Gå til innhold

Kollega som ikke sier er kløyva ord.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet alene med en person en hel dag (ny jobb) Personen sier altså ikke et kvepp mer enn hva som er absolutt nødvendig. Jeg prøvde meg på å snakke litt da det var helt rolig og begge bare satt der og glante. Jeg spurte om hun hadde jobbet her lenge,  Svaret var: Ja. Jeg spurte: trives du her da? Svaret var: ja. Så sa jeg: Det er bra. Også kom det ikke flere ord. Nå har det gått flere timer.... jeg syns det er helt sykt. Aldri opplevd noe sånt før😪 vakta blir jo veldig tung, rar og trist. Hva kan være grunnen til det? Jeg ga også en beskjed etter dette. Fikk: "m" som svar. 

Det er helserelatert yrke.

Anonymkode: 473f0...fb0

Videoannonse
Annonse
Gjest Rosendahl
Skrevet

Ikke mas på kollegaen

Kanskje hun ikke liker å snakke så mye 

La henne være og aksepterer det

AnonymBruker
Skrevet

Du må stille åpne spørsmål, ikke ja/nei.

Anonymkode: e2ccf...1d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Asperger?

Anonymkode: 5e7e0...41d

• Liker 1
Gjest 123 eller noe
Skrevet
Rosendahl skrev (22 minutter siden):

Ikke mas på kollegaen

Det er nå noe som heter normal folkeskikk, og jeg synes like greit hun kan gi litt av seg selv når de skal jobbe en hel vakt sammen, som at TS skal "la henne være". Høres jo ut som en helt merkelig person som har vokst opp alene i skogen. Jeg orker heller ikke for mye mas og kjas og jatting med ukjente/nye kollegaer, men jeg svarer da når folk prater til meg.

AnonymBruker
Skrevet

Folk er forskjellige, ikke alle liker å babble i vei. 

Anonymkode: 41c53...338

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er såpass rolig at dere bare sitter der og glaner, ta frem en bok eller noe! Aksepter at denne kollegaen ikke er pratsom og planlegg rundt det, ved å ta med et ukeblad, en bok, strikketøy eller lignende.

Anonymkode: b0203...6e5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Rosendahl skrev (6 timer siden):

Ikke mas på kollegaen

Mase? Jeg stilte de to spørsmålene før jeg holdt kjeft vidre hele vakta. Jeg tenkte at kanskje jeg tok feil om at hun var sånn, selvom jeg merket godt fra første sekund at hun var sånn, så prøvde jeg bare å snakke for å "gi hun sjansen" men det funka ikke og da satt vi der i bom stillhet i alle timene. Jeg har aldri vært borti et sånt menneske som er så robot aktig. 

Herregud for et svar du ga forresten. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Folk er forskjellige, ikke alle liker å babble i vei. 

Anonymkode: 41c53...338

Det er greit nok. Jeg babler ikke i vei selv, men jeg prøver alltid å vise litt interesse for mennesket jeg skal være med i mange timer for å gjøre vakta litt hyggeligere og ikke så stiv og anspent. Jeg har aldri møtt et så taust menneske før i hele mitt liv. Det at helt vondt. 

• Liker 1
Skrevet

Denne personen liker ikke å snakke. Tenker den er som den er. Jeg kjenner ett par stykker som ikke snakker med fremmede, kun foreldre og søsken og kanskje ett par venner fra barndommen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Asperger?

Anonymkode: 5e7e0...41d

KG i et nøtteskall 🤣

• Liker 8
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Jeg har en slik person i familien, hen svarer kun ja eller nei. Spør aldri om noe tilbake. En veldig stille person som holder seg mest for seg selv.

Endret av AthenaRavenLuna
Gjest Rosendahl
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mase? Jeg stilte de to spørsmålene før jeg holdt kjeft vidre hele vakta. Jeg tenkte at kanskje jeg tok feil om at hun var sånn, selvom jeg merket godt fra første sekund at hun var sånn, så prøvde jeg bare å snakke for å "gi hun sjansen" men det funka ikke og da satt vi der i bom stillhet i alle timene. Jeg har aldri vært borti et sånt menneske som er så robot aktig. 

Herregud for et svar du ga forresten. 

Hadde nok ikke våknet helt da jeg leste innlegget ditt. Så var litt kjapp på avtrekkeren.🙈

Men uansett. Som andre her sier: Noen liker bare ikke å snakke. Noen ganger må man bare la det fare. 

Gjest TheCatLady
Skrevet

Det kan være like vondt å være den som er stille. Det kan man jo tenke på før man dømmer folk så det trenger ikke å være at vedkommende ikke liker å snakke. Det kan være det, men ikke nødvendigvis. 

Jeg er stille selv, men jeg prøver alltid å svare på spørsmål og mer enn bare ja og nei, men jeg har vært der tidligere og det er ikke gøy å være den som ikke klarer grunnleggende ting som det å ha en samtale med folk. 

Skrevet

Jeg har hatt en slik kollega!

Det viste seg at hun ble en av de mest spennende kollegaer jeg har møtt Holder på å le meg ihjel hver gang jeg tenker på henne og alle kloke ord, som kom etterhvert.  :kose:

• Liker 1
Skrevet

Sosial angst? Er hun kanskje introvert? Noen bruker lang tid på å bli trygg på nye mennesker. Litt rart at hun jobber i helsesektoren da.

Hva går jobben ut på? Må hun føre samtaler med pasienter/brukere? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er den kollegaen. Altså ikke akkurat denne, men orker ikke småprat. Folk er så slitsomme med sitt evige bla bla om ingen ting,

Anonymkode: 980a2...147

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, vinterdekor said:

Jeg har hatt en slik kollega!

Det viste seg at hun ble en av de mest spennende kollegaer jeg har møtt Holder på å le meg ihjel hver gang jeg tenker på henne og alle kloke ord, som kom etterhvert.  :kose:

Hva gjorde henne til en spennende kollega?:) 

Anonymkode: 6f40d...08a

Skrevet

Intelligente mennesker har ofte problemer med vanlige folks småprat

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en sånn kollega. Jeg er sjenert og stille selv, men blir ei skravlebøtte i forhold til henne. Og ja, det er litt stress å jobbe alene med henne, men hun føler nok på det selv også, og jeg tror det er verre for henne enn oss andre. Jeg vet ikke hva som "feiler" henne (en slags selektiv mutisme?), og jeg synes egentlig ikke det er så viktig heller.

Hun er verdens snilleste og mest pliktoppfyllende kollega, det er aldri noe drama med henne, hun stiller alltid opp, og når vi andre henger rundt og småskravler jobber hun jevnt og trutt uten å klage. 

Og nå etter flere år så klarer jeg å få henne til å snakke litt. Og det er ekstra kult når jeg får henne til å le 😁

Kanskje du klarer å varme henne opp litt hvis du får henne til å føle seg akseptert og ikke som en rar tausing. 

Anonymkode: 528d3...89c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...