AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #1 Skrevet 1. august 2021 Fant akkurat ut at kjæresten min tror han har autistiske trekk, dette kommer frem etter over 4 år sammen. Mange brikker faller på plass nå, for han har gjort mye rart som jeg har reagert på. Både gjort for mye av noe og for lite av andre ting. Noen som er sammen med en tilsynelatende fungerende person med sånne trekk? Kjæresten har en høy utdannelse, så fungerer jo i hverdagen. Selvom jeg har reagert på endel ting😀 han er litt «rar»sosialt, skjønner ikke helt spillet. Men mange venner og liker sosiale settinger. Skjønner ikke mine følelser eller hvordan man skal oppføre seg mot andre (da jenter). Hangups på endel ting. Veldig nøye på ting og alt skal være på hans måte Anonymkode: 9d9d6...18d
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #2 Skrevet 1. august 2021 Alt er jo et spektrum. Mange har litt av noe. Noen har litt adhd noen har mye. Noen har litt autisme noen har mye. Jeg merker på meg selv at jeg har litt. Og min sønn har litt. Eksen har litt i si familie også. Jeg synes det er helt ok med noen trekk. Men for mange autisme trekk blir slitsomt synes jeg, ihvertfall i en kjæreste. Det er viktig å ta hensyn og la dem.våre seg selv da. Anonymkode: ac895...92a
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #3 Skrevet 1. august 2021 Jeg tror så å si alle har autistiske trekk i større og mindre grad. Om dette er noe han anser som et problem eller dilemma, så kan han gå til legen og få henvisning til psykiatrisk for vurdering. Min bror har mange autistiske trekk, så han valgte å ta det opp med legen (i voksen alder) og ble henvist videre. JA, han hadde mange trekk, men var for fungerende til å få noen diagnose. Anonymkode: ff206...b28 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #4 Skrevet 1. august 2021 Min far har autistiske trekk. Fungerer ikke sosialt. Men ikke på andre måter heller, han er bare ikke god. Gav meg juling daglig, psykisk terror hele tida og stengte meg inne i et kjellerrom mesteparten av barndommen pluss andre ting jeg ikke skal skrive her. Ser i voksen alder at han har ,ange like trekk med Aspergere… Men han er også narsissist. Ikke få barn med en sånn en. Du vet aldri hva han kan finne på mot barna i skjul… Anonymkode: 3ff60...0f5 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #5 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Min far har autistiske trekk. Fungerer ikke sosialt. Men ikke på andre måter heller, han er bare ikke god. Gav meg juling daglig, psykisk terror hele tida og stengte meg inne i et kjellerrom mesteparten av barndommen pluss andre ting jeg ikke skal skrive her. Ser i voksen alder at han har ,ange like trekk med Aspergere… Men han er også narsissist. Ikke få barn med en sånn en. Du vet aldri hva han kan finne på mot barna i skjul… Anonymkode: 3ff60...0f5 Må bare sende deg et 💜 Anonymkode: 4fb91...c96 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #6 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Min far har autistiske trekk. Fungerer ikke sosialt. Men ikke på andre måter heller, han er bare ikke god. Gav meg juling daglig, psykisk terror hele tida og stengte meg inne i et kjellerrom mesteparten av barndommen pluss andre ting jeg ikke skal skrive her. Ser i voksen alder at han har ,ange like trekk med Aspergere… Men han er også narsissist. Ikke få barn med en sånn en. Du vet aldri hva han kan finne på mot barna i skjul… Anonymkode: 3ff60...0f5 Må bare sende deg et 💜 Anonymkode: 4fb91...c96
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #7 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Må bare sende deg et 💜 Anonymkode: 4fb91...c96 Takk Anonymkode: 3ff60...0f5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #8 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Min far har autistiske trekk. Fungerer ikke sosialt. Men ikke på andre måter heller, han er bare ikke god. Gav meg juling daglig, psykisk terror hele tida og stengte meg inne i et kjellerrom mesteparten av barndommen pluss andre ting jeg ikke skal skrive her. Ser i voksen alder at han har ,ange like trekk med Aspergere… Men han er også narsissist. Ikke få barn med en sånn en. Du vet aldri hva han kan finne på mot barna i skjul… Anonymkode: 3ff60...0f5 Så fordi faren din er narsissist er kjæresten til ts det også? Anonymkode: 542a9...114 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #9 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg tror så å si alle har autistiske trekk i større og mindre grad. Om dette er noe han anser som et problem eller dilemma, så kan han gå til legen og få henvisning til psykiatrisk for vurdering. Min bror har mange autistiske trekk, så han valgte å ta det opp med legen (i voksen alder) og ble henvist videre. JA, han hadde mange trekk, men var for fungerende til å få noen diagnose. Anonymkode: ff206...b28 Det tror jeg ikke. Mange sier og gjør mye rart, eller oppfører seg rart i noen situasjoner, men de er ikke autistiske. Jeg tror det er litt viktig å kunne være litt rar, uten å måtte ha en diagnose liksom... Anonymkode: 640ab...25f 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #10 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det tror jeg ikke. Mange sier og gjør mye rart, eller oppfører seg rart i noen situasjoner, men de er ikke autistiske. Jeg tror det er litt viktig å kunne være litt rar, uten å måtte ha en diagnose liksom... Anonymkode: 640ab...25f Det var akkurat det som var poenget mitt. Vi har alle autistiske trekk - men vi trenger ikke ha diagnose! At kjæresten til ts har autistiske trekk trenger med andre ord ikke å bety noe som helst annet enn at han er slik som person. Anonymkode: ff206...b28 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #11 Skrevet 2. august 2021 Hei! Alle har autistiske trekk! Forskjellen på én med diagnose og en uten, er at den MED diagnose IKKE fungerer i hverdagen. De som IKKE fungerer i hverdagen går til legen eller PPT og får henvisning til Bup og får utredning, og ender opp med f.eks barneautisme eller Asperger. Eller hva de nå heter nå om dagen. Det varierer litt fra kontor til kontor. Formålet er at de skal få hjelp og forståelse så de skal fungere på skolen og forhåpentligvis komme seg ut i arbeidslivet. Hvis din fungerer fint, så er han trolig helt normal. Mange som er introverte og/eller geeks/datanerder kan lett forveksles med Aspergere. De er ikke det bare fordi de er en personlighetstype. Å ha autisme innebærer å ha store vansker med å fungere i skole og arbeidsliv. Og ville trolig heller ikke fungert godt i et samliv. Og du ville nok ikke plutselig oppdaget dette etter noen år. Anonymkode: 6a4d2...446
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #12 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg tror så å si alle har autistiske trekk i større og mindre grad. Anonymkode: ff206...b28 Mange kan ha feks ett trekk som kan assosieres med autisme, men det blir som å si at alle som ikke er skarpskyttere har litt blindhet. Det normale er å ikke ha autisme. Anonymkode: c2aaf...f9c 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #13 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mange kan ha feks ett trekk som kan assosieres med autisme, men det blir som å si at alle som ikke er skarpskyttere har litt blindhet. Det normale er å ikke ha autisme. Anonymkode: c2aaf...f9c Jo, alle har autistiske trekk. Det er et spektrum. Anonymkode: 6a4d2...446
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #14 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Mange kan ha feks ett trekk som kan assosieres med autisme, men det blir som å si at alle som ikke er skarpskyttere har litt blindhet. Det normale er å ikke ha autisme. Anonymkode: c2aaf...f9c Det er legene som bestemmer om du "har det" eller ikke Anonymkode: 6a4d2...446
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #15 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, alle har autistiske trekk. Det er et spektrum. Anonymkode: 6a4d2...446 Autismespektrum betyr at du har diagnosen. Anonymkode: c2aaf...f9c 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #16 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er legene som bestemmer om du "har det" eller ikke Anonymkode: 6a4d2...446 Ja, man fyller ut en score. For å i det hele tatt få "litt" autisme må man score veldig høyt på alle trekk som vagt kan assosieres med autisme. Anonymkode: c2aaf...f9c
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #17 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Mange kan ha feks ett trekk som kan assosieres med autisme, men det blir som å si at alle som ikke er skarpskyttere har litt blindhet. Det normale er å ikke ha autisme. Anonymkode: c2aaf...f9c Og det handler ikke om å ta feil, det handler om hvor de setter grensen Anonymkode: 6a4d2...446
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #18 Skrevet 2. august 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: Min far har autistiske trekk. Fungerer ikke sosialt. Men ikke på andre måter heller, han er bare ikke god. Gav meg juling daglig, psykisk terror hele tida og stengte meg inne i et kjellerrom mesteparten av barndommen pluss andre ting jeg ikke skal skrive her. Ser i voksen alder at han har ,ange like trekk med Aspergere… Men han er også narsissist. Ikke få barn med en sånn en. Du vet aldri hva han kan finne på mot barna i skjul… Anonymkode: 3ff60...0f5 Stor forskjell på narssisister og autister. Narssissister har ikke særlig empati med andre, det har de med autisme. De med autisme er bare ikke alltid flinke til å lese hva mennesker føler i øyeblikket om der ikke er tydelige signaler. Det kan føre til misforståelser eller at de ikke viser medfølelse fordi de ikke merket at du var ukofmortabel. Narssissister kan forstå hva du føler, de bare gir faen og bruker deg slik de vil. Narssissister kan fremstå som autistiske fordi de bryr seg mindre om mennesker. Autister kan gå glipp av sosiale signal og ikke vise medfølelse ved en feil. Narssisister velger la være vise medfølelse. Disse to kan se like ut for folk på utsiden. Men det er veldig stor forskjell Anonymkode: f7b90...0f8 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #19 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stor forskjell på narssisister og autister. Narssissister har ikke særlig empati med andre, det har de med autisme. De med autisme er bare ikke alltid flinke til å lese hva mennesker føler i øyeblikket om der ikke er tydelige signaler. Det kan føre til misforståelser eller at de ikke viser medfølelse fordi de ikke merket at du var ukofmortabel. Narssissister kan forstå hva du føler, de bare gir faen og bruker deg slik de vil. Narssissister kan fremstå som autistiske fordi de bryr seg mindre om mennesker. Autister kan gå glipp av sosiale signal og ikke vise medfølelse ved en feil. Narssisister velger la være vise medfølelse. Disse to kan se like ut for folk på utsiden. Men det er veldig stor forskjell Anonymkode: f7b90...0f8 Ja det kan hende. Han bare forstår ikke sosiale koder, og stopper ikke å snakke/skryte om seg selv selv om folk tydelig viser at de har fått nok. Han kan snakke ustanselig om sine ferieturer og si de samme tingene og fortelle de samme tingene hver eneste gang han møter de akkurat samme menneskene. Han tror at han kan være politiets løpegutt og anmelder alle og enhver til politiet og innbiller seg at han gjør de en tjeneste mens han bare forstyrrer de. Og nå går han på café og henger daglig fordi han har ingenting annet å gjøre, og går og snakker med butikkpersonale, om seg selv… Er jammen meg ingenting normalt med det der… AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så fordi faren din er narsissist er kjæresten til ts det også? Anonymkode: 542a9...114 Det sa jeg ikke, men det kan være godt skjult om han er det, fordi man «bare» ser den autistiske delen. Anonymkode: 3ff60...0f5
Gjest NoDiablo Skrevet 2. august 2021 #20 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mange kan ha feks ett trekk som kan assosieres med autisme, men det blir som å si at alle som ikke er skarpskyttere har litt blindhet. Det normale er å ikke ha autisme. Anonymkode: c2aaf...f9c Selvfølgelig. Autisme er en utviklingsforstyrrelse som man regner med at én prosent av befolkningen har. Det er ikke det samme som at vi alle er spesielle. For det er vi. Vi er alle spesielle og har våre særegenheter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå