Gå til innhold

Feil å forvente at ektemannen gjør stas på meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir skuffet,  lei meg og trist hver eneste gang. Hver bursdag, jul, barnebursdag og annen markering føler jeg at ektemannen og svigerfamilien ikke gjør stas på meg.  

Jeg er mest skuffet over mannen min. Jeg hadde bursdag ifjor, mannen gjorde ingen ting, hele dagen gikk med til daglige gjøremål. Jeg fikk heller ingen bursdagsgave,  han sa at han hadde glemt det, skulle kjøpe senere, men det ble med tanken. Det samme gjelder til jul, jeg fikk en konfekteske jeg er allergisk mot (angivelig kjøpt på Kiwi på juleaften) av mannen. Svigermor sendte en god jul sms. Jeg kjøpte en barbermaskin til ektemannen min til jul. Til bursdagen hans bakte jeg kake, kjøpte inn sko, klær, og en parfyme han ønsket seg, pyntet huset. Alt dette med en vill 1 åring i hus. 

I min familie er jeg vant til at vi gjør stas på hverandre på bursdager, jul og høytider. Min mor stikker alltid innom på bursdagen min med en presang og inviterer oss ut på middag. Til jul får vi alltid noe vi ønsker oss, hvis ikke får vi gavekort/ vippset ett beløp. Det stelles alltid istand til jul, bursdag og fest. 

Dette handler ikke om pengene.  Jeg har god råd og tjener over gjennomsnittet.  Jeg kan fint kjøpe det jeg har lyst på selv. Men det handler om å bli satt pris på av mannen. Jeg hadde likt at han inviterte meg ut på middag på bursdagen min, overrasket meg med kake og presanger slik jeg gjør med han. Hittil har jeg valgt å gjøre ekstra stas på han for å få han til å ta hintet. Men tydeligvis er det ikke nok... 

Jeg blir fryktelig lei meg og skuffet, men synes det er barnslig av meg. Jeg er ikke ett barn lenger. Dessuten er dette noe mannen bør gjøre av glede og på eget initiativ det blir feil å forvente det eller be han om det...

Er det flere som meg der ute? 

Anonymkode: a0e46...e47

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sagt det til ham? 

• Liker 15
Skrevet

Hva med å bare snakke med ham i stedet for å drive med hinting? Det er jo tydeligvis andre tradisjoner i hans familie, siden det ikke er viktig for hverken ham eller foreldrene hans. At man har forskjellige vaner, tradisjoner og forventninger betyr ikke at en har rett og en tar feil, men at man bør diskutere hvordan man vil ha det i sin nye, felles familie.

Jeg skjønner at man kan bli skuffet, men jeg er litt oppgitt over alle trådene her inne hvor kvinner legger ut om alt de gjør for mannen fordi de selv synes det er viktig/hyggelig/stas/føler de bør og må og så blir kjempeskuffet over at han ikke helt av seg selv gjengleder på samme måte, uten at de på noe tidspunkt hverken har snakket med mannen eller tenkt over om dette egentlig er noe som er viktig for ham. 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt og hadde blitt utrolig såret selv.

Men har du fortalt dette til ham? Jeg mener det er normalt å vise omtanke rundt og gjøre stas ut av bursdager, men det fremstår ikke helt som at det har vært vanlig i hans familie?
Snakk om det er mitt råd. Fortell ham om dine forventninger og hvorfor du blir lei deg og skuffet. Så får han i hvert fall en sjanse til å gjøre noe med det.

Anonymkode: 5253b...9b4

• Liker 5
Skrevet

Ja enten er de romantisk, eller ikke. Var han det i starten? Min mann er litt lik, men glimter til innimellom. 

Det plaget meg de første årene. Men så fikk vi et barn med spesielle behov, og det ble totalt uviktig for meg. Viktigst av alt er at vi har et sterkt forhold, stoler på hverandre og drar i samme retning = familien betyr alt. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det syns jeg virkelig man kan forvente. 

Anonymkode: 63046...cfc

AnonymBruker
Skrevet

Det er feil av deg å forvente det når det ikke har skjedd før, og du ikke har sagt i klartekst til ham at du ønsker det. Hinting er ikke nok, det vet du jo nå. 

Anonymkode: a1efb...1ff

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns du kan forvente å bli gjort stas på. Men om han ikke fatter dette selv burde du ta en prat med han om at du blir lei deg. 

• Liker 1
Skrevet

Du må la han kjenne på dette! Slutt tvert å gjøre stas på han. Ikke bak til bursdagen, ikke gidd å kjøpe gaver, ikke gratuler. Kjøp en totalt unyttig og idiotisk julegave. Om han spør hva som skjer, så si at det er sånn du har hatt det, og du trodde det var det han ville. 

Han må faktisk planlegge inn gavekjøp etc, om hsn vil ha det samme tilbake. Det er ikke et problem å legge inn påminnelser i kallenderen. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg skjønner at du blir lei deg. Jeg skjønner også at du ikke ønsker å ta det opp fordi poenget er at dette er noe du ønsker at han gjør fordi han vil, ikke fordi du har forhandla deg fram til det.

Men hvordan er dette i hans familie? Gjør de stas på hverandre, bare ikke deg? I så fall så er han likegyldig innstilt til deg og du har et ganske stort problem. Hvis de derimot behandler alle sånn så er dette rett og slett en kulturforskjell, og du kan ikke forvente at han skal bli som deg uten at du forteller han det i klartekst (og da forstår jeg det sånn at det kan være det samme.)

Jeg tror du skal slutte å anstrenge deg på hans bursdag. Pengene du hadde brukt på hans gave bruker du heller på deg selv. Og så kan du også gjerne fortelle moren din hvordan det står til på dette området og høre om du kan ta en tur til henne på dagen for å få bursdagsfølelse. Jeg hadde glatt gjort det for min datter.

• Liker 2
Skrevet

Her ville jeg laget til bursdag på min egen dag, evt feiret med familie som feirer bursdagen din.
Men om du feirer hjemme, så kjøper du fin gave fra barnet og kjøper/lager kake og pynter til bursdag, så lager du tradisjoner til ditt barn ihvertfall. 
Og din mann sin bursdag kan du jo bare droppe. Han bryr jo seg ikke om din bursdag så da bryr han seg jo egentlig ikke om sin egen heller. Om han da savner bursdagsfeiring for seg selv, så får han begynne å feire din dag først.
Og til jul gjør du det samme. Kjøp fin gave til deg selv fra barnet ditt og kjøp en konfekteske fra Kivi til han.
Om han skulle finne på å si noe, så sier du jo bare at du trodde det var slik han ville ha det, siden det er slik han er mot deg. 
Og du, ikke finn på å lag noe til for han før han selv lager til noe til deg, da blir du bare enda mer skuffet om han lover å feire deg og du feirer han av den grunn, og så driter han i deg.

Du har prøvd motsatt, å gjøre mot han som du vil han skal gjøre mot deg, nå tar du hans hint og gjør mot han som han gjør mot deg.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Juniper said:

Du må la han kjenne på dette! Slutt tvert å gjøre stas på han. Ikke bak til bursdagen, ikke gidd å kjøpe gaver, ikke gratuler. Kjøp en totalt unyttig og idiotisk julegave. Om han spør hva som skjer, så si at det er sånn du har hatt det, og du trodde det var det han ville. 

Han må faktisk planlegge inn gavekjøp etc, om hsn vil ha det samme tilbake. Det er ikke et problem å legge inn påminnelser i kallenderen. 

Sannsynligvis vil han ikke bry seg, eller faktisk sette pris på at hun lar være. Mange har ikke dette behovet for stas og gaver, og har ingen tradisjon for det fra egen familie.

Anonymkode: 5839e...aad

• Liker 2
Skrevet (endret)

Skjønner at du skulle ønske dette kom naturlig for han, men det gjør det jo tydeligvis ikke. Vi mennesker er forskjellig og uttrykker kjærlighet forskjellig. Hvis du ønsker å bli gjort stas på må du nok si ifra tydelig og i detalj hva du ønsker. Ikke gå rundt å håpe på at han tar hintet, dette gjelder forøvrig alle ting i et forhold, snakk i stedet for å hinte.

Endret av Selbu
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er feil (eller i alle fall dumt) av deg å forvente det, ja, når det aldri har skjedd før. Blir du like skuffet hvert eneste år? Det er litt rart.

Anonymkode: c3995...45f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk, ts, er forskjellige. Noen blir glad av å gi og få gaver, andre synes begge deler bare er tull. Og at folk er forskjellige skal man respektere. Man skal ikke forsøke å endre på folk man liker (eller ikke liker) fordi å forsøke å endre på folk er en måte å si «du strekker ikke til som du er» eller «jeg liker deg ikke sånn du er». Og det, ts, vil jeg tro vi kan enes om at er mye verre enn en dårlig julegave?

Så til problemstillingen din. Du liker å få gaver og mener, helt oppriktig, at å få en godt gjennomtenkt gave fra de du bryr deg om ville løftet livskvaliteten din. Da må du si det. I klartekst. Ikke noe hinting eller tull - si fra i god tid at nå har du bursdag og du ønsker at dere inviterer til fest og at han lager middag og kake og kjøper inn gave. Her foreslår jeg at du er konkret, og gir han et par lenker til ting han kan kjøpe, sånn at du får akkurat det du vil ha. 

For å sikre at du får dine behov dekket, ts? Det er ditt ansvar. Enten du er singel, gift, ung, gammel - dine behov er alltid ditt, og kun bare ditt ansvar. Det er ikke noe man kan «gi» eller «overlevere» en mann på noe som helst tidspunkt. Så når du ikke får dine behov dekket for fremtiden? Da vet du at det er deg selv du må ta en alvorsprat med. Veldig enkelt og ryddig.

Anonymkode: 0c22e...952

• Liker 1
Skrevet

Kommer han fra en familie som ikke gjør stas på hverandre på div merkedager? For da er det ihvertfall ikke personlig tenker jeg.

Tror du må snakke med han. Jeg skjønner jo veldig godt at du blir såret av dette. Og jeg syns selv at det er rart at han ikke skjønner det all den tid du gjør ting for han, og kjøper gaver osv  Noen mennesker er bare så merkelige syns jeg.

Jeg skjønner deg ihvertfall godt, så ta det opp med han. 

Skrevet

Hvor lenge er det siden du hadde bursdag? Viktig å ta opp dette i etterkant av sånne hendelser, slik at det ikke er noe som tas i forbindelse med en bursdag. Hadde sagt rett ut at jeg ble skuffa og lei meg fordi jeg ikke ble husket på dagen min. Har ingen tradisjon for særlig med feiring hjemmefra, men det er viktig for meg at dette er noe vi gjør i eget hjem, samme om det er de voksne eller barna. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er jo litt rart å gå og forvente gave år etter år, dersom det aldri har skjedd. Har du snakka med ham om hva som er dine forventninger?

Det høres ut som om han kommer fra en familie der det ikke er kultur for å markere bursdager/høytider på samme måte som i din familie. Det ene er ikke mer riktig enn det andre. Men når han ikke er vant til å gjøre mye utav bursdager, vil ikke han forstå hvorfor dette er så viktig for deg dersom du ikke forklarer ham det. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette må du jo snakke med han om :) man kan ikke forvente at et annet menneske skal forstå hinting. Han har vokst opp annerledes enn deg, såklart vet han ikke at du forventer noe annet enn hva han gjør.

Sett deg ned, si at å motta gaver er viktig for deg, og at du savner at han steller litt ekstra på bursdagen din. For eksempel at han kjøper inn en kake eller lager en god middag til dere. Jeg kjenner ingen menn dette faller naturlig for, men min mann vet at jeg f.eks liker roser, og da får jeg det iblant. Har det gått lang tid siden sist, så sier jeg rett ut "kanskje jeg får noen roser i hus snart?" og da vet han hva jeg mener siden vi har pratet om det. Jeg minner han heller på det enn å gå rundt og være sur. Det kommer vi ingen vei med.

Du kan ikke gå rundt og være skuffet om dere ikke har hatt en slik prat. Og kan godt hende du må si det et par uker før dagen din og. Ikke alle har god hukommelse og husker alt som er viktig for ens kjære, da er en påminnelse før så mye bedre enn at partner er passiv aggressiv etterpå. Blir ikke noe hyggelig forhold av det.

Anonymkode: d02b6...4a2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok litt som mannen din TS. Jeg har til og med glemt å si gratulerer med dagen til mannen min en gang. Han vet at jeg elsker han over alt på jord (ok, bortsett fra barna så klart) og andre ganger kan jeg virkelig slå på stortromma og kjøpe inn flotte dresser, klær, reise osv. for å gjøre stas på han, og like enkelt kan jeg glemme en bursdag om livet mitt er hektisk og dagene går i ett.

Hvordan behandler han deg ellers, det er vel minst like (om ikke mer) - viktig enn akkurat på bursdagen din? 

Anonymkode: 43fb5...421

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...