AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #1 Skrevet 2. august 2021 Hei! Jeg vurderer sterkt å slenge meg med på MBA på BI nå i høst, siden jeg ønsker en masterutdanning og det ikke er så mange som tilbyr det jeg ønsker å studere. Men det koster 300 000 kroner for 90 stp., så jeg vil høre alt om det før jeg signerer noe Del gjerne alt du vet. Jeg lurer på ting som: Er MBA like bra som en master? Vil jeg kunne "kreve" like bra lønn som hvis det var et fulltidsstudie med 120 stp.? Hvert fag er på 30 stp. Hvordan er det med så mye arbeidsmengde i ett fag? Hvordan er karakterene? Blir det for mye å ta et fag på 30 stp. og et på 15 stp samtidig? Vi prøver å få barn, så jeg vil helst få unna så mye som mulig før det skjer. Jeg har fulltidsjobb, og forventer å få A i alle fagene (siden jeg betaler 96 000 kroner per fag 🤪). Så det er viktig å ikke gape over for mye, sånn at det ikke blir mulig. BI er kjent for å ha de beste foreleserne. Har du merket en fordel ved å ha utdanning (bachelor, master, MBA) fra BI vs. offentlig universitet? Jeg vil ta Executive Master of Management, der man velger ut fagene selv. Det er veldig mye interessant, men er redd for å ikke velge "riktig". Erfaringer? Jeg har vært i kontakt med rådgiver i BI, men de er jo selgere. Så vil gjerne høre ekte erfaringer Anonymkode: 30576...00a
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #2 Skrevet 2. august 2021 Jeg kan svare på to ting. En master på 90 studiepoeng er gjerne erfaringsbasert, og er like god som en på 120, så lenge du ikke tenker at du skal ha en akademisk karriere. Ønsker du en PhD, må du ha 120 studiepoeng. Å ta 45 studiepoeng samtidig på masternivå, i tillegg til å ha full jobb, er å bite over for mye. Spesielt om du forventer å få A. Jeg regner med at du tuller når du sier du forventer A i alle fag fordi du betaler for det Jeg kjenner forelesere på BI, og de er like strenge som de i det offentlige systemet. Hør heller om mulighetene for permisjon om du skulle bli gravid og dårlig, eller få en klistremerkebaby. Anonymkode: 230be...12c 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #3 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kan svare på to ting. En master på 90 studiepoeng er gjerne erfaringsbasert, og er like god som en på 120, så lenge du ikke tenker at du skal ha en akademisk karriere. Ønsker du en PhD, må du ha 120 studiepoeng. Å ta 45 studiepoeng samtidig på masternivå, i tillegg til å ha full jobb, er å bite over for mye. Spesielt om du forventer å få A. Jeg regner med at du tuller når du sier du forventer A i alle fag fordi du betaler for det Jeg kjenner forelesere på BI, og de er like strenge som de i det offentlige systemet. Hør heller om mulighetene for permisjon om du skulle bli gravid og dårlig, eller få en klistremerkebaby. Anonymkode: 230be...12c Takk for svar! : D Og godt å høre at det har samme verdi. Puh! Da blir det 30 poeng i slengen, så får det heller bare ta den tiden det tar. Tuller selvfølgelig ikke når jeg skriver at jeg forventer en A. Når jeg betaler så mye, må jeg jobbe hardt for det. Jeg er vant til å få gode karakterer, og man får det man jobber for. Så derfor må jeg være sikker på at jeg har tid til å gjøre jobben som kreves for å få gode karakterer. Å betale 96 000 kroner for en C er faktisk ikke aktuelt Anonymkode: 30576...00a
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #4 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Jeg vurderer sterkt å slenge meg med på MBA på BI nå i høst, siden jeg ønsker en masterutdanning og det ikke er så mange som tilbyr det jeg ønsker å studere. Men det koster 300 000 kroner for 90 stp., så jeg vil høre alt om det før jeg signerer noe Del gjerne alt du vet. Jeg lurer på ting som: Er MBA like bra som en master? Vil jeg kunne "kreve" like bra lønn som hvis det var et fulltidsstudie med 120 stp.? Hvert fag er på 30 stp. Hvordan er det med så mye arbeidsmengde i ett fag? Hvordan er karakterene? Blir det for mye å ta et fag på 30 stp. og et på 15 stp samtidig? Vi prøver å få barn, så jeg vil helst få unna så mye som mulig før det skjer. Jeg har fulltidsjobb, og forventer å få A i alle fagene (siden jeg betaler 96 000 kroner per fag 🤪). Så det er viktig å ikke gape over for mye, sånn at det ikke blir mulig. BI er kjent for å ha de beste foreleserne. Har du merket en fordel ved å ha utdanning (bachelor, master, MBA) fra BI vs. offentlig universitet? Jeg vil ta Executive Master of Management, der man velger ut fagene selv. Det er veldig mye interessant, men er redd for å ikke velge "riktig". Erfaringer? Jeg har vært i kontakt med rådgiver i BI, men de er jo selgere. Så vil gjerne høre ekte erfaringer Anonymkode: 30576...00a Jeg går på Master of Management på BI nå. Hvilken retning tenker du å gå jobbmessig? Og hvilke tre fag planlegger du å ha i din mastergrad? Anonymkode: d4c4b...dfc 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #5 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg går på Master of Management på BI nå. Hvilken retning tenker du å gå jobbmessig? Og hvilke tre fag planlegger du å ha i din mastergrad? Anonymkode: d4c4b...dfc Åååh, så flott! Fokuset mitt er markedsføring, med fokus på digitalisering og innovasjon. Jeg har ikke bestemt meg for fagene ennå (jeg vil ta så mange av dem), men vurderer disse mest (de jeg vurderer mest er uthevet): PR-ledelse og strategisk kommunikasjon Identitet og merkevarebygging (lurer på om dette blir for "enkelt", så er usikker på om jeg vil bruke poengene på den) Digitalisering, innovasjon og forretningsmodeller Creating value with customer and market analytics (15 stp) Markedsorientert forretningsstrategi Strategisk markedsutvikling og innovasjon Anvendt økonomi for ledere (brenner ikke for dette, men tenker at det er meget nyttig å kunne ) (15 stp) Hvilken retning går du? Har du tatt noen av disse? Anonymkode: 30576...00a
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #6 Skrevet 3. august 2021 95% av verdien til en MBA ligger i nettverket du bygger. MBA program er laget for: - Arbeidstakere som vil gjøre en overgang fra f.eks profesjon til ledelse innen en organisasjon. - Større selskap som jevnt og trutt sender sine kommende ledere til skolene for å bolstre dem med formelle papirer. - Arbeidsgivere som vil skifte yrke helt, til noe med ledelse eller administrasjon. Er en MBA verdt det? Kommer helt an på hva slags mål du har. Dersom målet dit "bare" er å gå mer skole og få faglig påfyll, så finnes det langt bedre alternativ. Dersom målet dit er å strategisk hoppe fra f.eks mellomleder til ledelsen, så kan en MBA virke fornuftig. Dersom målet ditt er å bygge et stort profesjonelt nettverk, slik at du på et tidspunkt kan prøve å komme deg inn "bakveien" (via kontakter), så kan en MBA være veldig fornuftig - men det kommer altså helt an på hvilken skole du tar MBA ved. I Norge vil jeg dog si at MBA er temmelig oppskrytt. Anonymkode: 97e18...c25
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #7 Skrevet 3. august 2021 Jeg vurderte BI, og landet på å ta MBA via Høyskolen Kristiania/Herriot Watt, Edinburgh business school. Billigere og kan gjøres som rent nettstudie, hvilket gjør det (for meg i hvertfall) lettere å kombinere med full jobb og barn. Anonymkode: 15a3c...74f
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #8 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg vurderte BI, og landet på å ta MBA via Høyskolen Kristiania/Herriot Watt, Edinburgh business school. Billigere og kan gjøres som rent nettstudie, hvilket gjør det (for meg i hvertfall) lettere å kombinere med full jobb og barn. Anonymkode: 15a3c...74f Hei! Hva synes du om dette studiet? Jeg skal begynne der nå i august. Var det vanskelig eksamen og fag? Jobber også fulltid, og tenker å bli ferdig innen 2-2,5 års tid. Anonymkode: 72ee3...49c
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #9 Skrevet 4. august 2021 Hvorfor MBA? Er det status? Lønn? Spør du meg og andre som faktisk skaper verdier er MBA en lettvekterutdanning. I samme bås som "strategisk kommunikajson" eller "pr". Vil du ha en sikker inntekt og gode muligheter bør du gå data analytics, MSc eller andre innovasjonsdrevne fag. Så kan du ta en MBA på toppen av det hvis du virkelig trenger. Anonymkode: fc1cd...fd8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #10 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-8-4 den 8.01): Hvorfor MBA? Er det status? Lønn? Spør du meg og andre som faktisk skaper verdier er MBA en lettvekterutdanning. I samme bås som "strategisk kommunikajson" eller "pr". Vil du ha en sikker inntekt og gode muligheter bør du gå data analytics, MSc eller andre innovasjonsdrevne fag. Så kan du ta en MBA på toppen av det hvis du virkelig trenger. Anonymkode: fc1cd...fd8 Herregud, så teit. Du har peiling, ser jeg. MBA for å få en grad, og for å kunne kombinere den med jobb. Anonymkode: 30576...00a 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #11 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-8-4 den 1.17): Jeg vurderte BI, og landet på å ta MBA via Høyskolen Kristiania/Herriot Watt, Edinburgh business school. Billigere og kan gjøres som rent nettstudie, hvilket gjør det (for meg i hvertfall) lettere å kombinere med full jobb og barn. Anonymkode: 15a3c...74f AnonymBruker skrev (På 2021-8-4 den 7.45): Hei! Hva synes du om dette studiet? Jeg skal begynne der nå i august. Var det vanskelig eksamen og fag? Jobber også fulltid, og tenker å bli ferdig innen 2-2,5 års tid. Anonymkode: 72ee3...49c Jeg vil også høre mer om dette Ikke så fan av ren nettstudie, men kostnader spiller en stor rolle, sammen med kvaliteten Anonymkode: 30576...00a
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #12 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-8-4 den 1.03): 95% av verdien til en MBA ligger i nettverket du bygger. MBA program er laget for: - Arbeidstakere som vil gjøre en overgang fra f.eks profesjon til ledelse innen en organisasjon. - Større selskap som jevnt og trutt sender sine kommende ledere til skolene for å bolstre dem med formelle papirer. - Arbeidsgivere som vil skifte yrke helt, til noe med ledelse eller administrasjon. Er en MBA verdt det? Kommer helt an på hva slags mål du har. Dersom målet dit "bare" er å gå mer skole og få faglig påfyll, så finnes det langt bedre alternativ. Dersom målet dit er å strategisk hoppe fra f.eks mellomleder til ledelsen, så kan en MBA virke fornuftig. Dersom målet ditt er å bygge et stort profesjonelt nettverk, slik at du på et tidspunkt kan prøve å komme deg inn "bakveien" (via kontakter), så kan en MBA være veldig fornuftig - men det kommer altså helt an på hvilken skole du tar MBA ved. I Norge vil jeg dog si at MBA er temmelig oppskrytt. Anonymkode: 97e18...c25 Men du sier at MBA ikke er en fullverdig mastergrad, eller i det hele tatt? Målet mitt er selvfølgelig å få mer påfyll, men jeg vil ha en grad. Har allerede tatt mange enkeltemner utenom bachelor, men de er jo ikke verdt så mye mer enn det som ligger i hodet. Derfor ønsker jeg å ta noe på masternivå. Hva mener du med at en MBA er oppskrytt? Har du tatt en? Mener du at det er "for enkelt"? Anonymkode: 30576...00a
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #13 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (På 2.8.2021 den 12.17): Takk for svar! : D Og godt å høre at det har samme verdi. Puh! Da blir det 30 poeng i slengen, så får det heller bare ta den tiden det tar. Tuller selvfølgelig ikke når jeg skriver at jeg forventer en A. Når jeg betaler så mye, må jeg jobbe hardt for det. Jeg er vant til å få gode karakterer, og man får det man jobber for. Så derfor må jeg være sikker på at jeg har tid til å gjøre jobben som kreves for å få gode karakterer. Å betale 96 000 kroner for en C er faktisk ikke aktuelt Anonymkode: 30576...00a Nylig fullført MBA på NHH i tillegg til full jobb, og har omtrent kun A’er fra tidligere studier. Jobbet vettet av meg med MBA’n og betalte faktisk mer enn deg 😉, men fikk likevel ikke kun A’er. Det er beinhardt og helt andre krav og mer krevende å få A i erfaringsbaserte studier som MBA enn bachelor/master Anonymkode: 953e0...0a1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #14 Skrevet 6. august 2021 17 hours ago, AnonymBruker said: Men du sier at MBA ikke er en fullverdig mastergrad, eller i det hele tatt? Målet mitt er selvfølgelig å få mer påfyll, men jeg vil ha en grad. Har allerede tatt mange enkeltemner utenom bachelor, men de er jo ikke verdt så mye mer enn det som ligger i hodet. Derfor ønsker jeg å ta noe på masternivå. Hva mener du med at en MBA er oppskrytt? Har du tatt en? Mener du at det er "for enkelt"? Anonymkode: 30576...00a MBA er, og skal være, en erfaringsbasert videreutdannelse for folk som ønsker å skifte beite. MBA ble i sin tid laget for at interne arbeidere i bedriften skulle få formel og generell kompetanse rundt administrasjon og ledelse, uten å måtte ta en "full" utdanning. Mye av antagelsen med MBA er at mange av de som skal studere det, ofte ikke har noen som helst akademisk bakgrunn fra Økonomi / Regnskap / Finans / osv. Fagmessig er derfor en god del av fagene mer på Bachelor-nivå, men med litt mer avansert fokus på ledelse. Skal du ta en MBA, så blir du f.eks å måtte ta kjernefag i økonomi, regnskap, finans som stort sett ligger på et noe lavere nivå enn f.eks det du møter på i en 2-årig Siv.Økonom utdanning. Men, igjen, dette er slik programmet er designet - veldig mange av studentene der har som sagt aldri studert økonomi før, og har kanskje bare blitt eksponert for det via jobben sin - om det engang. MBA er ikke oppskrytt, men det er ganske forskjellig fra Siviløkonom. MBA er ment for en variert mengde mennesker med en vis mengde profesjonell erfaring (flere MBA programmer har f.eks krav om minimum 2 år med arbeidserfaring), som ønsker å jobbe med ledelse og administrasjon i fremtiden. Siviløkonom er ment for folk med Bachelor / minimum 120 stp. Øk.Adm fag fra Bachelor. MBA er ikke det samme som Siviløkonom / Master i Økonomi og Administrasjon, for å si det slik. Hovedverdien i en MBA ligger som sagt i nettverket du bygger, da du gjerne studerer med folk fra alle industrier. Anonymkode: 97e18...c25
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #15 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-8-4 den 1.03): 95% av verdien til en MBA ligger i nettverket du bygger. MBA program er laget for: - Arbeidstakere som vil gjøre en overgang fra f.eks profesjon til ledelse innen en organisasjon. - Større selskap som jevnt og trutt sender sine kommende ledere til skolene for å bolstre dem med formelle papirer. - Arbeidsgivere som vil skifte yrke helt, til noe med ledelse eller administrasjon. Er en MBA verdt det? Kommer helt an på hva slags mål du har. Dersom målet dit "bare" er å gå mer skole og få faglig påfyll, så finnes det langt bedre alternativ. Dersom målet dit er å strategisk hoppe fra f.eks mellomleder til ledelsen, så kan en MBA virke fornuftig. Dersom målet ditt er å bygge et stort profesjonelt nettverk, slik at du på et tidspunkt kan prøve å komme deg inn "bakveien" (via kontakter), så kan en MBA være veldig fornuftig - men det kommer altså helt an på hvilken skole du tar MBA ved. I Norge vil jeg dog si at MBA er temmelig oppskrytt. Anonymkode: 97e18...c25 Nettopp. Med andre ord, betyr det i praksis at du trenger bare "MBA" på papiret for å få den jobben ellers har du nettverk og alt annet på plass fra før. Med bare MBA, kommer du ingen plass i Norge, desverre. Det blir som å kaste penger ut av vinduet. Anonymkode: a3fec...0d5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå