annen hver gang når vi handler og teller ikke på kronene. Han spanderer på restaurant og alle ferier da han tjener ganske mye mer enn meg. Glad i begge ikke krangler om økonomi og er rause med hverandre.

Anonymkode: 71461...dc9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ser mange sier det er vanskelig å ikke dele likt, men det er vel ikke vanskeligere å dele feks 40/60 enn det er å dele 50/50 på utgifter, så skjønner ikke helt den argumentasjonen. 

Tenker at om den ene konstant taper øknomisk på å være samboere så kan man ta en prat om det. Det er ikke alltid det går "opp i opp". Feks betaler min samboer aldri noe restaurantbesøk til meg så det argumentet hadde ikke funket for vårt forhold :) 

Med likt mener jeg en sjokolade her og en pakka bind der fra felleskontoen. Men likt som i lik sum inn på en felleskonto og at ikke den ene bruker 1000 kr eller mer i mnd på grunn av den andre er veldig enkelt å unngå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi betaler sånn ca annen hver gang når vi handler og teller ikke på kronene. Han spanderer på restaurant og alle ferier da han tjener ganske mye mer enn meg. Glad i begge ikke krangler om økonomi og er rause med hverandre.

Anonymkode: 71461...dc9

Går an å være rause og rettferdige på samme tid. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi deler likt, men nå er det ikke sååå stor forskjell her. Han spiser ofte litt mer kjøtt/fisk enn meg, men vi klarer oss med en pakke karbonadedeig:  Ja, han spiser litt finere pålegg enn meg i helgene, men så spiser han aldri frokost eller lunsj i hverdagene (jeg spiser da svært rimelig). Vi tjener ca likt.

Hadde vi måttet hatt to pakker karbonadedeig, han hadde spist dobbelt så mye kyllingfilet og han hadde tjent mer enn meg, så hadde vi nok måttet skjevfordele litt ja.

Matbudsjettet mitt gikk opp kr 1000, men alene spiste jeg veldig ensformig. Jeg spiser absolutt mer variert nå, og i henhold til SIFO, så tenker de 12 000 i året er helt ok.

Alkohol holdes utenfor, nettopp fordi han definitivt drikker mer enn meg og det gidder jeg ikke å sponse.

Anonymkode: 307e6...360

• Liker 3
Gjest Villfisker
Skrevet

Det der hadde jeg ikke giddet å regne på engang. Syns det er smålig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...