AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #1 Skrevet 2. august 2021 Hei, lurer på om noen har erfaring med dette eller graduate program generelt? Jeg er i slutten av 20 årene og jeg lurer på hvor seriøst det er og i hvilken grad det føles som en vanlig jobb? Siden gir et inntrykk av at det er veldig mye sosialt, kurs man kan ta, foredrag, turer og moro. I tillegg er det mulighet for hardt arbeid, utfordringer og muligheter. Det virker litt som en betalt studenttid(med mye arbeid), som sikkert er gøy for nyutdannet 24 åring, men kanskje ikke helt passer for eldre? Virker som man kan lære utrolig mye, samtidig som jeg blir litt skremt av beskrivelsene hvor alle står med melkehvite tenner og snakker om å bygge nettverk og dra på fester.. Anonymkode: eac6e...5b9 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #2 Skrevet 2. august 2021 Hva slags selskap er Sopra Steria? Noe innen IT? Anonymkode: 13ad3...a69
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #3 Skrevet 2. august 2021 Jeg har selv jobbet hos Sopra Steria, og brukte det som springbrett for å få jobb et annet sted. Jeg skal gi deg en saklig vurdering av mitt arbeidsforhold hos Sopra Steria: - Det er ganske stort selskap, og derfor er du en liten brikke i det hele prosjektet. Det vil si du har liten grad av medbestemmelse - alle kravene og spesifikasjonene er satt - du skal bare gjøre som du får beskjed om. I tillegg er lønnen veldig lav sammenlignet med andre bedrifter. I hvertfall om du bestemmer deg for å bli der uten bli forfremmet til høyere stillinger. - Du har rett at graduate programmet er bare tull. Det er nøyaktig slik du beskriver det, du gjenopplever studietiden på nytt i form av fester og sosiale sammenkomster. Det eneste positive er at de krever at du tar noen sertifikasjoner for å vise kompetansen din, f.eks. Java, Scrum etc. Sopera Steria er særdeles flink på å ha sosiale sammenkomster og det skal de ha for. Du blir godt inkludert når det gjelder det sosiale miljøet, og i tillegg har du mulighet til å melde seg inn i ulike "klubber" for spill og andre interesser. Slik at dere har noe å finne på etter arbeidstiden. Konklusjonen: Sopera Steria er ett ikke ett selskap jeg vil anbefale om du skal tenke på karrieren din. Anonymkode: 87b65...464 5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #4 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har selv jobbet hos Sopra Steria, og brukte det som springbrett for å få jobb et annet sted. Jeg skal gi deg en saklig vurdering av mitt arbeidsforhold hos Sopra Steria: - Det er ganske stort selskap, og derfor er du en liten brikke i det hele prosjektet. Det vil si du har liten grad av medbestemmelse - alle kravene og spesifikasjonene er satt - du skal bare gjøre som du får beskjed om. I tillegg er lønnen veldig lav sammenlignet med andre bedrifter. I hvertfall om du bestemmer deg for å bli der uten bli forfremmet til høyere stillinger. - Du har rett at graduate programmet er bare tull. Det er nøyaktig slik du beskriver det, du gjenopplever studietiden på nytt i form av fester og sosiale sammenkomster. Det eneste positive er at de krever at du tar noen sertifikasjoner for å vise kompetansen din, f.eks. Java, Scrum etc. Sopera Steria er særdeles flink på å ha sosiale sammenkomster og det skal de ha for. Du blir godt inkludert når det gjelder det sosiale miljøet, og i tillegg har du mulighet til å melde seg inn i ulike "klubber" for spill og andre interesser. Slik at dere har noe å finne på etter arbeidstiden. Konklusjon: Sopera Steria er ikke ett selskap jeg vil anbefale om du skal tenke på karrieren din. Anonymkode: 87b65...464 Rettet skrivefeil, slik det ble tydelig hva jeg mener. Anonymkode: 87b65...464
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #5 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har selv jobbet hos Sopra Steria, og brukte det som springbrett for å få jobb et annet sted. Jeg skal gi deg en saklig vurdering av mitt arbeidsforhold hos Sopra Steria: - Det er ganske stort selskap, og derfor er du en liten brikke i det hele prosjektet. Det vil si du har liten grad av medbestemmelse - alle kravene og spesifikasjonene er satt - du skal bare gjøre som du får beskjed om. I tillegg er lønnen veldig lav sammenlignet med andre bedrifter. I hvertfall om du bestemmer deg for å bli der uten bli forfremmet til høyere stillinger. - Du har rett at graduate programmet er bare tull. Det er nøyaktig slik du beskriver det, du gjenopplever studietiden på nytt i form av fester og sosiale sammenkomster. Det eneste positive er at de krever at du tar noen sertifikasjoner for å vise kompetansen din, f.eks. Java, Scrum etc. Sopera Steria er særdeles flink på å ha sosiale sammenkomster og det skal de ha for. Du blir godt inkludert når det gjelder det sosiale miljøet, og i tillegg har du mulighet til å melde seg inn i ulike "klubber" for spill og andre interesser. Slik at dere har noe å finne på etter arbeidstiden. Konklusjonen: Sopera Steria er ett ikke ett selskap jeg vil anbefale om du skal tenke på karrieren din. Anonymkode: 87b65...464 Tusen takk for svar, du bekrefter egentlig litt det jeg fryktet aller mest. Jeg har absolutt null interesse for å dra på fester," bli kjent med folk leker" og alt slikt som en typ fadderuka 2.0. I hvert fall ikke nå som jeg nærmer meg 30.. Jeg vil inn i en mer vanlig og strukturert jobb med et seriøst og faglig sterkt miljø. Er lønnen under 400? Og hvor lenge varer egentlig graduate programmet, står ikke noe tydelig om det. Om man typ får "betalt for å lære" så kan jeg nok klare å komme meg gjennom det med lav lønn, men om det er veldig mye jobb og festing, er jeg skeptisk. Anonymkode: eac6e...5b9
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #6 Skrevet 2. august 2021 Hei. Jeg er også nesten 30 og begynte i graduateprogrammet i fjor. Graduateprogrammet innebærer egentlig en måned med faglig kurs som fører til et par sertifiseringer, pluss noen middager på kveldstid (valgfritt å delta, men anbefalt). Etter første måneden blir du satt i et prosjekt hos en kunde eller internt og jobber som en helt vanlig ansatt. Med andre ord, ingen tegn til at du er i et graduateprogram i hverdagen. Graduateprogrammet varer ett år, og inneholder også i utgangspunktet tre ulike sosiale turer, med noe faglig påfyll. Dette er langhelger som kan være i utland eller innland, men pga corona falt disse turene bort for mitt kull. Lønnen for de som startet i fjor var 470k med bachelor, 530k med master. Litt under snittet. Etter graduateåret rykker de aller fleste opp til neste nivå, og lønnen øker til ca. snittet for nyutdannede. Med andre ord, du ligger ett år bak lønnsmessig. Anonymkode: 8a909...bb1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #7 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hei. Jeg er også nesten 30 og begynte i graduateprogrammet i fjor. Graduateprogrammet innebærer egentlig en måned med faglig kurs som fører til et par sertifiseringer, pluss noen middager på kveldstid (valgfritt å delta, men anbefalt). Etter første måneden blir du satt i et prosjekt hos en kunde eller internt og jobber som en helt vanlig ansatt. Med andre ord, ingen tegn til at du er i et graduateprogram i hverdagen. Graduateprogrammet varer ett år, og inneholder også i utgangspunktet tre ulike sosiale turer, med noe faglig påfyll. Dette er langhelger som kan være i utland eller innland, men pga corona falt disse turene bort for mitt kull. Lønnen for de som startet i fjor var 470k med bachelor, 530k med master. Litt under snittet. Etter graduateåret rykker de aller fleste opp til neste nivå, og lønnen øker til ca. snittet for nyutdannede. Med andre ord, du ligger ett år bak lønnsmessig. Anonymkode: 8a909...bb1 Hei, dette høres mer lovende ut. En vanlig hverdag høres bra ut. Et par middager skal jeg nok klare å tvinge meg gjennom. Det var ikke noe problemer med aldersforskjellen og en yngre gjeng som ville feste hele tiden? Igjen så gir sidene deres så inntrykk av det er så stor del av det, hehe. Takk Anonymkode: eac6e...5b9
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #8 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei, dette høres mer lovende ut. En vanlig hverdag høres bra ut. Et par middager skal jeg nok klare å tvinge meg gjennom. Det var ikke noe problemer med aldersforskjellen og en yngre gjeng som ville feste hele tiden? Igjen så gir sidene deres så inntrykk av det er så stor del av det, hehe. Takk Anonymkode: eac6e...5b9 Var ingen festing egentlig, stort sett middager med fri bar, så sitter man der utover kvelden så lenge (eller kort) man ønsker. Men alt jeg har vært med på har skjedd i ukedagene, så da drikker man seg stort sett ikke dritings da man skal opp igjen på jobb morgenen etter 🙂 nå ble jo det meste kansellert/utsatt eller endret pga coronatiltak, så kan jo fort hende det skjer mer for de som starter nå. Aldersmessig har det ikke vært noe problem. Snittaldern for vårt kull var nok rundt 25, og jeg møtte mange som var samme alder som meg i fjor (28). Det var ca 150 graduates i fjor, og man finner mange forskjellig mennesker. Alle er ikke supersosiale og ønsker å være med på alt! Anonymkode: 8a909...bb1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #9 Skrevet 4. august 2021 Jeg jobbet tidligere i Sopra Steria, og det ga meg totalt avsmak for konsulentselskap. Det er super viktig for dem at du deltar på fester og sosiale sammenkomster, også de utenfor arbeidstiden din. En periode fakturerte jeg alle timene mine, men deltok ikke på noe sosialt på grunn av personlige problemer som jeg heller ville bruke tiden på. Jeg er en dyktig konsulent, og har alltid fått bra tilbakemelding fra kundene. Da vi skulle få utbetalt bonus, fikk jeg lavere bonus. Grunnen var at jeg ikke hadde deltatt på «nok fest», og dermed ikke bidratt til det sosiale miljøet nok. Anonymkode: 00da9...0e2 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå