Gå til innhold

Skrur du av varmepumpen når du reiser bort i sommerhalvåret?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når du reiser bort i sommerhalvåret, skrur du av varmepumpen eller lar du den bli stående på? Det er jo ikke noe behov for hverken kjøling eller oppvarming av boligen når du er bortreist i sommerhalvåret så sånn sett bør man slå den av for å spare noen kroner. Men så hører jeg fra folk at det ikke er bra for maskinen å bli slå av, stemmer det? 

Anonymkode: c6b6b...734

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slår den av i perioder. Har app på den, så kan følge med på innetemp/utetemp ++

AnonymBruker
Skrevet

Har den på året rundt. Har katter, så da har de et kjølig sted å ligge om sommeren. 

Ville nok hatt den på uansett. Har også en del planter, og er ikke så bra for dem når temperaturen i stua blir 25+ grader.

Har også app, så kan følge med og justere.  

Anonymkode: 81ddd...41e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når du reiser bort i sommerhalvåret, skrur du av varmepumpen eller lar du den bli stående på? Det er jo ikke noe behov for hverken kjøling eller oppvarming av boligen når du er bortreist i sommerhalvåret så sånn sett bør man slå den av for å spare noen kroner. Men så hører jeg fra folk at det ikke er bra for maskinen å bli slå av, stemmer det? 

Nei det stemmer ikke! Du kan slå den av, men ikke trekk ut strømmen. Det er dette som er skadelig for en varmepumpe. Så lenge det står strøm på er utedelen aktiv og kompressor der er i "beredskap". Uansett om den står på så lenge du har satt den til 18 grader så vil den aldri bruke mye strøm om sommeren. Jeg slår den bare av og trekker ut kontakten om det er tordenvær på gang. Min pumpe er over 15 år nå. Husk at den da ikke må stå på "kjøling" eller "auto". La den stå på "heating" så vil den ikke være aktivt i sommerhalvåret i det hele tatt. Om den er det, så er det helt marginalt.

For å beskytte den mot tordenvær så ha et fungerende overspennigsvern i hele boligen.

• Liker 2
Skrevet

Min har app, slår den ikke av selv om jeg reiser vekk. Leiligheten min har lett for å bli utsatt for luftfuktighet pga beliggenhet, derfor har jeg den stort sett på uansett.

AnonymBruker
Skrevet
Antiviruset skrev (8 minutter siden):

Nei det stemmer ikke! Du kan slå den av, men ikke trekk ut strømmen. Det er dette som er skadelig for en varmepumpe. Så lenge det står strøm på er utedelen aktiv og kompressor der er i "beredskap". Uansett om den står på så lenge du har satt den til 18 grader så vil den aldri bruke mye strøm om sommeren. Jeg slår den bare av og trekker ut kontakten om det er tordenvær på gang. Min pumpe er over 15 år nå. Husk at den da ikke må stå på "kjøling" eller "auto". La den stå på "heating" så vil den ikke være aktivt i sommerhalvåret i det hele tatt. Om den er det, så er det helt marginalt.

For å beskytte den mot tordenvær så ha et fungerende overspennigsvern i hele boligen.

Takk for forklaring på dette med å slå av strømmen. Lurt tips du kommer med å sette den på oppvarming og 18 grader. 

Begynte nå å lure på, hva er forskjellen på om den står på kjøling 18 grader, og varming 18 grader når utetemperaturen er rundt 18 grader? 

Skrevet

Jeg lar den stå på men setter ned temperaturen til 16 - 17 grader om sommeren.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for forklaring på dette med å slå av strømmen. Lurt tips du kommer med å sette den på oppvarming og 18 grader. 

Begynte nå å lure på, hva er forskjellen på om den står på kjøling 18 grader, og varming 18 grader når utetemperaturen er rundt 18 grader? 

Er utetemperaturen 18 grader vil fremdeles temperaturen i boligen være godt over 18 grader i lange perioder fordi den er godt isolert. Solen sørger for at boligen holder en høyere temperatur. Setter du den på kjøling vil solen gjøre at temperaturen ofte er over 18 grader inne, og om du har den på kjøling vil pumpen gå til temperaturen er 18 grader eller lavere. Så aldri la pumpen stå på kjøling om du ikke bevist velger dette fordi du trenger det.

Gjest Smeltemann
Skrevet

Slår av det meste når jeg reiser bort. Kun fryser og kjøleskap som er i drift.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...