Gå til innhold

Jobb som er lite stressende og forutsigbar, kreativ og med konkrete arbeidsoppgaver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobb som er lite stressende og forutsigbar, kreativ, konkrete arbeidsoppgaver og om den er ute er det ett stort pluss. Og lite sjanse for å gjøre feil. Tar i mot alle forslag, trenger ikke oppfylle alle kriteriene. 

Jeg er veldig glad i fotografering, lage mat og gå i fjellet.

Yrker jeg har tenkt kanskje kan passe: Kafe, baker, parkvesenet.

Tidligere har jeg jobbet som:

Fotograflærling. Trivdes veldig godt med det da jeg fikk være kreativ, men har funnet ut at det passer meg bedre som hobby. Er for uforutsigbart i forhold til lønn og kunne ikke tenke meg å starte opp egen bedrift.

Pleieassistent. Trivdes veldig godt med å jobbe med mennesker, men følte det var for mye ansvar og sjanse for å gjøre feil, uforutsigbart og stressende. Likte å få jobbe turnus.

Arkiv. Alt for ensformige arbeidsoppgaver. Ellers synes jeg det var greit at det var lite stressende og forutsigbart.

Anonymkode: d53ef...b5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje anleggsgartner? https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/anleggsgartner 

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Anleggsgartnere har alle ulik personlighet. Fellestrekket er at de liker å skape noe og være kreative. Det er en fordel å være i god form og ha litt tålmodighet. Gresset skal gro og trærne vokse. Vi samarbeider med mange yrkesgrupper og er avhengige av mange. Å være omgjengelig er et stort pluss.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brevkniven skrev (16 timer siden):

Kanskje anleggsgartner? https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/anleggsgartner 

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Anleggsgartnere har alle ulik personlighet. Fellestrekket er at de liker å skape noe og være kreative. Det er en fordel å være i god form og ha litt tålmodighet. Gresset skal gro og trærne vokse. Vi samarbeider med mange yrkesgrupper og er avhengige av mange. Å være omgjengelig er et stort pluss.

Takk for godt forslag 🙂 Men hvordan tar man utdanningen når man allerede er ferdig på videregående?

AnonymBruker
Skrevet

Negledesigner? Konditor? Blomsterbinder/oppsetter?

Du må nok enten kontakte voksenopplæring, evt om private skoler tilbyr utdannelsene. 

Anonymkode: fa6ea...476

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Negledesigner? Konditor? Blomsterbinder/oppsetter?

Du må nok enten kontakte voksenopplæring, evt om private skoler tilbyr utdannelsene. 

Anonymkode: fa6ea...476

Takk for forslag 🙂 Ja, voksenopplæring kunne vært noe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-8-3 den 10.48):

Takk for godt forslag 🙂 Men hvordan tar man utdanningen når man allerede er ferdig på videregående?

Tror jeg hadde gjort som ab476 foreslo, og tatt kontakt med voksenopplæringen :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-8-3 den 10.48):

vea.no

Bør vel helst være ferdig med vgs, så tror ikke det er noe problem. Men vær obs på at det kan være vanskelig å få jobb. 

Anonymkode: 8cb03...5e0

AnonymBruker
Skrevet

Baker? Kokk? Konditor? Blomsterdekoratør?

Anonymkode: 54fb5...fba

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Baker? Kokk? Konditor? Blomsterdekoratør?

Anonymkode: 54fb5...fba

Kokk er vel ofte en veldig stressende jobb? Iallfall på restaurant.

Anonymkode: 9d48f...a78

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Landskapsarkitekt / byplanlegger kanskje? Aner ikke hvordan man blir det da og hvor mye man er ute.

Pedagog i barnehage? Det kan jo være kreativt i den grad at man skal finne på mye med barna, læringsopplegg og lek osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Bibliotekar uten så mye kundekontakt. F.eks på nasjonalbiblioteket hvis du bor i Oslo. Da kan du drive med research, arkivering og ulike prosjekter.

Kanskje Den Norske Turistforening kunne være noe? Hvis du er glad i tur. De har sikkert en del stillinger som folk ikke kjenner til. 

Anonymkode: 29b59...4ac

AnonymBruker
Skrevet

Takk for forslag alle 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.8.2021 den 17.49):

Landskapsarkitekt / byplanlegger kanskje? Aner ikke hvordan man blir det da og hvor mye man er ute. 

Jeg har denne bakgrunnen og jobben kan være stressende ved at man må følge frister og å produsere, spesielt i konsulentfirma. Det er variert jobb, 8-16, kontor med fleksitid. Ellers kan det være roligere dager også. Utdanning: https://www.planutdanning.no/

Anonymkode: 0de60...09f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-8-5 den 17.49):

Landskapsarkitekt er en femårig universitetsutdannelse og man er som regel ikke mye ute. Kan også bli en del press om man jobber som konsulent. 

Anonymkode: 29dd6...9d3

Skrevet

Jeg sier ikke at det er umulig, men jeg har inntrykk av at det å jobbe kreativt og samtidig forutsigbart og lite stressende er en ganske uvanlig kombinasjon ...

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (5 minutter siden):

Jeg sier ikke at det er umulig, men jeg har inntrykk av at det å jobbe kreativt og samtidig forutsigbart og lite stressende er en ganske uvanlig kombinasjon ...

Jeg også. Men jeg følger spent med i tråden, for er ute etter liknende råd som TS spør om. Synd man nesten ikke har noe annet valg enn å være frilanser når det kommer til kreative yrker. Sånn sett henger Norge etter.

Anonymkode: 29943...a4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...