AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #1 Skrevet 1. august 2021 En i familien min kjøpte bil som måtte kjøres fra den ene siden av landet til den andre. Eieren av bilen (hun i familien min) betalte kost og losji til han som kjørte bilen. Personen som kjørte bilen sovnet bak rattet og krasjet. Det ble ikke personskader, men skader på bilen til kollegaen min og en annen bil. Hvordan pleier forsikringsselskapet å behandle slike saker egentlig? Og spørsmål to: hvis du var eier av bilen, hvordan ville du håndtert situasjonen med han som kjørte bilen i forhold til det økonomiske? Det vil jo helt sikkert bli kostnader av dette uansett utfall. Anonymkode: b698f...9c6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #2 Skrevet 1. august 2021 Forsikringen går på bilen, ikke personen. Det er bilens forsikring som betaler, om du vil. Du husker kanskje at forsikringen spør deg om personer under 23 år kommer til å kjøre? Det er fordi at om en på 20 kjører bilen og kræsjer, så går det på din (bilen) sin forsikring. Anonymkode: 2cc9a...9ec 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #3 Skrevet 1. august 2021 Ens egen bil, ens eget økonomiske ansvar. Personen som kjørte er juridisk ansvarlig, som i, hvis vedkommende kjører på noen så er personen strafferettslig ansvarlig. Men siden eieren er den som er ansvarlig for sin eiendom så går det på forsikringen. Forsikringsselskapet er nøye med at en eksempelvis ikke driver kjøreskole på vanlig forsikring. Så forsikringsselskapet betaler jo, men de er ikke blide for å måtte betale under slike omstendigheter. Så mellomlegget må eieren selv ut med. Med mindre der er noen form for skriftlig kontrakt er der lite loven gjør med den som var fører av bilen. Det er eieren av bilen som blir økonomisk ansvarlig. Men hvis en vil opprettholde vennskapet så er det jo en annen sak. Men det er altså utenfor det juridiske. Det er kun moralsk og etisk ansvar, ikke juridisk. Anonymkode: 0ee00...84d 1
nomore82 Skrevet 1. august 2021 #4 Skrevet 1. august 2021 Det er eier som i første omgang må ta der økonomiske tapet. Forsikringsselskapet kommer garantert til å gi avkortning på utbetaling av forsikringssummen. For å ikke nevne egenandel. Dette er kostnader eier av bilen kan kreve dekket av sjåføren som har opptrådd uansvarlig.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #5 Skrevet 1. august 2021 Når du låner bort bilen din til noen, risikerer du selvsagt at vedkommende kan bulke bilen. Du bør på forhånd ha avtalt hvordan dette i så fall skal håndteres; for eksempel at den som låner bilen betaler bonustapet (alternativt betaler for skaden). I dette tilfellet har sjåføren i utgangspunktet gjort bileier en tjeneste, og hen kan ikke forventes å betale noe. Forhåpentligvis vil ikke forsikringsselskapet kreve regress, men det er mulig at det kan hevde at bilføreren var uskikket til å kjøre, siden hen sovnet. I så fall er det et åpent spørsmål hva bileier skal gjøre. Jeg tror jeg ville rådført meg med forsikringsselskapet, dersom dette skjer. Anonymkode: 77c04...391
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #6 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Når du låner bort bilen din til noen, risikerer du selvsagt at vedkommende kan bulke bilen. Du bør på forhånd ha avtalt hvordan dette i så fall skal håndteres; for eksempel at den som låner bilen betaler bonustapet (alternativt betaler for skaden). I dette tilfellet har sjåføren i utgangspunktet gjort bileier en tjeneste, og hen kan ikke forventes å betale noe. Forhåpentligvis vil ikke forsikringsselskapet kreve regress, men det er mulig at det kan hevde at bilføreren var uskikket til å kjøre, siden hen sovnet. I så fall er det et åpent spørsmål hva bileier skal gjøre. Jeg tror jeg ville rådført meg med forsikringsselskapet, dersom dette skjer. Anonymkode: 77c04...391 Takk for alle svar! Sjåføren har gjort bileier en tjeneste, men jeg mener at sjåføren også gjorde dette som en del av ferien. Så tjenesten har gått litt begge veier, på et vis. MIN mening (som ikke egentlig betyr noe som helst), er at hvis det var jeg som var sjåfør her, så ville jeg ønsket å dekke en god del av faktiske utgifter. Hadde følt meg så dum. Selv om å sovne bak rattet dessverre er noe som «kan skje den beste». Anonymkode: b698f...9c6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #7 Skrevet 1. august 2021 TS over forresten…. Anonymkode: b698f...9c6
nomore82 Skrevet 1. august 2021 #8 Skrevet 1. august 2021 Å sovne bak rattet vil jeg påstå er uaktsomt. Det er ikke et hendelig uhell. Så med mindre de avtalte at all risiko tilfaller eieren så vil og bilfører være ansvarlig når hen har opptrått uaktsom. Som her. 6
tdm900 Skrevet 1. august 2021 #9 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): En i familien min kjøpte bil som måtte kjøres fra den ene siden av landet til den andre. Eieren av bilen (hun i familien min) betalte kost og losji til han som kjørte bilen. Personen som kjørte bilen sovnet bak rattet og krasjet. Det ble ikke personskader, men skader på bilen til kollegaen min og en annen bil. Hvordan pleier forsikringsselskapet å behandle slike saker egentlig? Og spørsmål to: hvis du var eier av bilen, hvordan ville du håndtert situasjonen med han som kjørte bilen i forhold til det økonomiske? Det vil jo helt sikkert bli kostnader av dette uansett utfall. Anonymkode: b698f...9c6 Kostnaden for å reparere den bilen som ble påkjørt, faller under ansvarsforsikringen på bilen. Om det var kasko på den, vil neppe forsikringselskapet være med å dekke noe særlig, så lenge sjåføren sovnet. Om det skal kreves noe av sjåføren? Tja, njei, de har vel ikke noe godt forhold etter dette tipper jeg. Jeg hadde ikke latt noen andre kjøre min bil noe sted på en slik måte. Det koster nok mye mindre å bruke et fraktselskap for transporten, og de har forsikret lasten de har på bilen. I dette tilfellet hadde det blitt billig.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #10 Skrevet 1. august 2021 tdm900 skrev (13 minutter siden): Kostnaden for å reparere den bilen som ble påkjørt, faller under ansvarsforsikringen på bilen. Om det var kasko på den, vil neppe forsikringselskapet være med å dekke noe særlig, så lenge sjåføren sovnet. Om det skal kreves noe av sjåføren? Tja, njei, de har vel ikke noe godt forhold etter dette tipper jeg. Jeg hadde ikke latt noen andre kjøre min bil noe sted på en slik måte. Det koster nok mye mindre å bruke et fraktselskap for transporten, og de har forsikret lasten de har på bilen. I dette tilfellet hadde det blitt billig. Det siste har du nok rett i, og i etterpåklokskap er det jo kanskje det alle burde gjort. Så vil jeg jo påstå at det er rimelig vanlig å få noen andre (privatpersoner) til å kjøre en bil man har kjøpt fra forhandleren hjem til seg. Men ja. Skjedd er skjedd. TS Anonymkode: b698f...9c6
tdm900 Skrevet 1. august 2021 #11 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det siste har du nok rett i, og i etterpåklokskap er det jo kanskje det alle burde gjort. Så vil jeg jo påstå at det er rimelig vanlig å få noen andre (privatpersoner) til å kjøre en bil man har kjøpt fra forhandleren hjem til seg. Men ja. Skjedd er skjedd. TS Anonymkode: b698f...9c6 Ja, det er nok vanlig, men når konsekvensen er som du har gjengitt, så er det ikke smart over hodet. Man må faktisk tenke konsekvens av en handling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå