Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er mot alle odds forlovet. Han har hele tiden sagt at han ikke har trua på ekteskap, men har allikevel "gått "med på det. Vi hadde tenkt å ha et lite rolig bryllup neste sommer.

Men jeg tok opp ekteskap igjen i går, for jeg føler at han virkelig ikke vil dette, og det fikk jeg helt rett i. Han vil virkelig ikke gifte seg, han har bare ikke troen på det sier han. Har ikke noe med meg å gjøre, han elsker meg over alt og sier at at ikke trenger å gifte seg med meg for å bevise det.

Og her sitter jeg å absolutt vil gifte meg med mannen jeg elsker. Vil gifte meg :sur: Noen råd????

Vi har vært sammen i snart 4 år og har barn sammen...

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Du kan ikke tvinge han hvis han ikke vil.

Skrevet

hvis dere gifter dere og han egentlig ikke vil, så vil han ikke føle seg komfortabel og det vil føre til mange krangler og kanskje skilsmisse? Og om dere ikke gifter dere, vil du føle deg ukomfertabel og det vil føre til mange krangler og kanskje "skilsmisse"? Burde vel gå til en samlivsterapaut?

Dere har foskjellig syn på ekteskap/samliv. Hadde det ikke vært for at dere har barn, så ville jeg kanskje rådet dere til å finne noen som deler deres syn? (så Ophera her om dagen om lignende, men uten barn....)

Gjest filosofia
Skrevet

Tullete å si, han "tror ikke" på ekteskapet?? Men han tror på å få barn med deg, som jo er en temmelig mye mer bindende kontrakt!?

For barnets skyld bør han tenke seg om, man kommer ikke fra at ekteskap lønner seg juridisk i enkelte situasjoner.

Skrevet
Tullete å si, han "tror ikke" på ekteskapet?? Men han tror på å få barn med deg, som jo er en temmelig mye mer bindende kontrakt!?

For barnets skyld bør han tenke seg om, man kommer ikke fra at ekteskap lønner seg juridisk i enkelte situasjoner.

men han sier jo ingenting om at han ikke vil binde seg! så hvorfor blande inn at barn er temmelig mye mer bindene?

han tror ikke på ekteskap, eller det betyr kanskje ikke noe for ham, da så mange skiller seg likevel.

man må da ha lov til å ville finne en livspartner og binde seg til denne, få barn, skrive under og ordne alle papirer slik at alt i forhold til arv og rettigheter juridisk er de samme som ved ett ekteskap, men ikke ville gifte seg?

men siden en vil og en ikke vil, så tror jeg jeg vil henge meg på den som sa at dere burde vurdere samlivsterapi.

prøve å forstå hvor den andre kommer fra og hvordan dere kan finne den beste løsningen for dere begge.

det er ikke riktigere at du skal få din vilje en at han skal få sin, så her må dere finne ut av ting sammen.

Skrevet
man må da ha lov til å ville finne en livspartner og binde seg til denne, få barn, skrive under og ordne alle papirer slik at alt i forhold til arv og rettigheter juridisk er de samme som ved ett ekteskap, men ikke ville gifte seg?

Det går ikke. Det er ikke alt i forhold til arv og skilsmisse man kan ordne selv hvis ikke man er gift. Slik er det bare.

Skrevet

det er mulig det, men det er ihvertfall endel man kan løse uten å gifte seg.

folk klarer å leve uten å inngå ekteskap, på tross av at de har barn sammen og hus og hjem og annet.

Skrevet

Nå skal vel jeg være litt forsiktig her, men jeg synes det er dårlig gjort av han å nekte hvis det betyr så mye for trådstarter. Det er greit at han ikke "tror på ekteskapet", men hva er det verste som kan skje for han hvis de gifter seg? De kan selvfølgelig bli skilt, men det er vel like vondt og vanskelig selv om de "bare" er samboere?

Skrevet
Nå skal vel jeg være litt forsiktig her, men jeg synes det er dårlig gjort av han å nekte hvis det betyr så mye for trådstarter. Det er greit at han ikke "tror på ekteskapet", men hva er det verste som kan skje for han hvis de gifter seg? De kan selvfølgelig bli skilt, men det er vel like vondt og vanskelig selv om de "bare" er samboere?

Helt enig!

Skrevet

Jeg kjenner flere som "ikke ha troa på ekteskap" og ikke egentlig ville gifte seg, som syntes det var mer enn godt nok å bo sammen, men etter at de fikk barn og fikk behørlig forklart det juridiske ved ekteskapet i forhold til død eller eventuelt samlivsbrudd og sikkerheten for barn og partner i forhold til arv etc, så har begge disse parene blitt gift, i det ene tilfellet var begge mot det egentlig, i det andre tilfellet hadde hun meget lyst, men han ville ikke.

Det hjalp at de fikk en alvorstale med en advokat (en slektning som er advokat da) i det ene tilfellet og at en ene utdannet seg som advokat i det andre tilfellet...

Du klarer ikke sikre det der uten å gifte deg, slik er lovene i samfunnet lagt opp, om man liker det eller ei.

Dersom dere har barn, og dere har planer om å tilbriinge livet sammen, så er det rart at han "ikke har trua på ekteskapet", noen burde forklare ham de rene juridiske sidene ved dette. Det trenger ikke bety noen forandring i hans oppfatning av deres forhold (men kan bety en del for deg siden du ønker det) og sikrer den av dere som skal leve videre dersom en av dere skulle falle fra.

Skrevet

Dårlig gjort av han å nekte? Når hun hele tiden har visst at han ikke vil gifte seg?

Hun hadde vel håpet at han skulle endre standpunkt. Jeg synes det er dårlig gjort å prøve å presse en til å gifte seg… Hun sier hun visste dette før hun fikk barn. Nei, det er bare å sikre seg så godt man kan og fortsette å håpe at han skifter mening.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor dere forlovet dere? Syns det er unødvendig, og litt barnslig, med mindre man har bestemt en bryllupsdato.

Skrevet

Forlovelse er jo egentlig altså at en frid (vil du gifte deg med meg?" og den andre svarer ja da, forlovelse er et løfte om ekteskap så....

Gjest Bellatrix
Skrevet
Forlovelse er jo egentlig altså at en frid (vil du gifte deg med meg?" og den andre svarer ja da, forlovelse er et løfte om ekteskap så....

Ja. Så jeg skjønner ikke hvorfor han forlovet seg?

Skrevet

Hva er spørsmålet?

Jeg forstår ingenting når dere jenter spør hverandre om råd!

Og det er grunnen til at jeg saumfarer KG etter svar.

Trådsvarer sliter med denne problemstillingen som er følgende: hennes kjæreste har forlovet seg med henne men har ikke troen på ekteskapet som institusjon.

Hallo. Som andre tidligere har påpekt er en forlovelse et tilsagn til at en vil gifte seg med vedkommende.

Dette blir som å bli tvunget til å se en dårlig episode av "hotel Cesar" der en febrilsk prøver å forstå hva som er plottet når det egentlig ikke eksisterer et plott i utgangspunktet.

Fortell gjøken som du er bundet til hvor skoen trykker og deretter forhold deg til hans svar med følgende inntstilling. Er det du står for logisk? Er det slik du forstår vårt forhold?

Deretter tar du et standpunkt / stiller et ultimatum etter hva som er dine verdier for at dette skal fortsette å være liv laga.

Føler med deg selv om jeg kan oppfattes som kras.

Skrevet

Husk at ekteskap ikke er alt i et forhold. Jeg har vært sammen med samme mann i åtte år, og han vil absolutt ikke gifte seg. Selvfølgelig drømmer jeg om et bryllup, og alt det innebærer. Ikke store greiene, men allikevel. Men han nekter. Og jeg vil ikke tvinge han, for da går det bare utover samlivet vårt senere. Og vi har det bra. Tenk på hva du faktisk har, ikke bare på hva du ikke har.

Skrevet

Hvorfor forlove seg når man ikke skal gifte seg? Er det egentlig ikke sånn at når en av partene frir inngår man forlovelse frem til bryllupet???

Og hvis han ikke vil gifte seg, hvorfor mase sånn om det? Vil du virkelig inngå ekteskap med en som egentlig ikke vil det, men som går kanskje med på det fordi du har mast det til det??

Sorry, dette skjønner bare ikke jeg.

Skrevet

Hva med å inngå partnerskap da..?

Skrevet
Hva med å inngå partnerskap da..?

Partnerskap er ekteskap mellom to av samme kjønn....det lar seg nok ikke gjennomføre ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...