Gå til innhold

Jeg får prestasjonsangst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en som har fødd opp egne barn og andre med mat i over 30 år, likevel får jeg prestasjonsangst ved å invitere folk.

Må til helga kommer ei venninne og hennes mann på besøk i 13-14 tiden og jeg ønsker å servere noe annet enn vafler og kaffe.

Kan dere komme med tips til hva jeg kan lage og som passer til lunsj/brunsj. De kommer rett fra jobb begge to, så er åpen for evt middag også.

Takker for hjelp, hilsen ei krøkke på kjøkken

Anonymkode: ec143...6f2

Skrevet
  • Kunne antipasti være en idé? Krever ikke noe tilberedning, bare dandering på serveringsfat eller -fjøl og godt brød til.
  • Eller hva med smørbrød ( @elien la ut bilde av noen lekre her om dagen - kanskje hun har noen tips)?
  • Kanskje en quiche lorraine med salat til? Quichen kan lages dagen før og varmes i ovnen før du serverer den.
  • Røkelaks med eggerøre? 
  • Salat av noe slag?
  • Kanskje noe bakverk - omså brownies fra Toro til kaffen? Du kan jo gjøre litt stas på kaka ved å servere salt karamellsaus og vaniljeis til.
  • Liker 1
Skrevet

Det første ikke stress, det gjør bare at ting er vanskeligere og gjennomføre. Trekk pusten og tenk på hva du er komfertabel med.

De er egentlig enkelt å lage smørbrød, men vis du er usikker så hadde jeg laget et par fat med pålegg og garnetyr. Litt mindre jobb og litt mer fat. Jeg hadde valgt et eller to pålegg og en ting, karnonade eller kylling lår. Kan lage potetsalat, grønn salat og tomater, paprika, stekt løk.

En annen ting er Toro Meksikansk gryterett, bruker selv den en del, og bare pimper den litt opp, server med litt rømme og Nachos til.

Blomkål er gode nå, og vis du ikke er så lysten på å lage blomkål suppe fra bunn, så kjøp en pose eller to med Toro Blomkålsuppe, kjøp 1 stort blomkålhode, rensk blkokålen, gi bukkettene et lit oppkok, sett til side, kok stilken og det grønne på blomkåen lenge, brukt den kraften i stede for vann i posesuppen, ha i litt fløte og blomkål bukettene. Stek gjerne First Price hvitløk baguett til.

Oi dette ble langt, men jeg liker sånne ting :kokk:

Ikke vær redd for å spørre om ting  🌞

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hunter7 skrev (55 minutter siden):
  • Kunne antipasti være en idé? Krever ikke noe tilberedning, bare dandering på serveringsfat eller -fjøl og godt brød til.
  • Eller hva med smørbrød ( @elien la ut bilde av noen lekre her om dagen - kanskje hun har noen tips)?
  • Kanskje en quiche lorraine med salat til? Quichen kan lages dagen før og varmes i ovnen før du serverer den.
  • Røkelaks med eggerøre? 
  • Salat av noe slag?
  • Kanskje noe bakverk - omså brownies fra Toro til kaffen? Du kan jo gjøre litt stas på kaka ved å servere salt karamellsaus og vaniljeis til.

Supre tips fra dere begge👍 det hjelper så lite på angsten når venninna mi er utdannet kokk og er ekspert og totalt avslappet på kjøkkenet. Jeg skal bruke noen av tipsene deres, tusen takk for tips 👍

elien skrev (40 minutter siden):

Det første ikke stress, det gjør bare at ting er vanskeligere og gjennomføre. Trekk pusten og tenk på hva du er komfertabel med.

De er egentlig enkelt å lage smørbrød, men vis du er usikker så hadde jeg laget et par fat med pålegg og garnetyr. Litt mindre jobb og litt mer fat. Jeg hadde valgt et eller to pålegg og en ting, karnonade eller kylling lår. Kan lage potetsalat, grønn salat og tomater, paprika, stekt løk.

En annen ting er Toro Meksikansk gryterett, bruker selv den en del, og bare pimper den litt opp, server med litt rømme og Nachos til.

Blomkål er gode nå, og vis du ikke er så lysten på å lage blomkål suppe fra bunn, så kjøp en pose eller to med Toro Blomkålsuppe, kjøp 1 stort blomkålhode, rensk blkokålen, gi bukkettene et lit oppkok, sett til side, kok stilken og det grønne på blomkåen lenge, brukt den kraften i stede for vann i posesuppen, ha i litt fløte og blomkål bukettene. Stek gjerne First Price hvitløk baguett til.

Oi dette ble langt, men jeg liker sånne ting :kokk:

Ikke vær redd for å spørre om ting  🌞

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Supre tips fra dere begge👍 det hjelper så lite på angsten når venninna mi er utdannet kokk og er ekspert og totalt avslappet på kjøkkenet. Jeg skal bruke noen av tipsene deres, tusen takk for tips 👍

Jeg er selv kokk om det er til noe hjelp så synes jeg det er hyggeligere å komme til noen som har lagt noe godt og enkelt enn de som skal lage noe super fancy for å imponere meg.

Anonymkode: d9035...64f

• Liker 2
Skrevet

Kjøp spiralloff og rist skivene lett. Skinkestek er alltid godt som pålegg, og steker du den selv, har du lenge. Ost er også fint, med litt pynt på. Ellers ulikt pålegg du selv finner. Serveres på fat med druer og ananas og div.melon. Du kan selvfølgelig har grovt brød da, men loff er liksom litt utenom det vanlige, og noe en kan fint unne seg når en har gjester. Dette er enkelt, og ikke dyrt heller, og det er vel noe alle liker. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med Lasagne, salat og hvitløksbrød? Det kan du jo velge selv hvor avansert du vil gjøre.

Anonymkode: 7a269...5c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...