Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Jeg har en historie med 4 SA bak meg, og ble for ikke lenge siden gravid igjen. Er nå i dag 6+5, noe som er lengre enn hva jeg har nådd med de tidligere svangerskapene før de falt vekk, men jeg er bekymret. Jeg har brukt babyplan sine hcg strips når jeg fant ut av svangerskapet. Tydelig strek, også positiv på clearblue med både 1-2 uker, 2-3 og 3+ uker. Men med frykten av å miste har jeg tatt en hcg strip per dag uansett bare for å se at fargen ikke blir svakere. Nådd så langt at kontrollstreken blir svakere enn teststreken, men de to siste dagene har kontrollstreken blitt sterkere og selve teststreken ikke like sterk (men absolutt ikke svakere enn kontrollstreken).  Bekymret blir jeg jo selvfølgelig, så da tyr jeg hit og lurer på om andre har vært like hysterisk som meg med tester selv etter å ha blitt gravid og mottatt like tester. Har ikke noe form for blødninger, har litt murringer, men det hadde jeg også når jeg fikk 2-3 på clearblue og økte likevel til 3+. 

Beklager for langt innlegg, og takk om du leste alt. Håper så fælt på denne lille regnbue babyen.. 

Anonymkode: 4e3af...366

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker ikke helt når, men det skjedde meg og. Er noe med at det er så mye hcg at testene ikke slår ut, mener jeg har lest det her tidligere? Ta en blodprøve hos legen, så får du roet nervene litt, eller book time til tidlig ultralyd ❤️

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hørt det samme som Molly. Fikk da også beskjed av gyn om å slutte med hjemmetester og heller komme inn på kontroller hos ham 😅 UL i uke 7,9,11,13,15 og 17 før jeg startet med færre. Hadde forhistorikk og klarte ikke å slå meg til ro med at det gikk veien... 

Anonymkode: 1238f...02b

• Liker 4
Skrevet

Teststrimler er ingen effektiv indikator på progresjon, fargeskarpheten kan avhenge av alt mulig rart (tid på døgnet, hvor mye du har drukket etc). For mye hCG kan faktisk få den til å slå ut negativ. Fortell legen at du er bekymret og ønsker å sjekke at hCGen øker som den skal. Insistere om du må.

Du er også straks langt nok på vei for å kunne ta tidlig ultralyd, det kan hjelpe mye på uroen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. Tar å ringer fastlege for å ta en hcg prøve i morgen, og prøver å skaffe meg tidlig ultralyd hos en gynekolog nå til uka. 
Hilsen TS 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mine tester ble svakere enn kontrollstreken i uke 5-ish 🤷🏻‍♀️Hadde da masket CB digital sine tester, og skulle bare sjekke med babyplan for gøy en dag. Ikke gøy, men jeg hadde lest at de kunne bli svakere på grunn av høyt HVG-nivå, så stresset ikke så mye over det. Hadde jo fremdeles symptomer osv.

Tidlig ultralyd noen uker senere vise at alt var bra med den lille, og at hjertet slo! Så du må virkelig ikke bekymre deg over styrken på de testene der, de er ikke gode på (og er heller ikke ment til) å vise økning av HCG🥰

Anonymkode: d8954...c8a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å teste med en gang. Det er et vanlig fenomen at testene blir svakere etter en viss tid. Jeg også testet frem til 5 uker før testene ble dårligere. Fikk beskjed om at jeg måtte slutte å teste og at kroppen har så høye hcg verdier at testene «klikker».

Anonymkode: 62601...2bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk for alle svar. Tar å ringer fastlege for å ta en hcg prøve i morgen, og prøver å skaffe meg tidlig ultralyd hos en gynekolog nå til uka. 
Hilsen TS 

Så bra TS, lykke til ❤️ Enig i kommentarene over. Etter positiv test er det fornuftig å bruke clearblue ukesindikator for å få økningen 2-3 uker ca en uke etter positiv test og 3+ ca en uke etter det igjen. Men etter det er det ikke noe vits i å teste videre hjemme.

En HCG-blodprøve hos fastlege og TUL høres fornuftig ut. Jeg kunne se at slimhinnen hadde blitt tykk, det sorte hulrommet, embroyet og hjertebank ved 6+1 uker. Men det er kjedelig å måtte komme tilbake fordi det er for tidlig å kunne se emroyet eller hjertebank enda (det er jo ikke sjeldent at det skjer), så sikkert ikke dumt å evt. booke timen i slutten av uka.

Anonymkode: 43eb2...532

• Liker 1
Skrevet

Ja strimlene er ikke lagd for å vise økning så sent. Tvert i mot har fargestoffet i dem en grense, og på et tidspunkt vil den bli svakere. Tok for gøy en test liggende i uke 10, og den var svakere enn uke 5. Men hadde kun med testen å gjøre. 

Etter uke 6 er det UL som gjelder. Bestill det så har du datoer å se frem til. Vet det er kjedelig å vente, men lurt med små skritt fremover. Har også opplevd 4 aborter (gravid nå) så kan relatere meg til deg :hug:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for fine ord, alle sammen.:ninuskapus:Dere roet meg ned veldig. Tenker jeg pakker bort hjemme testene for en god stund jeg nå. Skal ned for en hcg prøve i morgen, og en ny igjen på torsdag. Gynekologen jeg normalt sett går til har ferie frem til 9.August, så tålmodigheten får prøve seg frem til neste uke. 

Kan jo legge med at symptomene er ganske så sterke, har så og si hengt fast ved doskåla side 6 tiden til morningen i dag :ler:

Hilsen TS 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for fine ord, alle sammen.:ninuskapus:Dere roet meg ned veldig. Tenker jeg pakker bort hjemme testene for en god stund jeg nå. Skal ned for en hcg prøve i morgen, og en ny igjen på torsdag. Gynekologen jeg normalt sett går til har ferie frem til 9.August, så tålmodigheten får prøve seg frem til neste uke. 

Kan jo legge med at symptomene er ganske så sterke, har så og si hengt fast ved doskåla side 6 tiden til morningen i dag :ler:

Hilsen TS 

Åja men da er det nok svært lite å bekymre seg over altså. Når jeg hadde sa så forsvant symptomene som kvalme helt to dager før jeg begynte å blø ❤️ 

Anonymkode: 43eb2...532

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...