AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #1 Skrevet 2. august 2021 Dette er veldig lenge siden og derfor ikke aktuelt nå. Leide underetasjen til eldre ektepar, som var en egen boenhet. Først så ble det en stor greie fordi vi er innvandrere. Da han ble spurt om å leie ut til en nyinflyttet ansatt, på et sykehjem, ble han visst ikke fortalt at vi var utlendinger. Det ble vi fortalt allerede på innflyttingsdagen, og flere ganger etter det. Dagen etter ble vi fortalt at vi måtte være forsiktige med matlaging og krydder og at det luktet vondt i "hele huset" etter maten igår. Dagen før var innflyttingsdagen, så ingen orket å styre med maten, så vi bestilte inn pizza. Vi hadde ikke rukket å lage mat en gang. Prøvde å sjekke ut andre leie enheter, men det var ingen vi hadde råd til, i nærheten av jobben. Hadde ikke bil den gangen, og bussen gikk et par ganger i døgnet, så det var litt viktig med nærhet til arbeidsplass. Mange småting som ble bemerket, og vi måtte bare godta. Det som gikk over grensen for oss var når han hadde en mening om hvem vi kunne invitere inn til oss, og hvem vi ikke kunne. Bla husker jeg at vi fikk Jehovas vitner på døra og klarte ikke å avvise de på høflig måte, så det endte med å komme inn og ble i nesten en time. Det ble faktisk en hyggelig prat om både bibelen og vår egen religion, likheter og ulikheter. Vi har en annen religion og er ikke blir regnet blant kristne, så vi følte ikke behov for å konvertere til Jehovas vitner ihvertfall. Men vi var normal høflige. Dagen etter kom utleier på døra og nektet oss plent å ta inn JV inn i huset, i riktignok hans hus, men vårt hjem. Dette synes jeg var langt over streken, på hva en utleier kan tillate seg. Vi var riktignok ikke interessert i flere besøk av JV, selv om det var hyggelig prat, men syntes det var for mye forlange fra oss el hvilke som helst leietager. Skal virkelig utleier kunne bestemme sånt? Må også legge til at på sommeren fikk jeg besøk av min 14-15 år gammel niese på ferie hos sin tante, og dette krevde han økt husleie for, hun ble hos oss i en uke-10 dager, om jeg husker riktig. Vi bodde der i 1,5 år, og flyttet så fort det ble en åpning for en ny leiebolig. Dette er som sagt for lenge siden, men ble bare nysgjerrig for om dette er innafor for hva en utleier kan kreve? Anonymkode: eea95...9fc 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #3 Skrevet 2. august 2021 Nei, absolutt ikke innafor! Herregud for et mareritt av en utleier. 🙄 Anonymkode: 4e5f3...489 17
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #4 Skrevet 2. august 2021 Utleier kan ikke nekte deg å ha besøk, uansett hvor lenge de er deg, og han kan ikke kreve økt husleie pga det. Anonymkode: 8c88b...461 7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #5 Skrevet 2. august 2021 Nei, det kan de ikke. Så lenge ikke leiligheten blir overbefolket, kan du ha besøk så lenge du vil. Anonymkode: 236de...be5 2
Lorieen Skrevet 2. august 2021 #7 Skrevet 2. august 2021 Nei, utleier har ikke lov til noe av dette som du beskriver her. 3
Gjest Villfisker Skrevet 2. august 2021 #8 Skrevet 2. august 2021 Når dere betaler leie, er det dere som velger hvem dere vil ha besøk av. Husker jeg leide hos ei som jeg senere fant ut var rasist. Da var jeg eksta glad jeg hadde et par kule afromenn på besøk. Gikk på skolen med han ene, og hadde besøk av ham og broren. Teit kjerring.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #9 Skrevet 2. august 2021 Utleier kan ikke nekte normalt besøk nei, så det er selvfølgelig bare tull at man kan påstå at JV ikke kan komme inn om man ønsker det, eller at man ikke skulle kunne få normalt besøk av sin niese. Men utleier kan potensielt nekte veldig langvarig besøk (da snakker man om "besøk" som er så lenge at en gjest i praksis har bosatt seg der siden det kan medføre ekstra slitasje/forbruk), men antar jo at det ikke var dette det var snakk om i ditt tilfelle. Utleier kan selvfølgelig heller ikke nekte normal bruk, som at man lager mat, bruker vaskemaskin osv. eller andre dagligdagse ting. Anonymkode: db1e1...c84 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #10 Skrevet 2. august 2021 Villfisker skrev (1 time siden): Når dere betaler leie, er det dere som velger hvem dere vil ha besøk av. Husker jeg leide hos ei som jeg senere fant ut var rasist. Da var jeg eksta glad jeg hadde et par kule afromenn på besøk. Gikk på skolen med han ene, og hadde besøk av ham og broren. Teit kjerring. "Afromenn"? Anonymkode: 370d3...422 2
Gjest Villfisker Skrevet 2. august 2021 #11 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): "Afromenn"? Anonymkode: 370d3...422 Ja. De hadde skikkelig kult afrohår. Vi studerte sammen
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #12 Skrevet 2. august 2021 Rasister... Og kjipe folk følger ikke normal folkeskikk, de tar seg til rette og mener de kan bestemme over andre og tøye reglene som de vil. Det eneste lyspunktet er vel at det blir mindre og mindre fremmedfrykt med årene nå, det begynner å bli mer normalisert å ha Aida og Ahmed som naboer og kollegaer. Mer og mer vil det altså det bli enklere for immigranter til landet, vennskap oppstår og man ser at "de andre" ikke er så "farlige" likevel. De som da står igjen etterhvert, det er de virkelige rasistene, og de er desverre farligere kan man si, men det vil altså være mange færre av dem. Ungdommen som vikser opp i dag de driter jo mer og mer i hudfarge og opphavsland, så det når de eldre generasjonene fases ut så oppstår det nok et nytt og bedre samfunn i forhold til multikultur, slik det har blitt i andre større land. Som sagt, det vil fortsatt være en liten andel rasister desverre, og det tar nok lang tid før folk kan føle seg helt trygge og avslappet i forhold til dette, men det kommer, jeg har trua på våre neste generasjoner! Anonymkode: 9febf...0b8 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #13 Skrevet 2. august 2021 En venninne som fikk et barn tidlig leide hos et eldre ektepar. Hun fikk ikke ha kjæresten (barnets pappa) på overnatting. Anonymkode: 7167a...927
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #14 Skrevet 2. august 2021 Har vært både leieboer, utleier og er oppvokst i JV. Ingenting av oppførselen til utleier er innafor. Rasistisk oppførsel. Grunnen til at jeg tok med det om JV, er at jeg ble glad for å lese at dere behandlet de ordentlig. Det er det ikke alle som gjør, og det gledet meg selv om jeg nå ikke er med i sekten. Er det en positiv ting å si om JV, så er det at de ikke er rasister. Dere gjorde ingenting galt. Anonymkode: 98f59...74e
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #15 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Utleier kan ikke nekte normalt besøk nei, så det er selvfølgelig bare tull at man kan påstå at JV ikke kan komme inn om man ønsker det, eller at man ikke skulle kunne få normalt besøk av sin niese. Men utleier kan potensielt nekte veldig langvarig besøk (da snakker man om "besøk" som er så lenge at en gjest i praksis har bosatt seg der siden det kan medføre ekstra slitasje/forbruk), men antar jo at det ikke var dette det var snakk om i ditt tilfelle. Utleier kan selvfølgelig heller ikke nekte normal bruk, som at man lager mat, bruker vaskemaskin osv. eller andre dagligdagse ting. Anonymkode: db1e1...c84 Litt feil, det kommer an på hvem det er. Dersom en kjæreste/ektefelle, foreldre eller barn flytter inn kan ikke denne husverten engang rynke på nesen (selv om det er normal høflighet å si ifra) i følge husleieloven, disse nevnte har ts lov til å ta inn i boligen uten at det skal øke leia i det hele tatt. Anonymkode: 8c88b...461 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #16 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Litt feil, det kommer an på hvem det er. Dersom en kjæreste/ektefelle, foreldre eller barn flytter inn kan ikke denne husverten engang rynke på nesen (selv om det er normal høflighet å si ifra) i følge husleieloven, disse nevnte har ts lov til å ta inn i boligen uten at det skal øke leia i det hele tatt. Anonymkode: 8c88b...461 TS her. Nå var det ingen som flyttet inn, JV som ble i én time og niese som ble i et par uker på ferie på sommeren. Går ut fra at ingen av de er innenfor utleiers handlingsrett. Ikke mye utslitting av boligen fra henne. Vi fant på masse å gjøre ute, og hjemme så var hun stortsett i senga el sofaen 🤷♀️. Brukte badet selvsagt, møblene var våre egne. Men vi ble sjokket over han, må jeg si. Anonymkode: eea95...9fc
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #17 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS her. Nå var det ingen som flyttet inn, JV som ble i én time og niese som ble i et par uker på ferie på sommeren. Går ut fra at ingen av de er innenfor utleiers handlingsrett. Ikke mye utslitting av boligen fra henne. Vi fant på masse å gjøre ute, og hjemme så var hun stortsett i senga el sofaen 🤷♀️. Brukte badet selvsagt, møblene var våre egne. Men vi ble sjokket over han, må jeg si. Anonymkode: eea95...9fc Det er bare å gi en lang faen i det de prøver seg på. Prøv å få dokumentert det de kommer med, gjerne få ting på melding. Anonymkode: e0f9d...075
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #18 Skrevet 2. august 2021 Fordommsfulle eldrepar som bare leser alternativ media virker det som. De misliker både ikke-vestlig innvandrer (antar det siden dere lager krydret mat) og Jehovas Vitner. De har ikke lov til å nekte dere hva en utleier kan kreve. Anonymkode: 36246...fc5 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #19 Skrevet 2. august 2021 Må bare si meg enig i hva resten av folket her sier. Dette har utleier overhodet ingen rett til å legge seg opp i. Dere kan invitere hvem dere vil på besøk. Anonymkode: 6552c...8f7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #20 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordommsfulle eldrepar som bare leser alternativ media virker det som. De misliker både ikke-vestlig innvandrer (antar det siden dere lager krydret mat) og Jehovas Vitner. De har ikke lov til å nekte dere hva en utleier kan kreve. Anonymkode: 36246...fc5 Vi er indere, og lager indisk mat, så litt krydder lukt blir det jo, men er flinke til å lufte under og etter matlaging. Ønsker ikke matlukt i huset 24/7. Saken her var at vi hadde ikke rukket å lage middag. Spiste pizza på ettermiddagen vi flyttet inn, og hadde kun rukket brødskiver med omelett (uten annet krydder enn salt og pepper) til frokost før han kom på døra. Vi flyttet heldigvis så fort det lot seg gjøre. Anonymkode: eea95...9fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå