AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #1 Skrevet 2. august 2021 Jeg opplever at folk nærmest dømmer meg, og er negative til hvordan jeg og mannen min fordeler oppgavene i hjemmet. Det går mest på døgnrytmen til min mann som gjør at han ikke står opp tidlig for å delta i morgenrutinene og han har ikke alltid mulighet til å være hjemme med sykebarn fra morgenen av (Hvis han har hatt nattevakt). MEN grunnen til det er at han studerer Sosialt arbeid på fulltid og jobber 100 % ved siden av i turnus arbeid. Han jobber derfor alltid bare fra 1430 til 22 i hverdagen, innimellom har han våkne nattevakter og hver tredje helg jobber han langvakter 3 dager å rad, i tillegg sier han ALLTID ja til å jobbe ekstra netter fordi vi sparer penger til hus og det er veldig godt betalt. Det er krevende å bare bytte døgnrytme fra dag til dag og derfor blir det til at han sitter lengre oppe på nettene og gjør skolearbeid mm, og sover litt lengre på dagen. De dagene han ikke er på kveldsvakt henter han alltid barna og lager middag, rydder, vasker og holder huset i stand osv så han bidrar maksimalt i familien på andre alle -bortsett fra morgenene. Han har også skole enkelte dager fra morgenen av og det takler han helt fint. Jeg må si at jeg er svært stolt og imponert over arbeidsmoralen hans , og han som i tillegg ikke har norsk som morsmål og klarer det studiet som er ganske krevende og i tillegg jober så mye. Jeg har 8-16 jobb og jobber rett ved siden av skolen til barna mine så for meg er det helt naturlig ( og ganske deilig å være alenen med barna) å ta morgenen og følge til skole og jobb. Jeg syns vi har en super ordning som fungerer for alle. Anonymkode: 6f636...ec4
Mnjah Skrevet 2. august 2021 #2 Skrevet 2. august 2021 Hvorfor bryr du deg om hva andre mener? Er deres liv. 10
punkyB Skrevet 2. august 2021 #3 Skrevet 2. august 2021 (endret) Det viktigste er jo at dere finner en ordning som passer for dere . Hvis dere gidder så er det jo evnt. bare å begrunne hvorfor så skjønner folk forh. dette - men det skal dere jo ikke egentlig behøve å gjøre. Modererer svaret mitt litt her - trodde det var "slekt og venner " som reagerte først men så kommer det litt mer info i svarene. Hvis det er folk på jobben som reagerer og at du forventer at din jobbrutine skal tilrettelegges spesielt for deg og at det går utover kollegaene så synes jeg ikke det er ok - bare fordi det passer mannen bedre OG at dere tjener mer penger. Endret 2. august 2021 av punkyB 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #4 Skrevet 2. august 2021 Mnjah skrev (1 minutt siden): Hvorfor bryr du deg om hva andre mener? Er deres liv. Jeg burde jo ikke bry meg nei, men nå under corona tiden var det ofte meg som måtte være hjemme når barna var i karantene og hjemmeundervisning og da fikk jeg høre "kan ikke mannen din være hjemme?" han gjorde så godt han kunne, men det passet liksom best at jeg oftest var hjemme. Anonymkode: 6f636...ec4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #5 Skrevet 2. august 2021 Dette hadde jeg rett og slett ikke brydd meg noe som helst om. Så lenge dette fungerer for dere så er det helt topp. Du trenger verken forklare eller få aksept fra noen andre om dette. Anonymkode: bdce0...332 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #6 Skrevet 2. august 2021 Hvem er folk? Jeg ser ikke noe negativt rundt rutinene deres🤷♀️ Annet enn at han kan bli utbrent. Anonymkode: f6fd0...9b8
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #7 Skrevet 2. august 2021 Dere løser hverdagen som dere vil. Men mannen kommer til å ryke på en kjempesmell med den løsningen der, bare så du er advart. Anonymkode: afca6...d35
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #8 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvem er folk? Jeg ser ikke noe negativt rundt rutinene deres🤷♀️ Annet enn at han kan bli utbrent. Anonymkode: f6fd0...9b8 Folk er vel oftest mine kollegaer når jeg sier at jeg gjerne helst tar mellomvakter på jobben eller når jeg må være hjemme med syke barn ol. Heldigvis er mine barn sjeldent syke (Bank i bordet)- men det siste året nå har vært litt spesielt med mer fravær og mye strengere grenser for når barna måtte være hjemmefra skolen og plutselige karantene osv.. Jeg er også akkurat blitt ferdig men min bachelor (studerte også fulltid samtidig med jobb) så vi har liksom ordnet oss de siste tre årene nå slik som var best for familien og barna. Blir bare litt matt og nesten lei meg når andre ikke skjønner hvor krevende det kan være både fysisk og psykisk med så mye å gjøre, og da har vi funnet en løsning som passer godt for oss. Anonymkode: 6f636...ec4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #9 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dere løser hverdagen som dere vil. Men mannen kommer til å ryke på en kjempesmell med den løsningen der, bare så du er advart. Anonymkode: afca6...d35 Ja, nå har han heldigvis bare ett år igjen. Derfor syns jeg det er mest naturlig at jeg tar meg av det meste av praktiske ting i familen også får han rom til å hente seg inn slik som han føler det er best selv. Og det er ikke slik at han ikke er tilstedeværende som mann eller pappa, han står bare ikke opp tidlig når han han ikke trenger det. Han syns det er slitsomt å stå opp kl 7 og vente på å gå på jobb kl 1430, derfor sover han heller til 11-12 og er lengere oppe utover kveld/natt. Anonymkode: 6f636...ec4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #10 Skrevet 2. august 2021 Sånn du forklarer det så er jo ikke folk dømmende, men de synes det er rart eller dumt at alt som har med barna å gjøre skal gå ut over din jobb og aldri ut over din manns jobb. Det er jo helt naturlig å tenke at i et forhold med 2 foreldre så er det ikke alltid den ene som skal være hjemme med sykt barn, må ha spesielle vakter på jobb osv. Det går jo ut over kollegaer og arbeidsplass, det er jo derfor de lurer, ikke fordi de dømmer deg. Du får bare forklare at pga. mannen jobber både turnus og studerer så er det vanskelig eller umulig for ham å få vært hjemme på dagtid med syke barn. Så må du nesten bare tåle at de synes det er dumt om du insisterer på at du må tilrettelegges for og være borte pga barna hver gang det er noe hvis det er sånn at dere ser det som eneste og beste løsning. Anonymkode: 1e0ae...aff 7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #11 Skrevet 2. august 2021 Jeg forstår at jobben din reagerer om du tar alt av syke barn dager, og trenger tilrettelegging for at hand dager skal gå opp. Slik jeg forstår det reagerer de ikke mer enn at de stiller spørsmålstegn ved det, de nekter deg jo ikke tilrettelegging (man er vel pålagt å tilrettelegge for foreldre - men det er jo greit å påpeke at dette ikke er ment å bare gå mot en av foreldrene.) Anonymkode: 7d90c...a5e 3
Gjest Bobleplasten Skrevet 2. august 2021 #12 Skrevet 2. august 2021 Her er det to alternativer 1) Dette er greit for deg og for mannen din. Da lever dere sånn og driter i hva andre synes. 2) Du synes egentlig dette er mer ugreit enn du gir uttrykk for, og savner egentlig mer hjelp på morgenen. Dette blir du minnet på hver gang noen problematiserer modellen og derfor irriterer du deg når andre også påpeker det. Da får du enten ta tak i det, eller fortsette å irritere deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå