Gjest QL2yBCGXlW Skrevet 2. august 2021 #1 Skrevet 2. august 2021 Jeg leste en artikkel for noen dager tilbake om at det var en dame som satt inne i kvinnefengsel. Hun fortalte at hun ble strippa helt naken i fengsel. Er dette lov? Hvor i loven står det? Og til alle folk som spør om kilde: det har jeg ikke nå da jeg leste den for noen dager tilbake.
Gab Skrevet 2. august 2021 #2 Skrevet 2. august 2021 Ja selvfølgelig. Det er lov å undersøke om fanger har gjemt narkotika, våpen eller annet i kroppens hulrom. Det innebære å åpne munnen, bli sjekka i rumpa og foran, mellom brystene, i alle klær o.s.v. Da er det lettest å ta av alle klærne. ABB ble vel sjekket 1-2 ganger daglig det første året. 8
Gjest QL2yBCGXlW Skrevet 2. august 2021 #3 Skrevet 2. august 2021 Gab skrev (1 time siden): Ja selvfølgelig. Det er lov å undersøke om fanger har gjemt narkotika, våpen eller annet i kroppens hulrom. Det innebære å åpne munnen, bli sjekka i rumpa og foran, mellom brystene, i alle klær o.s.v. Da er det lettest å ta av alle klærne. ABB ble vel sjekket 1-2 ganger daglig det første året. Greit nok om man blir sjekket for å ha ting. Men i denne saken hadde ikke fangen oppført seg, og hun hadde laget litt «kaos» inne. Er det god nok grunn til å strippe noen naken? Synes at slike saker må ut i media enda mer enn hva de blir i dag
n_97 Skrevet 2. august 2021 #4 Skrevet 2. august 2021 Ja, ved mistanke eller om personen regnes som særlig farlig, som abb. Du kan (kunne?) bli bedt om å strippe ved grensekontroll også. 3
Bag Skrevet 2. august 2021 #5 Skrevet 2. august 2021 4 hours ago, Cecilie Sadberg said: Greit nok om man blir sjekket for å ha ting. Men i denne saken hadde ikke fangen oppført seg, og hun hadde laget litt «kaos» inne. Er det god nok grunn til å strippe noen naken? Synes at slike saker må ut i media enda mer enn hva de blir i dag Hvorfor vil du ha dette mer ut i media? Det er vel ikke noe uvanlig eller kontroversielt ved det? Tror du trusselen om å bli sett naken vil forhindre folk fra å bli kriminelle? 5
Bag Skrevet 2. august 2021 #6 Skrevet 2. august 2021 15 minutter siden, n_97 said: Ja, ved mistanke eller om personen regnes som særlig farlig, som abb. Du kan (kunne?) bli bedt om å strippe ved grensekontroll også. Ja du kan da fortsatt det. Hvis du kommer f.eks. fra land med mye narkotika kan tollere be deg kle av deg. Ikke vanlig men de har lov.
ajarRun Skrevet 2. august 2021 #7 Skrevet 2. august 2021 Cecilie Sadberg skrev (4 timer siden): Greit nok om man blir sjekket for å ha ting. Men i denne saken hadde ikke fangen oppført seg, og hun hadde laget litt «kaos» inne. Er det god nok grunn til å strippe noen naken? Synes at slike saker må ut i media enda mer enn hva de blir i dag Slike overgrep brukes vel regelmessig som straff. De kan i henhold til straffgjennomføringsloven ransake noen. De kan visitere eller undersøke noen. Paragraf 28 gir åpning for visitasjon og kroppsvisitasjon, så der er vel hjemmelen. Selvsagt er ikke intensjonen med dette at man skal kunne ydmyke noen. Men det er elendig rettssikkerhet i Norge. Politiet kan uten konsekvenser voldta noen på bakgrunn av hvordan "pupillene" ser ut. Som er noe den tvilsomme organisasjonen NNPF har bidratt til å normalisere. Vi trenger en spesialenhet med mandat om å luke ut de råtne eplene, som består av advokater, ikke politifolk. 2
Silva Pluvialis Skrevet 2. august 2021 #8 Skrevet 2. august 2021 Bag skrev (9 minutter siden): Ja du kan da fortsatt det. Hvis du kommer f.eks. fra land med mye narkotika kan tollere be deg kle av deg. Ikke vanlig men de har lov. Det er helt sprøtt at det er lovlig. Jeg hadde aldri tilgitt det om det hadde skjedd meg på en flyplass. 3
ajarRun Skrevet 2. august 2021 #9 Skrevet 2. august 2021 Bag skrev (11 minutter siden): Ja du kan da fortsatt det. Hvis du kommer f.eks. fra land med mye narkotika kan tollere be deg kle av deg. Ikke vanlig men de har lov. Kun ved mistanke, de må ha mer grunn enn at du kommer fra et land med mye narkotika. 3
Bag Skrevet 2. august 2021 #10 Skrevet 2. august 2021 1 minutt siden, Gjenferdet said: Det er helt sprøtt at det er lovlig. Jeg hadde aldri tilgitt det om det hadde skjedd meg på en flyplass. Tilgitt? Tilgitt hvem? Myndighetene? Stortinget? Slik er loven og slik har det alltid vært. Du vil normalt bli kontrollert av en av samme kjønn. Hvis ikke det er mulig så kan du akseptere motsatt kjønn hvis det tar lang tid å skaffe en av samme kjønn. 2
Gjest SVK Skrevet 2. august 2021 #11 Skrevet 2. august 2021 17 minutter siden, Bag said: Ja du kan da fortsatt det. Hvis du kommer f.eks. fra land med mye narkotika kan tollere be deg kle av deg. Ikke vanlig men de har lov. Trodde de hadde hunder som luktet om man har narkotika. Da sjekker de vel kun de som hundene markerer eller om det er andre ting som virker spesielt mistenkelig?
Bag Skrevet 2. august 2021 #12 Skrevet 2. august 2021 5 minutter siden, ajarRun said: Kun ved mistanke, de må ha mer grunn enn at du kommer fra et land med mye narkotika. Du kan bli tatt ut til helt tilfeldig kontroll hvor de først bare vil snakke med deg og gå igjennom bagasjen din. Da vil de normalt slippe deg hvis de ikke finner noe mistenkelig. Synes de at du er mistenkelig nok kan de kreve at du kler av deg 1
Bag Skrevet 2. august 2021 #13 Skrevet 2. august 2021 3 minutter siden, SVK said: Trodde de hadde hunder som luktet om man har narkotika. Da sjekker de vel kun de som hundene markerer eller om det er andre ting som virker spesielt mistenkelig? De har ikke så mange hunder og som oftest begrenser det seg til de som er mistenkelige på forhånd. Men de har lov og det skjer.
Gjest SVK Skrevet 2. august 2021 #14 Skrevet 2. august 2021 (endret) 2 minutter siden, Bag said: De har ikke så mange hunder og som oftest begrenser det seg til de som er mistenkelige på forhånd. Men de har lov og det skjer. Takk. Men hvorfor har de ikke flere narkotikahunder? Virker som en praktisk måte å sjekke om folk smugler narkotika. Endret 2. august 2021 av SVK
Silva Pluvialis Skrevet 2. august 2021 #15 Skrevet 2. august 2021 (endret) . Endret 5. oktober 2022 av Tvillingsjel
n_97 Skrevet 2. august 2021 #16 Skrevet 2. august 2021 Jeg vet om en som ble bedt om å strippe. Mulig hun hadde tatt en joint i utlandet men hun smuglet garantert ikke, for hun var en ganske ordentlig type. Eneste var at hun hadde en litt spesiell klesstil. Dette er lenge siden, kanskje skulle "mistanke" mindre til da.
Troyamin Skrevet 2. august 2021 #17 Skrevet 2. august 2021 Gjenferdet skrev (16 minutter siden): De som hadde strippet meg. Jeg sliter med traumer etter blant annet overgrep, og har traumeutløst angst og tvang knyttet til kroppen min. Det hadde blitt et nytt traume å bli tvunget til å kle av meg foran en helt fremmed. Jeg håper de er trent til og får opplæring i å se forskjell på de som har angst/traumer og på de som faktisk skjuler noe. Hvis ikke kan de risikere å virkelig messe det til for de som har reelle problemer med disse tingene. Tvilsomt at de får særlig opplæring i å se slike tegn. Det ville blitt en veldig omfattende del av opplæringen dersom de skulle kunne se an om noen er ruset eller "bare" har ptsd relatert angst. 1
Silva Pluvialis Skrevet 2. august 2021 #18 Skrevet 2. august 2021 (endret) Troyamin skrev (På 2.8.2021 den 16.42): Tvilsomt at de får særlig opplæring i å se slike tegn. Det ville blitt en veldig omfattende del av opplæringen dersom de skulle kunne se an om noen er ruset eller "bare" har ptsd relatert angst. Det burde helt klart vært en del av opplæringen. Endret 5. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
Bag Skrevet 2. august 2021 #19 Skrevet 2. august 2021 (endret) 6 hours ago, Gjenferdet said: Jeg har opplevd å gå i frys i sikkerhetskontrollen i Norge. Jeg klarte ikke å røre meg, stod bom fast i bakken. Det virket som vekteren skjønte tegningen. Jeg snakket om dette med en venninne i går. Vi planlegger en tur til Latin-Amerika om noen år. Jeg lurte på om det hadde vært en idé å få med legeerklæring i tilfelle noe skulle oppstå. Hun trodde muligens at det ville fungert i Norden (med tanke på hvor langt vi har kommet i forhold til andre land med kunnskap om psykisk helse), men at de muligens ville blåst av det i Latin-Amerika. Der er det jo også mye narkotikasmugling. Helt ekstremt, faktisk. Og det blir jo enda verre når jeg ser så redd ut at jeg holder på å forgå. Det er jo i alle fall mistenksomt. Men så vil jeg ikke at angsten skal stoppe meg fra å reise heller, så jeg må nesten bare prøve å forklare hvis noe skulle oppstå og håpe at jeg møter et medmenneske med litt kunnskap om traumereaksjoner? Det burde helt klart vært en del av opplæringen. Dette høres plagsomt ut. Du bør uansett prøve å få orden på dette hos en psykolog. Tør du skifte i offentlig garderober sammen med venner? Endret 2. august 2021 av Bag 1
ItchyBitchySpider Skrevet 3. august 2021 #20 Skrevet 3. august 2021 Cecilie Sadberg skrev (På 2021-8-2 den 10.07): Greit nok om man blir sjekket for å ha ting. Men i denne saken hadde ikke fangen oppført seg, og hun hadde laget litt «kaos» inne. Er det god nok grunn til å strippe noen naken? Synes at slike saker må ut i media enda mer enn hva de blir i dag Her er jo spørsmålet om hva som var FORMÅLET med strippingen. Hvis formålet var å nedverdige/oppdra fangen, er det ikke lov (konvensjonsforbud mot nedverdigende behandling). Hvis formålet var å avdekke noe ulovlig, er det derimot adgang til. Men da må det foreligge mistanke om at fangen skjuler noe i kroppen. Hvis man for eksempel sitter inne for råkjøring og aldri har vært tatt med narkotika, og det heller ikke foreligger en mistanke om det, vil det ikke være adgang til å undersøke hulrom "bare for sikkerhets skyld". 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå