Gå til innhold

EL bil.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg kan kjøre til og fra jobb, 20 km hver vei, i 2 dager før jeg lader. Hvor langt kan jeg kjøre på vinter før jeg må lade? Pappa mener at jeg ikke kan kjøre til og fra jobb på 1 dag uten å lade på jobb for å komme meg hjem. Stemmer det? 

Anonymkode: 245a4...2ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hvilken bil du kjøper, men ganske sikker på at alle på markedet i dag skal takle den rekkevidden uten å lade. 

Vår forrige elbil kunne kjøre godt over 100 km på vinteren før vi ladet, så tror nok kanskje pappaen din forsøker å få deg fra tanken om å kjøpe elbil 😉

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer fint tur/retur på vinteten også, men ikke to ganger. 

Mulig du kommer tur/retur/tur, men selv lader jeg hver natt uansett.

Anonymkode: ff467...52c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis jeg kan kjøre til og fra jobb, 20 km hver vei, i 2 dager før jeg lader. Hvor langt kan jeg kjøre på vinter før jeg må lade? Pappa mener at jeg ikke kan kjøre til og fra jobb på 1 dag uten å lade på jobb for å komme meg hjem. Stemmer det? 

Jeg ikke hva bilen heter. Det er pappa sin bil, men det er jeg som bruker den. Det er en Volkswagen. Som er ca 4 år gammel 

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke om dette kanskje kommer litt an på den enkelte bil, og dermed er vanskelig å svare generelt på. Dessuten kommer det litt an på hva slags vinter du tar høyde for også. Batteriet varer kortere i 25 minus enn i 4 minus.... 

Jeg tror vår Leaf fra 2018 har minst halve rekkevidden om vinteren sammenlignet med sommeren. Altså at den klarer met en halvparten av hva den klarer om sommeren. Men kanskje ikke hvis det er 30 kuldegrader..

Dette er kanskje en eldre EL-bil? 

Endret av Splittbinders
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg ikke hva bilen heter. Det er pappa sin bil, men det er jeg som bruker den. Det er en Volkswagen. Som er ca 4 år gammel 

Det forandrer jo svaret litt, at det er som fars bil i dag kjenner han den jo og vet hvordan rekkevidden er. Så da stemmer det nok. 

Har du ikke mulighet å lade hver natt, eller på veien hjem? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Elbiler er ekstremt forskjellige. Noen kan kjøre fra Oslo til Tromsø uten å lade. 

Spørsmålet ditt er som å spørre om hvor langt et tau er. 

Anonymkode: 1102e...510

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Elbiler er ekstremt forskjellige. Noen kan kjøre fra Oslo til Tromsø uten å lade. 

Spørsmålet ditt er som å spørre om hvor langt et tau er. 

Les HI en gang til, hun ga eksempel på hvor langt den kjører sommertid. Det sier jo mye om bilen, at det er en mindre elbil og ikke en tesla. Eksemple viser at hun om sommeren kjører 8 mil mellom hver lading, nye biler går mye lengre enn det nå, så tipper det også er en eldre modell.

Anonymkode: ff467...52c

AnonymBruker
Skrevet

Vår Tesla mister ca 1/4-1/5 på langturer på vinteren. Litt mer på korte, f.eks på 10 km avstand mister den 14-16 km strøm i minus 10. Vi kunne fint ha kjørt 40 mil på vinteren, altså din tur minst 8 ganger om man tar høyde for korte turer, men nå har vi en long range bil. 

Din far kan bilen, tenker du kan stole på han. Hvorfor skulle han lyve om det? Han sier hva du må forvente, som den som har kjørt bilen vinterstid. Det er ulike måter du kan forlenge batteriet på, som f.eks forhåndsvarming før du kjører ut i minusgrader, det gjør vi alltid med vår før vi skal ut på vinteren. Bedre å kjøre på varmt batteri enn på iskaldt. 

Anonymkode: e45e4...a11

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å svare på, hva slags bil er det? Vi har en 2012 Leaf med ca 90 km total rekkevidde. Jeg pendler 46 km t/r. Pleier å lade gratis på jobb, men jeg tror jeg hadde klart 2 dager nå i varmen. Aldri i livet om vinteren dog. 

Anonymkode: e1ae4...d4a

AnonymBruker
Skrevet

Våre elbiler har ikke halvert rekkevidden på vinteren. Selvsagt er rekkevidden kortere enn på sommeren, men selv ikke på de kaldeste vinterdagene har rekkevidden blitt halvert. Jeg bor i Innlandet, hvor vi gjerne kan ha minus 20-25 på vinterstid. Du må regne med å lade hver dag, og du kan heller ikke regne med å kjøre mye utenom, men tur-retur er jeg rimelig sikker på at du kommer. 

Du sier at du ikke vet hva slags bil det er, men at det er en VW, og at den er 4 år gammel. Kan det være en e-up? Den er bitteliten og den tidligere modellen hadde ganske kort rekkevidde. 

Anonymkode: 53b54...f96

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror du KG kjenner din fars bil bedre enn din far? 

Anonymkode: 19c98...71a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Oslo - Tromsø uten å lade er det nok ingen elbiler som gjøre...

Anonymkode: b3346...b76

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Oslo - Tromsø uten å lade er det nok ingen elbiler som gjøre...

Det er ikke så langt som man kanskje tror. Har du sjekket hvor mange km det er ca? Enkelte elbiler kan kjøre så langt

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er ikke så langt som man kanskje tror. Har du sjekket hvor mange km det er ca? Enkelte elbiler kan kjøre så langt

Det er godt over 150 mil. Hvilken elbil sikter du til?

Anonymkode: 19c98...71a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har dessverre null erfaring med å kjøre bil over lange avstander. Ikke en gang en dieselbil klarer den strekningen uten å måtte tanke en gang. Bar kutt ut peisspreiket ditt.

Anonymkode: c287a...199

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Er rundt 1700km, nevn 1 elbil som har så lang rekkevidde på 1 lading?

AnonymBruker
Skrevet

VW E-up klarer nok kun 7-9 mil på vinter av den eldre sorten.

VW E-golf greier nok rundt 13-14 mil på vinter.

Anonymkode: 5d7e9...4f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...