Gå til innhold

Plassering i kjøleskap

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Holder på å rydde og sortere bedre i kjøleskapet. Jeg har hørt at melk ikke skal stå i kjøleskapsdøren. Hvor plasserer du melk? 🥛
I vårt kjøleskap er det 2 skuffer nederst. I den nederste står det fresh sone, og i den over står det «grønnsaker og frukt». Hva er meningen vi skal oppbevare i den nederste? Her havner ofte grønnsaker i begge disse to skuffene. 🙈

Anonymkode: 6cd5c...22b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har melk i kjøleskapsdøren. I alle fall den som er åpen, resten har jeg langt nede i kjøleskapet. Har aldri hatt et problem med at melka blir dårlig i døra, så det er et råd jeg personlig ikke lytter til.

Det mest nyttige jeg har gjort er å ha en hylle til "mat som må spises opp nå", altså mat som snart blir dårlig, grønt som må brukes i middager osv. Har redusert matsvinn kraftig på den måten, ved å gjøre det til en prioritet å spise det opp og legge det veldig synlig (øyenhøyde). Kikker minst annenhver dag om noe grønt begynner å bli dårlig eller om noe går ut på dato, og flytter det rett til den hyllen.

Anonymkode: b8dd0...270

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Varme stiger opp, så det er kaldest nederst i kjøleskapet. I følge ekspertene bør kjøtt være der det er kaldest.

Vi sorterer slik at vi får brukt alt.

I døren har vi saft, juice og Farris nederst. Over har vi ulike typer melk, samt ketsjup. Lengre opp har vi hvitløk, smør og diverse andre små greier vi bruker, og som ikke trenger lave temperaturer. Den øverste hylla ser vi ikke, så der har vi yoghurt.

Vi har en skuff, der har vi grønnsaker. Nederste hylle brukes også til grønnsaker, med melk og annen drikke bakerst og ut mot sidene. Så har vi en fleksibel hylle, hvor vi har ting vi ikke glemmer av. Det kan være noe vi tiner til middag, bokser med bær som vi renser, kake eller andre ting som trenger en plass.

Tredje hylle er til salat, agurk, frukt etc. Denne hylla er lett å se, slik at ting ikke blir glemt eller dårlig. Vi spiser mer sånt når det står her.

På fjerde hylle har vi pålegg. Dette er den mest tilgjengelige, og vi ser helt bak. Det gjør at vi unngår at noe blir gammelt 

Femte hylle er "spis meg" hylla. Her har vi ting med kort holdbarhet, rester etc. Kjøtt og fisk vi kjøper havner her om vi ikke legger det i fryseren.

Øverste hylle er til ting vi bruker. Egg har fast plass her. Ost og yoghurt havner også her om vi kjøper mye på tilbud, dersom det ikke er plass på den fleksible hylla. 

(Kjøleskapet vårt er alt for stort, vi planlegger å bytte til et kombiskap.)

Fresh sone skuffen har antagelig en lavere temperatur, og er derfor fin til kjøtt og fisk. 

Anonymkode: ed11b...aa4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Varme stiger opp, så det er kaldest nederst i kjøleskapet. I følge ekspertene bør kjøtt være der det er kaldest.

Vi sorterer slik at vi får brukt alt.

I døren har vi saft, juice og Farris nederst. Over har vi ulike typer melk, samt ketsjup. Lengre opp har vi hvitløk, smør og diverse andre små greier vi bruker, og som ikke trenger lave temperaturer. Den øverste hylla ser vi ikke, så der har vi yoghurt.

Vi har en skuff, der har vi grønnsaker. Nederste hylle brukes også til grønnsaker, med melk og annen drikke bakerst og ut mot sidene. Så har vi en fleksibel hylle, hvor vi har ting vi ikke glemmer av. Det kan være noe vi tiner til middag, bokser med bær som vi renser, kake eller andre ting som trenger en plass.

Tredje hylle er til salat, agurk, frukt etc. Denne hylla er lett å se, slik at ting ikke blir glemt eller dårlig. Vi spiser mer sånt når det står her.

På fjerde hylle har vi pålegg. Dette er den mest tilgjengelige, og vi ser helt bak. Det gjør at vi unngår at noe blir gammelt 

Femte hylle er "spis meg" hylla. Her har vi ting med kort holdbarhet, rester etc. Kjøtt og fisk vi kjøper havner her om vi ikke legger det i fryseren.

Øverste hylle er til ting vi bruker. Egg har fast plass her. Ost og yoghurt havner også her om vi kjøper mye på tilbud, dersom det ikke er plass på den fleksible hylla. 

(Kjøleskapet vårt er alt for stort, vi planlegger å bytte til et kombiskap.)

Fresh sone skuffen har antagelig en lavere temperatur, og er derfor fin til kjøtt og fisk. 

Anonymkode: ed11b...aa4

Lurt med varer som er i ferd med å gå ut på dato på egen hylle. 👍 Mange gode sorterings tips her. Vi har side by side kjøl/frys. Synes fryseren er altfor smal og liten. Nytt kjøl/frys står på ønskelisten. 😊

Anonymkode: 6cd5c...22b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...