Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 1. august 2021 #1 Skrevet 1. august 2021 https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2021/08/01/195776736/forskere-lambda-varianten-kan-vaere-farligere-enn-delta Den nye corona-mutasjonen «Lambda» får det til å gå kaldt nedover ryggen på forskerne. Redd vi aldri blir kvitt koronaen, den muterer jo hele tide,
Robert Koch Skrevet 1. august 2021 #2 Skrevet 1. august 2021 Ved å øke den vaksinerte populasjonen, senker vi mutasjonsraten. 31
Elhaym Skrevet 1. august 2021 #3 Skrevet 1. august 2021 Athena79 skrev (5 minutter siden): https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2021/08/01/195776736/forskere-lambda-varianten-kan-vaere-farligere-enn-delta Den nye corona-mutasjonen «Lambda» får det til å gå kaldt nedover ryggen på forskerne. Redd vi aldri blir kvitt koronaen, den muterer jo hele tide, Det gjelder de fleste virus. Det er jo derfor det er bra vi har fått disse vaksinene som er så smarte. Corona blir vi aldri kvitt. Men vi kan lære oss å leve med det med gode vaksiner 10
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 1. august 2021 #4 Skrevet 1. august 2021 Elhaym skrev (Akkurat nå): Det gjelder de fleste virus. Det er jo derfor det er bra vi har fått disse vaksinene som er så smarte. Corona blir vi aldri kvitt. Men vi kan lære oss å leve med det med gode vaksiner Håper du har rett, men blir jo bekymret når vaksinerte og blir smittet.
Elhaym Skrevet 1. august 2021 #5 Skrevet 1. august 2021 Athena79 skrev (Akkurat nå): Håper du har rett, men blir jo bekymret når vaksinerte og blir smittet. Vaksinerte kan bli smittet av alt de er vaksinert for så lenge viruset finnes. Gjelder jo alle typer virus sånn sett. Men de fleste som blir smittet blir ikke så syke, eller ikke syke indet hele tatt. Men de kan smitte andre. Nå vil vi se fremover en del vaksinerte som dør, men det avisene kommer til å glemme å skrive er at det stort sett gjelder eldre, syke eller spesielt utsatte grupper. Og utover det så kan alle dessverre ha uflaks. 9
Drizzt Skrevet 1. august 2021 #6 Skrevet 1. august 2021 Athena79 skrev (8 minutter siden): https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2021/08/01/195776736/forskere-lambda-varianten-kan-vaere-farligere-enn-delta Den nye corona-mutasjonen «Lambda» får det til å gå kaldt nedover ryggen på forskerne. Redd vi aldri blir kvitt koronaen, den muterer jo hele tide, La oss håpe færre dør med vaksinene som finnes til enhver tid. Ellers lurer jeg veldig på hva som skjedde med Epsilon, Zeta, Eta, Theta, Iota og Kappa variantene? 11
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 1. august 2021 #7 Skrevet 1. august 2021 Drizzt skrev (8 minutter siden): La oss håpe færre dør med vaksinene som finnes til enhver tid. Ellers lurer jeg veldig på hva som skjedde med Epsilon, Zeta, Eta, Theta, Iota og Kappa variantene? Kan ikke huske de variantene jeg 😆 Ja, får håpe det. Også håper jeg media snart slutter med denne skremsels propagandaen, greit vi skal ta viruset på alvor, men jeg liker ikke å bli skremt....
infectedsopp Skrevet 1. august 2021 #8 Skrevet 1. august 2021 For de som vil ha countdown: https://no.wikipedia.org/wiki/Det_greske_alfabetet 7
Gjest Optimo Skrevet 1. august 2021 #9 Skrevet 1. august 2021 infectedsopp skrev (4 minutter siden): For de som vil ha countdown: https://no.wikipedia.org/wiki/Det_greske_alfabetet Det er bare å melde seg på kurs først som sist. https://www.folkeuniversitetet.no/Spraakkurs/Greskkurs/Greskkurs-nybegynner-basisbruker-A1
T-Rex Skrevet 1. august 2021 #10 Skrevet 1. august 2021 Heldigvis er det enkelt å justere moderne vaksiner med klipp og lim metoder i dag (sette inn biter fra mutert virus). Det som tar tid, er testingen av nye vaksinevarianter. Jeg tipper vi kommer til å få tilbud om et tredje stikk med modifisert vaksine i løpet av høsten. 2
Drizzt Skrevet 1. august 2021 #11 Skrevet 1. august 2021 infectedsopp skrev (8 minutter siden): For de som vil ha countdown: https://no.wikipedia.org/wiki/Det_greske_alfabetet Info om bokstavene det er hoppet over mangler. Kanskje var de ikke så farlige?
Djungelvrål Skrevet 1. august 2021 #12 Skrevet 1. august 2021 ok, jeg er vaksinert så det går fint. 3
Psilocybe Skrevet 1. august 2021 #14 Skrevet 1. august 2021 Men Epsilonvarianten er enda farligere enn Lambda. Så her trenger vi total lockdown helt til vi har effektive vaksiner mot alle variantene, også de som kommer etter Epsilon, og helt til hele jordas befolkning er fullvaksinert mot alle de kommende variantene. 5
zemer Skrevet 1. august 2021 #15 Skrevet 1. august 2021 Psilocybe skrev (1 minutt siden): Men Epsilonvarianten er enda farligere enn Lambda. Så her trenger vi total lockdown helt til vi har effektive vaksiner mot alle variantene, også de som kommer etter Epsilon, og helt til hele jordas befolkning er fullvaksinert mot alle de kommende variantene. Og medisiner får vi ikke! 4
velociraptor Skrevet 1. august 2021 #16 Skrevet 1. august 2021 Robert Koch skrev (2 timer siden): Ved å øke den vaksinerte populasjonen, senker vi mutasjonsraten. Men hvis vaksinen bare hindrer alvorlig sykdom, og ikke hindrer smitte, så vil vel viruset mutere like mye selv om folk er vaksinerte? Jeg gjetter her altså, men mutasjoner skjer vel hver gang viruset går fra et individ til neste, og har ikke med hvor syk man blir? Eller? 9
Collan Skrevet 1. august 2021 #17 Skrevet 1. august 2021 I følge artikkelen i HI er Lambda mer smittsom enn de andre variantene som fins i Peru. En mer smittsom variant vil alltid utkonkurrere andre varianter. Det står også at den sannsynligvis ikke er mer smittsom enn delta, i så fall vil den ikke spre seg særlig om den kommer til Europa. Hvis man kan litt grunnleggende økologi og evolusjon vet man at den som er best tilpasset, dvs klarer å få fram flest avkom som vokser opp, vil vinne over tid i det konstante kappløpet som evolusjonen er. Over tid tilpasser de fleste virus seg slik at de ikke skader verten, i hvert fall ikke gjør verten så veldig syk. Det er ingen bevisst mekanisme, det er bare sånn at en slik variant vil spre seg mer fordi verten ikke går hjem og legger seg i senga. Hittil har det ikke skjedd med Coronarviruset, vi får bare leve i håpet. 4
Collan Skrevet 1. august 2021 #18 Skrevet 1. august 2021 5 minutter siden, velociraptor said: Men hvis vaksinen bare hindrer alvorlig sykdom, og ikke hindrer smitte, så vil vel viruset mutere like mye selv om folk er vaksinerte? Jeg gjetter her altså, men mutasjoner skjer vel hver gang viruset går fra et individ til neste, og har ikke med hvor syk man blir? Eller? Det er korrekt at viruset kan mutere opptil flere ganger i ett individ. De fleste mutasjoner fungerer dårligere enn originalen, men av og til oppstår det en variant som har egenskaper som kan være fordelaktige. De fleste som er fullvaksinerte blir ikke smittet, så vaksiner beskytter også menneskeheten som sådan mot nye mutasjoner. 6
Robert Koch Skrevet 1. august 2021 #19 Skrevet 1. august 2021 8 minutter siden, velociraptor said: Men hvis vaksinen bare hindrer alvorlig sykdom, og ikke hindrer smitte, så vil vel viruset mutere like mye selv om folk er vaksinerte? Jeg gjetter her altså, men mutasjoner skjer vel hver gang viruset går fra et individ til neste, og har ikke med hvor syk man blir? Eller? Mutasjoner oppstår ved “feil” i virusreplikasjonen. Jo fler ganger et virus kopierer seg selv, jo større er sjansen for mutasjon. Færre smittede = færre virusreplikasjoner = færre mutasjoner. Vaksiner gir et godt førstelinjeforsvar, som betyr tidligere og mer effektiv immunrespons, som igjen betyr svekket virusreplikasjon. Det betyr nedsatt risiko for mutasjon. Færre smittede, og bedre immunrespons betyr definitivt at mutasjonsraten synker. 17
velociraptor Skrevet 1. august 2021 #20 Skrevet 1. august 2021 Collan skrev (10 minutter siden): Det er korrekt at viruset kan mutere opptil flere ganger i ett individ. De fleste mutasjoner fungerer dårligere enn originalen, men av og til oppstår det en variant som har egenskaper som kan være fordelaktige. De fleste som er fullvaksinerte blir ikke smittet, så vaksiner beskytter også menneskeheten som sådan mot nye mutasjoner. Robert Koch skrev (7 minutter siden): Mutasjoner oppstår ved “feil” i virusreplikasjonen. Jo fler ganger et virus kopierer seg selv, jo større er sjansen for mutasjon. Færre smittede = færre virusreplikasjoner = færre mutasjoner. Vaksiner gir et godt førstelinjeforsvar, som betyr tidligere og mer effektiv immunrespons, som igjen betyr svekket virusreplikasjon. Det betyr nedsatt risiko for mutasjon. Færre smittede, og bedre immunrespons betyr definitivt at mutasjonsraten synker. Så vidt jeg har lest i det siste viser det seg at vaksinerte blir smittet i like stor grad som uvaksinerte, de bare utvikler ikke symptomer i like stor grad? Hvor finner dere info om noe annet? 6
Anbefalte innlegg