Gå til innhold

Korleis var din opplevelse med Haukeland Sjukehus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurte på om eg kunne fått nokon inspill på korleis det var å føde på kvinneklinikken i Bergen. Spesielt siste 5-10 år. Det ser ut som eg kanskje veljer haukeland. Vi bur langt ute i distriktet og må velja eit av fleire sjukehus i landet. Korleis var det å væra på barsel der? 

Anonymkode: 09a39...e0a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var der i februar 2018. Hadde planlagt ks og var svært fornøyd med teamet som tok ks. Etterpå kom jeg til oppvåkningen/ overvåkningen som også var veldig bra.

Men det du spurte etter var Barsel. Havnet der dagen etter ks. Lå på rom med en annen da alle familierom og alt var fullt. Det var et lite rom uten bad men gikk forsåvidt greit. De ansatte var hyggelige men det var tydelig at de hadde mye å gjøre så prøvde å klare meg selv så mye som mulig. Etter 2 dager ba jeg om å få dra hjem Fikk ikke til ammingen og pga stor vektnedgang hos baby ble vi reinnlagt, men denne gangen på Storken oppe i 4.etg. Der fikk vi familierom, far fikk bo der og de avlastet meg mye med babyen. Tror vi var der i nesten 1 uke. Fikk ikke til ammingen der heller, men fikk ihvertfall en ny start. Alt i alt er inntrykket av KK ok.

Anonymkode: 97477...707

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har født tre barn der de siste 12 årene, senest for et par år siden, og jeg er fornøyd alle tre gangene. Alle tre er født i sommermånedene, så det har vært ekstra travelt, men det har vært rolig og fint på fødestuene. Siste fødsel holdt på å ende galt, men rommet ble raskt fullt av øvrig helsepersonell, og jeg følte meg ivaretatt hele tiden. Nå har jeg valgt å føde alle tre uten smertestillende, men jeg vet en venninne av meg klaget på at det tok så lang tid før anestesien kom at når de endelig var ledig så var hun for langt ut i fødselen til å få epidural. Bortsett fra det er hun også fornøyd med KK.

Anonymkode: 496c5...509

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har født tre barn der de siste 12 årene, senest for et par år siden, og jeg er fornøyd alle tre gangene. Alle tre er født i sommermånedene, så det har vært ekstra travelt, men det har vært rolig og fint på fødestuene. Siste fødsel holdt på å ende galt, men rommet ble raskt fullt av øvrig helsepersonell, og jeg følte meg ivaretatt hele tiden. Nå har jeg valgt å føde alle tre uten smertestillende, men jeg vet en venninne av meg klaget på at det tok så lang tid før anestesien kom at når de endelig var ledig så var hun for langt ut i fødselen til å få epidural. Bortsett fra det er hun også fornøyd med KK.

Glemte å skrive oppholdet på barsel. Nummer en er født på storken, og da fikk far være med en natt, og dagen etter dro vi hjem. Nummer 2 er født på vanlig føde, og da fikk far ikke være med, så da dro vi hjem samme dag. Nummer tre begynte på storken, men ble kjørt ned på føde etterhvert. Vi måtte være der i et par dager ekstra for målinger av barnet, og da fikk vi familierom og far kunne være der hele tiden, men dag to dro han hjem til søsknene. Fikk ikke ammeveiledning med nummer 1, med de to andre kunne jeg det. Fikk lite hjelp ellers, men jeg ba ikke om noe heller.

AnonymBruker
Skrevet

Fødte for 6 mindre siden. Fikk fantastisk hjelp under fødsel og traff bare hyggelige jordmødre etter fødsel. Måtte ligge i 2 dager på føde 2. For noen JÆVLIGE senger! Den var så hard at bekkenet mitt ble verre etter fødsel. Håper sengene er bedre på føde 1, jeg vet de er gode på storken. 

Sånn forutenom sengene og at jeg ikke fikk dra hjem er jeg tålelig fornøyd 😅 

Anonymkode: 7db69...187

AnonymBruker
Skrevet

Fødsel 2019. Veldig fornøyd med fødsel og hjelp med den. Flinke og hyggelige folk.
Barsel: utrolig kjip opplevelse. Tremannsrom, en med en hylende unge som ikke fikk noe avlastning fra personalet, bare et par «åh, hun er nok litt kvalm stakkars liten» ila natten og en telefonsnakkende (skrikende?) innvandrer som fikk besøk av hele både slekten og nabolaget, til tross for forbud og gjentatte beskjeder. Satt oss til slutt på gangen i påvente av å få dra. Ventet på prøvesvar i flere timer etter at de sa det skulle være kommet. Men personalet var hyggelige, og dusj/do var nytt, rent og fint. Men altså, maten var god, det var ok hjelp til det medisinske osv. så følte meg godt ivaretatt, om enn som om jeg var på en bisarr, kjip folkehøyskole.

Barselopplevelsen er motivsjon for å gi Storken en ny sjanse neste gang…

Anonymkode: 27e6e...0a3

Skrevet

Var på føde 1. helt elendig. Jeg har aldri møtt så mange fremmede mennesker på så få dager noen gang. Hver gang noen kom inn på rommet så knøt det seg i magen fordi det var ENDA en ny person som ikke hadde blitt oppdatert på noe. Og så måtte en ta alt på nytt. 

personalet leker hviske-leken mellom skiftene og det er bingo hva av beskjeder som kommer seg fra morgenvakt til kveldsvakt. 

Tror ikke de som jobber der trives. Hyggeligste jeg møtte var en student. Hun hadde nok ikke rukket å bli bitter på livet enda..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg følte meg godt ivaretatt under fødsel, og hadde en fin opplevelse. Følte meg litt tilsidesatt og alene etter fødsel og maten var ikke spesielt god. Mulig de tenkte at jeg ikke trengte hjelp siden jeg var tredjegangsmor. (Fødte på annet sykehus med de andre fordi vi bodde en annen plass.) Fikk heldigvis reise raskt hjem. 

Anonymkode: 90e11...37d

AnonymBruker
Skrevet

Fødte på Storken i 2018. 
Fødselen gikk ikke som forventet og det ble komplikasjoner og da var det fullt av helsepersonell der med en gang.
Følte meg godt ivaretatt.
Måtte bli noen ekstra dager pga blodmangel og far fikk være med oss på familierom hele tiden.
Fikk mye gode tips om amming og annet.
Vi fikk velge om vi ville dra hjem eller ikke når sykehuset mente det var ok for meg å dra hjem, men følte ikke noe press.
Alt i alt, jeg hadde lett født der igjen om jeg skulle ha flere.

Anonymkode: 3750f...d71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fødte der i 2013 og 2017. 
Første gang synes jeg det var dårlig oppfølging under og etter fødselen. 

Andre gang følte jeg meg veldig godt ivaretatt under fødselen og hadde en kjempeflink jordmor. På barsel ble jeg sendt hjem etter 4 timer med en reisevei på to timer og tilbake dagen etter for screening. Var ikke imponert. 

Anonymkode: 253ff...26d

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for så mange flotte og detaljerte svar. Då satser vi på Haukeland og håper på det besta :)

Supert at det er nyfødt Intensiv der også! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tusen takk for så mange flotte og detaljerte svar. Då satser vi på Haukeland og håper på det besta :)

Supert at det er nyfødt Intensiv der også! 

Veldig fornuftig! Jeg bor i Bergen og har født begge mine på Haukeland. Første: perfekt opplevelse på storken med familierom etterpå og utrolig hyggelig start på livet som mamma, og nummer to: en igangsatt fødsel pga vannavgang uten rier. Fikk da epidural før de startet dryppet og en veldig god opplevelse selv om det ikke ble på storken som planlagt. Denne gangen måtte pappaen hjem kjapt pga korona, men det var vi forberedt på. Begge gangene har jeg fått den hjelpen jeg har trengt til amming. Personlig kunne jeg ikke valgt et sykehus med mindre beredskap enn Haukeland (har venninner som har valgt å føde på Voss selv de bor i Bergen). Det er fantastisk med den kompetansen de har på kompliserte fødsler og at de har beredskap dersom det skulle være noe med barnet.

Anonymkode: 078f4...738

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fødte på Haukeland i 2016 og 2017. Var på barsel i godt over en uke første gang pga sakte vektoppgang på babyen. I begynnelsen syns jeg jeg møtte mange sure folk, pappaen fikk kjeft for å gå på doen min, med beskjed om å gå på besøksdoen i TILFELLE det kom flere damer på rommet. Fikk besøk og spurte om å få ta inn et par stoler til, det kunne jeg ikke, det var bare to stoler på hvert rom 😂 men etterhvert vokste de på meg, jeg fikk masse hjelp, fikk avlastning med babyen to netter fordi de så at jeg ikke fikk sove, pappen fikk være med oss nesten alle nettene. Jeg gikk rundt i gangene der med babyen i bæretube som jeg fikk låne, og syns det var luksus å få være der og ha så mye kunnskap tilgjengelig når jeg trengte det. Forstod ikke før nest siste dagen at de hadde prøvd å føyse meg ut hver eneste dag, men at barnelegen nektet 😛 trodde alle var hos barnelege hver dag helt til en av dem sa «nå må dere slutte å sende dem inn her, de får ikke reise før barnet går opp i vekt!!» Da forstod jeg at det var utreiseklarering vi var på hver eneste dag 😂😂 følte meg litt mer til bry etter det, men lo inni meg. 

Veldig kort opphold året etterpå. Var på nyfødtintensiv, så hadde ikke babyen med meg på barsel. De prøvde å skjerme meg fra alle damene med baby og servere meg mat på rommet osv,  men jeg trengte ikke det. Fikk beskjed om at jeg kunne bli så lenge jeg ville og valgte å sove der en natt ekstra selv om jeg var «ferdig», for å få hvile, i stedet for å dra hjem til ettåringen. 

kan selvfølgelig også finne negative ting, men jeg forventet ikke annet enn at jeg var pasient på en hektisk avdeling og at jeg hadde ansvaret for barnet jeg selv hadde fått, og med det utgangspunktet syns jeg jeg fikk god hjelp. 

stort pluss med tryggheten i all beredskapen etter to kompliserte svangerskap. Hadde aldri valgt noe annet om jeg skulle født igjen. 

Anonymkode: 80a27...350

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har født på Haukeland i 2011 og 2013. Hadde risikosvangerskap og var innlagt og igangsatt. 

Obs klinikk: Veldig flinke leger og jordmødre, følte meg trygg hele tiden. De var grundige å forklare prosessen. 

Fødsel: også god erfaring hele tiden. God bemanning, var aldri alene og følte meg trygg hele tiden. 

Barsel: litt mindre behagelig opplevelse, fikk riktignok alene rom grunnet tilstanden min. Men avdelingen var preget av underbemanning og en svært hektisk hverdag. I tillegg var det enkelte ansatte som var sure, ikke direkte frekke. Men man merket liksom at humøret var dårlig og at du som pasient var en "byrde". Dette gjaldt selvsagt ikke alle, de fleste var blide og hyggelige. 

Til sammenligning har jeg født på et mindre distriktssykehus, og hadde soleklart valgt Haukeland igjen. Kompetansen virker bedre, og jeg følte meg all over tryggere og mer ivaretatt. 

Anonymkode: f518e...1c6

• Liker 1
Skrevet

Jeg endte opp med keisersnitt med et av mine barn, noe som holdt på å resultere i døden for meg på grunn av fatale feil fra KK under hendelsen. Hadde jeg kunnet velge bort Kk til barna jeg fikk etter dette hadde jeg gjort det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har født på Haukeland i 2011 og 2013. Hadde risikosvangerskap og var innlagt og igangsatt. 

Obs klinikk: Veldig flinke leger og jordmødre, følte meg trygg hele tiden. De var grundige å forklare prosessen. 

Fødsel: også god erfaring hele tiden. God bemanning, var aldri alene og følte meg trygg hele tiden. 

Barsel: litt mindre behagelig opplevelse, fikk riktignok alene rom grunnet tilstanden min. Men avdelingen var preget av underbemanning og en svært hektisk hverdag. I tillegg var det enkelte ansatte som var sure, ikke direkte frekke. Men man merket liksom at humøret var dårlig og at du som pasient var en "byrde". Dette gjaldt selvsagt ikke alle, de fleste var blide og hyggelige. 

Til sammenligning har jeg født på et mindre distriktssykehus, og hadde soleklart valgt Haukeland igjen. Kompetansen virker bedre, og jeg følte meg all over tryggere og mer ivaretatt. 

Anonymkode: f518e...1c6

Jeg også følte meg som en byrde. Tok lang tid før jeg fikk smertestillende etter keisersnitt og fikk i tillegg kjeft fordi jeg var oppe å gikk uten smertestillende. En veldig ubehagelig tid på barsel for vår del.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Født i 16 og 18. veldig fornøyd med fødsel begge ganger.

Første gang fikk jeg bo på barsel på Storken (selv om jeg ikke fødte der). Fikk familierom og mannen og jeg bodde der i tre dager. Fikk ladet batteriene skikkelig. Dette var midt på sommeren, men var heldig og de hadde få fødsler akkurat de dagene. Det eneste jeg ikke var fornøyd med var at det hver gang kom nye jordmødre inn på rommet. Hendte flere ganger at hun sa (feks ifm amming) - ring neste gang du skal amme så skal vi vise. Jeg ringer og den nye jordmoren som kom inn ser bare dumt på meg. Samme når baby hadde sin første avføring (bek) - hadde fått beskjed om å ringe da, men den som kom inn så dumt på meg og sa bare «ja, hva skal jeg gjøre med det? Du må faktisk skifte på din egen baby».. ja, altså… men bortsett fra det fornøyd! Veldig rolig og avslappende stemning på barsel på storken. 

Med nr 2 lå jeg på barsel 1. var heldig å få familierom første natten da også, men ble regelrett kastet ut fra det kl ni neste dag. Ble da flyttet til et firemannsrom. Følte meg fin i formen og dro hjem etter legesjekk på ettermiddagen. Så omtrent ingen jordmødre og den jeg hadde utskrivingssamtale med hadde jeg aldri sett før. Men uproblematisk fødsel, så gikk greit for min del. 

Får vondt av jordmødrene på barsel, de er helt åpenbart overarbeidet. Fødselsopplevelsen er imidlertid viktigst for min del og den har vært veldig fin begge ganger. 

Anonymkode: 1f94e...0e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte der i juni 2021, på storken. Jeg hadde en fantastisk opplevelse, med en lun og trygg jordmor som møtte oss med rolig musikk, dempet belysning og virket geunit interessert i å bli kjent med oss. De dullet skikkelig med oss begge, og både mor og far fikk tilbud om kaffe, drikke og enkel mat ofte. De var veldig til stede både underveis og etter fødselen. Vi dro hjem samme dag, men har bare skryt å gi :) Vi fikk også bli på føderommet helt til vi dro, slik at far fikk være der hele tiden 💙 Dette var også i en helg hvor det visstnok er mindre bemanning, men det merket vi ikke noe til.

Har også vært i kontakt med sykehuset av andre årsaker (mange ultralyder, fikk ammehjelp når vi kom tilbake for screening, kom akutt midt på natta pga feber i barselperioden), og de er effektive og hjelpsomme alle sammen på kk :)

Anonymkode: f0089...a01

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2021 den 21.11):

Fødsel 2019. Veldig fornøyd med fødsel og hjelp med den. Flinke og hyggelige folk.
Barsel: utrolig kjip opplevelse. Tremannsrom, en med en hylende unge som ikke fikk noe avlastning fra personalet, bare et par «åh, hun er nok litt kvalm stakkars liten» ila natten og en telefonsnakkende (skrikende?) innvandrer som fikk besøk av hele både slekten og nabolaget, til tross for forbud og gjentatte beskjeder. Satt oss til slutt på gangen i påvente av å få dra. Ventet på prøvesvar i flere timer etter at de sa det skulle være kommet. Men personalet var hyggelige, og dusj/do var nytt, rent og fint. Men altså, maten var god, det var ok hjelp til det medisinske osv. så følte meg godt ivaretatt, om enn som om jeg var på en bisarr, kjip folkehøyskole.

Barselopplevelsen er motivsjon for å gi Storken en ny sjanse neste gang…

Anonymkode: 27e6e...0a3

Men, altså, tar ikke pleierne å hjelper litt til på natten på flersengsrom? Kjipt å dele rom flere dager hvor en har baby som hyler hele natten. Evt burde de jo heller fått hun med skrikende baby på enerom. Ga du beskjed til pleierne om hun som hadde slekten og snakket i tlf hele tiden? Det synes ikke jeg er ok. Jeg synes at kun for og evt søsken bør få møte på rommet. Og feks andre i lobby (eller kun besøk ved besøkstid, men maks 2 av gangen).

Anonymkode: 5571b...a41

• Liker 1
Skrevet

Født på Storken i 16 og 19 og hadde to veldig fine opplevelser, men jeg hadde også enkle og greie fødsler 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...