AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #1 Skrevet 2. august 2021 Jeg er drittlei av jobben min i byggerbransjen og har lyst å studere noe etter jeg har tatt fagbrevet. Hovedinteressene mine er tegning/kunst og musikk. Er ikke så veldig glad i fysisk skolegreier og lurte på om det er mulig å studere hjemmefra på nett? Får man studielån underveis? Noen andre tips til spennende studier og yrkesveier uansett oppmøte eller nett mottas med STOR takk. Drukner i jobben min akkurat nå Anonymkode: 76b86...e26
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #2 Skrevet 2. august 2021 Hos Samordna opptak kan du velge nettbaserte studier: https://sok.samordnaopptak.no/#/admission/8/studies Søknadsfristen for i år har gått ut, men det gir en oversikt. Anonymkode: a1f9e...b8a
SPOCA Skrevet 2. august 2021 #3 Skrevet 2. august 2021 Ja, både i Norge og Sverige. I tillegg til de AB over her linker til, har mange høyskoler og universitet lokale opptak, f.eks Høgskolen i Volda, Høyskolen i Østfold, Universitetet i Tromsø m.fl. Når det gjelder Sverige kan nordmenn studere gratis der, både fysisk og via nett. Du finner distansstudier uten oppmøte (dvs nettstudier uten oppmøte) ved å gå på antagning.se 5
ajarRun Skrevet 2. august 2021 #4 Skrevet 2. august 2021 SPOCA skrev (25 minutter siden): Ja, både i Norge og Sverige. I tillegg til de AB over her linker til, har mange høyskoler og universitet lokale opptak, f.eks Høgskolen i Volda, Høyskolen i Østfold, Universitetet i Tromsø m.fl. Når det gjelder Sverige kan nordmenn studere gratis der, både fysisk og via nett. Du finner distansstudier uten oppmøte (dvs nettstudier uten oppmøte) ved å gå på antagning.se At de ikke har en sånn nettside i Norge. Tre sekunder så har jeg sortert meg fram til studier som er på nett, og som ikke krever oppmøte og som har åpen registrering. Overrasket over utvalget, virker som om Sverige kan være interessant for å få seg litt påfyll... 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #5 Skrevet 2. august 2021 nki.no og nks.no Det er nettstudier Anonymkode: fccac...185
SPOCA Skrevet 2. august 2021 #6 Skrevet 2. august 2021 ajarRun skrev (21 minutter siden): At de ikke har en sånn nettside i Norge. Tre sekunder så har jeg sortert meg fram til studier som er på nett, og som ikke krever oppmøte og som har åpen registrering. Overrasket over utvalget, virker som om Sverige kan være interessant for å få seg litt påfyll... Ja, det har mye og godt utvalg. De har også, i motsetning til i Norge, opptak tre ganger per år: høst, vår og sommer. Det er flest om høsten, her har opptaket nettopp vært, men man kan melde seg opp til "sen anmälan", dvs sent opptak. Jeg har selv tatt enkeltemner i Sverige, samt at jeg holder på med en mastergrad der. Enkelt og greit. 1
ajarRun Skrevet 2. august 2021 #7 Skrevet 2. august 2021 SPOCA skrev (7 minutter siden): Ja, det har mye og godt utvalg. De har også, i motsetning til i Norge, opptak tre ganger per år: høst, vår og sommer. Det er flest om høsten, her har opptaket nettopp vært, men man kan melde seg opp til "sen anmälan", dvs sent opptak. Jeg har selv tatt enkeltemner i Sverige, samt at jeg holder på med en mastergrad der. Enkelt og greit. Virker som om de har mye mer som ikke er besatt av oppmøte. Jeg synes det er litt absurd å reise til Oslo for å ha navneleker og for å få informasjon de kunne sendt i en epost liksom. Var det mye styr å dokumentere studiekompetanse og sånt?
SPOCA Skrevet 2. august 2021 #8 Skrevet 2. august 2021 ajarRun skrev (2 minutter siden): Virker som om de har mye mer som ikke er besatt av oppmøte. Jeg synes det er litt absurd å reise til Oslo for å ha navneleker og for å få informasjon de kunne sendt i en epost liksom. Var det mye styr å dokumentere studiekompetanse og sånt? Ja, det stemmer. De studiene jeg har tatt så har det vært lite oppmøte. Et par møter på Zoom liksom, men stort sett ikke noe særlig oppmøte. Nei, ikke i det hele tatt. Bare å legge ved vitnemål fra Norge samt pass/ID som dokumenterer at du er norsk, du trenger ikke å oversette. Dessuten er det slik at mattekravet frafaller for norske (hvis studier har krav om matematikk), så lenge du har bestått vanlig videregående opplæring.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #9 Skrevet 3. august 2021 Hvordan teller skolepoengene i forhold til samordna opptak ved nettstudier i Sverige? Anonymkode: e3c5e...3ad
SPOCA Skrevet 3. august 2021 #10 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan teller skolepoengene i forhold til samordna opptak ved nettstudier i Sverige? Anonymkode: e3c5e...3ad De har et helt annet system enn i Norge der de regner om til en skala som går fra 10,23 til 20,00. Du finner tabellen her (gjelder spesielt for Norge): https://www.antagning.se/sv/dina-betyg/utlandsk-gymnasieutbildning/sa-har-raknas-betygen-om/norge/ Samt tabell her: https://www.antagning.se/sv/dina-betyg/utlandsk-gymnasieutbildning/sa-har-raknas-betygen-om/#3-extra-po-ng-meritpo-ngskompensation Men, Sverige har flere utvalgsgrupper, det vil si grupper de gir studieplasser til. Disse utvalgsgruppene er delt inn i 3 grupper og flere andre undergrupper. 1/3 av plassene til de med högskoleprov, 1/3 av plassene delt ut ihht karakterer (betyg) og 1/3 av plassene deles ut på alternativt utvalg. Betygsgruppene deles igjen i 3 grupper etter hvilken utdanningsbakgrunn man har. Man kan være i flere grupper samtidig. Les mer her. I tillegg har de f.eks alternativt utvalg, de har utvalg for sen anmälan, noen studieplasser har plassgaranti, det er utvalg for akademiska poäng, og så har man også meritvärde, hvor man kan ha ulik meritvärde utfra hvilken annen høyere utdanning man har. Det kan virke forvirrende, men jeg vil si at man har flere sjanser enn i det norske systemet fordi man kan konkurrere i mange ulike utvalgsgrupper. For å gi dere noen eksempler, her ser dere ulike utvalgsgrupper jeg er en del av (ulike studier gir ulike typer utvalgsgrupper): Slik ser det ut når man har blitt tatt opp (altså blitt antagen): Les mer om plassfordeling og utvalg her: https://www.antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/platsfordelning-och-urval/ Håper dette kan hjelpe litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå