Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Baby er 6 mnd og jeg er allerede gravid igjen.. kan dette gå fint mtp tidligere ks?😭

Anonymkode: f2c54...a36

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei 

Anonymkode: 22faf...9b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vanlig fødsel 18 mnd etter keisersnitt.

Anonymkode: 2e628...e6a

AnonymBruker
Skrevet

15 måneder mellom mine. Første var hastekeisersnitt, og planlagt keisersnitt med siste. Fikk mye oppfølging, og det er jo ikke anbefalt, men det gikk bra! Merker dog at kroppen min er veldig sliten, men det kommer seg. Yngste her er 8 måneder 😊

Anonymkode: b1f47...6f0

AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette kan absolutt gå fint!

Anonymkode: ccf1b...542

AnonymBruker
Skrevet

Stor sjanse for at det ikke går bra, dessverre. 

Anonymkode: 6b5be...e2a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke en stor sjanse, men det er økt sannsynlighet. 

Anonymkode: 6446a...2da

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det går nok helt fint 😊😊

Anonymkode: e6aae...468

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Baby er 6 mnd og jeg er allerede gravid igjen.. kan dette gå fint mtp tidligere ks?😭

Anonymkode: f2c54...a36

Jeg ble gravid 7 mnd etter min første ble født med planlagt ks. Spurte legen som hadde tatt ks direkte om dette og han sa det hadde ikke noe å si. De syr jo igjen i mange lag.

Dette var en overlege på Kvinneklinikken ved Haukeland Universitetssykehus, så tror han vet hva han snakker om mer enn noen av de som skriver her på kg.

Anonymkode: 92f85...8e5

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Beklager min mangel på kunnskap her, men hvorfor ikke? Hva kan gå galt? Jeg har selv null erfaring med KS. Jeg har to tette, men begge er født vaginalt. Fikk aldri høre at det var "farlig" å få to tette. 

Anonymkode: fd67a...7a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Beklager min mangel på kunnskap her, men hvorfor ikke? Hva kan gå galt? Jeg har selv null erfaring med KS. Jeg har to tette, men begge er født vaginalt. Fikk aldri høre at det var "farlig" å få to tette. 

Det har blant annet med at livmoren kan revne, men det er ikke veldig ofte det skjer, og da har de gjerne veldig god kontroll. Men om man ønsker seg enda flere barn kan det være vanskelig å bli gravid igjen pluss at det er veldig høy risiko for at den revner på nytt.

TS: du vil nok følges veldig godt med på! Så det går helt sikkert bra ❤️

Anonymkode: fdd04...211

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er ikke farlig for de som har født vaginalt, det har med keisersnittet å gjøre. Som den over meg skriver, så er det noe økt risiko for livmor-ruptur, som er en veldig, veldig alvorlig tilstand. Livmoren trenger tid på å leges etter å ha blitt skjært i. Det blir derfor anbefalt å vente ett, men gjerne to år med å bli gravid igjen. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble gravid 7 mnd etter min første ble født med planlagt ks. Spurte legen som hadde tatt ks direkte om dette og han sa det hadde ikke noe å si. De syr jo igjen i mange lag.

Dette var en overlege på Kvinneklinikken ved Haukeland Universitetssykehus, så tror han vet hva han snakker om mer enn noen av de som skriver her på kg.

Enten siterer du legen fritt etter hukommelsen, eller så vurderte han det slik at det var bedre å ta en hvit løgn enn å skremme deg. Det er klart at et keisersnitt i seg selv, og tiden livmoren får på å lege seg før en ny graviditet, har noe å si. Det er en grunn til at alle som tar ks blir anbefalt å vente en stund med å bli gravide igjen. Det sier seg vel også selv at operasjon på indre organer er noe som trenger tid for å leges, spesielt om livmoren etterpå skal utsettes for den belastningen en graviditeten er.

Sånn ellers, så bør du kontakte lege, Ts. Jeg kan ikke så mye om et eventuelt forløp her, men det er kanskje mulig å se hvordan det står til med livmoren på ultralyd? Du bør vel også få en samtale med jordmor, gynekolog etc om hva du kan forvente deg og hvilke faretegn du må se etter.

Anonymkode: 33509...700

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke farlig for de som har født vaginalt, det har med keisersnittet å gjøre. Som den over meg skriver, så er det noe økt risiko for livmor-ruptur, som er en veldig, veldig alvorlig tilstand. Livmoren trenger tid på å leges etter å ha blitt skjært i. Det blir derfor anbefalt å vente ett, men gjerne to år med å bli gravid igjen. 

Enten siterer du legen fritt etter hukommelsen, eller så vurderte han det slik at det var bedre å ta en hvit løgn enn å skremme deg. Det er klart at et keisersnitt i seg selv, og tiden livmoren får på å lege seg før en ny graviditet, har noe å si. Det er en grunn til at alle som tar ks blir anbefalt å vente en stund med å bli gravide igjen. Det sier seg vel også selv at operasjon på indre organer er noe som trenger tid for å leges, spesielt om livmoren etterpå skal utsettes for den belastningen en graviditeten er.

Sånn ellers, så bør du kontakte lege, Ts. Jeg kan ikke så mye om et eventuelt forløp her, men det er kanskje mulig å se hvordan det står til med livmoren på ultralyd? Du bør vel også få en samtale med jordmor, gynekolog etc om hva du kan forvente deg og hvilke faretegn du må se etter.

Anonymkode: 33509...700

Litt klønete formulert av meg ser jeg. Det han mente var at en ny graviditet på det tidspunktet ikke utgjorde noe risiko i utgangspunktet. Men de vil følge nøye med under fødselen. Men det vil de jo gjøre uansett om ks er fir 6 mnd eller flere år siden.

AnonymBruker
Skrevet

Det går fint, TS 😊

Jeg ble gravid 5 måneder etter hastesnitt (ikke planlagt i det heletatt) og svangerskapet har gått veldig bra til nå. De har sjekket arrvevet, og det var fint. Blir planlagt keisersnitt her nå, som det sikkert òg blir på deg. 

Både jordmor og lege sa til meg at det var veldig, veldig sjeldent det ble store komplikasjoner ved to tette etter keisersnitt. Det er selvfølgelig en liten risiko, men ikke på den måten flere legger frem her. 😊 

Anonymkode: 549b9...2f0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...