Gå til innhold

Merkeklær til babyer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som feiler folk som bruker flere hundre kroner på bodyer, bukser, luer o.l. til babyer som er under ett år (og barn under minst 4-5 generelt)? Barna vet jo ikke hva de har på seg, og absolutt ingen andre bryr seg om du har kjøpt bodyen på h&m eller om det er Ralph Lauren eller hva det nå måtte være. For meg virker dette som helt håpløs sløsing i et patetisk status-stunt.

Anonymkode: b1459...335

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trenger det å feile de noe? Så lenge de ikke rakker ned på andre som kler ungene sine i hm og cubusklær, hvorfor bry seg? De har vel råd til slike klær da.

Anonymkode: 33269...c50

• Liker 4
Gjest Føsleguri
Skrevet

Så lenge folk betaler selv og har råd til det ser jeg ikke problemet.

Hadde det vært dine penger de brukte så hadde jeg skjønt at du syns det feilte dem noe.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper de merkene jeg liker helt fra barna var babyer. Er også flink til å selge det videre og kjøpe brukt de merkene jeg liker. Har lagret søk på finn så kjøper litt underveis. Synes det er også positivt at merkeklær er noe ettertraktet på bruktmarkedet så da får klærne brukt til mange barn mens det er lavere etterspørsel på bruktmarkedet på klær fra kjedebutikker. 

Kjøper også kun merkeklær til meg selv.

Anonymkode: 9fbef...576

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøper både merkeklær og «vanlige» klær til mine unger og kan ikke se problemet med det? Jeg elsker å handle barnetøy og handler det av egen interesse, ikke for status. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro det er mange forskjellige grunner til at folk velger det de gjør. 
Noen opplever at disse klærne har god kvalitet, og kan selges, eller at de kan brukes av mange barn uten å se slitte og brukte ut. 
Andre gjør det fordi de opplever det som status å KUNNE kle barna i slike merker. 

Noen mener dette har verdi, mens andre ikke bryr seg om sånt. 

For egen del la vi MYE penger i pysjer, helt fra starten av, men det gikk på kvalitet og en tanke om at det bidro til bedre nattesøvn. (Det var ikke de merkene du nevner, men DYRT var det.) Dessuten sover babyer og småbarn en veldig stor del av døgnet.

Anonymkode: 47f7d...d9e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig hadde ikke gjort det selv om jeg så hadde råd, men jeg tenker de har vel råd til det.

Og hvis de tar vare på plaggene til eventuelle neste barn så er jo ikke det sløsing? Samme om det er H&M eller Chanel. De får kanskje lettere solgt klærne også etter bruk.

Anonymkode: 87ea1...ef2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg legger gjerne litt ekstra i klærne til barna, fordi det gjør det lettere å selge klærne videre  og få en grei sum igjen etterpå.

Kjøper også brukt selv, og kan ofte selge det videre for omtrent samme sum som jeg selv betalte for det. Enkelte ting har jeg til og med fått mer for, enn hva jeg betalte :) 

Anonymkode: b6a6f...6e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hva er det som feiler folk som bruker flere hundre kroner på bodyer, bukser, luer o.l. til babyer som er under ett år (og barn under minst 4-5 generelt)? Barna vet jo ikke hva de har på seg, og absolutt ingen andre bryr seg om du har kjøpt bodyen på h&m eller om det er Ralph Lauren eller hva det nå måtte være. For meg virker dette som helt håpløs sløsing i et patetisk status-stunt.

Jeg kjøper kun merke klær. Merkeklær var bedre kvalitet, og går ikke så lett i stykker. Men vi har økonomi til det. Men ser ikke ned på folk som velger å kjøpe rimeligere tøy til barna sine. Vi har 4 barn, så det går jo med en god del tøy, og så arver de klær etter hverandre :) 

Anonymkode: 1c4d8...be7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil tro det er mange forskjellige grunner til at folk velger det de gjør. 
Noen opplever at disse klærne har god kvalitet, og kan selges, eller at de kan brukes av mange barn uten å se slitte og brukte ut. 
Andre gjør det fordi de opplever det som status å KUNNE kle barna i slike merker. 

Noen mener dette har verdi, mens andre ikke bryr seg om sånt. 

For egen del la vi MYE penger i pysjer, helt fra starten av, men det gikk på kvalitet og en tanke om at det bidro til bedre nattesøvn. (Det var ikke de merkene du nevner, men DYRT var det.) Dessuten sover babyer og småbarn en veldig stor del av døgnet.

Eneste jeg ikke prøvde på min kolikk-baby: Kjøpe dyre nok pysjamaser.

🤭

Anonymkode: d8a09...2b7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper både ukjente og kjente merker, billig og dyrt. Pysjer fra Ralph Lauren synes jeg var av veldig god kvalitet. Vi fikk først en i nyfødtgave fra min manns familie i USA. Der er også denne type merkeklær billigere enn i Norge.

De merkeklærne jeg har kjøpt selv har jeg kjøpt på salg. Enten hos Boozt eller på den lokale «merkeklær»barnebutikken. Med 30-40% avslag på ordinær pris er faktisk ikke disse klærne så mye dyrere enn det man finner hos de store butikkjedene. Nå med baby nr.2 kan fortsatt alt dette brukes, i motsetning til mye av det billige som oftere ble fort slitt og hullete. Så det kan være vel så mye sløseri å kjøpe en haug billige klær av dårlig kvalitet enn noen få utvalgte plagg som varer lengre. 

Anonymkode: 38806...4c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eneste jeg ikke prøvde på min kolikk-baby: Kjøpe dyre nok pysjamaser.

🤭

Anonymkode: d8a09...2b7

:fnise: Hadde sikkert ikke gjort noen forskjell. Babyer som sliter med å sove, sliter nok med å sove uansett. (Og kolikkbaby er kolikkbaby, selv om pysjen er både dyr og god!) 

Men tanken var vel like mye at om jeg først skal legge flere hundre kroner i et babyplagg, så bør det: 
1. Passe over mer enn 4 uker.
2. Brukes MYE. 
3. Ikke trengs så mange av plagget.

Og dermed så var det pysjer, som gjerne ble brukt mange netter etter hverandre mellom hver vask. Ble brukt 12 -14 timer i døgnet. Og som gjerne varte over 2-3 klesstørrelser. 

Det hjalp selvfølgelig at de var supermyke, regulerte temperatur godt, og ikke hadde plagsomme sømmer og lapper. 
(Når de ble større, valgte de lett disse myke, gode pysjene, fremfor pysjer med favorittfigurene. (Og gikk helst i pysj hele døgnet.) 

Gjest laPistola
Skrevet

Jeg tror ikke det feiler dem noe som helst… 

de er vel mer miljøbevisste og økonomiske enn deg ( ja, det er litt in med gjenbruk) 

noen er selvsagt opptatt av merker på babyens klær på insta osv, men det betyr ikke at det feiler dem noe. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper fordi jeg syns det er fint. Jeg tror ikke det feiler meg noe😅🤷‍♀️

De som arver klærne er ihvertfall veldig glade og kommer gjerne med kaker eller blomster som takk, fordi jeg ikke ville ha betaling.

Anonymkode: 720fa...c17

AnonymBruker
Skrevet

Du er misunnelig fordi du selv ikke har mulighet. Rett fokuset ditt på noe annet. Tror ikke det handler om merkeklær, men om komfort og kvalitet. Jeg kjøpte også mye kvalitet og klær i godt stoff da mine var små, fordi det er mer behagelig å gå i. 
du må gjøre det du vil og har råd til. 
Cubus er den mest jalla butikken, dårlig kvalitet og klærne ser ut som de er 10 år gammel etter 3 vask, da foretrekker jeg heller H&M 

Anonymkode: 14b36...ab0

AnonymBruker
Skrevet

min hadde en del gant,men mest pga oldemoren kjøpte en del, jeg selv hadde aldri gjort det, var for smått etter bare noen månder

Anonymkode: 713aa...aff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vil ikke at barna mine skal gå rundt i billige og dårlige klær fra cubus, derfor kjøper jeg utelukkende merkeklær til barna og meg selv. Klær skaper folk, og jeg liker ikke å gå rundt i det samme som alle andre. Vil at barna mine skal vokse opp til å bli bevisste på hva de omgir seg med, inkl hvilket tøy de går med. Ingen cubus-unger skal vokse opp i vårt hjem. Hva andre måtte mene om våre valg, må jeg bare innrømme at jeg gir en lang F i.

Anonymkode: 24e58...c60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...