Gå til innhold

12-åring uten eget soverom. Er det vanlig i Norge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min 12-åring har en god venn som ofte er på overnattingsbesøk. Nylig fortalte vennen meg at han ikke har eget soverom hjemme. Han sover i en seng i enden av foreldrenes soverom da far ønsker bruke det som egentlig skulle vært soverom, til spisestue. Han uttrykte noe oppgitthet/tristhet da han fortalte dette. Gutten er enebarn og boligen deres er ganske romslig, med stor stue som fint kunne rommet et spisebord. Dette har jeg selv sett når jeg har plukket opp min egen 12-åring etter besøk hos vennen).

Jeg har jo ikke noe med det men synes litt synd på gutten. Tenker dette er litt spesielt og undrer om hvor vanlig det er? (Vi er opprinnelig fra UK men har bodd i Norge i flere år. Gutten og hans familie er etnisk norske). 

Anonymkode: 356b7...45b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig spesielt i dagens Norge, i en etnisk norsk familie med god plass. Det er ikke vanlig. 

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Veldig uvanlig, spesielt når han er enebarn. Det har jeg faktisk aldri hørt om før. De fleste prioriterer eget rom til barna om de har mulighet til det.

Hos naboene våre er det ingen som har eget rom, men de har 8 barn. 😅

Anonymkode: b7b53...529

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er en veldig rar prioritering. Gutten er jo snart tenåring, behovet for privatliv blir større  og det er jo bare kjemperart å dele soverommet sitt med tenåringssønnen sin. I noen familier har man jo ikke noe valg, men her har de det. 
Så viktig å ha adskilt spisestue er det virkelig ikke. 

Kan forøvrig legge til at jeg vokste opp i et hus som opprinnelig kun hadde to soverom. Vi var en familie på fire da vi flyttet dit, så moren min gjorde om det som faktisk er spisestue til soverom, så jeg og min bror fikk hvert vårt. 

Anonymkode: 94ca7...53d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke vanlig, nei. Selv da jeg vokste opp på 80-tallet var det ikke vanlig for dem med hus. Alle jeg kjente hadde eget soverom. Jeg har imidlertid en del venner som vokste opp i leilighet i Oslo, og de hadde ikke alltid eget rom. Nå er ikke det lenger vanlig heller, i hvert fall ikke i familier med normal inntekt. 

Anonymkode: e35c3...423

AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette er ikke vanlig. Det kan selvfølgelig skje midlertidig pga diverse årsaker, men ikke som en varig løsning. Og når de i tillegg egentlig har mulighet for eget rom, er dette veldig spesielt. Jeg hadde selv sovet på sofaen for å kunne gi barnet mitt eget rom. 

Anonymkode: e60f0...5fb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 2 barn og 2 soverom. Er stor aldersforskjell på de. Så de har eget rom og jeg sover på stuen. Skulle flytte når jeg venter nr 2, men ting skjedde så det ble ikke sånn 

Anonymkode: 21cd9...63a

AnonymBruker
Skrevet

Høyst uvanlig. Kjenner ingen som ikke har eget soverom i den alderen.

Anonymkode: b2b79...1fa

Skrevet

Høres merkelig ut... Spesielt i den alderen så er det viktig at barna har et rom som bare er deres eget.

Alltid gjort det slik at guttungen for det største rommet og jeg for han bruker jo rommet. Jeg bare sover og har lagringsplass der inne. 😄 De fleste jeg kjenner gjør det slik.

De jeg kjenner som bor smått, altså de bare har et soverom, da er det selvsagt barnet som har det rommet.

AnonymBruker
Skrevet

Kjempemerkelig. Eneste jeg kjenner som gjorde noe lignende så var de på det meste 2 voksne og 4 barn, men kun to soverom og det ene var knøttlite. Men det var veldig dårlig økonomi inne i bildet der da.

Høres litt ut som kanskje faren spesielt er opptatt av hvordan de fremstår(fancy med adskilt spisestue), så jeg tror jeg ville hatt en tilnærming hvor jeg "latterliggjør" at barnet ikke har eget soverom/sover i lag med foreldrene. Latt som at jeg trodde de tullet. I alle fall i første omgang. For guds skyld ikke nevn at barnet har sagt dette til deg!

Anonymkode: 6fe1b...4a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

så jeg tror jeg ville hatt en tilnærming hvor jeg "latterliggjør" at barnet ikke har eget soverom/sover i lag med foreldrene. Latt som at jeg trodde de tullet.

Hva i alle dager er det du skriver?

Anonymkode: 248a8...ad3

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner til ei jente på  rundt samme alder som har senga si i et "avlukke" under trappa (litt Harry Potter-stil) fordi mora ikke hadde råd til å leie stor nok leilighet til at alle barna fikk eget soverom (jenta fikk valget mellom dette avlukket og å dele rom med et søsken). Men ingen med så store barn som deler rom med foreldrene. 

Anonymkode: 57cc3...acc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i oslo og det er så pass dyrt her at jeg ikke har mulighet til å kjøpe noe med eget rom til barnet. ( han er 8 og har han 50% ) Så jeg skal kjøpe en leilighet med sovealkove, og kjøpe større etterhvert.

håper virkelig ikke at andre voksne driver latterliggjør dette og later som det er tull fordi det er så "sykt" at noen ikke har råd?

Ta heller barnet på alvor og spør åja, jeg merket du sukket litt. Har du lyst på eget rom? men da synes jeg du skal si det til din pappa.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei for faen. Skal ungen ligge i samme rom som foreldrene knuller i?

Anonymkode: dfb8d...e7f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bor i oslo og det er så pass dyrt her at jeg ikke har mulighet til å kjøpe noe med eget rom til barnet. ( han er 8 og har han 50% ) Så jeg skal kjøpe en leilighet med sovealkove, og kjøpe større etterhvert.

håper virkelig ikke at andre voksne driver latterliggjør dette og later som det er tull fordi det er så "sykt" at noen ikke har råd?

Ta heller barnet på alvor og spør åja, jeg merket du sukket litt. Har du lyst på eget rom? men da synes jeg du skal si det til din pappa.

Poenget er jo at de HAR et soverom tilgjengelig, men de bruker det som spisestue.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Poenget er jo at de HAR et soverom tilgjengelig, men de bruker det som spisestue.

Øh ja? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Øh ja? 

Argumentet ditt faller i grus, fordi det ikke er relevant for denne saken.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men man skal ikke latterliggjøre det allikevel. Faren til dette barnet kan jo ikke være den enkleste mannen å ha til far når han prioriterer spisestue foran soverom. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Argumentet ditt faller i grus, fordi det ikke er relevant for denne saken.

Argumentet mitt er kjempebra. 💫

Jeg mener;

Det er at det er sjukt å latterligjøre og drive med mentalt spill ovenfor en 12 åring. 

Vær heller real å si at jeg ser at du synes det er litt kjipt.  Har du snakket med pappaen din om det. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo en helt annen sak enn hva ts beskriver. Her har jo familien et rom tilgjengelig som de velger å bruke til spisestue fremfor å gi barnet egent rom. Om man har en bolig der det ikke er nok soverom er jo saken en helt annen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...