Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg har ei datter på 10 år som vi har lurt på flere ganger om hun kan ha adhd, er det noen her som har jente med det og kan forklare litt kanskje? 

hun blir helt vill om hun ikke får vilja si og skriker og hyler samt kaster og slenger ting rundt seg, jeg har jo vært i den alderen selv men aldri vært sånn fordet. 
hun har alltid hatt disse tendensene, når hun var mindre så var hun ikke så ille, men blitt verre med årene, og merker det spesielt om hun får beskjed om ting og ingenting virker uansett om vi sier ifra 10 min før eller ikke. 
mer som at hun ikke klarer å kontrollere sinnet sitt så hun sier stygge ting osv. 

har vurdert å ta hun med til lege men hun er litt redd hun blir stemplet på skole feks med tanke på venner og omskolert til annet klasse. 
vi har ikke hørt noe fra skolen om at hun er urolig eller slike ting så vi vet ikke lengre annet enn jeg er så sliten av å måtte krangle og diskutere med hun hver eneste dag med kanskje en dag innimellom som det går greit. 

takk for alle svar :) 

Anonymkode: c4bed...6ac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjør hun det på skolen?

Anonymkode: 88fe4...d5e

AnonymBruker
Skrevet

Ts her 

hun gjør det bra på skolen så vidt vi vet, hun sliter fortsatt litt med dobbel konsonanter og sånne små ting. 
har ikke hørt noe fra skolen på feks foreldresamtale at hun gjør noe dårlig men ting kan ofte bli litt kjedelig for hun om de gjør det samme veldig mye. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville kanskje tatt kontakt med fastlegen og fått henvisning til bupa. 

Da tar de tester for evt adhd, man får også tilbud om foreldreveiledning. På foreldreveiledning får man mange nyttige verktøy til hvordan møte barn

Anonymkode: 4b8b5...4b9

AnonymBruker
Skrevet

Dere har utelukket autisme?

Anonymkode: 0de20...670

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Hun har ingen symptomer på autisme så tror ikke det er det. Men jeg vet jo ikke 100% sikkert. 
mange som sier det bare er trass og kanskje pubverten som kikker inn litt ekstra med mye hormoner osv men man blir vel ikke så fordet. 

tenkte å ringe fastlegen og høre hva han sier. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen.

Hun er heller aldri på sitt verste når hun er med andre eller hvis vi har besøk. Eller hvis hun er hos andre alene er hun heller slik, da er hun en engel. 
Og hun har mange venner og klare rå være sosial og ikke noe problem der annet enn at hun liker meste å være med en om gangen da det som regel blir mye krangling om det er flere. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har adhd, men fikk diagnosen i voksen alder, som barn var jeg somlete, vimsete, kjedet meg fort, dagdrømte, fikk alltid beskjed om at jeg snakket for mye, og var voldsom i lek,mm..

Jeg ble aldri noe særlig sint, men kunne bli skikkelig sønderknust om ting ikke gikk som jeg ønsket .

Min sønn er under utredning nå, jeg trodde han også hadde adhd, da han kan bli enormt sinna og aldri sitter i ro, med mindre det er noe som virkelig opptar han, nå heller det mer mot asbergers, men det vet jeg jo ikke før en evt diagnose er satt.. 

Adhd kommer i mange forskjellige grader og i 3 forskjellige typer og kan derfor være totalt forskjellig fra person til person.. 

Anonymkode: e42b4...ad1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts. 

Ok, hun er litt vimsete også. Men sinne hennes som sliter med ut mest med krangling og diskutering hele tiden. 
Hun er ekstremt flink til å tegne og hvis hin gjør det kan hun sitte i flere timer med alt av detaljer osv. 

skolearbeid er ikke lett å få hun til å gjøre da hun ofte ikke har lyst. Oppførselen hennes er verre i ferier enn i skoledagene, vet ikke om det har noe å si? 
Hun har jo tlf og sånt og kan spille veldig ofte eller bruke tiktok men det har vi en grense på og når den er brukt opp er helvete løs hver dag. (Unnskyld ordbruket). 

Skrevet

Jeg har en venninne med et barn som er ganske lik din beskrivelse av datteren din. Min venninne sitt barn har ADD. Etter som jeg har skjønt er det som ADHD ift dårlig kontroll av følelser/selvbeherskelse men at de med ADD ikke er hyperaktive.

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, malifika said:

Jeg har en venninne med et barn som er ganske lik din beskrivelse av datteren din. Min venninne sitt barn har ADD. Etter som jeg har skjønt er det som ADHD ift dårlig kontroll av følelser/selvbeherskelse men at de med ADD ikke er hyperaktive.

Add heter nå Adhd-uoppmerksom type, som er den jeg har.. Hyperaktiviteten er der men gjerne mer på tankekjør. 

Anonymkode: e42b4...ad1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...